Nuori mies keltainen huppari päällä, päässä kuulokkeet

Tukea erilaisille oppijoille : Celian äänikirjapalvelussa oppikirjoja voi myös kuunnella

Jos suomalaisessa ammattikorkeakoulun tai yliopiston opiskelijalla on todettu vaikeuksia lukemisessa oppimisvaikeuden tai terveydellisten syiden takia, voi hän lainata kurssikirjoja maksutta Celian äänikirjapalvelusta.  Lainaamista varten opiskelijan täytyy hankkia tunnukset Celian tuottaman verkkopalvelun käyttöön. Tunnusten hankkiminen onnistuu omassa korkeakoulukirjastossa. 

Ihan jokaiselle halukkaalle Celian tuottama äänikirjapalvelu ei ole tarjolla. Palvelua voivat käyttää vain ne henkilöt, joille tavallisen kirjan lukeminen on vaikeaa. Karelia-amk:ssa päätöksen Celia-palveluun rekisteröinnistä tekee opintokuraattori, joka ilmoittaa kirjastoon suosittelevansa opiskelijan rekisteröintiä Celiaan.

Ennen Celiaan rekisteröintiä opiskelija käy opintokuraattorin pakeilla

Opintokuraattori pyrkii siihen, että opintojen saavutettavuutta tuetaan monipuolisilla opetusmateriaaleilla, joista Celia-äänikirjapalvelu on yksi esimerkki. Monikanavaisuus uuden asian opiskelussa tukee erilaisia oppijoita. Kun opiskelija voi hyödyntää sekä lukemista, tekstin kuuntelua, kirjoittamista ja suullisia osioita uuden opiskelussa, on uuden asian oppiminen huomattavan tehokasta. Äänikirjapalvelua suositellessa käydään läpi opiskelustrategioita ja keinoja äänikirjojen hyödyntämiseen. Ohjauskeskusteluissa opiskelijoiden korkeakouluopinnoissa hyödynnettävät opiskelutaidot vahvistuvat.

Äänikirjapalveluja hyödyntävät erityisesti opiskelijat, joilla on lukivaikeus. Lukivaikeus näkyy eri opiskelijoilla hyvin eri tavoilla. Celian antama hyöty on merkittävä, jos opiskelijan haaste on hidas lukeminen, luetunymmärtäminen tai on tarve uuden opiskeltavan asian kertaamiselle.

Opiskelija hyötyy siitä, että oppi on saatavana eri muodoissa

Opiskelijoiden mukaan äänikirjan etuja ovat mm. se, että kynnys uuden haastavan aiheen opiskeluun madaltuu, ajankäyttö tehostuu, jaksaa kerrankin käydä koko kirjan läpi ja muistaa paremmin kirjan sisällöt. Osa opiskelijoista hyötyy kuuntelun lisäksi muistiinpanojen tekemisestä tai painetun kirjan käyttämisestä kuuntelun rinnalla. Mahdollisista kuvista tai kaavioista saa näin muistitukea uuden oppimiseen ja kokonaisuus painuu muistiin paremmin.  

Myös keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteita kokevat opiskelijat hyötyvät Celian äänikirjoista. Keskittyminen on usein parempaa, kun samalla voi tehdä jotain aktivaatiotasoa lisäävää rutiininomaista kuuntelun ohella. Opiskelijoiden kertoman mukaan he lähtevät esimerkiksi ulkoilemaan tai tekevät kotitöitä kirjaa kuunnellessaan. Näin he jaksavat keskittyä pidempiin kokonaisuuksiin ja kokevat onnistumisen kokemuksia oppimisesta saatuaan koko kurssikirjan kuunneltua. Kokeilemalla rohkeasti erilaisia opiskelumenetelmiä jokaiselle opiskelijalle löytyy itselleen paras ja toimivin tapa uuden asian opiskeluun.

Kirjasto neuvoo Celia-palvelun käyttöönotossa

Opintokuraattorin ilmoituksen saatuaan kirjasto sopii ajan opiskelijan kanssa palveluun rekisteröimiseksi, ja antaa tunnukset Celian tuottaman verkkopalvelun käyttöön. Useimmiten opiskelija saapuu kirjastoon, mutta korona-aika mahdollisti myös puhelimitse tehtävän rekisteröinnin. Rekisteröinnin yhteydessä annetaan ohjeita palvelun käytöstä; kirjautumisesta ja hakukoneen toiminnasta, kuten perushaun ja tarkennettu haun käytöstä. Lisäksi kerrotaan palvelun käyttösäännöistä ja näytetään ohjesivustoa. Kirjasto auttaa myös silloin, jos opiskelijalla ilmenee myöhemmin ongelmia Celia-palvelun käytössä.

Opiskelijalle tähdennetään, että tunnukset ovat vain hänen omaan käyttöönsä, niitä ei saa antaa toisille, eikä ladattua aineistoa saa jakaa eteenpäin. Aineiston digitaalinen vesileima paljastaa, kenen tunnuksilla teos on ladattu. Käyttösäännöissä sanotaan, että jos tätä sääntöä havaitaan rikottavan, joutuu määräajaksi jäähylle. 

Toiveita kuunneltavista oppikirjoista saa esittää

Vuosittain Celia tuottaa saavutettavaan muotoon eli muun muassa ääni- ja pistekirjoiksi noin 30 % kaikesta Suomessa julkaistusta kauno- ja tietokirjallisuudesta. Vaikka Celiassa on runsaat 40000 äänikirjaa, voi siis olla, että opiskelijan tarvitsemaa teosta ei löydy Celian valikoimasta. Silloin voi tehdä hankintaehdotuksia sellaisista kurssikirjoista, joita Celiassa ei ole vielä valmiina tai joita ei löydy muualta saavutettavassa muodossa, ja Celia tuottaa korkeakouluaineiston omiin valikoimiinsa. Tuotantoaika kirjoille on 3 kuukautta.

Korkeakouluopintoihin tehdään pääsääntöisesti koneäänisiä DaisyTrio-kirjoja verkkokuunteluun. DaisyTrio-kirjat sisältävät koneäänen lisäksi tekstin, taulukot ja kuvia. Lisäksi Karelian-amkissa Celia-palveluun rekisteröidyillä opiskelijoilla on oikeus kuunnella äänikirjoja Celianet-verkkopalvelussa, Pratsam Reader-sovelluksella omalla älypuhelimella tai tabletilla, sekä ladata äänikirjatiedostoja. Laina-aika on tavallisimmin 28 vrk, minkä jälkeen äänikirja poistuu automaattisesti asiakkaan lainalistalta. Lainaa voi toki myös uusia.

Kareliassa aloitettiin opiskelijoiden kirjaaminen Celia-palveluun vuonna 2015, ja seitsemässä vuodessa on rekisteröity 75 opiskelijaa. Eniten Karelian opiskelijoita on rekisteröity Celia-palveluun lukihäiriön ja oppimisvaikeuden vuoksi. Vuosien 2020-2022 välillä Karelia-amkin kautta rekisteröidyt asiakkaat ovat kuunnelleet äänikirjoja Celian välittämänä 1202 kertaa, näistä kuuntelukerroista 12% kuuluu ns. korkeakoulukirjaluokkaan, 2% muut oppikirjat -luokkaan ja 86% yleiseen kauno- ja tietokirjallisuusluokkaan.


Kirjoittajat:

Leena Hiltunen, opintokuraattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Ari Koskela, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Celia.fi -sivusto, suunnittelija Paula Isoaho, Celia