Henkilö istuu pöydän ääressä ja käyttää tablettia

”Nyt voidaan mennä anta­maan digioh­jausta vaikka Joen­suun torille!” – Sosio­no­mio­pis­ke­li­jat harjoit­te­li­vat ohjausta työllisyyspalveluissa

Kare­lian SoTy­Digi-hank­keessa on kevään aikana tehty paljon opis­ke­li­jayh­teis­työtä sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­joi­den kanssa. Hank­keen välil­li­senä kohde­ryh­mänä ovat sosi­aa­lia­lan opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat sekä heidän digi­taa­li­sen asia­kas­työn taitonsa.

Digi­ta­li­saa­tion muka­naan tuoma muutos sosio­no­mi­kou­lu­tuk­seen on havaittu jo Arenen vuonna 2017 ilmes­ty­neessä selvi­tyk­sessä ”Sosio­nomi tuottaa hyvin­voin­tia läpi elämän­kaa­ren”. Selvi­tyk­sessä on nostettu esiin, että sosi­aa­lia­lalla koros­tuu ”erilais­ten sähköis­ten palve­lui­den käyttö osana hyvin­voin­nin ja elämän­hal­lin­nan edis­tä­mistä sekä itse­näistä selviy­ty­mistä.” Sähköi­set palve­lut ovat osa sosi­aa­lia­lan palve­lu­va­lik­koa (Arene 2017, 28.) Laajem­massa mitta­kaa­vassa digi­taa­lis­ten palve­lu­jen voi nähdä olevan uusi osa palvelujärjestelmää.

Sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sella on erit­täin merkit­tävä rooli digi­ta­li­saa­tion edis­tä­mi­sessä. Tulevat ammat­ti­lai­set saavat valmiuk­sia työelä­mään, joiden avulla digi­ta­li­saa­tiota viedään asia­kas­työn arjessa eteen­päin. Sosi­aa­lia­lalla on tarve omaksua aiempaa aktii­vi­sempi rooli niin digin käyt­tä­jinä, hyödyn­tä­jinä kuin käyt­tä­jä­läh­töi­sen tekno­lo­gian ja sovel­lus­ten kehit­tä­jänä. (Heino & Kärk­käi­nen 2018, 83-84.) Sosio­no­mien tehtävä on ennen kaikkea syrjäy­ty­mi­sen ehkäisy ja näin digi­ta­li­saa­tion ulko­puo­lelle jäävistä ryhmistä ja heidän osal­li­suu­des­taan yhteis­kun­taan huoleh­ti­mi­nen.  Siksi digi­ta­li­saa­tion on oltava osana koulu­tuk­sen sisäl­töjä kaikessa moninaisuudessaan.

Mission possible? Digioh­jaus osaksi sosionomiopintoja

SoTy­Digi-hank­keen kier­täessä kuntien työl­li­syys­pal­ve­luja ja tava­tessa työl­li­syys­pal­ve­lu­jen asiak­kaita talvella 2022 tote­simme, että monille asiak­kaille kansal­li­nen itse- ja omahoi­to­pal­velu Omaolo ei ollut kovin­kaan tuttu. Osa oli toki korona-aikana tutus­tu­nut koro­na­oi­rear­vioon, mutta muutoin tämä sähköi­nen palvelu ei ollut kovin­kaan monella aktii­vi­sesti käytössä. Kun Joen­suun kaupun­gin työl­li­syys­pal­ve­lu­jen Taitamo valmen­nusym­pä­ris­tön yksi­lö­val­men­taja Liisa Lintueh­dotti yhteis­työtä, päätimme tarttua yhtei­seen haas­tee­seen. Liisalle Omaolo-palvelu oli jo ennes­tään tuttu, ja hän näki Omaolon tunnet­ta­vuu­den lisää­mi­sessä poten­ti­aa­lia omassa asiakaskunnassaan.

