Jokai­nen meistä on oppija

Digi­vi­sio 2030 on kaik­kien suoma­lais­ten korkea­kou­lu­jen yhtei­nen hanke. Sen tavoit­teena on kehit­tää koulu­tusta oppi­ja­kes­kei­sesti eri kokoi­sia ja mittai­sia opin­toja tarjo­ten. Digi­vi­sio 2030 kehit­tää tule­vai­suu­dessa monille käyt­tä­jä­ryh­mille opin­toja. Nyt ei enää puhuta pelkäs­tään opis­ke­li­joista vaan oppi­joista. Opis­ke­lija miel­le­tään usein tutkin­toa teke­väksi henki­löksi. Oppija tulee käsit­tä­mään tutkinto-opis­ke­li­jan lisäksi henki­löt, jotka eivät ole tutkinto-opis­ke­li­joita. Oppi­mi­nen on jous­ta­vam­paa ja mahdol­lis­taa moni­puo­li­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen muut­tu­viin yhteis­kun­nan tarpeisiin.

Oppi­joita voi olla mm. alan­vaih­ta­jat, työelä­män tarpeista opis­ke­le­vat, itsensä sivis­tä­jät, ensi­tut­kin­non suorit­ta­jat ja jatko-opis­ke­li­jat. Jokai­sella heillä voi olla erilai­set motii­vit oppi­mi­seen. Eri käyt­tä­jä­ryh­mien lisäksi oppi­joilla on monia yksi­löl­li­siä ilmiöitä esim. kansain­vä­li­set oppijat. Alan­vaih­ta­jilla voi olla usei­ta­kin syitä esim. tervey­del­li­set syyt, palk­kaus ja työn mielek­kyys. Alan­vaih­ta­jilla on usein taka­naan jo työko­ke­musta ja tutkinto. Työelä­mään sitou­tu­nut oppija voi tarvita vain pienen täsmä­kou­lu­tuk­sen johon­kin yksit­täi­seen asiaan tai itsensä sivis­täjä voi hankkia osaa­mista omien harras­tus­tensa tueksi. Kun taas nuorilla voi olla tavoit­teena ensim­mäi­nen tutkinto. Jatko-opis­ke­li­ja­oilla on syväl­li­sempi tavoite suun­tau­tua opin­nois­saan tietylle alueelle esim. opet­ta­jiksi, tutki­joiksi, kehit­tä­jiksi ja erikoisasiantuntijoiksi.

Meitä on tosiaan moni­nai­nen joukko oppi­joita ja korkea­kou­lu­jen tehtä­vänä on auttaa ja ohjata meitä lisää­mään ja uudis­ta­maan omaa osaa­mis­tamme itsemme ja yhteis­kun­tamme tarpeisiin.

Lähteenä on käytetty Digi­vi­sio 2030 hank­keen materiaalia.

Tässä on myös hyvä video kuvaa­maan monen­lai­sia oppi­joita, Meistä jokai­nen on oppija

Kirjoit­taja: muutos­koor­di­naat­tori Anna-Riitta Mikkonen