Digi­vi­siolla raken­ne­taan Kare­lias­sa­kin oppi­mi­sen tulevaisuutta

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu osal­lis­tuu aktii­vi­sesti kaik­kien Suomen korkea­kou­lu­jen kanssa valta­kun­nal­li­seen Digi­vi­sio 2030 -hankkeeseen. 

Suomen korkea­kou­lut ovat yhteis­työssä käyn­nis­tä­neet Digi­vi­sio 2030 -hank­keen, joka on korkea­kou­lu­jen yhtei­nen, sopi­mus­poh­jai­nen hanke. Hank­keen keskei­senä tavoit­teena on avata oppi­mi­sen kansal­li­set tieto­va­ran­not yksilön ja yhteis­kun­nan käyt­töön mahdol­lis­taen peda­go­gii­kan kehit­ty­mi­sen ja korkea­kou­lu­jen uudistumisen. 

Sisäistä muutos­työtä ja tietoi­suu­den lisäämistä

Digi­vi­sio etenee vaiheit­tain ja vuonna 2022 keskiössä on sisäi­sen muutos­työn aloit­ta­mi­nen korkea­kou­luissa. Korkea­kou­lu­jen on pystyt­tävä teke­mään ja sitou­tu­maan yhtei­siin linjauk­siin hank­keen etene­mi­sestä. Ylipää­tään tietoi­suus ja sitou­tu­mi­nen hank­kee­seen laajasti korkea­kou­lu­yh­tei­söissä sekä muissa sidos­ryh­missä on tärkeää.

Samalla kun korkea­kou­lu­ken­tällä tapah­tuu, käyn­nis­te­tään hank­keen palve­lu­jen toteu­tus pitäen oppi­ja­läh­töi­syys tärkeänä kehi­tys­työn perustana.

Muutos­työn ohjak­sissa Kare­liassa on Anna-Riitta Mikkonen

Kare­lian muutos­koor­di­naat­to­riksi valit­tiin syys­kuussa Anna-Riitta Mikko­nen, jonka vastuulla on koor­di­noida Digi­vi­siota juuri Kare­liassa. Vastaava koor­di­naat­tori nime­tään tai on jo nimetty myös muihin korkeakouluihin.

Jokai­sen korkea­kou­lun on tehtävä itsel­leen Muutos­oh­jelma, jolla tuetaan korkea­kou­lun kiin­nit­ty­mistä Digi­vi­sio 2030-hank­kee­seen. Sen avulla pyri­tään tunnis­ta­maan orga­ni­saa­tion keskei­set muutos­ky­vyk­kyy­det, Kare­lian omat tavoit­teet sekä auttaa muutos­pro­ses­sin näky­väksi teke­mi­sessä. Korkea­kou­lu­jen muutos­koor­di­naat­to­rit muodos­ta­vat valta­kun­nal­li­sen vertais­tu­ki­ver­kos­ton, jonka avulla jakavat mm. hyviä käytän­teitä ja tukevat toisi­aan muutoksessa.

Muutos­koor­di­naat­to­rin tehtä­viä ovat mm. suun­ni­tel­man ja mitta­rei­den määrit­tä­mi­sen edis­tä­mi­nen, toimin­nal­lis­ten muutos­ten koor­di­nointi sekä yhteis­ke­hit­tä­mi­sen fasi­li­tointi, moniam­ma­til­li­nen verkos­toi­tu­mi­nen ja toimin­ta­kult­tuu­rin muutos.

Tule­vai­suu­den muutok­seen on olemassa erilai­sia työka­luja kuten esimer­kiksi muuto­sa­gen­tit, yhtei­söl­li­set työryh­mät ja lähi­joh­ta­jien tuki. Muutos edel­lyt­tää aina uuden­lai­sen asian­tun­ti­jai­den­ti­tee­tin muotou­tu­mista. Muutos on yhtei­söl­li­nen prosessi ja jokai­nen on omalla panok­sel­laan muutok­sessa mukana.

Liik­keelle neljällä pilotilla

Korkea­kou­lut ovat Digi­vi­siossa mukana monin eri tavoin ja tule­vai­suu­dessa osal­lis­tu­mis­mah­dol­li­suu­det tulevat enti­ses­tään laaje­ne­maan. Digi­vi­sion jatku­van ja jous­ta­van oppi­mi­sen alustaa raken­ne­taan neljän eri pilotin avulla. Ensim­mäi­nen pilotti on käyn­nis­ty­nyt tänä syksynä ja Karelia on siinä mukana Itä-Suomen korkea­kou­lu­jen yhtei­sessä toteu­tuk­sessa. Ensim­mäi­sessä vaiheessa alus­talle viedään non-formaa­lia opin­to­tar­jon­taa eli tarjon­taa, joka ei kerrytä opintopisteitä.

Jatku­van ja jous­ta­van oppi­mi­sen tarjo­tin tulee jatkossa muodos­ta­maan alustan, josta opis­ke­lija voi hakea itsel­leen sopivaa, kiin­nos­ta­vaa opin­to­tar­jon­taa korkea­kou­luista ympäri Suomea. Alusta on suun­nattu niin korkea­kou­lu­jen tutkinto-opis­ke­li­joille kuin jatku­van oppi­mi­sen opis­ke­li­joil­le­kin. Alus­talle raken­ne­taan myöhem­min myös teko­ä­ly­poh­jai­sia ohjaus­pal­ve­luja, joiden avulla opis­ke­lija voi entistä helpom­min löytää kiin­nos­ta­vaa ja omiin tavoit­tei­siin ja taus­tao­pin­toi­hin sopivaa tarjontaa.

Kirjoit­taja vies­tin­tä­pääl­likkö Rauno Jussila