Tyttö istuu pöydän ääressä tietokoneen ääressä, päässä kuulokkeet

Henki­lö­koh­tai­selle tiedon­han­kin­nan ohjauk­selle on tilausta

Kare­lian kirjas­ton tarjoama opin­näy­te­työ­vai­heen tiedon­han­kin­nan ohjaus uudis­tui alku­vuo­desta 2022. Entinen, erityi­sesti sote-alan opis­ke­li­joille tarjolla ollut, klinik­ka­muo­toi­nen opetus jäi pois, ja tilalle tuli henki­lö­koh­tai­nen ohjaus. Opis­ke­lija voi itse varata juuri hänelle sopivan ajan ja ohjauk­sen pitä­jän­kin saa tarvit­taessa valita itse. Koke­muk­set uuden­lai­sesta ohjauk­sesta ovat olleet posi­tii­vi­sia sekä ohjaa­jien että ohjat­ta­vien näkökulmasta.

Klini­koista yksilöohjaukseen

Opin­näy­te­työ­vai­heessa olevilla opis­ke­li­joilla on usein tarve tiedon­han­kin­nan ohjauk­selle ja ennen vuotta 2022 ohjauk­sia järjes­tet­tiin pääsään­töi­sesti alakoh­tai­silla klini­koilla. Ennen koro­na­pan­de­mian alkua klini­kat järjes­tet­tiin paikan päällä kirjas­tossa ja korona siirsi ne verk­koon. Yksi­lö­oh­jauk­set on järjes­tetty myös verkossa Team­sissa, koska se on jo kaikille tuttu ympä­ristö, helppo käyttää ja sen ominai­suu­det sopivat hyvin ohjaus­ti­lan­tei­siin. Opis­ke­li­jan niin halu­tessa ohjaus on jatkossa myös mahdol­lista järjes­tää paikan päällä kirjas­tossa, mutta Teams säily­nee ensi­si­jai­sena vaih­toeh­tona vielä pitkään.

Tiedon­han­kin­nan klini­koi­den suurin ongelma oli se, että niiden ajan­koh­dat eivät vält­tä­mättä sopi­neet kaikille opis­ke­li­joille ja osal­lis­tu­jien keski­näi­set tasoe­rot saat­toi­vat olla suuret. Osal­lis­tu­jia klini­koilla saattoi parhaim­mil­laan olla yli 10. Tällöin oli ihan sattu­masta kiinni, saiko opis­ke­lija juuri hänen ongel­miinsa sopivia neuvoja, kun ohjaus oli pakko pitää ylei­sellä tasolla ja jättää täsmä­ky­sy­myk­set käsit­te­le­mättä. Näiden syiden vuoksi klini­kat päätet­tiin jättää ainakin tois­tai­seksi jäihin ja kokeilla vuoden 2022 alusta alkaen henki­lö­koh­taista ohjausta.

Ajan­va­raus käte­västi verkossa

Kirjas­ton henki­lö­kun­nasta kaikki pitävät ohjauk­sia omien vastuu­alo­jensa mukai­sesti ja tarvit­taessa myös vastuu­alo­jen ulko­puo­lelta mahdol­li­sissa pois­saolo- ja poik­keus­ta­pauk­sissa. Ajan­va­raus­lo­mak­keen linkin yhtey­dessä kirjas­ton netti­si­vuilla on taulukko, josta opis­ke­lija voi tarkis­taa, kuka kirjas­ton henki­lö­kun­nasta parhai­ten osaa auttaa hänen alal­laan auttaa ja varata ajan kysei­selle henki­lölle. Ajan­va­raus­lo­make on tehty Micro­soft Booking­silla, jonka avulla varaus­ten hallin­noi­mi­nen on helppoa. Lomak­keella kysy­tään muuta­mia taus­ta­ky­sy­myk­siä opis­ke­li­jan aihee­seen liit­tyen, mm. opin­näy­te­työn aihe, millai­siin asioi­hin opis­ke­lija eniten kaipaa apua ja onko opis­ke­lija jo  tehnyt paljon tiedon­ha­kuja vai onko hän vasta aivan alku­vai­heessa työnsä kanssa. Näin ohjauk­sen pitäjä voi etukä­teen tutus­tua aihee­seen ja miettiä esimer­kiksi, mistä tieto­kan­noista ja muista paikoista aihee­seen löytyisi lähteitä ja millä hakusa­noilla aihetta olisi paras lähestyä.

