Usea henkilö seisoo puistotiellä, osa katsoo kameraan.

”Parasta oli yhdes­sä­olo” – KAVA-koulu­tus järjesti omat kaupun­ki­päi­vät Joen­suussa ja Kuopiossa

Opis­kelu ei ole vain luen­toja, esseitä, raport­teja ja testejä. Se on myös kommu­ni­koin­tia kans­sao­pis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien kanssa. KAVA-koulu­tuk­seen korkea­kou­lu­te­tuille maahan­muut­ta­jille kuuluu pääasiassa etäope­tusta, sillä osa osal­lis­tu­jista on Kuopiossa ja osa Joen­suussa. Mutta aika­tau­lussa on myös kontak­ti­ta­paa­mi­sia – niitä päiviä, jolloin kuopio­lai­set tulevat Joen­suu­hun koulu­päi­vän viet­toon ja päinvastoin. 

Ryhmä seisoo ja istuu rakennuksen edustalla olevilla portailla kameraan katsoen aurinkoisena kesäpäivänä.
Kuva 1. Koko ryhmä Kuopiossa. 

KAVA-osal­lis­tu­jien eril­li­senä tehtä­vänä oli järjes­tää Kaupun­ki­päivä-ohjel­maa, johon kuului retki mielen­kiin­toi­seen paik­kaan tai käve­ly­retki kahvin ja paikal­lis­ten leivon­nais­ten kera. Opis­ke­li­joi­den tehtä­vänä oli esitellä kaupun­ki­aan vieraille sekä suun­ni­tella budjetti, sopia museoi­den ja oppai­den kanssa vierai­lusta ja varata lounas ravin­to­lasta. Kaiken tämän KAVAn osal­lis­tu­jat tekivät itse kahdessa ryhmässä: Joensuu-ryhmässä ja Kuopio-ryhmässä (tieten­kin hank­keen kustan­ta­mana). Suurin vaikeus valmis­te­lun aikana osal­lis­tu­jien mukaan oli sovit­taa koko ohjelma neljään tuntiin, jonka ajan vieraat olivat kaupungissa. 

Portaiden yläpäästä otettu kuva puistosta. Keskellä kukkaistutuksia ja penkkien reunustamat hiekkatiet. Vasemmalla ja oikealla puista puistoaluetta. Edessäpäin rakennuksia ja niiden takana pilkistää järvi.
Kuva 2. Kuopion kaupun­gin puisto. 

Tänä vuonna Kaupun­ki­päi­vät järjes­tet­tiin 7. ja 8. kesä­kuuta. Kuopio­lai­nen ryhmä oli ensim­mäi­nen. Opis­ke­li­jat tekivät terve­tu­liais­kah­vien jälkeen lyhyen kier­to­käyn­nin keskus­taan, tila­si­vat esit­te­ly­kier­rok­sen Kuopion museoon ja näyt­ti­vät osal­lis­tu­jille myös näkymän Kuopioon 75 metriä korkeasta Puijon tornista. 

Henkilö ottamassa kännykällä kuvaa museonäyttelystä.
Usea henkilö seisoo katsomassa museonäyttelyä.
Kuva 3.1 ja 3.2. Kuopion museossa. 

”Kuten opet­ta­jat kertoi­vat, kaupun­ki­päi­vän suun­nit­telu on vält­tä­mä­töntä, jotta opimme järjes­tä­mään vapaa-aikaa hyvän ja ystä­väl­li­sen ilma­pii­rin yllä­pi­tä­mi­seksi työyh­tei­sössä. Olen varma, että olemme 100-prosent­ti­sesti selviy­ty­neet tehtä­västä”, kuopio­lai­nen KAVAn osal­lis­tuja Julia Obuk­hova sanoi. 

Kolme henkilöä katsomassa Puijon tornista avautuvaa näkymää.
Kuva 4. Kuopion Puijon tornilla. 

Seuraa­vana päivänä vieraita ottivat vastaan joen­suu­lai­set. Päivä alkoi kahvilla Taito­kort­te­lissa ja käve­lyllä paikal­lis­ten käsi­työ­läis­ten putii­keissa. Tämän jälkeen kaikki tutus­tui­vat Pohjois-Karja­lan alueen histo­ri­aan Hilma-museossa ja käve­li­vät keskus­to­rilla ja Ilosaaressa. 

Kolme henkilöä katsomassa lasikopissa olevaa pienoismallia Murtovaaran pihapiiristä.
Kuva 5. Joen­suun Hilma-museossa. 

”Itse suun­nit­te­lu­pro­sessi osoit­taa, kuinka osal­lis­tu­jat voivat olla aktii­vi­sia ja olla vastuussa sitou­muk­sis­taan. Itse kävin paikoissa, joissa en ollut aiemmin ehtinyt käydä, sain uusia kontak­teja, harjoit­te­lin suomen kieltä (suul­li­sesti ja kirjal­li­sesti) valmis­te­lun aikana ja sain uutta koke­musta tapah­tu­mien järjes­tä­mi­sestä ryhmälle”, kertoi joen­suu­lai­nen osal­lis­tuja Elena Matiuk­hina

Henkilö katsoo kameraan. Taustalla puistoa ja muita ihmisiä.
Kuva 6. Joen­suun kaupun­ki­to­rilla. Kuvassa Elena Matiukhina. 

KAVA-koulu­tuk­sen opet­ta­jat osal­lis­tui­vat molem­piin Kaupun­ki­päi­viin yhdessä oppi­lai­den kanssa. Suomen kielen opet­taja Johanna Järve­läi­nen uskoo, että tällai­set tehtä­vät ovat osal­lis­tu­jille hyvä mahdol­li­suus avautua sekä vain pitää hauskaa yhdessä. 

”Lähi­päi­vät ovat ihanaa vaih­te­lua etäope­tuk­seen. Mukava nähdä ihmisiä oikeasti ja keskus­tella vapaam­min, ei vain oppi­tun­nin aiheista. Suomen kielen kannalta on hyödyl­listä kuun­nella opas­tet­tuja kier­rok­sia. On mielen­kiin­toista tutus­tua toisten koti­kau­pun­kei­hin. Parasta oli yhdes­sä­olo”, Järve­läi­nen sanoi. 

Henkilö katsoo patsasta selkä kameraan päin. Taustalla vesistöä ja silta.
Kuva 7. Joen­suun Ilosaaressa. 

KAVA-koulu­tus on kehi­tetty ja pilo­toitu Karelia- ja Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen ja Itä-Suomen yliopis­ton yhtei­sessä MOKOMA-hankkeessa. 


Kirjoit­taja ja valo­ku­vaaja 

Anna Jaro­vaja, MOKOMA-hank­keen projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu