Yleisöä tapahtumassa

Tulevaisuuden työtä tarjolla IT-alalla

Karelia-ammattikorkeakoulun väki osallistui Tulevaisuuden duuni -ura- ja rekrytointitapahtumaan Joensuun Tiedepuistolla 12.10.2022. Tapahtumassa paikalliset IT-alan yritykset ja oppilaitokset esittelivät tarjontaansa. Tapahtuma oli yleisömenestys.

“Kaikki koodaa”

Tapahtuman järjestivät Business Joensuun Osaava rekrytointi – uudistuva työ -hanke, Joensuun kaupungin työllisyyspalveluiden Luotsi-hanke, Riverian työelämä- ja jatko-opintopäivät, YTYÄ! – Yhteistyöllä tuloksiin -hanke sekä Pohjois-Karjalan TE-toimisto. Tapahtuma pidettiin Joensuun Tiedepuistolla 12.10.22 kello 14 – 17.

Karelia-ammattikorkeakoulun lisäksi paikallisista oppilaitoksista mukana olivat Riveria ja Itä-Suomen yliopisto. Mukana tapahtumassa oli myös yli 20 IT-alan työpaikkoja tarjoavaa yritystä, joista valtaosalla oli Karelian ja muiden oppilaitosten tavoin tapahtumassa oma ständi.

Yleisö oli löytänyt tapahtumaan heti alusta alkaen, ja tupa oli täynnä väkeä. Tapahtuma alkoi Antti Gavrilovin alkusanoilla, jonka jälkeen Mimmit koodaa -hankkeen Milja Köpsi piti erittäin insipiroivan puheen otsikolla ”Kaikki koodaa”.

Paljon yleisöä seuraa esitystä
Mimmit koodaa -hankkeen Milja Köpsin esitys kiinnosti kävijöitä.

Köpsi esitteli IT-alan työtilannetta, mahdollisuuksia ja alan eri sovelluskohteita. Hän löysi yhtymäkohtia esimerkiksi Prisman verkkokaupan ja Tinder-verkkopalvelun välille – molemmista saa sitä mitä etsii vähällä vaivalla, eikä kumpikaan palvelu onnistuisi ilman IT:tä. Köpsi olikin kertomansa mukaan hyödyntänyt kummankin palvelun tarjontaa.

Esityksen jälkeen ohjelmassa oli vapaata verkostoitumista. Yritysten ja oppilaitosten kojuilla kävi jatkuva kuhina. Karelia oli paikalla erittäin kattavasti edustettuna. Paikalla oli niin nykyisiä kuin entisiäkin työntekijöitä.

IT-ala herättää mielenkiintoa

Karelian ständi herätti positiivista mielenkiintoa. Sekä tietojenkäsittelyn tradenomien että ensi syksynä alkava englanninkielinen tietotekniikan insinöörien koulutusohjelma kiinnosti monia uravalintaansa pohdiskelevia opiskelijoita. Paikalla oli myös lukuisia Karelian nykyisia IT-opiskelijoita verkostoitumassa alan yritysten kanssa. Karelian IT-koulutusohjelmassa opiskelevista opiskelijoista lähes jokainen ilmoitti kysyttäessä, että oli valinnut oikean alan ja oli tyytyväinen valitsemaansa opiskelualaan.

Myös Karelialta jo valmistuneita IT-alan alumneja oli paljon paikalla, ja osa kävi myös Karelian ständillä tervehtimässä vanhoja opettajiaan. Karelialla pitkään töissä ollut tietojenkäsittelyn lehtori havaitsi, että myös erittäin moni paikalla olevien yritysten edustajista oli Karelian tietojenkäsittelyn koulutuksen alumni.

Kareliaa esittelemässä oli henkilökunnan lisäksi myös kaksi IT-alan toisen vuoden tutkinto-opiskelijaa. He pystyivät kertomaan kiinnostuneille aitoja ensikäden kokemuksia IT-alan opiskelusta sekä tietenkin myös opiskelijaelämästä.

