Kahvikuppi henkilön kädessä

Koska hyvin­voin­nilla on väliä

Kesän 2022 kynnyk­sellä päät­ty­nyt Kare­lian Well­ness -hanke haastoi matkai­lun resto­no­mio­pis­ke­li­jat pohti­maan, miten hyvin­voin­nin merki­tystä voitai­siin koros­taa enemmän joen­suu­lai­sissa kahvi­loissa ja ravin­to­loissa. Opis­ke­li­joi­den pohdin­nan tulok­set sekä muut hank­keen tulok­set jatka­vat kehit­ty­mis­tään hyvin­voin­tia­lan yrityk­sissä sekä jalos­tu­vat Kare­lian uusissa hankkeissa.

Palve­lu­po­lun määrit­tä­mi­nen auttaa kehit­tä­mään toimintaa

Palve­lu­polku on palve­lu­ko­ke­mus­ten- ja tilan­tei­den sarja, jossa kuva­taan palve­lu­ta­pah­tu­man eri vaiheita asiak­kaan näkö­kul­masta. Palve­lu­ta­pah­tu­man havain­nol­lis­ta­mi­nen palve­lu­pol­kuna on tehok­kaaksi havaittu tapa saada yksi­tyis­koh­tai­sem­paa tietoa siitä, mitä ja miten asiakas kokee yrityk­sen tarjoa­mia palve­luita käyt­täes­sään. Kun asiak­kaan palve­lu­polku on palas­teltu pienem­piin osiin, on asia­kas­ko­ke­muk­sen paran­ta­mi­nen helpompi kohdis­taa oikei­siin kohtiin.

Kare­lian matkai­lun koulu­tuk­sen kolman­nen vuoden opis­ke­li­jat tekivät osana Expe­rience Design -opin­to­jak­soa tehtä­vän, jossa he tutus­tui­vat joen­suu­lais­ten kahvi­loi­den sekä ravin­to­loi­den tuot­ta­miin palve­lui­hin tietyn asia­kas­koh­de­ryh­män, kuten ikäih­mis­ten, lasten kanssa asioi­vien tai ulko­maa­lai­sen työmat­kai­li­jan näkö­kul­masta. Tehtä­vän tavoit­teena oli havain­nol­lis­taa eri mene­tel­millä, millai­nen on asiak­kaan palve­lu­polku yrityk­sessä sekä mitkä asiat vali­tulle kohde­ryh­mälle ovat tärkeitä sujuvan asioin­nin kannalta ja mitä yrityk­sen on syytä tietää kysei­sen asia­kas­koh­de­ryh­män tarpeista ja toiveista. Yhtenä tehtä­vän osana opis­ke­li­joilta pyydet­tiin ideoita sekä näke­myk­siä siitä, miten hyvin­voin­tia edis­tä­vät tuot­teet palve­lut koros­tui­si­vat yritys­ten toiminnassa.

Tehtä­vän aikana ilmeni, miten yrityk­sen toimin­nalla on yksit­täi­sen asiak­kaan hyvin­voin­nin lisäksi vaiku­tusta myös laajem­malla tasolla. Konkreet­ti­sin tapa edistää hyvin­voin­tia on tarjota terveel­li­siä tuot­teita. Mutta jos asiak­kaan saama koko­nais­val­tai­nen kokemus yrityk­sestä on miel­lyt­tävä, sujuva ja onnis­tu­nut, kahvila- tai ravin­to­la­käynti voi myös virkis­tää ja alentaa stres­siä. Vaiku­tuk­sil­taan laajem­mat hyvin­voin­tia edis­tä­vät toimen­pi­teet tapah­tu­vat esimer­kiksi lisää­mällä paikal­lis­ten ja kestä­vän kehi­tyk­sen arvojen mukai­sesti valmis­tet­tu­jen tuot­tei­den tarjontaa.

