Tyttö tieokoneen ääressä, ruudulla näkyy opettaja

Hybri­dio­pe­tusta opis­ke­li­jan, peda­go­gii­kan ja teknii­kan näkökulmasta

Viime vuosina hybri­dio­pe­tus on kehit­ty­nyt harp­pauk­sin niin perus­kou­lussa, toisella asteella kuin korkea-asteella yliopis­toissa ja ammat­ti­kor­kea­kou­luissa. Erilai­set etäso­vel­luk­set ja hybri­di­to­teu­tuk­set ja niihin tarvit­ta­vat työka­lut ovat tulleet tutuksi kaikilla aloilla koulu­tuk­sessa ja työelä­mässä. Kouluissa on saatu paljon koke­muk­sia erilai­sista opetus­ti­lan­teista, eivätkä parhaat käytän­nöt jalostu tehok­kaasti yksin toimien. Näitä koke­muk­sia on tärkeää peilata myös muiden kolle­goi­den hybri­dio­pe­tuk­sen arkeen.

Hämeen­lin­nassa 6.–7.10. järjes­te­tyssä Inte­rak­tii­vi­nen tekniikka koulu­tuk­sessa -konfe­rens­sissa  kuul­tiin useita puheen­vuo­roja, jossa syven­nyt­tiin eri koulu­tusas­teilla havait­tui­hin hybri­dio­pe­tuk­sen koke­muk­siin. Hybri­dio­pe­tuk­sella tarkoi­te­taan tässä ensi­si­jai­sesti opetusta, jossa yhdis­ty­vät läsnä­olo- ja verkko-opetus.

Hybri­dio­pe­tuk­sessa on törmätty siihen, että erilai­sessa koulu­tuk­sessa opis­ke­li­joilla on erilai­set olet­ta­muk­set opis­ke­lu­ta­po­jen mahdol­li­suuk­sista. Aikuis­kou­lu­tuk­sen näkö­kul­man toi Kiin­teis­tö­alan Koulu­tus­kes­kus Oyn kehit­tä­mis­pääl­likkö Virpi Slotte. Hän esit­teli tulok­sia tutki­musai­neis­tosta, joka oli kerätty Kiin­teis­tö­alan Koulu­tusää­tiön koulu­tuk­siin osal­lis­tu­neilta aikuis­opis­ke­li­joilta. Tutki­muk­sen mukana lähes kaikki vastaa­jat halusi­vat saada valita, osal­lis­tu­vatko he koulu­tuk­seen paikan päällä vai verkossa. 61 % vastaa­jista arvioi oppi­vansa parem­min paikan päällä kuin verkossa. Läsnä­olossa opis­ke­lua tuki etenkin verkos­toi­tu­mi­nen, ryhmä­työt ja keskus­te­lut muiden osal­lis­tu­jien kanssa. Etäosal­lis­tu­mista suosi­vat vastaa­jat eivät puoles­taan koke­neet oppi­vansa hyvin muiden osal­lis­tu­jien kanssa kasvok­kain tapah­tu­vien keskus­te­lui­den avulla. Slotten tulkin­nan mukaan aikuis­opis­ke­li­joi­den oppi­mis­ko­ke­muk­set hybri­di­kou­lu­tuk­sista vaih­te­le­vat paljon, joten punta­rointi läsnä­olo- ja etäkou­lu­tuk­sen välillä on tärkeää jatkossakin.

