Potilas makaa sängyllä, hoitaja taivuttaa potilaan jalkaa

Moniam­ma­til­lista sairaa­la­si­mu­laa­tiota kokeil­tiin osana fysio­te­ra­pian ja hoito­työn opintoja

Tule­vai­suu­den sote-keskusuu­dis­tuk­sen tavoit­teena on perus­taa Suomeen laaja-alaisia sosi­aali- ja terveys­kes­kuk­sia, joista ihminen saa tarvit­se­mansa avun suju­vasti yksi­löl­li­seen tarpee­seensa (Valtio­neu­vosto 2022). Tule­vai­suu­dessa sosi­aali- ja tervey­sa­lalla odote­taan­kin yhä tiiviim­pää ammat­ti­ryh­mien välistä yhteis­työtä (STM 2019). Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on haluttu vastata näihin työelä­män tule­vai­suu­den tarpei­siin, joten syksyllä 2019 käyn­nis­tet­tiin sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den moniam­ma­til­li­set opinnot, jotka painot­tu­vat ensim­mäi­selle luku­vuo­delle teoriaopintoihin.

Moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn oppi­mi­sessa tehok­kaiksi on todettu moniam­ma­til­li­set simu­laa­tiot (Silen-Lippo­nen ym. 2021; Saara­nen 2020). Niinpä moniam­ma­til­lista simu­laa­tio-opetusta lähdet­tiin kokei­le­maan myös Kare­liassa. Ensim­mäi­nen moniam­ma­til­li­nen sairaa­la­päivä-simu­laa­tio toteu­tet­tiin 4.-5.5.2022. Tässä artik­ke­lissa kuvaamme sairaa­la­päi­vän taustaa, suun­nit­te­lua, toteu­tusta sekä koke­muk­sia kokei­lusta. Koke­muk­sia kerät­tiin opis­ke­li­joilta ja simu­laa­tiossa toimi­neilta poti­lailta ja omai­silta kumman­kin sairaa­la­päi­vän päät­teeksi Webro­pol-kyse­lyllä. Kyse­lyyn vastasi yhteensä 40 sairaa­la­päi­vään osal­lis­tu­nutta henkilöä.

Taus­talla mittava suunnittelutyö

Sairaa­la­päi­vän toteu­tu­mi­nen vaati perin­poh­jaista suun­nit­te­lua ja inno­va­tii­vista henkeä kaikilta osal­lis­tu­ja­ta­hoilta. Suun­nit­te­lua tehtiin erin­omai­sessa yhteis­työssä eri toimi­joi­den kesken useissa suun­nit­te­lu­pa­la­ve­reissa. Moniam­ma­til­li­sen sairaa­la­päi­vän uskot­tiin vahvis­ta­van opis­ke­li­joi­den osaa­mista. Suun­nit­te­lu­vas­tuu päivän toteu­tu­mi­sesta jakau­tui neljälle opet­ta­jalle, ja koko­nai­suus nivot­tiin yhteen moniam­ma­til­li­sissa pala­ve­reissa. Sairaa­la­päi­vää varten Kare­lian hoito­tai­don luok­ka­ti­loja muutet­tiin sopi­vim­miksi tiloiksi huone­ka­lu­jär­jes­te­lyin. Kun palaset raken­tui­vat ja tarkka aika­taulu päivän eri asioista oli selvillä, alkoi kutkut­tava odotuk­sen jännitys.

Sairaa­la­päivä kuului sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joi­den ensim­mäi­sen luku­kau­den Hoito­työn perus­osaa­mi­sen harjoit­te­lun opin­to­jak­solle. Opin­to­jak­solla opis­ke­li­joi­den osaa­mi­nen kehit­tyi poti­laan hoito­ym­pä­ris­tön huomioi­mi­sessa, johto­pää­tök­sien teke­mi­sessä hoito­työn suun­nit­te­lun tueksi, päätök­sen­te­ko­pro­ses­sin ymmär­ryk­sessä ja keskei­sissä hoito­työn toimin­to­jen toteut­ta­mi­sessa ja hoito­vä­li­nei­den turval­li­sessa käytössä.

Simu­laa­tion osal­lis­tu­neet fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat olivat kolman­nen luku­kau­den opis­ke­li­joita. Heille sairaa­la­päivä oli osa hengi­tys- ja veren­kier­toe­li­mis­tön fysio­te­ra­pian opintojaksoa.

Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joita simu­laa­tiossa oli mukana yhteensä 21, sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joita yhteensä 18, jaet­tuna kahdelle päivälle. Sairaa­la­päi­vässä toimi sairaan­hoi­taja- ja fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joi­den lisäksi vastaava sairaan­hoi­taja (valmis­tuva sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­lija), lääkäri (sh-opet­taja) sekä pelas­tus­lai­tok­sen ensi­hoi­don yksikkö. Poti­laita sekä omaisia simu­laa­tiossa esit­ti­vät oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö TARMOn opis­ke­li­jat sekä koordinaattorit.

Poti­laan kohtaa­mista, hoito­toi­men­pi­teitä ja hoito­po­lun suunnittelua

Sairaa­la­päi­vän aikana opis­ke­li­jat harjoit­te­li­vat moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn lisäksi poti­laan kohtaa­mista ja erilai­sia vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teita. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat harjoit­te­li­vat toimin­ta­ky­vyn arvioin­tia, ampu­taa­tio­tyn­gän sito­mista, hengi­tys­har­joi­tus­ten suun­nit­te­lua ja ohjaa­mista sekä tera­peut­ti­sen harjoit­te­lun ohjaa­mista. Sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joilla päivässä koros­tui vuoro­vai­ku­tus ja kohtaa­mi­nen poti­laan ja omaisen kanssa sekä moniam­ma­til­li­sesti osana asiak­kaan hoito­pol­kua. Opis­ke­li­jat toteut­ti­vat erilai­sia hoidol­li­sia toimen­pi­teitä; vuoteen puhtaaksi petaa­mista, pesuja, liik­ku­mi­sessa avus­ta­mista, veren­pai­neen mittausta, hengi­tyk­sen tark­kai­lua sekä jatku­vaa elin­toi­min­to­jen seuran­taa, lääke­hoi­toa, ruokai­lun toteut­ta­mista, virt­sa­ra­kon katet­roin­tia, kuole­van poti­laan ja omaisen kohtaa­mista ja vain­ajan laittamista.

Sairaa­la­päivä-simu­laa­tion lopuksi pidet­tiin lyhyt oppi­mis­kes­kus­telu päivän herät­tä­mistä ajatuk­sista ja oppi­mi­sen koke­muk­sista. Keskus­te­luun osal­lis­tui päivään osal­lis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den lisäksi opet­ta­jat sekä TARMOn opis­ke­li­jat ja koordinaattorit.

Opis­ke­li­joille sairaa­la­päivä oli posi­tii­vi­nen kokemus

“Mieles­täni tämä oli toden­nä­köi­sesti opis­ke­luai­kani parhain päivä” -Opis­ke­li­jan kommentti

Koke­muk­set sairaa­la­päi­västä olivat posi­tii­vi­sia. Päivän aikana opis­ke­li­jat kuva­si­vat saaneensa esima­kua osas­tolla työs­ken­te­lystä. Klii­ni­set taidot ja itse­näi­nen työs­ken­tely vahvis­tui­vat, kun niitä pääsi harjoit­te­le­maan aidon tuntui­sessa ympä­ris­tössä. Sairaa­la­päi­vään osal­lis­tu­nei­den koke­muk­sissa koros­tui moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn oppi­mi­nen sekä poti­lai­den kohtaa­mi­sen harjoit­telu. Koke­mus­ten perus­teella oli hyödyl­listä, että poti­lai­den roolissa eivät olleet opis­ke­li­joille tutut luok­ka­ka­ve­rit, jolloin tilan­teesta tuli aidom­man tuntuinen.

“Toimin­taa tilan­teessa, jossa potilas ei ole luok­ka­ka­veri, oli aidom­man tuntui­set tilan­teet ja onnis­tu­mi­sia tuli kun onnis­tui huomaa­maan tilan­teet ja korjaa­maan poti­laan vointia” – Opis­ke­li­jan kommentti

Pelas­tus­lai­tok­sen, ulko­puo­li­sen orga­ni­saa­tion, osal­lis­tu­mi­nen päivään korosti moniam­ma­til­lista toimin­taa ja asian­tun­ti­juutta. Opis­ke­li­jat nosti­vat päivän jälkeen esille että: “noin helpolta näytti vaikeat jutut, tuoko se on meidän­kin tulevaisuus”.

Poti­laina toimi­nei­den opis­ke­li­joi­den koke­mus­ten perus­teella kokemus poti­laana olosta oli merki­tyk­sel­li­nen, sille se antoi ymmär­rystä hoidet­ta­vana olosta.

