Nuori mies keltainen huppari päällä, päässä kuulokkeet

Tukea erilai­sille oppi­joille : Celian ääni­kir­ja­pal­ve­lussa oppi­kir­joja voi myös kuunnella

Jos suoma­lai­sessa ammat­ti­kor­kea­kou­lun tai yliopis­ton opis­ke­li­jalla on todettu vaikeuk­sia luke­mi­sessa oppi­mis­vai­keu­den tai tervey­del­lis­ten syiden takia, voi hän lainata kurs­si­kir­joja maksutta Celian ääni­kir­ja­pal­ve­lusta.  Lainaa­mista varten opis­ke­li­jan täytyy hankkia tunnuk­set Celian tuot­ta­man verk­ko­pal­ve­lun käyt­töön. Tunnus­ten hank­ki­mi­nen onnis­tuu omassa korkeakoulukirjastossa. 

Ihan jokai­selle haluk­kaalle Celian tuot­tama ääni­kir­ja­pal­velu ei ole tarjolla. Palve­lua voivat käyttää vain ne henki­löt, joille taval­li­sen kirjan luke­mi­nen on vaikeaa. Karelia-amk:ssa päätök­sen Celia-palve­luun rekis­te­röin­nistä tekee opin­to­ku­raat­tori, joka ilmoit­taa kirjas­toon suosit­te­le­vansa opis­ke­li­jan rekis­te­röin­tiä Celiaan.

Ennen Celiaan rekis­te­röin­tiä opis­ke­lija käy opin­to­ku­raat­to­rin pakeilla

Opin­to­ku­raat­tori pyrkii siihen, että opin­to­jen saavu­tet­ta­vuutta tuetaan moni­puo­li­silla opetus­ma­te­ri­aa­leilla, joista Celia-ääni­kir­ja­pal­velu on yksi esimerkki. Moni­ka­na­vai­suus uuden asian opis­ke­lussa tukee erilai­sia oppi­joita. Kun opis­ke­lija voi hyödyn­tää sekä luke­mista, tekstin kuun­te­lua, kirjoit­ta­mista ja suul­li­sia osioita uuden opis­ke­lussa, on uuden asian oppi­mi­nen huomat­ta­van teho­kasta. Ääni­kir­ja­pal­ve­lua suosi­tel­lessa käydään läpi opis­ke­lustra­te­gioita ja keinoja ääni­kir­jo­jen hyödyn­tä­mi­seen. Ohjaus­kes­kus­te­luissa opis­ke­li­joi­den korkea­kou­luo­pin­noissa hyödyn­net­tä­vät opis­ke­lu­tai­dot vahvistuvat.

Ääni­kir­ja­pal­ve­luja hyödyn­tä­vät erityi­sesti opis­ke­li­jat, joilla on luki­vai­keus. Luki­vai­keus näkyy eri opis­ke­li­joilla hyvin eri tavoilla. Celian antama hyöty on merkit­tävä, jos opis­ke­li­jan haaste on hidas luke­mi­nen, luetu­nym­mär­tä­mi­nen tai on tarve uuden opis­kel­ta­van asian kertaamiselle.

Opis­ke­lija hyötyy siitä, että oppi on saata­vana eri muodoissa

Opis­ke­li­joi­den mukaan ääni­kir­jan etuja ovat mm. se, että kynnys uuden haas­ta­van aiheen opis­ke­luun madal­tuu, ajan­käyttö tehos­tuu, jaksaa kerran­kin käydä koko kirjan läpi ja muistaa parem­min kirjan sisäl­löt. Osa opis­ke­li­joista hyötyy kuun­te­lun lisäksi muis­tiin­pa­no­jen teke­mi­sestä tai paine­tun kirjan käyt­tä­mi­sestä kuun­te­lun rinnalla. Mahdol­li­sista kuvista tai kaavioista saa näin muis­ti­tu­kea uuden oppi­mi­seen ja koko­nai­suus painuu muis­tiin paremmin. 

Myös keskit­ty­mi­sen ja tark­kaa­vai­suu­den haas­teita kokevat opis­ke­li­jat hyöty­vät Celian ääni­kir­joista. Keskit­ty­mi­nen on usein parem­paa, kun samalla voi tehdä jotain akti­vaa­tio­ta­soa lisää­vää rutii­nin­omaista kuun­te­lun ohella. Opis­ke­li­joi­den kerto­man mukaan he lähte­vät esimer­kiksi ulkoi­le­maan tai tekevät koti­töitä kirjaa kuun­nel­les­saan. Näin he jaksa­vat keskit­tyä pidem­piin koko­nai­suuk­siin ja kokevat onnis­tu­mi­sen koke­muk­sia oppi­mi­sesta saatu­aan koko kurs­si­kir­jan kuun­nel­tua. Kokei­le­malla rohkeasti erilai­sia opis­ke­lu­me­ne­tel­miä jokai­selle opis­ke­li­jalle löytyy itsel­leen paras ja toimi­vin tapa uuden asian opiskeluun.

