Kaksi näyttöruutua, Base Camp -hankkeen logo

Beam Me Up, Botty – Base Camp –hank­keen etätek­no­lo­gia­ko­kei­lussa etäläsnäolorobotti

Miten etäosal­lis­tuja sujah­taa robo­tilla osaksi inten­sii­vi­val­men­nusta ja kuinka helppoa on vuoro­vai­ku­tus kahvi­huo­neessa robotin avulla. Base Camp- hank­keen etätek­no­lo­gia­pi­lo­tissa kaikki ei ollut­kaan niin helppoa.

Ajan­koh­taista talous­hal­lin­toa ja yksi ikään­ty­nyt robotti 

Base Camp -opis­ke­li­jay­rit­tä­jyy­sa­lus­to­jen kehit­tä­mi­nen -hanke on sään­nöl­li­sesti järjes­tä­nyt opis­ke­li­jay­rit­tä­jille sekä yrit­tä­jyy­destä kiin­nos­tu­neille opis­ke­li­joille ja alum­neille inten­sii­vi­val­men­nuk­sia, joissa pureu­du­taan johon­kin yrit­tä­jyy­dessä tärke­ään teemaan. Syys-loka­kuussa toteu­te­tun valmen­nuk­sen aiheena oli yrit­tä­jän talous­hal­linto. Neljään tapaa­mis­ker­taan oli sisäl­ly­tetty mahdol­li­sim­man käytän­nön­lä­hei­nen paketti muun muassa kirjan­pi­dosta, vero­tuk­sesta, henki­lös­tön palk­kaa­mi­sesta sekä yritys­muo­don vaiku­tuk­sesta talous­hal­lin­toon. Valmen­nusta oli toteut­ta­massa nurmes­lai­nen talous­hal­lin­non asian­tun­ti­jay­ri­tys Tiedo­tar Oy. 

Yrit­tä­jille tarjo­tun osaa­mi­sen lisäksi inten­sii­vi­val­men­nuk­sissa on testattu myös tekno­lo­giaa, jonka tavoit­teena on lisätä etäosal­lis­tu­mi­sen mene­tel­miä ja tehdä osal­lis­tu­mi­nen mahdol­li­sim­man kiin­nos­ta­vaksi, osal­lis­ta­vaksi ja yhtei­söl­li­seksi. Talous­hal­lin­non inten­sii­vi­val­men­nuk­sessa testat­tiin robotin käyttöä helpot­ta­maan etäosal­lis­tu­jan läsnä­olo­ko­ke­musta. Kokeilu tapah­tui Beam-robo­tilla, joka oli hankittu Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulle vuosina 2016 – 2019 toteu­tet­tuun Robobisnes-hankkeeseen. 

Etätek­no­lo­gia­pi­lo­tin aloitus osoit­tau­tui varsin työlääksi. Viisi vuotta vanha robotti tarvitsi ensim­mäi­senä uuden akun. Kun lait­tee­seen saatiin virtaa, havait­tiin haas­teita verk­ko­yh­tey­den muodos­ta­mi­sessa. Lait­teen ohjel­misto oli vanhen­tu­nut ja kaipasi kipeästi päivit­tä­mistä. Tämän toteut­ta­mista ei helpot­ta­nut aina­kaan se, että laitetta ei oltu valmis­tettu vuosiin, valmis­taja oli myyty toiselle yrityk­selle ja robotin käyt­tä­mi­sen kannalta oleel­li­set hallin­ta­tun­nuk­set olivat kadon­neet Kare­lian orga­ni­saa­tion sisällä.

Robotti jossa pyörät alla, varsi jonka päässä näyttäruutu
Beam-robotti hankit­tiin Kare­li­aan vuonna 2019 päät­ty­neessä Robobisnes-hankkeessa.

Kysy­myk­siä ja vastauk­sia robotin kokei­lusta käytän­nössä 

Verk­koon yhdis­tä­mi­sen ongel­mat, katta­van doku­men­taa­tion löytä­mi­nen ja robotin käyt­tö­jär­jes­tel­män päivi­tys­ten hyväk­syt­tä­mi­nen toimit­ta­jan tuki­pal­ve­lun kautta hidas­ti­vat aloi­tusta useam­malla viikolla.  Myös robotin tallen­nus­tila oli vioit­tu­nut, minkä myötä laite kadotti aina osan tiedoista päivi­tys­pa­ket­tien yhtey­dessä. Havait­tua ongel­maa kier­ret­tiin asen­ta­malla käyt­tö­jär­jes­telmä USB-muis­ti­ti­kulle. Muis­ti­tikku ei tosin osoit­tau­tu­nut kestä­väksi ratkai­suksi, koska robotin jatku­vasti toteut­ta­mien tallen­nus­pro­ses­sien myötä tikku hajosi käyt­tö­kel­vot­to­maksi melko lyhyessä ajassa. Selkeästi parempi vaih­toehto on ulkoi­nen kiin­to­levy. Haas­teista huoli­matta, robot­tia pääs­tiin viimein kokei­le­maan myös käytännössä.

