Niittymaisema jossa apilan kukka

Tutkin­to­lau­ta­kun­nan rooli opis­ke­li­ja­va­lin­taa koske­vassa muutoksenhaussa

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain (932/2014) 28 §:n mukaan ammat­ti­kor­kea­kou­luun otetaan opis­ke­li­joita suorit­ta­maan ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toa, ylempää ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toa tai erikois­tu­mis­kou­lu­tusta. Opis­ke­li­ja­va­lin­nan perus­teista päättää jokai­nen ammat­ti­kor­kea­koulu itsenäisesti.

Opis­ke­li­ja­va­lin­taan tyyty­mä­tön hakija saa vaatia opis­ke­li­jaksi otta­mista koske­vaan päätök­seen muutosta ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain 57 §:ssä sääde­tyn mukai­sesti. Oikai­sua vaadi­taan ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimie­li­meltä. Jokai­nen ammat­ti­kor­kea­koulu päättää itse­näi­sesti, missä toimie­li­messä oikai­su­vaa­ti­muk­set käsi­tel­lään. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun johto­sään­nön mukaan opis­ke­li­ja­va­lin­taa koske­vat oikai­su­vaa­ti­muk­set ratkai­see tutkintolautakunta.

Tässä artik­ke­lissa käsi­tel­lään opis­ke­li­ja­va­lin­taan liit­ty­vän oikai­su­vaa­ti­muk­sen ratkai­se­mista tutkin­to­lau­ta­kun­nassa. Artik­ke­lissa keski­ty­tään siihen, millai­sia ratkai­su­vaih­toeh­toja lauta­kun­nalla on asiassa. Artik­ke­lissa asiaa lähes­ty­tään etenkin YAMK-koulu­tuk­sissa käytet­ty­jen ennak­ko­teh­tä­vien ja haas­tat­te­lun näkö­kul­masta. Samat säännöt sovel­tu­vat kuiten­kin myös muihin valintatapoihin.

Haki­jalla on aina muutoksenhakuoikeus

Nykyi­sin yleisin valin­ta­tapa ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pin­toi­hin on todis­tus­va­linta, jossa amma­til­li­sen perus­tut­kin­non tai yliop­pi­las­tut­kin­non arvo­sa­nat pistey­te­tään. Lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lut käyt­tä­vät yhteistä valta­kun­nal­lista digi­taa­lista valin­ta­koetta. Jokai­nen ammat­ti­kor­kea­koulu päättää kuiten­kin opis­ke­li­ja­va­lin­nasta itse­näi­sesti, minkä vuoksi ammat­ti­kor­kea­kou­lussa voi olla käytössä myös toisen­lai­sia valin­ta­ta­poja. Ammat­ti­kor­kea­kou­lulla voi olla tiet­tyyn koulu­tuk­seen oma valin­ta­koe, joka voidaan toteut­taa perin­tei­senä pape­ri­ko­keena, haas­tat­te­luna, ennak­ko­teh­tä­vinä, valin­ta­kurs­sina tai näiden sekoi­tuk­sena. Valin­ta­ta­vasta riip­pu­matta haki­jalla on laissa turvattu oikeus hakea valin­ta­pää­tök­seen muutosta.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain 57 §:n mukaan opis­ke­li­ja­va­lin­taan liit­tyvä oikai­su­vaa­ti­mus on tehtävä 14 päivän kuluessa tulok­sien julkai­se­mi­sesta. Ammat­ti­kor­kea­kou­lun on tulok­sien julkai­se­mi­sen yhtey­dessä kerrot­tava, miten hakija voi saada tiedon valin­nassa nouda­tet­tu­jen perus­tei­den sovel­ta­mi­sesta häneen ja miten oikai­su­vaa­ti­mus tehdään. Oikai­su­vaa­ti­muk­sen johdosta ei saa muuttaa opis­ke­li­ja­va­lin­nan tulosta kenen­kään opis­ke­li­jaksi valitun vahin­goksi. Viimei­sin tarkoit­taa sitä, että hakijan oikai­su­vaa­ti­muk­sen hyväk­sy­mi­nen ei peruuta kenel­le­kään muulle myön­net­tyä opis­ke­luoi­keutta, vaan oikai­su­vaa­ti­muk­sen tekijä otetaan opis­ke­li­jaksi jo aiemmin hyväk­syt­ty­jen lisäksi.

Ratkai­su­vaih­toeh­dot perus­tu­vat lakiin

Oikai­su­vaa­ti­mus­me­net­te­lystä sääde­tään tarkem­min hallin­to­lain (434/2003) 7 a luvussa. Lain 49 g §:n mukaan viran­omai­nen voi oikai­su­vaa­ti­musta käsi­tel­les­sään muuttaa alku­pe­räistä päätöstä, kumota päätök­sen tai hylätä oikai­su­vaa­ti­muk­sen. Asia voidaan myös palaut­taa alku­pe­räi­sen päätök­sen tehneelle taholle uudel­leen käsi­tel­tä­väksi. Viran­omai­nen voi myös jättää oikai­su­vaa­ti­muk­sen koko­naan tutki­matta, jos oikai­su­vaa­ti­musta ei ole tehty määrä­ajassa. (HE 226/2009 vp, 59.)

Hallin­to­lain 49 g §:n mukaan viran­omai­sen tulee myös perus­tella ratkai­sunsa otta­malla kantaa oikai­su­vaa­ti­muk­sessa esitet­tyi­hin vaati­muk­siin. Perus­te­luissa on kerrot­tava, mitkä asiat ovat vaikut­ta­neet loppu­tu­lok­seen ja mihin sään­nök­siin loppu­tu­los perus­tuu (HE 226/2009 vp, 59).

Opis­ke­li­ja­va­lin­nan sisäl­löl­li­nen tutkiminen

Etenkin YAMK-koulu­tuk­sissa opis­ke­li­ja­va­lin­nassa käyte­tään kirjal­li­sia ennak­ko­teh­tä­viä ja haas­tat­te­luja. Jos hakijan oikai­su­vaa­ti­mus perus­tuu väitet­tyyn kirjal­li­sen ennak­ko­teh­tä­vän virheel­li­seen arvioin­tiin, voi tutkin­to­lau­ta­kunta tutkia tehtä­vän pistey­tyk­sen oikeel­li­suu­den. Haki­joi­den oikeus­turva edel­lyt­tää, että tehtä­vän pistey­tyk­seen on laadittu ennak­koon selkeät kritee­rit. Tutkin­to­lau­ta­kunta voi verrata hakijan pisteitä näihin kritee­rei­hin ja vertai­lun perus­teella tarkis­taa pistey­tyk­sen oikeel­li­suu­den. Mikäli pistey­tyk­sessä havai­taan virhe, voi lauta­kunta muuttaa pistey­tystä. Jos taas pistey­tyk­sessä ei ole virhettä, tutkin­to­lau­ta­kunta hylkää oikaisuvaatimuksen.

Haas­tat­telu valin­ta­ta­pana edel­lyt­tää myös ennak­koon määri­tel­tyjä kritee­rejä, joiden perus­teella hakijan vastauk­sia pistey­te­tään. Haas­tat­te­li­jan on tärkeää tehdä selkeät kirjal­li­set muis­tiin­pa­not haas­tat­te­lusta. Nämä toimi­vat pistey­tyk­sen perus­teena. Jois­sa­kin koulu­tuk­sissa käyte­tään myös video­haas­tat­te­luja, jolloin asioi­hin on tarvit­taessa helppo palata.

Oikai­su­vaa­ti­muk­sen käsit­te­lyssä tutkin­to­lau­ta­kun­nan tehtä­vänä on tutkia haas­tat­te­lun pistey­tyk­sen oikeel­li­suus. Videoi­dun haas­tat­te­lun osalta tutkin­to­lau­ta­kun­nassa on mahdol­lista katsoa video, minkä jälkeen lauta­kunta voi verrata hakijan pisteitä ennak­koon määri­tel­tyi­hin kritee­rei­hin. Jos haas­tat­te­lua ei ole videoitu, on tutkin­to­lau­ta­kun­nan turvau­dut­tava haas­tat­te­li­jan teke­miin muis­tiin­pa­noi­hin. Huolel­li­sesti laadi­tut muis­tiin­pa­not voivat antaa riit­tä­vän perus­tan asian ratkai­sulle. Lauta­kunta voi asian arvioin­nin jälkeen hylätä oikai­su­vaa­ti­muk­sen tai muuttaa hakijan pisteytystä.

Jos haas­tat­te­lusta laadi­tut muis­tiin­pa­not ovat epäsel­vät, puut­teel­li­set tai ne puut­tu­vat koko­naan, ei tutkin­to­lau­ta­kunta pysty arvioi­maan asiaa. Lauta­kun­nalla on luon­nol­li­sesti mahdol­li­suus pyytää lisä­sel­vi­tystä ensi­vai­heen arvioin­nin tehneiltä tahoilta. Tällöin on kuiten­kin arvioi­tava myös sitä, voidaanko lisä­sel­vi­tystä pitää luotet­ta­vana, kun haas­tat­te­lusta ei ole tehty kirjal­li­sia muis­tiin­pa­noja. Tällai­sessa tilan­teessa tutkin­to­lau­ta­kun­nan olisi­kin syytä harkita asian palaut­ta­mista uudel­leen käsi­tel­tä­väksi. Tällöin koko haas­tat­telu olisi uusit­tava. Tätä voidaan pitää hakijan oikeus­tur­van kannalta perusteltuna.

Menet­te­ly­vir­hei­den tutkiminen

Tutkin­to­lau­ta­kunta voi kaikissa tapauk­sissa myös tutkia mahdol­li­set menet­te­ly­vir­heet, joita voi olla monen­lai­sia. Esimer­kiksi esteel­li­sen henki­lön osal­lis­tu­mi­nen hakijan arvioin­tiin olisi menet­te­ly­virhe. Samoin kahden hakijan tasa­ti­lan­teen ratkai­se­mi­nen ilmoi­te­tusta poik­kea­valla tavalla olisi menet­te­ly­virhe. Menet­te­ly­virhe ei kuiten­kaan auto­maat­ti­sesti tarkoita sitä, että hakija saisi opis­ke­lu­pai­kan. Menet­te­ly­vir­heet voidaan oikaista tutkin­to­lau­ta­kun­nan käsit­te­lyn aikana, mutta oikai­se­mi­nen ei vält­tä­mättä johda loppu­tu­lok­sen muut­tu­mi­seen. Jos arvioin­tiin on ensi­vai­heessa osal­lis­tu­nut esteel­li­nen henkilö, korjaan­tuu asia sillä, ettei tutkin­to­lau­ta­kun­nassa ole esteel­li­siä henki­löitä käsit­te­le­mässä asiaa. Tällöin tutkin­to­lau­ta­kunta voi vahvis­taa valin­nan tulok­sen kyseessä olevan hakijan kohdalta. Jos taas kahden hakijan välinen tasa­ti­la­ti­lanne on ratkaistu ensi­vai­heessa väärin, voidaan asia korjata tutkin­to­lau­ta­kun­nassa. Tällöin on myös mahdol­lista, että valin­nan tulos muuttuu oikai­sua hake­neen henki­lön eduksi.

Perus­teet­to­mat ja myöhäs­ty­neet oikaisuvaatimukset

Hakijat saat­ta­vat joskus vaatia oikai­sua myös ilman kunnol­li­sia perus­te­luja. Oikai­su­vaa­ti­muk­sissa voidaan nostaa esille esimer­kiksi se, että haki­jalla on suuri halu ja moti­vaa­tio päästä koulu­tuk­seen tai että hakija kokee tulleensa väärin kohdel­luksi. Lähtö­koh­tai­sesti myös heikosti perus­tel­lut oikai­su­vaa­ti­muk­set tulee tutkia ja niihin on annet­tava perus­teltu ratkaisu. Jos hakija on esimer­kiksi vedon­nut suureen opis­ke­lu­ha­luunsa, voidaan oikai­su­vaa­ti­mus hylätä ja hylkää­mi­nen perus­tella yhte­näis­ten valin­ta­kri­tee­rien soveltamisella.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain 57 §:n mukaan oikai­su­vaa­ti­mus on tehtävä 14 päivän kuluessa tulok­sien julkai­se­mi­sesta. Suomessa asian vireille tuloon liit­ty­vät aika­tau­lut ovat sitovia, eikä myöhäs­ty­neitä hake­muk­sia voida tutkia. Haki­jalla on velvol­li­suus huoleh­tia siitä, että hänen oikai­su­vaa­ti­muk­sensa saapuu ammat­ti­kor­kea­kou­lulle viimeis­tään oikai­su­vaa­ti­musa­jan viimei­senä päivänä. Muussa tapauk­sessa tutkin­to­lau­ta­kun­nan on tehtävä päätös asian tutki­matta jättämisestä.

Lopuksi

Opis­ke­li­ja­va­lin­taan liit­ty­vien oikai­su­vaa­ti­muk­sien käsit­tely on keskei­nen osa opis­ke­li­jaksi hakevan henki­lön oikeus­tur­vaa. Oikai­su­vaa­ti­muk­sen hyväk­sy­mi­nen johtaa aina siihen, että oikai­sua vaati­nut hakija tulee hyväk­sy­tyksi koulu­tuk­seen. Hakijan oikeus­tur­van toteu­tu­mi­sen näkö­kul­masta tutkin­to­lau­ta­kun­nan kokoon­pa­nossa tulisi olla mahdol­li­sim­man laaja ja vankka asian­tun­te­mus opis­ke­li­ja­va­lin­nan eri ulot­tu­vuuk­siin liit­tyen. Oikai­su­vaa­ti­muk­sien käsit­tely voi edel­lyt­tää haku­pro­ses­siin liit­ty­vää osaa­mista, oikeu­del­lista osaa­mista ja tiet­ty­jen alojen subs­tans­siin liit­ty­vää osaamista.

Tutkin­to­lau­ta­kun­nan jäsen­ten asian­tun­ti­juu­den moni­puo­li­suu­den hyötyjä koros­taa myös ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain 58 §:ssä säädetty mahdol­li­suus valit­taa ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimie­li­men päätök­sestä hallinto-oikeu­teen. Huolel­li­sesti ja perus­tel­lusti hoidettu oikai­su­vaa­ti­mus­pro­sessi toden­nä­köi­sesti vähen­tää hallinto-oikeu­teen tehtyjä vali­tuk­sia. Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa onkin perus­tel­tua panos­taa tutkin­to­lau­ta­kun­nan toimin­nan kehit­tä­mi­seen ja asian­tun­ti­juu­den ylläpitämiseen.


Kirjoit­taja:

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Ferdous Hasan