Kirjasto neuvoo Celia-palve­lun käyttöönotossa

Opin­to­ku­raat­to­rin ilmoi­tuk­sen saatu­aan kirjasto sopii ajan opis­ke­li­jan kanssa palve­luun rekis­te­röi­mi­seksi, ja antaa tunnuk­set Celian tuot­ta­man verk­ko­pal­ve­lun käyt­töön. Useim­mi­ten opis­ke­lija saapuu kirjas­toon, mutta korona-aika mahdol­listi myös puhe­li­mitse tehtä­vän rekis­te­röin­nin. Rekis­te­röin­nin yhtey­dessä anne­taan ohjeita palve­lun käytöstä; kirjau­tu­mi­sesta ja haku­ko­neen toimin­nasta, kuten perus­haun ja tarken­nettu haun käytöstä. Lisäksi kerro­taan palve­lun käyt­tö­sään­nöistä ja näyte­tään ohje­si­vus­toa. Kirjasto auttaa myös silloin, jos opis­ke­li­jalla ilmenee myöhem­min ongel­mia Celia-palve­lun käytössä.

Opis­ke­li­jalle tähden­ne­tään, että tunnuk­set ovat vain hänen omaan käyt­töönsä, niitä ei saa antaa toisille, eikä ladat­tua aineis­toa saa jakaa eteen­päin. Aineis­ton digi­taa­li­nen vesi­leima paljas­taa, kenen tunnuk­silla teos on ladattu. Käyt­tö­sään­nöissä sano­taan, että jos tätä sääntöä havai­taan rikot­ta­van, joutuu määrä­ajaksi jäähylle. 

Toiveita kuun­nel­ta­vista oppi­kir­joista saa esittää

Vuosit­tain Celia tuottaa saavu­tet­ta­vaan muotoon eli muun muassa ääni- ja piste­kir­joiksi noin 30 % kaikesta Suomessa julkais­tusta kauno- ja tieto­kir­jal­li­suu­desta. Vaikka Celiassa on runsaat 40000 ääni­kir­jaa, voi siis olla, että opis­ke­li­jan tarvit­se­maa teosta ei löydy Celian vali­koi­masta. Silloin voi tehdä hankin­taeh­do­tuk­sia sellai­sista kurs­si­kir­joista, joita Celiassa ei ole vielä valmiina tai joita ei löydy muualta saavu­tet­ta­vassa muodossa, ja Celia tuottaa korkea­kou­luai­neis­ton omiin vali­koi­miinsa. Tuotan­toaika kirjoille on 3 kuukautta.

Korkea­kou­luo­pin­toi­hin tehdään pääsään­töi­sesti kone­ää­ni­siä DaisyT­rio-kirjoja verk­ko­kuun­te­luun. DaisyT­rio-kirjat sisäl­tä­vät kone­ää­nen lisäksi tekstin, taulu­kot ja kuvia. Lisäksi Kare­lian-amkissa Celia-palve­luun rekis­te­röi­dyillä opis­ke­li­joilla on oikeus kuun­nella ääni­kir­joja Celia­net-verk­ko­pal­ve­lussa, Pratsam Reader-sovel­luk­sella omalla älypu­he­li­mella tai table­tilla, sekä ladata ääni­kir­ja­tie­dos­toja. Laina-aika on taval­li­sim­min 28 vrk, minkä jälkeen ääni­kirja poistuu auto­maat­ti­sesti asiak­kaan laina­lis­talta. Lainaa voi toki myös uusia.

Kare­liassa aloi­tet­tiin opis­ke­li­joi­den kirjaa­mi­nen Celia-palve­luun vuonna 2015, ja seit­se­mässä vuodessa on rekis­te­röity 75 opis­ke­li­jaa. Eniten Kare­lian opis­ke­li­joita on rekis­te­röity Celia-palve­luun luki­häi­riön ja oppi­mis­vai­keu­den vuoksi. Vuosien 2020-2022 välillä Karelia-amkin kautta rekis­te­röi­dyt asiak­kaat ovat kuun­nel­leet ääni­kir­joja Celian välit­tä­mänä 1202 kertaa, näistä kuun­te­lu­ker­roista 12% kuuluu ns. korkea­kou­lu­kir­ja­luok­kaan, 2% muut oppi­kir­jat -luok­kaan ja 86% ylei­seen kauno- ja tietokirjallisuusluokkaan.


Kirjoit­ta­jat:

Leena Hiltu­nen, opin­to­ku­raat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Ari Koskela, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Celia.fi -sivusto, suun­nit­te­lija Paula Isoaho, Celia