Robot­tia testat­tiin osal­lis­tu­malla talous­hal­lin­non inten­sii­vi­val­men­nuk­seen siten, että hank­keen työn­te­kijä osal­lis­tui etänä valmen­nuk­seen, kun robotti oli fyysi­sesti paikalla valmen­nuk­sen koulu­tus­ti­lassa. Robotin ohjaa­mi­nen tapah­tui siihen asen­ne­tun kahden kameran avulla, joista toinen näyttää kuvaa eteen­päin ja toinen alas robotin pyöriin. Eteen­päin osoit­tava kamera kuvaa ihmisiä ja fyysi­sen tilan ympä­ris­töä, kun alemmas osoit­tava kamera näyttää tuolit, pöydät ja alhaalla sijait­se­vat esteen ja auttaa näin liik­ku­mi­sessa. Lisäksi robo­tissa on mikro­foni, kaiut­ti­met sekä näyttö, jolla voi näyttää robotin käyt­tä­jän webbi­ka­me­ran kuvaa tai jakaa mate­ri­aa­lia käyt­tä­jän tieto­ko­neelta. Lait­teen käyt­töön on myös Android-pohjai­nen mobii­li­so­vel­lus. Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen lisäksi robot­tia testat­tiin myös Wärt­silä-kampuk­sen kahvi­huo­neessa kahvi- ja lounas­tau­ko­jen aikana.

Testeillä pyrit­tiin havain­noi­maan, huomioiko ryhmä tai koulut­taja etäläs­nä­olo­ro­bo­tin väli­tyk­sellä osal­lis­tu­van, onko näky­vyys ja kuulu­vuus riit­tävä yhtey­den molem­piin suun­tiin sekä mahdol­lis­tuuko vuoro­vai­ku­tus etäosal­lis­tu­jan ja muiden välillä. Kokei­lun aikana vastauk­sia mainit­tui­hin kysy­myk­siin saatiin seuraavasti:

Miten sosi­aa­li­nen vuoro­vai­ku­tus kahvi­tauolla onnis­tuu? 
Alus­ta­vissa testeissä Wärt­silä-kampuk­sen kahvi­huo­neessa läsnä­olon kokemus oli vahva ja muiden samassa tilassa ollei­den kanssa pystyi keskus­te­le­maan luon­te­vasti robotin väli­tyk­sellä. Keskus­te­lun jatkuessa robotin merki­tys yhtey­den­pi­to­vä­li­neenä hävisi ja vuoro­vai­ku­tuk­sen tunne oli suorempi. Tunne vahvis­tui erityi­sesti, kun robot­tia liiku­tet­tiin kahvi­huo­neesta toiseen, jolloin robotin käyt­täjä jopa unohti, missä fyysi­sesti oli. Aistil­li­sesti olikin hämmen­tä­vää liikkua robo­tilla, mutta nähdä itsensä istu­massa paikal­laan samaan aikaan. Valmen­nuk­sen tauoilla robotin avus­tuk­sella oli helppo päästä keskus­te­luun mukaan, koska se jo luon­tai­sesti kiin­nosti sekä osal­lis­tu­jia että koulut­ta­jaa. Pienet törmäi­lyt paikalla ollei­den kanssa olivat myös helppo jään­sär­kijä keskus­te­lun aloittamiselle.

