Mies istuu tuolissa tietokone sylissään

Kare­lian jatku­van oppi­mi­sen palve­lut vuonna 2025 : innos­ta­via mikro-opin­toja uudesta portaalista

Helmi­kuussa 2022 julkais­tiin Puls­sissa kuvit­teel­li­nen tarina Eilasta, joka otti rohkean digi­loi­kan hank­ki­malla uusia digi­tai­toja kette­rää oppi­mista hyödyn­täen. Tällä kertaa tutus­tu­taan Eilan veljeen Seppoon, ja siihen, miten hän löytää tiensä Kare­lian jatku­van oppi­mi­sen palve­lui­hin tule­vai­suu­dessa. Tämä on kuvit­teel­li­nen tarina Kare­lian jatku­van oppi­mi­sen palve­luista vuonna 2025.

Työ muuttuu, miten pysyä perässä?

Vuonna 2025 Seppo on 37-vuotias, perheel­li­nen kahden lapsen isä, joka työs­ken­te­lee veljensä konea­lan firmassa Sepon Veljen Pajassa (SPV Oy). Työvuo­sia Sepolle on kerty­nyt SPV:lla jo kymmen­kunta, ja saman verran on aikaa konein­si­nöö­rin amk-tutkin­non suorit­ta­mi­ses­ta­kin. Seposta on jo jonkin aikaa tuntu­nut, että maailma ympä­rillä muuttuu nopeasti, samoin työn vaati­muk­set. Uudis­tus­ten perässä ei tahdo pysyä millään. Aikaa­kin tarvit­tai­siin esimer­kiksi yrityk­sen tieto­tur­vaan liit­ty­vien asioi­den haltuun ottamiseen.

Digi­ta­li­saa­tio on muut­ta­nut kaiken, mutta töissä kukaan ei ole ihan varma, miten sitä voisi hallita. Eilan innos­tu­neet puheet “mikro-opin­noista” ja omaan työhön konkreet­ti­sesti kiin­nit­ty­västä oppi­mi­sesta ovat saaneet Sepon miet­ti­mään, mitä opis­kelu nykyi­sin oikeasti tarkoit­taa? Seppo miettii, mahta­vatko hänen vuosien­ta­kai­set opis­ke­lu­tai­tonsa enää vastata lain­kaan nyky­päi­vän vaati­muk­sia. Mutta jotain uutta oppia olisi kiva saada jo ihan jaksa­mi­sen­kin kannalta.

Viesti herät­tää

Sitten Sepon kännyk­kään saapuu viesti. Lähet­täjä on Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. Se on Sepolle amk-tutkin­non ajalta tuttu opinahjo. Näytölle ilmaan­tu­nut viesti muis­tut­taa, että SPV on ottanut käyt­töönsä Kare­lian uuden Jatku­van Oppi­mi­sen Portaa­lin. Nyt Seppo muis­taa­kin viime viikon tiedo­tus­ti­lai­suu­den töissä, jossa työnan­taja yhdessä Kare­lian yhteys­hen­ki­lön, yrity­so­pon, kanssa kertoi portaa­lista koko henkilöstölle.

Tämä oppi­mi­seen innos­tava, kannus­tava ja ohjaava portaali on suun­ni­teltu erityi­sesti työn rinnalla ja työssä osaa­mis­taan kehit­tä­ville. Enää ei siis lähdetä päiväksi tai viikoksi työnan­ta­jan osoit­ta­mille kurs­seille – ja anneta töiden kasaan­tua sillä aikaa – vaan opit­ta­vat asiat tuodaan keskelle työn arkea. Opit­ta­vat asiat on siksi jaettu hyvin pieniin, jopa muuta­man minuu­tin mittai­siin jaksoi­hin, jotta niihin voi tarttua hetkeksi työpäi­vän aikana. Samalla uutta osaa­mista voi kokeilla ja ottaa käyt­töön välit­tö­mästi. Sepolle tulee mieleen, miten usein hän olisi kaivan­nut pikao­pas­tusta muun muassa Excelin toimintoihin.

Työnan­taja tukee osaa­mi­sen kehittämistä

Johdon järjes­tä­mässä tiedo­tus­ti­lai­suu­dessa työnan­taja kertoi yhdessä Kare­lian yrity­so­pon kanssa koko henki­lös­tölle tarjot­ta­vasta digi­ky­vyk­kyy­den kehit­tä­mis­pa­ke­tista. Työnan­taja on pääty­nyt tähän 5 opin­to­pis­teen suurui­seen vali­koi­maan Kare­lian mikro-opin­toja tehty­ään ensin portaa­lissa tarjolla olevan yrityk­sen digi­ky­vyk­kyyttä kartoit­ta­van testin. Paketin koos­ta­mi­sessa auttoi Kare­lian yrity­sopo, jonka tehtä­viin kuuluu myös seurata oppi­mi­sen edis­ty­mistä ja tukea tarvit­taessa yritystä oppi­mis­pa­ke­tin hyödyn­tä­mi­sessä. Tiedo­tus­ti­lai­suus oli innos­tava ja Sepon kiin­nos­tusta herätti erityi­sesti se, että työn­te­ki­jät voivat valita itsel­leen sopivat oppi­mis­pal­ve­lut koko­nais­pa­ke­tista työs­sään kulloin­kin koke­miensa haas­tei­den mukaan.

Lähtö­ta­so­tes­tin kautta oppimispolulle

Nyt SPV Oy pyysi työn­te­ki­jöitä aloit­ta­maan opis­ke­lun teke­mällä ensin omaa digio­saa­mista ja -vahvuuk­sia kartoit­ta­van testin. Siitä Seppo saikin uutta tietoa omista vahvuuk­sis­taan, mutta myös niistä asioista, joista voisi olla tärkeä päivit­tää osaamistaan.

Kun kaikki opinnot tehdään verkossa ilman aika­ra­joi­tuk­sia (mutta työnan­ta­jan piik­kiin vuoden sisällä), ajan­koh­dan etsi­mi­nen pienille 10 minuu­tin täsmä­opin­noille ei tuota vaikeuk­sia, Seppo tuumi. Hän pani merkille myös, että kaikki mate­ri­aa­lit ovat koko vuoden ajan omassa käytössä, joten kertaa­mi­nen­kin oli helppoa.

Alku­kar­toi­tuk­sen tehty­ään Sepolle ilmes­tyy portaa­liin hänelle suosi­tel­lut opinnot. Nyt Seppo kiin­nos­tuu toden teolla. Testin mukaan hänen digio­saa­mi­sensa on hyvällä tasolla esimer­kiksi lait­tei­den ja sovel­lus­ten käytössä, mutta kehit­tä­mi­sen varaa olisi etenkin tieto­turva-asioissa ja sisäl­lön tuot­ta­mi­sessa. Näitä asioita Sepon ensim­mäi­seksi otta­malla opin­to­jak­solla ohja­taan tunnis­ta­maan, sovel­ta­maan, kokei­le­maan ja arvioi­maan omassa työs­sään ja työyh­tei­sös­sään. Verkko-oppi­mi­sen aloit­ta­mi­sessa portaa­lin tarjoa­mat lyhyet opas­tus­vi­deot Seppo otti heti haltuun.

Seppo huomaa pian, että on palkit­se­vaa seurata portaa­lissa omien opin­to­jensa etene­mistä myös sitä kuvaa­vasta havain­nol­li­sesta palkista. Hän raken­taa kiin­nos­ta­vim­mista opin­noista vain itsel­leen näkyvän visu­aa­li­sen opin­to­po­lun ja valit­see myös halua­mansa muis­tu­tus­ta­vat tule­vista tehtä­vistä ja aset­ta­mis­taan aikatavoitteista.