Sähköi­set palve­lut ovat sosio­no­meilla olen­nai­nen osa palve­luoh­jausta. Ne muodos­ta­vat asia­kas­työn mene­tel­mäl­li­seen osaa­mi­seen sekä palve­lu­jär­jes­tel­mä­osaa­mi­sen koko­naan uuden­lai­sen koko­nai­suu­den. Niinpä sovimme, että Omao­loin­fot ja -ohjauk­set sovel­tui­vat parhai­ten sosio­no­mien 2. vuoden opin­toina olevaan Inten­sii­vi­nen palve­luoh­jaus -opin­to­jak­soon. Käytän­nön järjes­te­lyistä sovimme, että Taitamo tarjoaisi tilat ja kohde­ryh­män, ja SoTy­Digi-hanke vastaisi kahvitarjoiluista.

Ohjauk­sen harjoit­te­lua aidossa toimintaympäristössä

Taita­mon Omao­loin­foissa opis­ke­li­jat pääsi­vät harjoit­te­le­maan digi­pal­ve­lu­jen käytön ohjaa­mista asiak­kaille aidossa toimin­taym­pä­ris­tössä. Samalla lisään­tyi myös oma osaa­mi­nen sähköi­sistä sote­pal­ve­luista. Kyse on kuiten­kin digi­tuen anta­mi­sesta ja digi­pal­ve­lui­den käytön ohjaa­mi­sesta, joka on uutta sekä opis­ke­li­joille että sote-alan ammattilaisille.

Asiak­kai­den näkö­kul­masta Omaolo-infojen ajatel­tiin tuovan lisää mielen­kiin­toista sisäl­töä ja vaih­te­lua työpa­ja­päi­viin. Samalla oli mahdol­lista harjoi­tella vuoro­vai­ku­tus­tai­toja vierai­li­joi­den kanssa. Sosi­aa­li­set taidot ovat yksi haaste kuntout­ta­van työtoi­min­nan asiak­kailla, joten kuntou­tu­mi­sen näkö­kul­masta vuoro­vai­ku­tusta on tärkeä päästä harjoit­te­le­maan erilai­sissa tilan­teissa. Toisaalta yhtä lailla kohtaa­mi­sen harjoit­te­lun mahdol­li­suuk­sia oli Omaolon ohjaus­ti­lan­teessa luvassa myös opiskelijoille.

Yhtei­senä ajatuk­sena, niin meillä SoTy­Digi-hank­keessa kuin Taita­molla, oli edistää valmen­tau­tu­jien digi­tai­toja ja tietoi­suutta sähköi­sistä sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luista. Erityi­sesti Omaolon kaltais­ten palve­lui­den käyttöä tulisi lisätä, sillä ne tukevat nime­no­maan asiak­kai­den omaa kyvyk­kyyttä edistää hyvin­voin­tia ja terveyttä. Kyse on ennen kaikkea hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mis­työstä, jossa sähköi­sillä palve­luilla on entistä isompi rooli tule­vai­suu­dessa. On erityi­sen tärkeää, että myös haavoit­tu­vassa asemassa olevat ihmiset tulevat tutuiksi uusien digi­pal­ve­lui­den mahdollisuuksista.

Tuumasta toimeen

Millai­nen prosessi Omaolo-infojen toteu­tus koko­nai­suu­des­saan sitten oli? Ohjaus­ten suun­nit­telu alkoi tammi­kuussa ennen opin­to­jak­son käyn­nis­ty­mistä, jolloin toimek­sianto määri­tel­tiin vastaa­maan Inten­sii­vi­nen palve­luoh­jaus – opin­to­jak­son tavoit­teita ja tarpeita. Opis­ke­li­joille halut­tiin taata tieto­pohja asiak­kai­den ohjauk­sesta digi­pal­ve­lu­jen maail­maan, ja opin­to­jak­solle sovit­tiin SoTy­Digi-hank­keen vierai­lu­luento ennen Omaolo-infojen pitoa. Vierai­lu­luen­noilla projek­ti­tii­min Jaana ja Seija kertoi­vat opis­ke­li­joille asiakas- ja palve­luoh­jauk­sesta digi­taa­li­sissa palve­luissa ja toimintaympäristöissä.