Kysyykö koulut­taja etäosal­lis­tu­jan mieli­pi­dettä tai otetaanko mukaan keskus­te­luun?
Talous­hal­lin­to­val­men­nus oli luon­teel­taan luen­to­mai­sempi ja vies­tintä enim­mäk­seen yhden­suun­taista koulut­ta­jalta osal­lis­tu­jille päin. Valmen­nuk­sessa ei myös­kään ollut ryhmässä työs­ken­te­lyä, jota testi­ro­bo­tilla olisi ollut mielen­kiin­toista kokeilla. Robotin jäämi­nen vähäi­sem­mälle huomiolle valmen­nuk­sessa saattoi johtua myös siitä, että testi­käyt­tä­jänä oli hank­keen työn­te­kijä, eikä varsi­nai­nen valmen­nuk­seen osal­lis­tuja. Hanke­työn­te­ki­jän käyt­tä­mi­nen testi­hen­ki­lönä johtui siitä, että robotin toiminta oli epävar­maa, mikä olisi saat­ta­nut hanka­loit­taa varsi­nai­sen osal­lis­tu­jan valmennusta. 

Miten robotin liik­ku­mi­nen onnis­tuu (kynnyk­set, portaat)?
Tila, jossa robotin ensim­mäi­nen pilot­tia­jelu toteu­tet­tiin, oli varsin avara ja liik­ku­mista hait­taa­via esteitä oli vähän. Tilassa ei ollut tuoleja ja pulpet­teja tiukoissa riveissä, joten keski­lat­tia on käytän­nössä avoin ja tuolit pääasiassa reunoilla sekä tilan perällä. Liik­ku­mi­sen help­pou­den vasta­pai­nona iso tila aiheutti kuiten­kin näkemis- ja kuule­mi­son­gel­mia robotin käyt­tä­jälle.
Kolmen tunnin mittai­sen pilo­toin­nin ajan robotti toimi tekni­sesti hyvin. Yhteys säilyi ja kuva sekä ääni pysyi­vät kirk­kaina. Myös akku riitti hyvin koko testin ajan. Luen­to­mai­sen ja luok­ka­mai­sessa tilassa toteu­te­tun valmen­nuk­sen aikana tarvetta robo­tilla liik­ku­mi­seen oli hyvin vähän. Toden­nä­köi­sim­min robo­tilla liik­ku­mi­nen kulut­taa akkua eniten. Tarvit­taessa akun kestoa voi lisätä sijoit­ta­malla robotin lataus­a­sema eli telakka samaan tilaan, jossa tapah­tuma toteu­te­taan. Tällöin vähem­män liik­ku­mista vaati­vat hetket voi robotti voi odottaa telakassa. 

Miten muis­tiin­pa­no­jen teke­mi­nen ja esit­tä­mi­nen onnis­tuu etäosal­lis­tu­jalta?
Vaikka pääka­mera onkin varsin hyvä, valko­kan­kaalle heijas­te­tun esityk­sen luke­mi­nen kameran väli­tyk­sellä oli haas­teel­lista. Aluksi robotti sijoit­tui etum­mais­ten opis­ke­li­joi­den tasolle, mutta esityk­sen teksti oli aivan liian suttuista luet­ta­vaksi. Lähem­mäksi valko­kan­gasta siir­ty­mällä tilanne paran­tui. Robotti oli tilan reunassa, jossa se ei estä muilta osal­lis­tu­jilta näky­vyyttä valko­kan­kaalle. Teksti jäi vielä­kin suttui­seksi mahdol­li­sesti katse­lu­kul­man takia, mutta oli kuiten­kin luettavissa. 

Kuuleeko etäosal­lis­tuja ryhmää ja koulut­ta­jaa sekä kuuleeko ryhmä ja koulut­taja etäosal­lis­tu­jaa? Onko tässä eroa luok­ka­ti­lo­jen välillä?  
Ääni kuuluu, mutta ei täydel­li­sesti. Robotin mikro­foni poimii hyvin edes­tä­päin tulevat äänet, mutta takaa tulevat jäävät käytän­nössä koko­naan kuule­matta. Tämä hanka­loit­taa vuoro­vai­kut­tei­sen tilan­teen seuraa­mista, jos puhujat ovat sijoit­tu­neet laajem­malle alueelle tai puhuja liikkuu isolla alueella. Äänen välit­ty­mi­nen etäosal­lis­tu­jalta robo­tille on myös huomioi­tava. Jos etäosal­lis­tuja unohtaa sulkea mikro­fo­nin ja epähuo­miossa puhuu jotain, robotin kaiutin toistaa äänen erit­täin selkeästi. 

Miten puheen­vuo­roa pyyde­tään etäläs­nä­olo­ro­bo­tin avulla?
Robo­tilta puuttuu myös mahdol­li­suus viitata ja kiin­nit­tää huomio muuten kuin puhu­malla. Tämä on huomat­tava puute oppi­tun­ti­mai­sessa tilan­teessa. Robotti on parhaim­mil­laan toimin­nal­li­sessa tapah­tu­massa, jossa on mahdol­li­suus liikkua ja vies­tintä on luen­to­ti­lan­netta vapaampaa. 