Touko­kuun loppuun mennessä yhteensä 69 opis­ke­li­jaa oli osal­lis­tu­nut ohjauk­seen ja järjes­tet­tyjä ohjaus­ker­toja oli 54. Ohjaus­ker­to­jen osal­lis­tu­neita opis­ke­li­joita vähäi­sempi määrä selit­tyy sillä, että työtään yhdessä tekevät parit tai kolmen hengen ryhmät osal­lis­tui­vat ohjauk­seen yhdessä. Eri aloilta opis­ke­li­joita oli myös muka­vasti, vaik­ka­kin sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joita oli ehdoton enemmistö.

Kuvaaja jossa Karelian koulutusalat järjestyksessä sen mukaan minkä opiskelijoita on osallistunut eniten tiedonhankinnan ohjaukseen.
Kuvio 1. Ohjaus­ten määrä aloit­tain väliltä 1.1.2022-31.5.2022.

Koke­muk­set ohjauk­sesta positiivisia

Kirjas­ton henki­lö­kunta on pitänyt uudesta yksi­lö­oh­jauk­sesta paljon. Opis­ke­li­jan kanssa on helpompi päästä luon­te­vaan vuoro­vai­ku­tuk­seen ja ohjaus on keskus­te­le­vaa. Aiemmin klini­koilla ohjaaja saattoi puhua yhteen putkeen tunnin, eikä kukaan osal­lis­tu­jista kysynyt tai kommen­toi­nut mitään. Yksi­lö­oh­jaus pakot­taa opis­ke­li­jan­kin osal­lis­tu­maan aktii­vi­sesti, koska pelkäksi kuun­te­luop­pi­laaksi ei voi edes vahin­gossa jäädä. Tämä tukee myös opis­ke­li­jan omaa oppi­mista. Opis­ke­li­joi­den keske­nään hyvin erilai­set tiedon­tar­peet on yksi­lö­oh­jauk­sessa helppo huomioida, samoin tasoe­rot tiedon­han­kin­ta­tai­doissa. Toisten kanssa lähde­tään liik­keelle Karelia-Finnan perus­käy­tön kertaa­mi­sesta, toisten kanssa taas tutki­taan oman alan kansain­vä­lis­ten tieto­kan­to­jen rajaus­mah­dol­li­suuk­sia. Ohjaa­jal­le­kin on antoi­saa, kun saa käyttää omaa asian­tun­ti­juut­taan opis­ke­li­jaa eniten hyödyt­tä­vällä tavalla.

Huhti­kuussa 2022 teimme ohjauk­seen osal­lis­tu­neille lyhyen palau­te­ky­se­lyn, joka lähe­te­tään sään­nöl­li­sesti kaikille osal­lis­tu­neille. Kyse­lyssä on sekä avoimia kysy­myk­siä että rasti ruutuun -kysy­myk­siä. Kyse­lyyn vastaa­mi­nen on vapaa­eh­toista ja mahdol­lista myös täysin anonyy­misti. Kesä­kuun alkuun mennessä vastauk­sia on annettu 10 kappa­letta, eli vajaat 15% osal­lis­tu­jista on vastan­nut kyselyyn.

Kaikki kyse­lyyn vastan­neet ovat olleet sitä mieltä, että ohjaus on paran­ta­nut heidän tiedon­han­kin­ta­tai­to­jaan ja että ohjauk­sesta on ollut hyötyä opin­näy­te­työn teke­mi­seen. Vastaa­jat ovat omien sano­jensa mukaan saaneet vink­kejä mm. hakusa­no­jen käyt­töön, uusiin tiedon­han­kin­ta­ka­na­viin, haku­ta­poi­hin ja eri tieto­kan­to­jen käyt­tö­mah­dol­li­suuk­siin. Jokai­nen vastaaja koki myös saaneensa ohjauk­sesta apua niihin kysy­myk­siin, joiden vuoksi ohjauk­seen ilmoittautui.

Kysy­myk­seen ”Mikä ohjauk­sessa oli hyvää tai onnistunutta”vastattiin mm. seuraa­villa tavoilla:

” Osat­tiin ohjata niissä asioissa missä apua tarvit­tiin kohdennetusti”

” Huomioi­tiin oma tilanne ja lähtö­kohta, ja ohjat­tiin sen mukaan, jolloin sai suuren hyödyn ohjauksesta.”

