Järvimaisema kesällä, rannalla veneitä ja kerrostaloja

Yhteis­ten koke­mus­ten jakoa SaKa­JaKa-kehit­tä­mis­päi­villä – Kare­lian kirjas­to­lai­set Kuopiossa

Saimme kutsun SaKa­JaKa -päiville Kuopioon alku­ke­sästä 2022, kun Savonia-amk:n tieto­pal­ve­lu­pääl­likkö Mira Juppi kutsui kirjas­tomme mukaan neljän ammat­ti­kor­kea­kou­lu­kir­jas­ton yhtei­sille kehit­tä­mis­päi­ville 15.-16.8.2022. Savo­nian kirjas­ton lisäksi mukana olivat Alma-kirjas­to­jär­jes­tel­mää käyt­tä­vät Jyväs­ky­län, Kajaa­nin ja Kare­lian ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen kirjas­tot. Ohjel­maan kuului niin Savo­nian kirjas­toon tutus­tu­mista, erilai­sissa työryh­missä työs­ken­te­lyä kuin ilta­ris­teily Kalla­ve­dellä. Kare­lian kirjas­tosta kehit­tä­mis­päi­ville osal­lis­tui­vat tieto­asian­tun­ti­jat Jaana Rummu­kai­nen ja Leena Väyrynen.

Kehit­tä­mis­päi­vien työryh­missä tutus­tut­tiin kirjas­to­jen erilai­siin tapoi­hin tehdä kirjas­to­työtä sekä pohdit­tiin nyky­het­ken ja tule­vai­suu­den haas­teita kirjas­toissa. Työryh­miä oli neljä: Alma Admins, Alma-ajan Warriors, Educa­tion Eupho­ria ja Publica­tion Ping­Pong. Alma Admis -ryhmässä Alman pääkäyt­tä­jät ja järjes­tel­män yllä­pi­tä­jät keskus­te­li­vat hyvistä käytän­teistä ja ratkoi­vat Alman yllä­pi­toon liit­ty­viä tekni­siä kysy­myk­siä. Alma-ajan Warriors -ryhmässä osal­lis­tu­jat keskus­te­li­vat asia­kas­pal­ve­lun ja kokoel­ma­työn mahdol­li­suuk­sista ja haas­teista. Educa­tion Eupho­ria -ryhmässä paneu­dut­tiin oppi­mi­sen tule­vai­suu­den näky­miin ja haas­tei­siin. Publica­tion Ping­Pong -ryhmä keskit­tyi julkai­se­mi­sen, julkai­su­tie­don­ke­ruun ja rinnak­kais­tal­len­ta­mi­sen kysy­myk­siin. Jo ilmoit­tau­tu­mi­sen yhtey­dessä meille tuli vastat­ta­vaksi Padlet-ennak­ko­teh­tä­viä, joihin vasta­simme hyvissä ajoin ennen kehittämispäivää.

Tutus­tu­mi­nen Savo­nian uuteen kirjastoon

Aloi­timme maanan­tai­päi­vän 15.8. esit­täy­ty­mällä ja kerto­malla keskei­siä asioita kirjas­to­jemme toimin­nasta. Tutus­tu­mi­sen jälkeen savo­nia­lai­set esit­te­li­vät keväällä 2020 valmis­tu­neita kirjas­to­ti­lo­jaan. Kirjasto on saanut nimen Opus ja sen käyt­töön­otto ajoit­tui keskelle laajinta koro­na­sul­kua. Rajoi­tus­ten helli­tet­tyä avoimet tilat ovat saaneet hyvin käyt­tä­jiä.   Opuksen tilat vaikut­ti­vat toimi­vilta ja viih­tyi­siltä. Opis­ke­li­joille oli paljon erilai­sia työs­ken­te­ly­pis­teitä ja tilaa myös rennom­paan oles­ke­luun. Kirjo­jen määrää on Savo­nias­sa­kin vähen­netty, esimer­kiksi kansi­te­tut opin­näy­te­työt mahtui­vat yhteen kirja­kär­ryyn! Kokoel­mat olivat selkeästi esillä ja helposti hahmo­tet­ta­vissa – ainakin kirjas­toam­mat­ti­lai­sen silmin. Kare­lian kirjas­to­ti­lat ovat olleet käytössä 10 vuotta ja moni asia on muut­tu­nut tässä ajassa. Saimme uusia ideoita siitä, kuinka voisimme meillä paran­taa mm. opas­tusta ja tilojen käytettävyyttä.