Onko kädet­tö­mälle robo­tille tarvetta?

Myös robotin kokei­lua käytän­nössä hanka­loit­ti­vat puut­tu­neet doku­men­tit. Yritys­ten ja ereh­dys­ten kautta saatiin esimer­kiksi selville, että Beam-etäläs­nä­olo­ro­bot­tiin ei saa yhteyttä, ellei joku ole fyysi­sesti robotin luona käytön alkaessa. Lait­teen käyttöä ei siis voi aloit­taa pelkäs­tään etäyh­tey­den perus­teella. Tieto­tur­van näkö­kul­masta tämä on järke­vää suun­nit­te­lua, sillä se estää robotin tahat­to­man sekä pahan­tah­toi­sen käytön.  Etäyh­teys Beam-robot­tiin käyn­nis­te­tään reip­paalla tönäi­syllä tai heilut­ta­mi­sella, jolloin yhteys muodos­tuu robot­tiin yhteyttä otta­nee­seen henki­löön. Kokei­lun aikana tämä huomat­tiin käytän­nössä siten, kun yhtey­den muodos­ta­mi­seksi akti­voi­vaa tönäi­syä tarvin­nut robotti oli äänte­lyl­lään häirin­nyt samassa huoneessa ollutta henki­löä parin päivän ajan 

Robotin ohjaa­mi­nen tieto­ko­neella, varsi­naista ohjaus­oh­jel­maa käyt­täen on todella helppoa. Robo­tissa on myös riit­tä­västi voimaa, että esimer­kiksi tuolien siir­tä­mi­nen ahtaissa paikoissa sujuu hyvin. Onnis­tu­nut käyt­tä­mi­nen edel­lyt­tää kuiten­kin robotin huomioi­vaa esteet­tö­myyttä. Pieni­kin kynnys voi pysäyt­tää etene­mi­sen, eikä robotti voi liikkua myös­kään kovin jyrkissä pyörä­tuo­li­luis­kissa. Etene­mi­nen voi pysäh­tyä myös kapei­siin rakoi­hin ja esimer­kiksi hissin ovella robotti voi jäädä jumiin. Myös hissin nappu­loi­den paina­mi­nen on kädet­tö­mälle robo­tille mahdo­tonta, vaikka ohjausyh­teys robot­tiin säilyy myös hissin ovien sisä­puo­lella. Robotin ohjaa­mi­nen on mahdol­lista myös älypu­he­li­mella, vaikka älypu­he­li­men pienellä näytöllä sormet voivat peittää osan näky­mästä. Tablet­tia käyt­täessä tätä ongel­maa ei kuiten­kaan ole. 

Kun tapah­tuma on luon­teel­taan luen­to­mai­nen, robotin tuoma lisä­arvo verrat­tuna esimer­kiksi Teamsin väli­tyk­sellä osal­lis­tu­mi­seen on vähäi­nen. Läsnä­olon tunne on vahvempi, kuin Team­sissä, mutta toisaalta hyvää oppi­mista edel­lyt­tävä näke­mi­nen ja kuule­mi­nen ei ole ongel­ma­tonta. Parhaim­mil­laan robotti toimii lait­teena helpot­ta­maan vuoro­vai­ku­tusta kohda­tessa vain yhden ihmisen kanssa tai korkein­taan pienessä ryhmässä, kun kaikki osal­lis­tu­jat ovat lähellä toisi­aan. Talous­hal­lin­non inten­sii­vi­val­men­nuk­sessa testi­ro­bo­tin lisä­arvo varsi­nai­sille ihmis­osal­lis­tu­jille oli pääasiassa humo­ris­ti­nen, mutta etätek­no­lo­gia­pi­lo­tin tavoit­tei­den näkö­kul­masta aina­kaan nyt testattu robotti ei lisää etäosal­lis­tu­jan osal­li­suutta tai yhtei­söl­li­syyttä muun ryhmän kanssa. 


Kirjoit­ta­jat: 

Anssi Gröhn, lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Mika Lappa­lai­nen, tekni­nen asian­tun­tija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 
Paavo Raap­pana, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Base Camp -hank­keessa ja antoi­vat kokei­lu­jak­son aikana robo­tille nimen Botty.