“Opin samais­tu­maan poti­laan tilan­tee­seen ja roolin parem­min. Poti­laana ymmär­tää, että tulee väärin­kä­si­tyk­siä ja osat tiedoista saat­ta­vat muuttua ihmis­ten välillä.” – Opis­ke­li­jan kommentti

Sairaa­la­päivä kysyy opet­ta­jilta tiimi­hen­keä ja ongelmanratkaisukykyä

Sairaa­la­päi­vän onnis­tu­mi­seen vaikutti paljon opet­ta­jien yhteis­henki sekä asenne. Suun­nit­telu oli inno­va­tii­vista ja esiin nous­seet ideat ruok­ki­vat toinen toisi­aan. Suun­ni­tel­ma­vai­heessa kaikki pääsi­vät tasa­puo­li­sesti nosta­maan esille oman osaa­mi­sensa. Näin opis­ke­li­joille saatiin sovel­tuva koko­nai­suus kahdelle eri opintojaksolle.

Moniam­ma­til­li­sen simu­laa­tion suun­nit­telu ja toteu­tus toivat opetus­työ­hön vaih­te­lua. Päivät sujui­vat huomaa­mat­taan, vaikka toimin­taa oli paljon. Ongel­man­rat­kaisu muut­tu­vissa tilan­teissa päivän aikana oli sujuvaa ja yhteis­työllä päivistä tuli sujuvat koko­nai­suu­det muutok­sista huolimatta.

Neljä henkilöä seisoo rinnakkain katsoen kameraan.
Maiju Issa­kai­nen (vas.), Riitta Muhonen, Petri Ronkai­nen ja Hilppa Musto­nen olivat tyyty­väi­siä sairaa­la­päi­vän toteu­tuk­seen ja opet­ta­jien keski­näi­seen yhteistyöhön.

Simu­laa­tio­päi­viä kehi­te­tään edelleen

Opis­ke­li­jat olisi­vat toivo­neet enemmän etukä­teis­tie­toa poti­laista, joka olisi helpot­ta­nut heidän toimin­tansa suun­nit­te­lua. Osa opis­ke­li­joista toivoi myös lisää teke­mistä päivien ajalle, jotta moti­vaa­tio pysyisi parem­min yllä koko päivän ajan. Myös moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn tiivis­tä­mistä päivän aikana olisi haluttu vielä lisää. Sairaa­la­päi­vää toivot­tiin järjes­tet­tä­vän vastai­suu­des­sa­kin myös opin­nois­saan pidem­mällä oleville opiskelijoille.

“Voisi olla vielä lisää moniam­ma­til­lista konkreet­tista toimin­taa, yhdessä hoita­jien kanssa. Asiak­kaita olisi voinut olla myös enemmän.”- Opis­ke­li­jan kommentti

Palaut­tei­den perus­teella yhtei­seen purka­mi­seen olisi toivottu lisä­ai­kaa. Koke­musta olisi ollut hyvä käydä tarkem­min läpi esimer­kiksi pien­ryh­missä, johon olisi voinut osal­lis­tua poti­laan ja omais­ten lisäksi häntä hoita­neet ammattilaiset.

Kokei­lun jälkeen toimin­taa on tarkoi­tus kehit­tää, ja pyrkiä moniam­ma­til­lis­ta­maan päivää kaikille sote-alan opis­ke­li­joille sekä lisää­mään sairaa­la­päi­vä­tyyp­pi­siä simu­laa­tioita eri vaiheen opiskelijaryhmille.


Kirjoit­ta­jat:

Maiju Issa­kai­nen, opet­taja, fysio­te­ra­pian koulu­tus­oh­jelma, Karelia-ammattikorkeakoulu

Riitta Muhonen, lehtori, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Hilppa Musto­nen, opet­taja, fysio­te­ra­pian koulu­tus­oh­jelma, Karelia-ammattikorkeakoulu

Petri Ronkai­nen, opet­taja, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Valo­ku­vat:

Riikka Hurri


Lähteet:

Silén-Lippo­nen, M., Korve­noja, M., Väli­mäki, T., Aura, S., Mönk­kö­nen, K., Saara­nen, T. 2021. Sosi­aali- ja tervey­sa­lan suur­si­mu­laa­tio – koke­muk­sia moniam­ma­til­li­sen yhteis­työn oppi­mi­sesta. Tutkiva Hoito­työ 19(1), 20–27.

Saara­nen, T.,  Silén-Lippo­nen, M., Palko­lahti, M., Mönk­kö­nen, K., Tiiho­nen, M., Sormu­nen, M. 2020. Inter­pro­fes­sio­nal lear­ning in social and health care-Lear­ning expe­riences from large-group simu­la­tion in Finland. Nursing Open 7(6): 1978–1987.

STM. 2019. Sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon uudis­tus (sote- uudis­tus) https://stm.fi/soteuudistus

Valtio­neu­vosto. 2022. Palve­lu­jen kehit­tä­mi­nen. https://soteuudistus.fi/palvelujen-kehittaminen