Hank­keet päät­ty­vät, kehit­tä­mi­nen pysyy

Hyvin­vointi on enene­vissä määrin syy ihmis­ten matkus­ta­mi­selle, vaikka tavoite hyvin­voin­ti­mat­kalle on muut­tu­nut viime vuosina. Nyt hyvin­voin­tiin perus­tu­van matkai­lun tavoite on sairauk­sien ennal­taeh­käisy, kun aikai­sem­min matkalle lähdet­tiin paran­ta­maan jo todet­tuja sairauk­sia. Matkalta haetaan uusia itsensä hoita­mi­sen ja hemmot­te­lun tapoja, joita voi yllä­pi­tää myös arjessa. Kun terveel­li­set elämän­ta­vat koros­tu­vat esimer­kiksi kasvis­ruo­ka­va­lion yleis­ty­mi­senä sekä alko­ho­lin käytön vähen­ty­mi­senä, on koko­nais­val­tai­sen hyvin­voin­nin koros­ta­mi­sella merki­tystä palve­lui­den tuot­ta­mi­sessa sekä markkinoinnissa.

Kesä­kuun alussa päät­ty­nyt Kare­lian Well­ness -hanke lisäsi hyvin­voin­ti­pal­ve­luita tarjoa­vien yritys­ten osaa­mista tuottaa mahdol­li­sim­man hyviä asia­kas­läh­töi­siä palve­luita. Hank­keen aikana Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun sekä Itä-Suomen yliopis­ton hanke­hen­ki­löstö toteutti toimen­pi­teitä, jotka kehit­ti­vät hyvin­voin­nin äärellä toimi­via yrityk­siä tai jäivät työvä­li­neiksi yritys­ten itsensä toteut­ta­maa kehit­tä­mistä varten. Yhtenä hank­keen tulok­sena on julkaistu ”Hyvin­voin­ti­mat­kai­lun palve­lu­tuot­ta­jan pieni käsi­kirja” joka auttaa yrityk­siä pohti­maan palve­lui­taan enemmän asiak­kaan näkö­kul­masta palve­lu­po­lun kaikissa vaiheissa.

Kare­lian Well­ness -hanke toteu­tet­tiin lähes koko­nai­suu­des­saan koro­na­pan­de­mian aikana. Tämä hanka­loitti yhdessä teke­mistä yritys­ten kanssa, koska yritys­ten resurs­sit ja uskal­lus sitou­tua pitkä­ai­kai­siin kehit­tä­mis­toi­men­pi­tei­siin olivat rajal­li­set. Pande­mian jälkei­nen aika on yrityk­sille koro­nasta elpy­mi­sen lisäksi mahdol­li­suus oppia jotain uutta, joka moni­puo­lis­taa liike­toi­min­tao­saa­mista sekä paran­taa valmiuk­sia reagoida mahdol­li­siin tule­viin muutok­siin. Syys­kuun alussa käyn­nis­tyvä Co-fast – mikro- ja pk-yritys­ten kehit­tä­mi­sym­pä­ristö -hank­keen tavoit­teena on nopeut­taa yritys­ten palau­tu­mista koro­na­ku­ri­muk­sesta sekä kehit­tää tiiviim­pää, sään­nöl­li­sem­pää, pysy­väm­pää ja orga­ni­soi­dum­paa kehit­tä­mi­syh­teis­työtä Kare­lian sekä maakun­nan pienten yritys­ten kanssa. Vaikka Kare­lian Well­ness -hanke on päät­ty­nyt, hank­keessa vakiin­tu­neet hyvät käytän­teet yritys­ten kehit­tä­mi­sessä voivat jalos­tua Co-fast -hank­keessa, jossa Kare­lian osaa­mi­nen yritys­ten toimin­to­jen kehit­tä­jänä on hyvin­vointi- ja matkai­lua­laa laajem­min maakun­nan eri toimia­lo­jen löydettävissä.


Kirjoit­ta­jat:

Paavo Raap­pana, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Tuija Kainu­lai­nen, matkai­lun lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­li­vät Kare­lian Well­ness -hankkeessa.

Kare­lian Well­ness -hanketta toteu­tet­tiin Karelia CBC -ohjel­massa, jota ovat rahoit­ta­neet Euroo­pan unioni sekä Suomi.

Artik­ke­li­kuva: Porapak Apic­ho­di­lok