Asian­tun­ti­ja­luen­to­jen yhtey­dessä esit­te­limme opis­ke­li­joille tulevan toimek­sian­non. Tämän jälkeen jäimme odot­te­le­maan, kuinka monta ryhmää saisimme mukaan kevään Omaolo-infoi­hin. Toimek­sian­toon tarttui kolme opis­ke­li­ja­ryh­mää, ja näin pääs­tiin­kin sopi­maan Omaolo-infojen ajan­koh­dista Taita­mon väen kanssa. Tämä vaati­kin aika­moista pala­pe­lin raken­ta­mista, jotta saatiin yhteen­so­vi­tet­tua projek­ti­tii­min, opis­ke­li­joi­den ja Taita­mon aikataulut.

Huhti­kuussa ensim­mäis­ten toteu­tus­ten lähes­tyessä opis­ke­li­joille järjes­tet­tiin vielä ohjausta ja tutus­tu­mista Omaolo-palve­luun. Asian­tun­ti­jaksi pyysimme Siun soten projek­ti­suun­nit­te­lija Nina Rautiai­sen kerto­maan Omaolo-palve­lusta ja muista Siun soten sähköi­sistä palve­luista. Nina on tehnyt Siun soten Meijän Digi -hank­keessa uraa uurta­vaa työtä digi­tuen kehit­tä­mi­seksi Pohjois-Karja­lan alueella. Nina antoi myös käytän­nön neuvoja digi­pal­ve­lui­den ohjaustilanteisiin.

Opis­ke­li­joi­den tehtä­väksi jäi suun­ni­tella Omaolo-infon toteu­tus. He saivat ennak­ko­tie­doik­seen toimin­taym­pä­ris­tön, osal­lis­tu­jien määrän ja tilai­suu­den aika­tau­lun. Kare­lialta he saivat matkaan tablet­ti­tie­to­ko­neet, jotta infossa muka­nao­li­jat pääsi­si­vät testaa­maan digi­pal­ve­luja käytän­nössä. SoTy­Digi-projek­ti­tii­min Jaana ja Seija olivat lupau­tu­neet mukaan hoita­maan käytän­nön järjes­te­lyjä ja neuvo­maan mahdol­li­sissa ongelmatilanteissa.

Touko­kuussa koit­ti­vat käytän­nön harjoit­te­lun päivät, jolloin opis­ke­li­jat jalkau­tui­vat Taita­moille Omaolo-infoi­hin. Joen­suun Taita­molla järjes­tet­tiin kolme tilai­suutta, joissa mukana oli yhteensä 14 valmen­tau­tu­jaa ja muuta­mia työntekijöitä.

Neljä henkilöä pöydän ympärillä, taustalla valkokangas.
Kare­lian sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­jat vas. Paiju Parta­nen, Arttu Koleh­mai­nen, Nea Hyvönen ja Elisa Raap­pana valmis­tau­tu­massa Salpa­ka­dun infon aloit­ta­mi­seen 11.5.2022. Kuva: Seija Ollaranta.

Opis­ke­li­joille onnis­tu­nut kokemus

Opis­ke­li­jat olivat valmis­tau­tu­neet Omaolo-tilai­suuk­siin tutus­tu­malla omakoh­tai­sesti Omao­loon ja myös isoon vali­koi­maan muita sote-digi­pal­ve­luja ja koon­neet niistä tietoja esitys­muo­toon. Esityk­sissä oli hyödyn­netty mm. valmista mate­ri­aa­lia 112- sovel­luk­sen käyt­tä­mi­sestä. Opis­ke­li­jat pisti­vät itsensä rohkeasti peliin kerto­malla omia koke­muk­si­aan Omaolon oirear­vion käyt­tä­mi­sestä ja siitä koetuista hyödyistä. Tärkeää oli osata heit­täy­tyä tilan­tee­seen niin, ettei kaikkea tarvin­nut­kaan osata, vaan antaa myöskin valmen­tau­tu­jille mahdol­li­suus opastaa digin käytössä. Omaolo-infot sujui­vat leppoi­sissa ja rauhal­li­sissa tunnel­missa. Tunnin mittai­nen info koet­tiin sopivan mittaiseksi.

Kaikki opis­ke­li­jat kokivat tärkeäksi päästä harjoit­te­le­maan digioh­jausta Taita­moi­den valmen­tau­tu­jien kanssa. Infoi­hin valmis­tau­tu­mi­nen laajensi omaa tietä­mystä sähköi­sistä sote-palve­luista. Yhdessä valmen­tau­tu­jien kanssa Omao­lo­pal­ve­luun tutus­tu­mi­nen tablet­tien avulla mahdol­listi jokai­selle yksi­löl­li­sen ohjaus­het­ken ja keskus­te­lun mahdol­li­sista aiem­mista koke­muk­sista palve­lun käytössä. Opis­ke­li­joi­den kysyessä valmen­tau­tu­jilta palau­tetta Omao­lo­pal­ve­lusta ja anne­tusta ohjauk­sesta, kokivat valmen­tau­tu­jat hyöty­neensä ohjauk­sesta, ja osa uskoi käyt­tä­vänsä palve­lua myös tule­vai­suu­dessa. Omaoolo-infojen järjes­tä­mi­nen Taita­moilla sai opis­ke­li­jat kiin­nos­tu­maan Taita­moi­den toimin­nasta, ja valmen­tau­tu­jat pääsi­vät esit­te­le­mään työtoimintaansa.

Osa opis­ke­li­joista koki, että kohde­ryh­mästä olisi voinut olla enemmän tietoa etukä­teen. Myöskin kehit­tä­mi­sen tarvetta nähtiin infojen ajoi­tuk­sessa osaksi työpa­ja­päi­vää. Yhden opis­ke­li­ja­ryh­män kohdalla valmen­tau­tu­jat eivät olleet­kaan paikalla, vaan osal­lis­tu­jat täytyi etsiä yksikön eri toimi­pis­teistä. Opis­ke­li­jat kokivat myös, että kaik­kien valmen­tau­tu­jien kohdalla ei tuntu­nut olevan tarvetta Omaolo-palve­lun ohjaa­mi­selle, ja tämä lait­toi­kin miet­ti­mään jatkon toteu­tuk­siin infoi­hin tuli­joi­den kohden­tu­mista tarpei­den ja taito­ta­son mukaan paremmin. 

Ohjauk­sen myötä opis­ke­li­joille konkre­ti­soi­tui, miten olen­naista sähköis­ten palve­lu­jen hyödyn­tä­mi­nen ja asiak­kai­den ohjaa­mi­nen sähköis­ten palve­lu­jen käyt­töön sosi­aa­lia­lalla on. Jokai­selle opis­ke­li­jalle jäi onnis­tu­nut olo Taitamo-vierai­luista. Opis­ke­li­jat pääsi­vät jaka­maan koke­muk­si­aan Inten­sii­vi­nen palve­luoh­jaus -opin­to­jak­son päätös­se­mi­naa­rissa myös muille ryhmän opis­ke­li­joille loppu­ka­nee­tilla: ”Nyt voidaan mennä anta­maan digioh­jausta vaikka Joen­suun torille!”

Pöytä jonka ääressä ihminen käyttää tablettia.
Asiakas harjoit­te­lee table­tin käyttöä. Kuva: Seija Ollaranta.

Valmen­tau­tu­jien palaut­teista vink­kejä jatkokehittämiseen

Omaolo-infoi­hin osal­lis­tu­neet valmen­tau­tu­jat antoi­vat palau­tetta heti tilai­suu­den päät­teeksi. Monet kokivat, että Omaolo-palvelu oli uusi asia ja oli hyvä päästä harjoit­te­le­maan sen käyttöä. Osa osal­lis­tu­jista koki, että oli nime­no­maan tärkeää päästä harjoit­te­le­maan palve­lun käyttöä suoraan tablet­ti­tie­to­ko­neilla. Osalle Omaolo-palvelu oli ennes­tään jo tutumpi, ja he olivat sitä myös käyt­tä­neet. Yksi asiakas sanoi, että näistä uusista palve­luista pitäisi kertoa enemmän, jotta ne tulevat kaikille tutuiksi.

