Potilas makaa sängyllä, hoitaja taivuttaa potilaan jalkaa

Moniammatillista sairaalasimulaatiota kokeiltiin osana fysioterapian ja hoitotyön opintoja

Tulevaisuuden sote-keskusuudistuksen tavoitteena on perustaa Suomeen laaja-alaisia sosiaali- ja terveyskeskuksia, joista ihminen saa tarvitsemansa avun sujuvasti yksilölliseen tarpeeseensa (Valtioneuvosto 2022). Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveysalalla odotetaankin yhä tiiviimpää ammattiryhmien välistä yhteistyötä (STM 2019). Karelia-ammattikorkeakoulussa on haluttu vastata näihin työelämän tulevaisuuden tarpeisiin, joten syksyllä 2019 käynnistettiin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden moniammatilliset opinnot, jotka painottuvat ensimmäiselle lukuvuodelle teoriaopintoihin.

Moniammatillisen yhteistyön oppimisessa tehokkaiksi on todettu moniammatilliset simulaatiot (Silen-Lipponen ym. 2021; Saaranen 2020). Niinpä moniammatillista simulaatio-opetusta lähdettiin kokeilemaan myös Kareliassa. Ensimmäinen moniammatillinen sairaalapäivä-simulaatio toteutettiin 4.-5.5.2022. Tässä artikkelissa kuvaamme sairaalapäivän taustaa, suunnittelua, toteutusta sekä kokemuksia kokeilusta. Kokemuksia kerättiin opiskelijoilta ja simulaatiossa toimineilta potilailta ja omaisilta kummankin sairaalapäivän päätteeksi Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 sairaalapäivään osallistunutta henkilöä.

Taustalla mittava suunnittelutyö

Sairaalapäivän toteutuminen vaati perinpohjaista suunnittelua ja innovatiivista henkeä kaikilta osallistujatahoilta. Suunnittelua tehtiin erinomaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kesken useissa suunnittelupalavereissa. Moniammatillisen sairaalapäivän uskottiin vahvistavan opiskelijoiden osaamista. Suunnitteluvastuu päivän toteutumisesta jakautui neljälle opettajalle, ja kokonaisuus nivottiin yhteen moniammatillisissa palavereissa. Sairaalapäivää varten Karelian hoitotaidon luokkatiloja muutettiin sopivimmiksi tiloiksi huonekalujärjestelyin. Kun palaset rakentuivat ja tarkka aikataulu päivän eri asioista oli selvillä, alkoi kutkuttava odotuksen jännitys.

Sairaalapäivä kuului sairaanhoitajaopiskelijoiden ensimmäisen lukukauden Hoitotyön perusosaamisen harjoittelun opintojaksolle. Opintojaksolla opiskelijoiden osaaminen kehittyi potilaan hoitoympäristön huomioimisessa, johtopäätöksien tekemisessä hoitotyön suunnittelun tueksi, päätöksentekoprosessin ymmärryksessä ja keskeisissä hoitotyön toimintojen toteuttamisessa ja hoitovälineiden turvallisessa käytössä.

Simulaation osallistuneet fysioterapeuttiopiskelijat olivat kolmannen lukukauden opiskelijoita. Heille sairaalapäivä oli osa hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapian opintojaksoa.

Fysioterapeuttiopiskelijoita simulaatiossa oli mukana yhteensä 21, sairaanhoitajaopiskelijoita yhteensä 18, jaettuna kahdelle päivälle. Sairaalapäivässä toimi sairaanhoitaja- ja fysioterapeuttiopiskelijoiden lisäksi vastaava sairaanhoitaja (valmistuva sairaanhoitajaopiskelija), lääkäri (sh-opettaja) sekä pelastuslaitoksen ensihoidon yksikkö. Potilaita sekä omaisia simulaatiossa esittivät oppimis- ja palveluympäristö TARMOn opiskelijat sekä koordinaattorit.

Potilaan kohtaamista, hoitotoimenpiteitä ja hoitopolun suunnittelua

Sairaalapäivän aikana opiskelijat harjoittelivat moniammatillisen yhteistyön lisäksi potilaan kohtaamista ja erilaisia vuorovaikutustilanteita. Fysioterapeuttiopiskelijat harjoittelivat toimintakyvyn arviointia, amputaatiotyngän sitomista, hengitysharjoitusten suunnittelua ja ohjaamista sekä terapeuttisen harjoittelun ohjaamista. Sairaanhoitajaopiskelijoilla päivässä korostui vuorovaikutus ja kohtaaminen potilaan ja omaisen kanssa sekä moniammatillisesti osana asiakkaan hoitopolkua. Opiskelijat toteuttivat erilaisia hoidollisia toimenpiteitä; vuoteen puhtaaksi petaamista, pesuja, liikkumisessa avustamista, verenpaineen mittausta, hengityksen tarkkailua sekä jatkuvaa elintoimintojen seurantaa, lääkehoitoa, ruokailun toteuttamista, virtsarakon katetrointia, kuolevan potilaan ja omaisen kohtaamista ja vainajan laittamista.

Sairaalapäivä-simulaation lopuksi pidettiin lyhyt oppimiskeskustelu päivän herättämistä ajatuksista ja oppimisen kokemuksista. Keskusteluun osallistui päivään osallistuneiden opiskelijoiden lisäksi opettajat sekä TARMOn opiskelijat ja koordinaattorit.