Kolme henkilöä seisoo Karelian esittelypöydän takana
Karelian henkilökuntaa ja tutoreita ständillä.

Yritysten näkökulmia ohjelmistoalan tulevaisuuteen

Tapahtuman puolivälissä ohjelmassa oli Solenovo Oy:n Kimmo Tanskasen esitys aiheesta ”Ohjelmistoalan tulevaisuus. Tanskasen mukaan ohjelmistoalalla on jatkuva tarve uusille työntekijöille. Alan yritykset ovat myös pikkuhiljaa huomaamassa, etteivät ne voi olettaa jokaisen rekrytoitavan olevan senior-tason osaaja. Siten yritykset toivottavasti jatkossa tarjoavat yhä enemmän töitä myös uraansa aloittaville junior-osaajille.

Karelian pelialan opiskelijoiden pettymykseksi Vaki Gamesin esittely ja osallistuminen tapahtumaan oli peruttu. Jututimme kuitenkin muiden tapahtumaan osallistuneiden yritysten edustajia, ja saimme kuulla monenlaisia uratarinoita erilaisista reiteistä IT-alalle. Osa työntekijöistä oli edennyt datanomikoulutuksesta ammattikorkeakouluun tai yliopistoon, osa oli alanvaihtajia täysin toisilta aloilta. IT-alan muutoksissa mukana pysyminen vaatii myös jatkuvaa uuden oppimista.

Usea pitkän linjan yrittäjä ja IT-yritysjohtaja toi esille, että IT-alan koulutuksessa tulisi olla enemmän yleisiä itsensä markkinointiin ja esilletuomiseen liittyviä opintoja ja harjoitteita. Osa taitavista ja lahjakkaista alan tekijöistä jää valitsematta työhön, kun omaa osaamista ei osata tuoda riittävän hyvin esille. Myös sosiaaliset taidot korostuvat osassa alan työtehtävistä.

Jututimme tapahtumassa esimerkiksi Blancco Oy:n edustajaa. Hän kertoi, että rekrytointien helppous riippuu tarjolla olevasta tehtävästä. Joihinkin paikkoihin tulee hyvin hakemuksia, mutta osaan positioista joutuu suorastaan etsimään osaajia.

Valamis-yrityksen edustajien mukaan alalla korostuu rekrytointi jo opintojen aikaisen harjoittelun kautta, eli myös kehittymishaluisille junior-tason osaajille on kysyntää. Valamis-yritys houkuttelikin nuoria osaajia ständilleen irtokarkkitarjoilulla.

Myös muut tarjoilut olivat hyvät. Tarjolla oli niin karkkia, kahvia, keksiä, huulirasvaa kuin muitakin herkkuja moneen makuun. Yritykset ottivat innolla innokkaiden työnhakijoiden yhteystietoja vastaan, ja voikin olla että tapahtuma sai usean rekrytoijan ja rekrytoitavan tien kohtaamaan.

Tulevaisuuden duuni -tapahtuma keräsi satapäin yleisöä.

Tapahtumasta jäi hyvä jälkimaku

Rekrytointimessut vetivät hyvin väkeä. Vaikutti siltä, että ICT-alan maine on hyvä ja pöhinää riittää. Tapahtuman järjestäjien mukaan aiempi toisen alan vastaava tapahtuma oli kerännyt noin 50 kiinnostunutta, mutta ICT-tapahtumassa kävijöitä oli yli 300.

Erityisen ihailtavaa oli Karelian opiskelijoiden osoittama aktiivisuus tapahtumassa. Yritysten edustajien kanssa käymiemme keskustelujen perusteella Joensuussa IT-alan työntekijöille on paljon kysyntää, ja tarjolla hyviä työpaikkoja.

Lisää tunnelmia tapahtumasta näet Luotsi Joensuun tekemältä videolta.


Kirjoittajat:

Panu Ojala, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Sanna Kukkasniemi, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Olli Hatakka, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Salla Anttila, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Nadja Marjomaa, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tarja Tuononen, markkinointiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuvat:

Panu Ojala