Koululuokka jossa pulpettien päällä tietokoneet ja legorobotti

Kare­lian robot­ti­lai­naamo vieraili Niit­ty­lah­den koulussa

UpTech-hank­keen puit­teissa toimi­van Kare­lian robot­ti­lai­naa­mon toiminta on jatku­nut kesä­tauon jälkeen robot­ti­kou­lu­tuk­sella Niit­ty­lah­den koulussa. Tässä artik­ke­lissa kerron koke­muk­sia pide­tystä koulu­tuk­sesta. Pohdin myös, miten robot­ti­lai­naa­mon toimin­taa voisi kehit­tää edelleen.

Uptech-hank­keen yhtenä tavoit­teena on teknii­kan alan veto­voi­man lisää­mi­nen. Tämän tavoit­teen edis­tä­mi­seksi Uptech-hank­keessa on aloi­tettu Kare­lian robot­ti­lai­naa­mo­toi­minta, joka on lähte­nyt hyvään käyn­tiin. Viime luku­vuonna robot­ti­lai­naamo vieraili useissa kouluissa. Robot­ti­lai­naa­mon aiempaa toimin­taa on esitelty viime keväänä julkais­tussa artik­ke­lissa.

Robot­ti­lai­naa­mon tämän syksyn ensim­mäi­nen toimen­pide oli vierailu Niit­ty­lah­den koulussa, jossa ollaan aloit­ta­massa robot­ti­ker­hoa. Olin yhtey­dessä kouluun, ja robot­ti­ker­hoa pitävät opet­ta­jat kutsui­vat minut ilomie­lin koulut­ta­maan lego­ro­bot­tien perus­teet koululle. Saimme hyvin sovit­tua yhtei­sen ajan torstai-ilta­päi­välle 29.9.22.

Pidin koulussa kolmen oppi­tun­nin mittai­sen lego­ro­bot­ti­kou­lu­tuk­sen. Koulu­tuk­seen osal­lis­tui neljä opet­ta­jaa sekä yksi­toista oppi­lasta. Koulu­tuk­sessa käytiin läpi robot­tien toimin­nan perus­teet, ohjel­moin­tiym­pä­ris­tön toiminta, robotin liikut­ta­mi­nen ja senso­rien käyttö.

Näytin koulu­tuk­sen alussa hieman robot­tien ohjel­moin­nin perus­teita, mutta suurin osa ajasta käytet­tiin vapaa­muo­toi­sesti robot­ti­lai­naa­mon harjoi­tus­ten teke­mi­seen. Oppi­laat saivat robotit liik­ku­maan, ja suurin osa testasi myös robotin senso­rien käyttöä. Myös koulu­tet­ta­vat opet­ta­jat harjoit­te­li­vat robot­tien ohjel­moin­tia tehden samoja tehtä­viä kuin oppilaatkin.

Lattialla tietokone, papaereita ja legorobotti
Robot­tien ohjel­moin­tia ohjei­den mukaan.

Koulu­tuk­sen jälkeen jätin kuusi lego­ro­bot­tia lainaan Niit­ty­lah­den koululle. Niitä käyte­tään tämän luku­kau­den ajan koulun robot­ti­ker­hossa ohjel­moin­nin ja robo­tii­kan perus­tei­den opetteluun.

Osa opet­ta­jista toivoi todis­tusta suori­te­tusta koulu­tuk­sesta, joten tein heille ilomie­lin myös sellai­set. Nyt robot­ti­lai­naa­molla on siis käytös­sään myös todis­tus­pohja, jota käyt­täen voidaan antaa todis­tus suori­te­tusta robottikoulutuksesta.

Robotit innos­ti­vat sekä nuoria että vanhem­pia oppijoita

Koulu­tus sujui mieles­täni muka­vasti alun pienistä tekni­sistä ongel­mista huoli­matta. Alakou­lui­käi­sillä koros­tu­vat koke­muk­seni mukaan itse kokei­le­mi­nen ja leikin kautta oppi­mi­nen. He eivät vält­tä­mättä jaksa pitkään seurata opet­ta­ja­joh­toista opetusta. Siten pidin opet­ta­ja­joh­toi­sen opetuk­sen määrän koulu­tuk­sessa varsin pienenä.

Itseo­pis­ke­lua varten robot­ti­lai­naa­mossa on laadittu tehtä­vä­mo­nis­teita, jotka ohjaa­vat oppi­laat malli­ku­vien kautta robot­tien ohjel­moin­tiin. Tämän lisäksi oppi­joi­den avuksi on tehty videoita, jotka avus­ta­vat eteen­päin lego­ro­bot­tien ohjel­moin­nissa. Näitä mate­ri­aa­leja käyt­täen koulu­lai­set vaikut­ti­vat tekevän tehtä­viä innokkaasti.

Myös koulu­tet­ta­vat luokan­opet­ta­jat tekivät tehtä­viä aivan yhtä innok­kaasti ja välillä jopa innok­kaam­min kuin nuorem­mat opis­ke­li­jat. Tämä oli ihail­ta­vaa heit­täy­ty­mistä, ja toivon että myös he saivat koulu­tuk­sesta hyötyä oman opetuk­sensa tueksi.

Lattialla tietokoneen ääreen kumartuneita koululaisia ja opettaja
Ahkeria robot­tio­pis­ke­li­joita.