Opiskelijoille sairaalapäivä oli positiivinen kokemus

“Mielestäni tämä oli todennäköisesti opiskeluaikani parhain päivä” -Opiskelijan kommentti

Kokemukset sairaalapäivästä olivat positiivisia. Päivän aikana opiskelijat kuvasivat saaneensa esimakua osastolla työskentelystä. Kliiniset taidot ja itsenäinen työskentely vahvistuivat, kun niitä pääsi harjoittelemaan aidon tuntuisessa ympäristössä. Sairaalapäivään osallistuneiden kokemuksissa korostui moniammatillisen yhteistyön oppiminen sekä potilaiden kohtaamisen harjoittelu. Kokemusten perusteella oli hyödyllistä, että potilaiden roolissa eivät olleet opiskelijoille tutut luokkakaverit, jolloin tilanteesta tuli aidomman tuntuinen.

“Toimintaa tilanteessa, jossa potilas ei ole luokkakaveri, oli aidomman tuntuiset tilanteet ja onnistumisia tuli kun onnistui huomaamaan tilanteet ja korjaamaan potilaan vointia” – Opiskelijan kommentti

Pelastuslaitoksen, ulkopuolisen organisaation, osallistuminen päivään korosti moniammatillista toimintaa ja asiantuntijuutta. Opiskelijat nostivat päivän jälkeen esille että: “noin helpolta näytti vaikeat jutut, tuoko se on meidänkin tulevaisuus”.

Potilaina toimineiden opiskelijoiden kokemusten perusteella kokemus potilaana olosta oli merkityksellinen, sille se antoi ymmärrystä hoidettavana olosta.

“Opin samaistumaan potilaan tilanteeseen ja roolin paremmin. Potilaana ymmärtää, että tulee väärinkäsityksiä ja osat tiedoista saattavat muuttua ihmisten välillä.” – Opiskelijan kommentti

Sairaalapäivä kysyy opettajilta tiimihenkeä ja ongelmanratkaisukykyä

Sairaalapäivän onnistumiseen vaikutti paljon opettajien yhteishenki sekä asenne. Suunnittelu oli innovatiivista ja esiin nousseet ideat ruokkivat toinen toisiaan. Suunnitelmavaiheessa kaikki pääsivät tasapuolisesti nostamaan esille oman osaamisensa. Näin opiskelijoille saatiin soveltuva kokonaisuus kahdelle eri opintojaksolle.

Moniammatillisen simulaation suunnittelu ja toteutus toivat opetustyöhön vaihtelua. Päivät sujuivat huomaamattaan, vaikka toimintaa oli paljon. Ongelmanratkaisu muuttuvissa tilanteissa päivän aikana oli sujuvaa ja yhteistyöllä päivistä tuli sujuvat kokonaisuudet muutoksista huolimatta.

Neljä henkilöä seisoo rinnakkain katsoen kameraan.
Maiju Issakainen (vas.), Riitta Muhonen, Petri Ronkainen ja Hilppa Mustonen olivat tyytyväisiä sairaalapäivän toteutukseen ja opettajien keskinäiseen yhteistyöhön.

Simulaatiopäiviä kehitetään edelleen

Opiskelijat olisivat toivoneet enemmän etukäteistietoa potilaista, joka olisi helpottanut heidän toimintansa suunnittelua. Osa opiskelijoista toivoi myös lisää tekemistä päivien ajalle, jotta motivaatio pysyisi paremmin yllä koko päivän ajan. Myös moniammatillisen yhteistyön tiivistämistä päivän aikana olisi haluttu vielä lisää. Sairaalapäivää toivottiin järjestettävän vastaisuudessakin myös opinnoissaan pidemmällä oleville opiskelijoille.

“Voisi olla vielä lisää moniammatillista konkreettista toimintaa, yhdessä hoitajien kanssa. Asiakkaita olisi voinut olla myös enemmän.”- Opiskelijan kommentti

Palautteiden perusteella yhteiseen purkamiseen olisi toivottu lisäaikaa. Kokemusta olisi ollut hyvä käydä tarkemmin läpi esimerkiksi pienryhmissä, johon olisi voinut osallistua potilaan ja omaisten lisäksi häntä hoitaneet ammattilaiset.

Kokeilun jälkeen toimintaa on tarkoitus kehittää, ja pyrkiä moniammatillistamaan päivää kaikille sote-alan opiskelijoille sekä lisäämään sairaalapäivätyyppisiä simulaatioita eri vaiheen opiskelijaryhmille.


Kirjoittajat:

Maiju Issakainen, opettaja, fysioterapian koulutusohjelma, Karelia-ammattikorkeakoulu

Riitta Muhonen, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Hilppa Mustonen, opettaja, fysioterapian koulutusohjelma, Karelia-ammattikorkeakoulu

Petri Ronkainen, opettaja, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Valokuvat:

Riikka Hurri


Lähteet:

Silén-Lipponen, M., Korvenoja, M., Välimäki, T., Aura, S., Mönkkönen, K., Saaranen, T. 2021. Sosiaali- ja terveysalan suursimulaatio – kokemuksia moniammatillisen yhteistyön oppimisesta. Tutkiva Hoitotyö 19(1), 20–27.

Saaranen, T.,  Silén-Lipponen, M., Palkolahti, M., Mönkkönen, K., Tiihonen, M., Sormunen, M. 2020. Interprofessional learning in social and health care-Learning experiences from large-group simulation in Finland. Nursing Open 7(6): 1978–1987.

STM. 2019. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus (sote- uudistus) https://stm.fi/soteuudistus

Valtioneuvosto. 2022. Palvelujen kehittäminen. https://soteuudistus.fi/palvelujen-kehittaminen