Sepon oppi­mis­po­lun ensim­mäi­nen vaihe avautuu suori­tet­ta­vaksi. Koska oppi­mis­tuo­kiot on jaettu pieniin kerralla omak­sut­ta­van kokoi­siin jaksoi­hin, uusia asioita tulee opittua melkein kuin huomaa­matta.  Niihin tulee melkein himo, Seppo hymyi­lee mielessään.

Seuran­ta­ra­portti kertoo edistymisen

Kuukausit­tain sähkö­pos­tiin kilah­taa kooste opin­noista. Siitä Seppo näkee koko­nais­ti­lan­teen yhdellä silmäyk­sellä. Hän vastai­lee myös kuukausit­tai­siin fiilis­ky­se­lyi­hin opin­to­jen edis­ty­mi­sestä. Työnan­taja on kerto­nut seuraa­vansa niitä, jos työn­te­kijä tähän on antanut luvan. Koko työyh­tei­sön kanssa jaetaan ahke­rasti koke­muk­sia näistä oppi­mi­sen ”täsmäis­kuista”, mitä ne kulle­kin ovat­kaan, ja se lisää osal­taan myös työmo­ti­vaa­tiota. Yhdessä otetaan asioita haltuun ja saadaan aikaan muutosta.

Seppo huomaa, että portaa­lissa on myös opobotti, jonka puoleen voi kääntyä, jos oppi­mi­nen jumiu­tuu jostain syystä, tai tulee muuta kysyt­tä­vää. No, sille ei vielä ole tullut tarvetta, mutta on hyvä tietää, että apuakin on tarpeen tullen saatavilla.

Kahdek­san kuukau­den jälkeen Seppo on tehnyt kaikki tavoit­teeksi aset­ta­mansa mikro-opinnot ja saanut sen osoi­tuk­sesi osaa­mis­mer­kin. Merkin voisi jakaa vaikka Linke­dI­nissä, hän pohtii.

Juhlan paikka

Myös Sepon työyk­sikkö on päässyt tavoit­tee­seen ja on juhli­mi­sen aika. Poru­kalla juodaan kakku­kah­vit ja suun­ni­tel­laan, miten työnan­ta­jan pieni bonus käytet­täi­siin yhtei­seen hyvään ennen seuraa­vaa oppi­miss­purt­tia.  Mieti­tään yhdessä myös sitä, mikä kaikki muuttui tämän viimei­sen vuoden aikana – ja miten se saatiin aikaan.

Työnan­taja on liit­tä­nyt Kare­lian yrityk­selle myön­tä­män osaa­mis­mer­kin omille verk­ko­si­vuil­leen. Se on osoitus siitä, että 80 % yrityk­sen henki­lös­töstä on suorit­ta­nut Kare­lian digi­ky­vyk­kyy­den osaa­mis­mer­kin. Kare­lian yrity­so­pon kanssa lähde­tään­kin heti suun­nit­te­le­maan seuraa­vaa osaa­mi­sen päivit­tä­mi­sen koko­nai­suutta. Huoma­taan myös, että yrityk­sen oppi­mis­kult­tuuri on ottanut aimoas­ke­len eteenpäin.


Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen -hank­keessa hyödyn­ne­tään digi­taa­li­sia väli­neitä osaa­mi­sen arvioin­tiin ja työn ohessa oppi­mi­seen.  Vahvis­tamme digi­ky­vyk­kyy­den lisää­mistä eri alojen orga­ni­saa­tioissa. Hank­keessa mukana olevista työyh­tei­söistä ammen­net­tu­jen koke­mus­ten avulla kehi­tämme Kare­lian jatku­van oppi­mi­sen palve­luita yksi­löl­li­seen ja työelä­mä­tai­to­jen kehit­tä­mistä parem­min tuke­vaan malliin. Hanketta rahoit­ta­vat Etelä-Savon ELY ja Euroo­pan sosiaalirahasto.


Kirjoit­ta­jat:

Päivi Frans­sila, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Seija Olla­ranta, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Jud Mackrill / Unsplash