Punaisia vaahteran lehtiä vasten sinistä taivasta

Uudet koulu­tuk­set, uudet haasteet

Hain opet­ta­jan työelä­mä­jak­solle keväällä 2020, mutta koronan takia sen toteu­tu­mi­nen siirtyi touko­kuusta 2020 elokuulle 2022. Kare­lian koulu­tus­vas­tui­den laaje­ne­mi­sen myötä, tavoit­tee­nani oli tutus­tua gero­no­min ja toimin­ta­te­ra­peu­tin työn­ku­vaan, jotta pystyi­sin suun­nit­te­le­maan heille alakoh­tai­set englan­nin kielen opin­to­jak­sot. Lisäksi halusin tutus­tua laajem­min sosio­no­min työn­ku­vaan ja havain­noida, miten sosi­aali- ja tervey­sa­lan moniam­ma­til­li­nen toiminta näyt­täy­tyy arjen työssä. Yllä­tyin, kun sain kuulla, että Siun soten palk­ka­lis­toilla ei ole vielä yhtään gero­no­min tutkin­to­ni­mek­keellä olevaa henki­löä, vaikka gero­no­meja on Suomessa koulu­tettu jo vuodesta 1993 lähtien ja maakun­tamme ikära­kenne on varsin vanhusvoittoinen.

Sairaanhoitajan/ tervey­den­hoi­ta­jan vastaan­otto, moniam­ma­til­li­seen työhön tutustuminen

Työelä­mä­jak­solla opet­taja on opis­ke­li­jan roolissa. Ennen työelä­mä­jak­son alkua Siun soten yksi­köissä tutus­tuin opis­ke­li­joi­den pereh­dy­tys­ma­te­ri­aa­liin lisäksi tieto­turva- ja tieto­suo­ja­kä­si­kir­jaan sekä alle­kir­joi­tin salassapitosopimuksen.

Ensim­mäi­set kaksi päivää seura­sin sekä sairaan­hoi­ta­jan että tervey­den­hoi­ta­jan vastaan­ot­toa Siilai­sen terveys­a­se­malla. Suurin osa päivästä koostui kummal­la­kin hoita­jalla puhe­lin­vas­taa­no­tosta. Puhe­li­mitse annet­ta­vassa ohjauk­sessa koros­tui erityi­sesti vies­tin­tä­tai­to­jen tärkeys: selven­tä­vien kysy­mys­ten esit­tä­mi­nen ja annetun tiedon perille mene­mi­sen varmis­ta­mi­nen, eikä vain suomen kielellä, mutta myös englan­niksi. Nämä taidot koros­tui­vat erityi­sesti silloin, kun tervey­son­gelma oli arka­luon­tei­nen ja asiak­kaalla oli vaikeuk­sia kertoa siitä asian oikealla nimellä.

Moniam­ma­til­li­suus ei näkynyt selkeästi puhe­lin­työssä, mutta orga­ni­saa­tion sisäi­nen Teams-vies­tintä ongel­ma­ti­lan­teissa eri työryh­mien välillä vaikutti tehok­kaalta. Tukea ja apua sai sitä kautta nopeasti. Pääsin myös seuraa­maan muuta­mia asia­kas­ti­lan­teita, jotka olivat lähinnä erilais­ten pistos­ten antamista.

Toimin­ta­te­ra­peu­tin työhön tutustuminen

Pääsin tutus­tu­maan toimin­ta­te­ra­peu­tin työhön sekä Siilai­sen että Keskus­sai­raa­lan tera­pia­pal­ve­luissa. Siilai­sen neuro­lo­gi­sen kuntou­tus­osas­ton tyypil­li­siä poti­laita ovat akuutin aivo­ve­ren­kier­to­häi­riön ja aivo­vam­man sairas­ta­neet henki­löt. Kuntou­tus on moniam­ma­til­lista ja siihen osal­lis­tuu toimin­ta­te­ra­peu­tin lisäksi, muun muassa, sairaan­hoi­taja, fysio­te­ra­peutti, neurop­sy­ko­logi, neuro­logi, sosi­aa­li­työn­te­kijä ja kuntou­tusoh­jaaja. Osaston aamu alkoi seison­ta­pa­la­ve­rilla, jossa poti­laan kuntou­tuk­sessa mukana olevat ammat­ti­lai­set antoi­vat tilan­ne­kat­sauk­sen ja kertoi­vat kulle­kin asuk­kaalle sille päivälle suun­ni­tel­luista tera­pia­tuo­kioista. Sain seurata toimin­ta­te­ra­peu­tin työtä kuntou­tet­ta­vien asiak­kai­den parissa kahden päivän ajan sekä tutus­tua alan kirjal­li­suu­teen ja ammattilehtiin.