Erot löyty­vät hybri­dissä, etäope­tuk­sessa ja lähiopetuksessa

Yliopis­to­jen koke­muk­sia kuul­tiin Lapin yliopis­tosta, jossa Open­Di­gi­Taito-hank­keen puit­teissa kokeil­tiin ja tutkit­tiin hybri­dio­pe­tusta kuva­tai­teen aineen­opet­ta­jien koulu­tuk­sessa keväällä 2022. Hybri­dio­pe­tuk­sen haas­teita analy­soi­tiin erityyp­pi­sillä kurs­silla, työpa­ja­toi­min­nassa ja peda­go­gi­sella kurs­silla. Havain­to­jen ja opis­ke­li­ja­pa­laut­teen mukaan hybri­dio­pe­tus osoit­tau­tui peda­go­gi­sesti oman­lai­sek­seen opetus­ti­lan­teeksi poike­ten selkeästi sekä etäope­tuk­sesta että lähio­pe­tuk­sesta. Samoja havain­toja tehtiin teoria­pai­not­tei­silla, peda­go­gi­silla ja työpa­join etene­villä kurs­seilla. Opet­ta­jan on tärkeää huomioida hybri­dio­pe­tuk­sen erityi­set mahdol­li­suu­det ja vaati­muk­set ja samalla tukea opis­ke­li­joi­den lähi- ja etäosallistumista.

Yliopis­ton kokemus kuvaa hyvin korkea-asteen opetuk­sen arkea. Oulun yliopis­ton yliopis­to­leh­tori Jari Laru tiivisti hybri­dio­pe­tuk­sen nyky­ti­lan­netta suoma­lais­ten käytän­tö­jen ja kansain­vä­li­sen tutki­mus­kir­jal­li­suu­den tuke­mana. Laru kertoi, että vaikka koke­muk­sia on saatu paljon, kansain­vä­li­sen tutki­mus­kir­jal­li­suu­den mukaan pande­mia-aikana pikai­sesti tehdyt etätyö­hön ja -opetuk­seen liit­ty­vät siir­ty­mät eivät ole tuoneet vält­tä­mättä sellaista koke­musai­neis­toa, jonka perus­teella voisi tehdä parhaita johto­pää­tök­siä hybridiopetuksesta.

Hybri­dio­pe­tuk­sen SWOT-analyysi

Koro­na­vi­rus­pan­de­mian aikana hybri­dio­pe­tuk­seen liittyi monen­lai­sia haas­teita liit­tyen esimer­kiksi tekno­lo­gi­aan ja äkil­li­sen tilan­teen vaati­maan peda­go­gi­aan. Nyt pande­mian vaiku­tus­ten rauhoi­tut­tua suurim­massa osassa maail­maa hybridi- ja etäope­tuk­sen mahdol­li­suuk­sia kokeil­laan hieman maltil­li­sem­min. Taus­talla on myös opis­ke­li­joilta kuultu hyvä ja huono palaute.

Jari Laru esit­teli esityk­ses­sään hybri­dio­pe­tuk­sen uhkia, mahdol­li­suuk­sia, heik­kouk­sia ja vahvuuk­sia. Napa­kasti koos­te­tusta SWOT-analyy­sistä löytyy monelle tuttuja havain­toja. Usein uhkat ja heik­kou­det liit­ty­vät opetuk­sen kult­tuu­riin ja tekno­lo­gi­aan, uuteen tottu­mi­seen. Hybri­dio­pe­tuk­sen koetaan tuovan mahdol­li­suuk­sia uuden­lai­seen, parem­paan opet­ta­mi­seen. Esiin on tuotu myös syner­gian tuomia tehok­kuus­te­ki­jöitä. Vahvuuk­sissa koros­tuu auto­no­mia opis­ke­lui­den vastuun ja ajan­käy­tön osalta.

Kuvio jossa esitetty hybridiopetuksen vahvuudet (oppijan oma vastuu, omatahtisuus), heikkoudet (vuorovaikutus minimaalista, sovellusten ongelmat), mahdollisuudet (uusi teknologia, luovuus) ja uhat (laiteongelmat, opiskelijat eivät tykkää)
Hybri­dio­pe­tuk­sen SWOT-analyysi, visua­li­soitu Jari Larun esityk­sestä 6.10.2022.

Etä tai lähi vai etä ja lähi?