Yhdessä tilai­suu­dessa nousi esille, että kaikki esillä olleet sähköi­set palve­lut ja niiden linkit saisi­vat olla esillä seinällä, jotta ne löytyi­si­vät tarpeen tulleen ja samalla myös innos­tai­si­vat käyt­tä­mään palve­luita. Samalla ideoimme myös mahdol­li­suutta hyödyn­tää Omaolo-palve­lua osana kuntout­ta­van työtoi­min­nan sisäl­töä. Omaolon hyvin­voin­ti­val­men­nuk­sia voisi hyödyn­tää valmen­tau­tu­jien kanssa yhdessä, ja hyvin­voin­ti­val­men­nuk­sista voisi ottaa yhtei­siä haas­teita, kuten unen laadun paran­ta­mi­sen ja suorit­taa viikoit­tai­sia tehtä­viä ryhmänä samassa aika­tau­lussa. Tehtä­vien purku ja koke­mus­ten jaka­mi­nen yhdessä voisi toimia vertais­tu­kena ja kenties moti­voida oman hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­seen entistä paremmin.

Taitamo toivoo yhteis­työlle jatkoa

Omaolo-infojen toteu­tus opis­ke­li­joi­den kanssa Joen­suun Taita­molla toteu­tet­tiin tiiviissä yhteis­työssä yksi­lö­val­men­taja Liisa Linnun kanssa. Toteu­tuk­sen jälkeen myös arvioimme, miten onnis­tuimme ja mitä kehi­tet­tä­vää yhteis­työn mallissa olisi jatkoa ajatel­len. Lähtö­koh­tai­sesti molem­min puolin koet­tiin, että tämän kaltai­selle yhteis­työlle on todel­la­kin tarve. Opis­ke­li­jat pääse­vät jalkau­tu­maan aitoon toimin­taym­pä­ris­töön ohjaa­maan asiak­kaita digin pariin. Valmen­tau­tu­jat taas saavat lisää tietoa sähköis­ten palve­lui­den mahdol­li­suuk­sista ja ennen kaikkea heillä on mahdol­li­suus saada henki­lö­koh­taista ohjausta. Yhdessä tote­simme, että erityi­sen tärkeää tälle kohde­ryh­mälle, jossa osalla on isoja­kin digi­tai­to­jen vajeita, on päästä harjoit­te­le­maan digi­tai­toja konkreet­ti­sesti esim. tieto­ko­neella tai älypuhelimella.

Toisena tärkeänä näkö­kul­mana nousi esiin vuoro­vai­ku­tus­tai­to­jen harjoit­telu. Kyse on uudesta tilan­teesta niin opis­ke­li­joille kuin valmen­tau­tu­jille. Opis­ke­li­joille uutta oli nime­no­maan digi­pal­ve­lui­den ja lait­tei­den käytön opastus, mitä heistä suurin osa ei ollut vielä opin­nois­saan päässyt harjoit­te­le­maan. Valmen­tau­tu­jille kyse oli taas erilai­sesta kohtaa­mis­ti­lan­teesta ja itselle ehkä vähem­män tuttu­jen asioi­den opet­te­lusta aivan uusien ihmis­ten kanssa. Keskeistä tässä oli, että syntyi mahdol­li­suus aitoon kohtaa­mi­seen, jossa digi oli omalla taval­laan sivuseikka. Joskin opis­ke­li­jat kokivat, että digioh­jaus­tai­to­jen opet­te­lulle on selkeä tarve, ja he toivoi­vat lisää mahdol­li­suuk­sia harjoi­tella näitä taitoja oikeissa asiakastilanteissa.