Keskus­sai­raa­lan tera­pia­pal­ve­luissa pääsin tutus­tu­maan toimin­ta­te­ra­peu­tin vastaan­ot­to­työ­hön asiak­kai­den parissa. Näissä asia­kas­ta­paa­mi­sissa pääpaino oli erilais­ten käsi­las­to­jen valmis­ta­mi­nen ja sovitus paikan päällä – siinä tarvit­tiin myös luovuutta ja käsi­työ­tai­toja! Minulle esitel­tiin myös joukko erilai­sia testejä, joita toimin­ta­te­ra­peu­tit käyt­tä­vät työs­sään arvioi­des­saan asiak­kaan toimin­ta­ky­kyä, sekä isompia että piena­pu­vä­li­neitä, jotka edis­tä­vät omatoi­mi­suutta arjen askareissa.

Nämä neljä päivää olivat todella antoi­sia ja sain ideoita toimin­ta­te­ra­peut­tien englan­nin kielen opin­to­jak­son suunnitteluun.

Sosio­no­min työhön tutustuminen

Koska sosi­aa­li­työn kenttä on laaja, sosio­no­min työn­ku­van hahmot­ta­mi­nen on ollut minulle haas­teel­lista. Tällä työelä­mä­jak­solla pääsin tutus­tu­maan lasten­suo­je­lun yksikön sekä turva­ko­din toimintaan.

Lasten­suo­je­lun yksiköt toimi­vat uusissa tiloissa Vehka­lah­den Mintun­ku­jalla. Siellä on vastaan­ot­to­koti kiireel­li­siä sijoi­tuk­sia varten sekä omat yksiköt pienten ja isom­pien lasten lyhyeen ja pitkä­ai­kai­seen sijais­huol­toon. Työn­te­ki­jöi­den mukaan elokuun alku oli yllät­tä­vän hiljai­nen lasten­suo­je­lun osalta, joten en päässyt osal­lis­tu­maan varsi­nai­siin asia­kas­koh­taa­mi­siin. Myös turva­ko­din puolella, joka sijait­see samassa piha­pii­rissä, oli yllät­tä­vän hiljaista. Avun­tar­peen odotet­tiin kasva­van myöhem­min elokuussa, kun loma­kausi päättyy ja koulut alkavat – näin on aiem­pina vuosina ollut. Pereh­dyin kuiten­kin yksi­köi­den toimin­taan pereh­dy­tys­kan­sioi­den avulla ja työn­te­ki­jöi­den kanssa keskustelemalla.

Moniam­ma­til­li­suus tuli esiin työn­te­ki­jöi­den koulu­tus­taus­tan kautta. Koulu­tus­tausta oli joko lähi­hoi­taja, tervey­den­hoi­taja, sairaan­hoi­taja, sosio­nomi, yhtei­sö­pe­da­gogi. Ohjaa­jat tekivät samoja tehtä­viä koulu­tus­taus­tasta riip­pu­matta, pois lukien lääke­hoi­toon liit­ty­vät sairaan­hoi­ta­jan vastuu­alu­een tehtä­vät. Näissä yksi­köissä koros­tui vies­tintä- ja vuoro­vai­ku­tus­tai­to­jen lisäksi tiimi­työ­tai­dot. On toimit­tava yhteis­ten linjaus­ten mukaan ja viestit asiak­kaille ja heidän omai­sille eivät voi olla risti­rii­tai­sia. Ohjaa­jieni kanssa sain myös pereh­tyä kirjaa­mi­sen. Kirjal­li­set vies­tin­tä­tai­dot ovat myös merkit­tävä osa ammat­ti­tai­toa, vaikka tämä ei niin­kään koske englan­nin kieltä, koska järjes­tel­miin tiedot viedään suomeksi.

Päivät olivat mielen­kiin­toi­sia ja hurah­ti­vat vauh­dilla ohi. Oli mukava nähdä omia entisiä opis­ke­li­joita työelä­mässä ja kuulla heidän urapo­luis­taan ja valin­nois­taan. Ja sainpa kokea senkin, että miltä tuntuu kantaa yllään hoita­jan sinistä työasua!


Kirjoit­taja:

Jaana Jussila, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Justin Cron / Unsplash