Digivisiolla rakennetaan Kareliassakin oppimisen tulevaisuutta

Karelia-ammattikorkeakoulu osallistuu aktiivisesti kaikkien Suomen korkeakoulujen kanssa valtakunnalliseen Digivisio 2030 -hankkeeseen. 

Suomen korkeakoulut ovat yhteistyössä käynnistäneet Digivisio 2030 -hankkeen, joka on korkeakoulujen yhteinen, sopimuspohjainen hanke. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on avata oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön mahdollistaen pedagogiikan kehittymisen ja korkeakoulujen uudistumisen. 

Sisäistä muutostyötä ja tietoisuuden lisäämistä

Digivisio etenee vaiheittain ja vuonna 2022 keskiössä on sisäisen muutostyön aloittaminen korkeakouluissa. Korkeakoulujen on pystyttävä tekemään ja sitoutumaan yhteisiin linjauksiin hankkeen etenemisestä. Ylipäätään tietoisuus ja sitoutuminen hankkeeseen laajasti korkeakouluyhteisöissä sekä muissa sidosryhmissä on tärkeää.

Samalla kun korkeakoulukentällä tapahtuu, käynnistetään hankkeen palvelujen toteutus pitäen oppijalähtöisyys tärkeänä kehitystyön perustana.

Muutostyön ohjaksissa Kareliassa on Anna-Riitta Mikkonen

Karelian muutoskoordinaattoriksi valittiin syyskuussa Anna-Riitta Mikkonen, jonka vastuulla on koordinoida Digivisiota juuri Kareliassa. Vastaava koordinaattori nimetään tai on jo nimetty myös muihin korkeakouluihin.

Jokaisen korkeakoulun on tehtävä itselleen Muutosohjelma, jolla tuetaan korkeakoulun kiinnittymistä Digivisio 2030-hankkeeseen. Sen avulla pyritään tunnistamaan organisaation keskeiset muutoskyvykkyydet, Karelian omat tavoitteet sekä auttaa muutosprosessin näkyväksi tekemisessä. Korkeakoulujen muutoskoordinaattorit muodostavat valtakunnallisen vertaistukiverkoston, jonka avulla jakavat mm. hyviä käytänteitä ja tukevat toisiaan muutoksessa.

Muutoskoordinaattorin tehtäviä ovat mm. suunnitelman ja mittareiden määrittämisen edistäminen, toiminnallisten muutosten koordinointi sekä yhteiskehittämisen fasilitointi, moniammatillinen verkostoituminen ja toimintakulttuurin muutos.

Tulevaisuuden muutokseen on olemassa erilaisia työkaluja kuten esimerkiksi muutosagentit, yhteisölliset työryhmät ja lähijohtajien tuki. Muutos edellyttää aina uudenlaisen asiantuntijaidentiteetin muotoutumista. Muutos on yhteisöllinen prosessi ja jokainen on omalla panoksellaan muutoksessa mukana.

Liikkeelle neljällä pilotilla

Korkeakoulut ovat Digivisiossa mukana monin eri tavoin ja tulevaisuudessa osallistumismahdollisuudet tulevat entisestään laajenemaan. Digivision jatkuvan ja joustavan oppimisen alustaa rakennetaan neljän eri pilotin avulla. Ensimmäinen pilotti on käynnistynyt tänä syksynä ja Karelia on siinä mukana Itä-Suomen korkeakoulujen yhteisessä toteutuksessa. Ensimmäisessä vaiheessa alustalle viedään non-formaalia opintotarjontaa eli tarjontaa, joka ei kerrytä opintopisteitä.

Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin tulee jatkossa muodostamaan alustan, josta opiskelija voi hakea itselleen sopivaa, kiinnostavaa opintotarjontaa korkeakouluista ympäri Suomea. Alusta on suunnattu niin korkeakoulujen tutkinto-opiskelijoille kuin jatkuvan oppimisen opiskelijoillekin. Alustalle rakennetaan myöhemmin myös tekoälypohjaisia ohjauspalveluja, joiden avulla opiskelija voi entistä helpommin löytää kiinnostavaa ja omiin tavoitteisiin ja taustaopintoihin sopivaa tarjontaa.

Kirjoittaja viestintäpäällikkö Rauno Jussila