” Osaava työn­te­kijä, miel­lyt­tävä kohtaa­mi­nen, hyvät, selkeät vinkit.”

Kehi­ty­seh­do­tuk­sia­kin tuli. Kaksi vastaa­jaa nosti esille, että ohjauk­seen voisi varata enemmän aikaa. Tällä hetkellä ohjaus on kestol­taan 45-60 minuut­tia, mutta tilan­teen niin salliessa ohjausta voidaan jatkaa pidem­pään­kin. Ohjaus­ten määrää ei myös­kään ole rajattu, joten jos opis­ke­lija haluaa, hän voi osal­lis­tua ohjauk­seen toisen­kin kerran. Eräs vastaaja kommen­toi puoles­taan näin:

” Itse ohjauk­seen en keksi kehi­tet­tä­vää, mutta ohjausta voisi mark­ki­noida enemmän esim. opet­ta­jien toimesta. Jos olisin tiennyt, että ohjaus on näin hyvää, olisin varan­nut ajan jo paljon aikaisemmin.”

Kevät 2022 olikin henki­lö­koh­tai­sen ohjauk­sen suhteen kokei­luai­kaa, joten emme mark­ki­noi­neet palve­lua kovin­kaan laajasti. Halusimme testata ensin rauhassa toimiiko tällai­nen tapa järjes­tää ohjausta niin tekni­sesti kuin sisäl­löil­tään­kin ja lansee­rata palve­lun vasta syksyllä 2022 isom­massa mitta­kaa­vassa. Kyse­lyyn vastan­neista moni korosti sitä, että tällai­nen palvelu on hyvä ja tarpeel­li­nen ja että henki­lö­koh­tai­sen ohjauk­sen mahdol­li­suu­desta pitäisi kaik­kien opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien olla tietoisia.

Yksi­lö­oh­jaus pysy­väksi osaksi kirjas­ton tarjoa­mia palveluita

Palaut­teen ja kirjas­ton henki­lö­kun­nan koke­mus­ten perus­teella on aivan selvää, että tätä käytän­töä järjes­tää ohjauk­sia jatke­taan ja klini­kat saavat unohtua jäihin. Yksi­lö­oh­jaus on antoi­saa puolin ja toisin ja vaikka ohjauk­siin valmis­tau­tu­mi­nen vie aiheesta riip­puen joskus aika paljon­kin ohjaa­jan työai­kaa, opis­ke­li­jan saama hyöty ohjauk­sesta palkit­see. Opis­ke­li­joi­den aiheet ovat mielen­kiin­toi­sia ja myös ohjauk­sen pitäjä oppii ohjaustilanteissa. 

Tällä hetkellä ajan­va­raus­lo­mak­keen kautta tarjo­taan kahta eri palve­lua, tiedon­han­kin­nan ohjausta opin­näy­te­työ­vai­heessa oleville opis­ke­li­joille sekä suomeksi että englan­niksi ja tiedon­han­kin­nan ohjausta henki­lö­kun­nalle. On myös mahdol­lista myöhem­min lisätä tarjot­ta­vien palve­lui­den määrää, jos sellai­sille on tarvetta.

Tule­vana syksynä tulemme myös mark­ki­noi­maan yksi­lö­oh­jausta enemmän, jotta tieto ohjauk­sen saata­vuu­desta tavoit­taisi mahdol­li­sim­man laajan joukon ja että myös opet­ta­jat osai­si­vat neuvoa opis­ke­li­joita tarvit­taessa hakeu­tu­maan ohjauk­seen. Jatkamme palaut­teen kerää­mistä kyse­lyllä ohjauk­seen osal­lis­tu­neilta ja kehi­tämme ohjausta edel­leen saamamme palaut­teen perus­teella. Kaiken kaik­ki­aan nyky­muo­toi­sen henki­lö­koh­tai­sen tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen toimi­vuus on yllät­tä­nyt positiivisesti.

Tarkem­mat tiedot tiedon­han­kin­nan ohjauk­sesta ja linkin ohjausa­jan varauk­seen löydät kirjas­ton sivuilta.


Kirjoit­taja:

Noora Kont­turi, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Andrea Piacqua­dio