Turun ammat­ti­kor­kea­kou­lussa oli pohdittu hybri­dio­pe­tusta saman­ai­kai­suu­den ja eriai­kai­suu­den näkö­kul­mista. Mika Suutari ja Mika Arvola tart­tui­vat ennen kaikkea etä- ja lähio­sal­lis­tu­jille tarjot­ta­van saman­ai­kai­sen hybri­dio­pe­tuk­seen, joka on jäänyt Turussa sivu­roo­liin. Saman­ai­kai­seen hybri­dio­pe­tuk­sesta käyt­tä­neiltä opet­ta­jilta on kuulu­nut, että olisi helpom­paa ja tulok­sek­kaam­paa opettaa vain etä- tai lähio­sal­lis­tu­jille, ei etä- ja lähio­sal­lis­tu­jille. Saman­ai­kai­sella hybri­dio­pe­tuk­sella on ainakin vuonna 2022 paljon käyttöä, joten sen kehit­tä­mi­selle löyty­vät perusteet.

Turussa hybri­dio­pe­tuk­sen peda­go­gi­nen suun­nit­telu sisäl­tää neljä päävai­hetta, jotka ovat saman­ai­kai­suu­den tai moni­muo­toi­suu­den valinta, peda­go­gi­set ja tekni­set ratkai­sut sekä opis­ke­li­jalle asetet­ta­vat odotuk­set. Näitä on kuvattu tarkem­min alla olevassa kuviossa ITK-konfe­rens­sin sivuilla julkai­sussa esitys­ma­te­ri­aa­lissa.

Hybiridopetuksen pedagogisen suunnittelun neljä ulottuvuutta: kokonaisuus, pedagoginen, tekninen, opiskelija
Hybri­dio­pe­tuk­sen peda­go­gi­nen suun­nit­telu, Mika Suuta­rin ja Mika Arvelan esityk­sestä 6.10.2022.

aman­ai­kai­sessa opetuk­sessa tulee huomioida peda­go­gis­ten ratkai­sui­den tavoit­teet ja toimin­ta­ta­vat, mutta monesti keskiössä on tekni­siin ympä­ris­töi­hin ja lait­tei­siin liit­ty­vät, ehkä jokin vuosi sitten paljon nykyistä vieraam­mat kysy­myk­set. Myös opis­ke­li­jan toiminta hybri­dio­pe­tuk­sen aikana vaatii pohdintaa.

Arvelan ja Suuta­rin esityk­sessä hybri­di­ses­siota pohdit­tiin myös Turun ammat­ti­kor­kea­kou­lun audio­vi­su­aa­lis­ten toteu­tus­ta­po­jen näkökulmista.

Kiinteä huone­rat­kaisu takaa äänien ja kuvan hyvän laadun sekä ylei­sesti yksin­ker­tai­sen käytön. Samalla se on kuiten­kin kallis hankinta, joka ei vält­tä­mättä taitu yhtä sula­vasti käyt­töö­no­tet­ta­vaksi ympä­ris­töksi kuin suurim­malle osalle tuttu Teams tai Zoom. Kiinteä huone­rat­kaisu, johon esit­täjä tuo muka­naan oman tieto­ko­neen esitys­lait­teeksi, tuo toisen­lai­sia etuja ja hait­toja. Kiin­teää järjes­tel­mää edul­li­sempi ratkaisu hyötyy tilan kuva- ja ääni­rat­kai­suista, mutta kuva­läh­tei­den ja ääni­ka­na­vien valin­taan liittyy monesti pientä teknistä säätöä. Pelkkä oma kannet­tava konekin on ratkaisu, mutta help­pou­des­taan huoli­matta se on rajal­li­nen vaih­toehto, sillä siihen liittyy usein opetuk­sen laatua heiken­tä­viä puutteita.

Turun ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on käytössä lisäksi näiden toteu­tus­ten väli­malli, siir­ret­tävä online-reppu, jota esit­tä­jät pitivät pienem­missä tiloissa melko hyvin toimi­vana ratkai­su­ta­pana. Reppu sisäl­tää konfe­rens­si­mi­kin, webbi­ka­me­ran ja kameran jalus­tan, joiden avulla jonkin verran tekni­sesti kyvyk­käät ihmiset voivat perus­taa perus­ta­soa parem­man esitys­pis­teen erilai­siin tiloihin.