Kirjastotila jossa kirjahyllyjä ja nojatuoleja
Kirjastotila jossa kirjahyllyjä, nojatuoleja
Savonia-amk:n kirjas­ton Opuksen tiloja. Kuvat: Leena Väyrynen.

Lounaan jälkeen jakau­duimme työryh­miin: Jaana osal­lis­tui Educa­tion Eupho­ria – ja Leena Alma-ajan Warriors -työryhmään.

Tiedon­han­kin­nan opetusta tehdään eri tavoin – tavoite on yhteinen

Educa­tion Eupho­ria -ryhmässä keskus­tel­tiin vapaa­muo­toi­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lu­kir­jas­to­jen tiedon­han­kin­nan opetuk­sen käytän­nöistä ja sen kohtaa­mista haas­teista. Vertai­limme eri ammat­ti­kor­kea­kou­lu­kir­jas­to­jen tapoja toteut­taa tiedon­han­kin­nan opetusta. Opetuk­sen määrä vaih­te­lee suures­ti­kin eri ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen ja koulu­tusa­lo­jen välillä. Kirjasto pyrkii kyllä kaik­kialla integroi­tu­maan opetuk­seen, mutta jossain se onnis­tuu parem­min ja jossain huonom­min. Todet­tiin, että tavoit­teet ovat kuiten­kin kaikilla samat: Opis­ke­li­jan oppi­mi­sen tuke­mi­nen parhaalla mahdol­li­sella tavalla sekä riit­tä­vien tiedon­han­kin­nan tieto­jen ja taito­jen anta­mi­nen. Oppi­mi­nen on jatkuva prosessi, eikä se pääty opin­näy­te­työn valmis­tu­mi­seen. Olisi hienoa, jos kirjas­ton tiedon­han­kin­nan opetuk­sesta jäisi jotain käteen myöhem­pää (työ)elämää varten.

Asia­kas­pal­ve­lun ja kokoel­ma­työn iso koko­nai­suus innosti keskustelemaan

Osanot­ta­ja­mää­räl­tään suurim­massa Alma-ajan Warriors -ryhmässä keskus­tel­tiin sekä asia­kas­pal­ve­lun että kokoel­ma­työn asioista. Kävimme läpi Alma-kirjas­to­jär­jes­tel­män tuomia muutok­sia omaan työhön ja asia­kas­ko­ke­muk­siin. Vaikka ryhmässä oli hyvin saman­kal­tai­sia koke­muk­sia kirjas­to­jär­jes­tel­män ja sen toimin­to­jen käytöstä, niin samalla näkyi myös eriko­kois­ten kirjas­to­jen toimin­nan erilai­suus. Siinä missä Kare­liassa pienenä kirjas­tona on kirjas­ton henki­lö­kun­nan jokai­sella jäse­nellä melko laajat oikeu­det toimia Almassa, on isom­missa kirjas­toissa järjes­tel­män oikeuk­sia rajoi­tettu enemmän tiet­ty­jen toimin­to­jen käyt­tä­jille. Kaikkea ei kuiten­kaan tarvitse keksiä tai kehit­tää itse, vaan on järke­vää ja myös toivot­ta­vaa kysyä kolle­galta toisessa amk-kirjas­tossa, miten jokin asia on saatu toimi­maan heillä.

Keskus­telu oli hyvin moni­puo­lista, sillä erilai­sia toimin­toja ryhmän aiheen sisällä on paljon. Esimer­kiksi kokoel­ma­työ­hön sisäl­tyi muun muassa aineis­to­jen hankinta eri aineis­to­muo­doissa (paine­tut ja elekt­ro­ni­set kirjat ja lehdet). Pohdimme myös sitä, miten asiak­kai­den koke­muk­set kirjas­ton palve­luista ovat muut­tu­neet uuden kirjas­to­jär­jes­tel­män myötä. Vaikkei kirjas­to­jär­jes­tel­män muutos tuonut­kaan suuria muutok­sia asiak­kaille näky­viin asioi­hin, suurin vaiku­tus koet­tiin olevan Peppi- ja Tuudo-järjes­tel­mien toimin­nassa Alman kanssa. Opis­ke­li­jan ottaessa käyt­töön sähköi­sen Tuudo-kirjas­to­kor­tin hänen tietonsa tulevat kirjas­to­jär­jes­tel­mään Pepin kautta. Samalla myös asiak­kaan Peppiin päivit­tä­mät yhteys­tie­dot päivit­ty­vät kirjas­to­jär­jes­tel­mään, jos opis­ke­lija on vain tieto­jen­siir­to­lu­van Pepissä antanut. Tämä on vähen­tä­nyt merkit­tä­västi asia­kas­tie­to­jen käsin tehtä­vää päivit­tä­mistä, ja siitä sääs­ty­nyttä aikaa on voitu siirtää esimer­kiksi tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen puolelle.