Digi­pal­ve­lut tutuksi opin­to­jen alusta alkaen

Omaolo-info -kokei­lusta ja toimi­joi­den palaut­teista innos­tu­neena digioh­jausta on tarkoi­tus jatkaa Inten­sii­vi­nen palve­luoh­jaus –opin­to­jak­solla myös syksyllä 2022. Syksyn toteu­tusta kehi­te­tään saatu­jen palaut­tei­den mukaan, ja Taita­mon kanssa on sovittu, että opis­ke­li­jat pääse­vät tutus­tu­maan toimin­taan jo ennen varsi­naista Omaolo-infoa. Tämä helpot­taa opis­ke­li­joilla varsi­nais­ten infojen suun­nit­te­lua, ja samalla he voivat kartoit­taa eri Taitamo-tiimien mahdol­li­sia toiveita ja tarpeita tilai­suuk­sia varten, samoin kuin sopi­maan tiimille sovel­tu­vim­masta ajasta Omaolo-infon pitä­mi­seen. Opin­to­jak­solla tullaan myös lisää­mään digioh­jauso­pe­tuk­sen lisäksi digioh­jauk­sen harjoit­te­lua opis­ke­li­joi­den kesken ennen varsi­naista ohjaustilannetta.

2.vuoden opin­to­jen lopulla sosio­no­meilla on jo hyvät valmiu­det ohjata asiak­kaita erilais­ten digi­taa­lis­ten palve­lu­jen käytössä. Tämä kuiten­kin edel­lyt­tää sitä, että digi­taa­li­set palve­lut ovat tuttuja ja tuntu­vat mielek­käästi sisäl­ty­vän osaksi asia­kas­työtä. On tärkeä tuoda jo opin­to­jen alusta alkaen esiin sähköis­ten palve­lu­jen merki­tystä osana asiak­kaan hyvin­voin­nin ja elämän­hal­lin­nan edis­tä­mistä sekä arjesta itse­näi­sesti selviy­ty­mistä. Näin digi­taa­li­suus ja digioh­jaus alkaa luon­te­vasti sisäis­ty­mään osaksi ohjaustyötä.

Vaikka digi on vain väline, on se myös lisäe­le­mentti, joka voi helpot­taa kohtaa­mista. Digi voi olla rohkai­sija puolin ja toisin. Digi­taa­lis­ten palve­lu­jen hyödyn­tä­mi­nen ja niiden ohjaus asiak­kaille on yksi uusi tapa saada yhteys asiak­kaa­seen. Kun asiakas kohtaa työn­te­ki­jän myös digi­tu­ki­jan roolissa, voivat molem­mat tulla kohda­tuksi ja nähdyksi eri tavalla kuin aiemmin. 


Kirjoit­ta­jat:

Jaana Kurki, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Seija Olla­ranta, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Katja Sorjo­nen, lehtori, sosio­no­mi­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan digi­pal­ve­lut ja etäoh­jaus pitkien väli­mat­ko­jen maakun­nassa (SoTy­Digi) -hanke


Lähteet:

Arene ry. 2017. Sosio­nomi tuottaa hyvin­voin­tia läpi elämän­kaa­ren. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tus sosi­aa­lia­lan muutok­sen edis­tä­jänä. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen rehto­ri­neu­vosto ARENE:n selvi­tys sosi­aa­lia­lan tilasta ja kehi­tyk­sestä 2017. https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/sosionomiselvitys/. 3.6.2022.

Heino, T. & Kärk­käi­nen, P. 2018. Sosio­no­min digi­taa­li­nen kompe­tenssi – mitä se voisi olla? Julkai­sussa: Laiti­nen M-L. (toim.) ”Digi vie, sote vikisee” : Koke­muk­sia sote-alan digi­ta­li­saa­tiosta Digi­Sote-hank­keessa Etelä-Savossa. Xamk kehit­tää 44. Kaak­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­koulu. Mikkeli 201, 83-84. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-090-6   27.5.2022.

Artik­ke­li­kuva: Andrew Murray / Unsplash