Työpai­koilla tapah­tuva toiminta mukaan tarkan suun­nit­te­lun avulla

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen kokemus saatiin Koulu­tus­kun­tayh­tymä Tavas­tian Tanja Törn­qvis­tin ja Anu Konka­ri­kos­ken esityk­sessä, jossa he käsit­te­li­vät hybri­dio­pe­tusta amma­til­li­sen koulu­tuk­sen kautta. Tavas­tia on mukana hank­keessa,  jossa haetaan todel­lis­ten käyt­tä­jien kanssa sellai­sia opetuk­seen sovel­tu­via käyt­tö­ta­pauk­sia, jotka ovat hybri­disti toteu­tet­ta­via ja saavu­tet­ta­via. Tavas­tian toteu­tuk­sessa keski­tyt­tiin teknii­kan aloihin. Tarkoi­tuk­sena oli hakea mahdol­li­suuk­sia siihen, kuinka amma­til­lista koulu­tusta voisi toteut­taa työsa­lista ja työpai­kalta etäosallistujille.

Tavas­tian toteu­tuk­sessa luotiin hybri­dio­pe­tus­päi­vään heille sovel­tuva malli. Autoa­lan esimer­kissä päivä alkoi 45 minuut­tia teoriao­suu­della siten, että osa opis­ke­li­joista oli läsnä ja osa Teams-yhtey­den päässä. Kahvi­tauon jälkeen kello 9 aloi­tet­tiin viisi­tun­ti­nen käytän­nön tehtävä työpaik­kaoh­jaa­jan kanssa työpai­kalla eli osa ihmi­sistä oli läsnä ja osa etänä. Suori­tuk­set videoi­tiin, ja niistä käytiin myöhem­min 15 minuu­tin henki­lö­koh­tai­nen palau­te­kes­kus­telu opet­ta­jan kanssa.

Käytän­nössä hybri­di­ti­lan­teen hallinta osoit­tau­tui hanka­laksi yhdelle opet­ta­jalle. Strii­min ohjaus ja läsnä­oli­joi­den opet­ta­mi­nen oli vaikeaa käytössä olleilla väli­neillä. Etänä osal­lis­tu­nei­den huomiointi siten, että opetus etenee, strii­maus on hyödyksi, syntyy vuoro­vai­ku­tusta ja käytössä on tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sia tehtä­viä, vaati paljon suunnittelua.

Tavas­tia hyödynsi hybri­di­päi­vän suun­nit­te­lussa muotoi­lun keinoja allo­koi­den huomioi­ta­via asioita opetusta edel­tä­nee­seen, sen aikai­seen ja sen jälkei­seen aikaan. Tavas­tian parhaat vinkit hybri­dio­pe­tuk­sen kehit­tä­mi­seen olivat­kin monelle pande­mia-aikaan opet­ta­neelle tuttuja: testaa toimin­ta­ta­poja käyt­tä­jien kanssa, koosta hyviä hybri­dio­pe­tuk­sen käytän­teitä ja suosi­tuk­sia sekä kehitä tekni­siä ja peda­go­gi­sia ratkaisuja.


Kirjoit­taja:

Risto Salmi­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Julia M Cameron / Pexels

Logot: Ely-keskus, ESR/EAKR, Vipuvoimaa EU:lta
Tämä artik­keli on osa Tule­vai­suu­den työ ESR hank­keen toimen­pi­teitä. Hank­keen tavoit­teena on kehit­tää ja pilo­toida yhdessä työelä­män kanssa digi­taa­li­seen jous­ta­vuu­teen perus­tuva monia­lai­nen peda­go­gi­nen yhteis­suun­nit­te­lu­malli, muotoilla työelä­män kanssa opetuk­seen integroi­tu­via kokei­luja, vahvis­taa Kare­lian proak­tii­vista toimin­taa työelä­mä­vuo­ro­vai­ku­tuk­sessa sekä kehit­tää opet­ta­jien peda­go­gista osaa­mista. Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keen päära­hoit­ta­jana toimii Etelä-Savon ELY-keskus Euroo­pan unionin ESR-ohjelmasta.