Maanan­tai-ilta päättyi upei­siin maise­miin eli ristei­lyyn Kalla­ve­dellä. Ristei­lyn lomassa pääsimme keskus­te­le­maan toisten kirjas­to­lais­ten kanssa paljon muis­ta­kin kuin työhön liit­ty­vistä asioista.

Järvimaisema, rannalla kerrostaloja
Järvimaisema auringonlaskun aikaan
Kalla­vesi-ristei­lyllä sai ihailla upeita maise­mia. Kuvat:Leena Väyrynen

Tuomi­sina hyviä käytän­teitä ja ideoita omaan työhön 

Tiis­taina 16.8. jatkoimme työs­ken­te­lyä työryh­missä. Educa­tion Eupho­ria -ryhmässä mm. pohdit­tiin, mitä Digi­vi­sio 2030 tuo tulles­saan, miten kirjas­tot ovat siinä mukana ja mitä se meille amk-kirjas­to­lai­sille tarkoit­taa. Keskus­telu oli vilkasta ja polvei­le­vaa ja hyvä niin: Parhaat ideat synty­vät usein sivu­lauseesta napa­tusta ajatuksesta.

Alma Warriors -ryhmässä kävimme läpi edel­li­sen päivän keskus­te­lu­jen antia. Alma-kirjas­to­jär­jes­tel­män koet­tiin anta­neen hyviä väli­neitä niin asia­kas­pal­ve­luun kuin kokoel­ma­työ­hön­kin, järjes­tel­män vaihto toi siis kirjas­toille huomat­ta­vasti enemmän plussaa kuin miinusta. Keskei­sinä asioina nousi esiin kokoel­ma­työn ja aineis­to­han­kin­nan suju­vuu­den lisään­ty­mi­nen ja järjes­tel­män tuomien uusien ominai­suuk­sien vaiku­tus muun muassa e-aineis­to­jen käsit­te­lyn helpot­tu­mi­seen. Kirjas­to­koh­tai­sista resurs­seista riippuu, miten syväl­li­sesti kirjas­to­jär­jes­tel­män tarjoa­mia eri ominai­suuk­sia on mahdol­lista ja järke­vää ottaa kussa­kin kirjas­tossa käyt­töön. Kuiten­kin kolle­goilta muista kirjas­toista voi ja kannat­taa kysyä, jos on kiin­nos­tusta kehit­tää ominai­suuk­sia laajem­miksi. Yksin ei tarvitse pyörää keksiä uudel­leen vaan voi tukeu­tua myös yhteis­ke­hit­tä­mi­seen ja jo saatui­hin kokemuksiin.

Päivän päät­teeksi kokoon­nuimme vielä yhteen kuule­maan koos­teet työryh­mien työs­ken­te­lyistä ja keskus­te­le­maan esille nous­seista asioista. Niitä olikin paljon, ja olisi ollut hyödyl­listä, jos Kare­lias­ta­kin olisi ollut mahdol­lista olla mukana kaikissa ryhmissä. Kun osal­lis­tu­jat toimi­vat samoissa tehtä­vissä ja kohtaa­vat saman­lai­sen työar­jen, syntyy hedel­mäl­listä keskus­te­lua käytän­nön tasolla. Opimme toisil­tamme kyse­le­mällä, vaih­ta­malla koke­muk­sia ja ihmet­te­le­mällä tois­temme tapaa tehdä asioita. Toivot­ta­vasti nämä tapaa­mi­set saavat jatkoa, sillä oli mahta­vaa kohdata pitkästä aikaa livenä. Suuret kiitok­set Savo­nian väelle kehit­tä­mis­päi­vien järjestämisestä!


Kirjoit­ta­jat:

Jaana Rummu­kai­nen, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Väyry­nen, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva;: Vivian K / Unsplash