Itse koen, että robot­ti­lai­naa­mon koulu­tuk­set eivät ole kaik­kein helpoim­pia pidet­tä­viä koulut­ta­jan kannalta. Erityi­sesti ryhmän hete­ro­gee­ni­suus ja erilai­set pohja­tie­dot tuot­ta­vat koulut­ta­jalle haas­teita. Toivon kuiten­kin, että koulu­tuk­sesta jäi kaike­ni­käi­sille opis­ke­li­joille pääosin hyvä mieli, ja kaikki oppivat perus­teet lego­ro­bot­tien ohjelmoinnista.

Koulu­tuk­sesta sain myös itse hyviä koke­muk­sia robot­ti­lai­naa­mon toimin­nan tueksi ja opin itse paljon koulut­ta­jana. Koko­nai­suu­tena koen, että koulu­tus meni pääosin hyvin, ja vaikutti siltä, että suurin osa opis­ke­li­joista teki robot­ti­teh­tä­viä innokkaasti.

Kuvakaappaus Facebookin päivityksestä jossa koululaisia luokassa
Robot­ti­ker­ho­lai­set Niit­ty­lah­den koulun Facebook-sivulla.

Robot­ti­lai­naa­mon toimin­ta­ta­po­jen kehit­tä­mistä jatketaan

Vierail­les­sani Inte­rak­tii­vi­nen tekniikka koulu­tuk­sessa -konfe­rens­sissa Hämeen­lin­nassa loka­kuun alussa 2022 jutus­te­lin Loimaan kaupun­gin robo­tiik­ka­lai­naa­mon väen kanssa. Loimaan robo­tiik­ka­lai­naamo toimii samalla peri­aat­teella kuin Kare­lian robot­ti­lai­naamo. Heidän lainaa­monsa on ollut toimin­nassa jo viisi vuotta, ja he ovat saaneet hiottua käytän­teitä toimiviksi.

Sain ITK-konfe­rens­sissa Loimaan väeltä hyviä vink­kejä robot­ti­lai­naa­mon toimin­nan tueksi. Heillä on tällä hetkellä jonkin verran katta­vampi koulu­tus­ma­te­ri­aali kuin Kare­lian robot­ti­lai­naa­molla. Vali­tet­ta­vasti Kare­lian robot­ti­lai­naa­mon robotit ovat eri versioita kuin Loimaan robo­tiik­ka­lai­naa­mon robotit. Siten emme voi Kare­liassa suoraan hyödyn­tää Loimaan robo­tiik­ka­lai­naa­mon materiaalia.

Tarkoi­tuk­semme on kuiten­kin pereh­tyä Loimaan robot­ti­lai­naa­mon mate­ri­aa­lei­hin. Niistä voimme saada ideoita, joita hyödyn­tää myös Kare­lian robot­ti­lai­naa­mon mate­ri­aa­lin kehit­tä­mi­seen tulevaisuudessa.

Pyrimme kartoit­ta­maan myös muita lego­ro­bo­tiikka-alan toimi­joita. Pohjois-Karja­lassa ainakin Itä-Suomen yliopis­ton LUMA-keskuk­sella on lego­ro­bot­teja, joita he lainaa­vat kouluille. Nämäkin robotit ovat kuiten­kin eri versiota kuin Kare­lian robot­ti­lai­naa­mon robotit, joten myös­kään LUMA-keskuk­sen kanssa yhtei­sen opetus­ma­te­ri­aa­lin käyttö ei ole mahdol­lista. Myös monella koululla ja oppi­lai­tok­sella on omia robot­teja, joita käyte­tään opetuk­sessa tai erilai­sissa kerhoissa opet­ta­ja­kun­nan osaa­mi­sen ja peda­go­gi­sen näke­myk­sen mukaan.

Perus­kou­lun opetus­suun­ni­tel­man mukaan ohjel­moin­tia tulisi opettaa jo perus­kou­lusta alkaen, ja lego­ro­bo­tit sovel­tu­vat tähän tehtä­vään mainiosti. Vaikut­taa­kin siltä, että lego­ro­bo­tit ovat tulleet pysy­väksi osaksi suoma­lais­ten oppi­lai­tos­ten tieto­tek­niik­kao­pe­tusta. Perus­kou­lun robot­ti­pe­da­go­gii­kalle on myös pyritty kehit­tä­mään yhtei­siä käytän­teitä ja verkos­toja. Esimer­kiksi Helsin­gin yliopis­ton Innokas-verkosto koor­di­noi valta­kun­nal­li­sia robottiturnauksia.

Opet­ta­jien täyden­nys­kou­lu­tus robo­tiik­kaan ei kuiten­kaan ole vielä järjes­tel­mäl­listä, ja robo­tii­kan opis­kelu riippuu usein opet­ta­jan omasta innos­tuk­sesta. Yhteis­työn lisää­mi­nen ja esimer­kiksi yhteis­ten robot­tiop­pi­ma­te­ri­aa­lien luonti kaipaa­vat vielä jatkokehittämistä.

Yksi mielen­kiin­toi­nen kehi­tys­kohde robot­ti­lai­naa­mon toimin­nalle voisi olla koulu­tus­ten tarjoa­mi­nen suoraan perus­kou­lun opet­ta­jille. Muuta­man tunnin koulu­tuk­sessa opet­ta­jat saisi­vat perus­tie­dot lego­ro­bo­tii­kasta sekä siitä, miten lego­ro­bot­teja voi käyttää oman opetuk­sen apuna ohjel­moin­nin opetuksessa.


Kirjoit­taja:

Panu Ojala, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Uptech-hankkeen rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto