Opiskelijahaalareita

Vauhtia opin­toi­hin -hank­keessa tuetaan opin­to­jen etene­mistä ja yhtei­söl­li­syyttä monin keinoin

Tässä artik­ke­lissa kuva­taan Vauhtia opin­toi­hin: Varhai­nen tuki ja ohjaushank­keen ajan­koh­tai­sia kuulu­mi­sia. Hank­keessa on vuonna 2022 toteu­tettu monia konkreet­ti­sia toimia opis­ke­li­joi­den opin­to­jen etene­mi­sen tuke­mi­seksi sekä yhtei­söl­li­syy­den vahvis­ta­mi­seksi. Hanketta toteut­ta­vat yhdessä Karelia-amk ja Kare­lian opis­ke­li­ja­kunta POKA.

Hanke on suun­nattu erityi­sesti koro­nae­pi­de­mian vuoksi tarvit­ta­viin toimen­pi­tei­siin: korkea­kou­luo­pis­ke­li­joi­den oppi­mis­va­jeen tasoit­ta­mi­sen ja opin­to­jen etene­mi­sen, ohjauk­sen ja opis­ke­li­ja­hy­vin­voin­nin tuen vahvistamiseksi.

Hank­keen pääta­voit­teena on luoda korkea­kou­lun läpi­leik­kaava toimin­ta­malli oppi­mis­va­jei­den tunnis­ta­mi­seksi ja tasoit­ta­mi­seksi sekä tukea opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tia niin yhtei­sön kuin yksi­lön­kin tasolla:

  1. Päivi­te­tään varhai­sen tuen toimin­ta­malli kehit­tä­mällä tehok­kaita toimen­pi­teitä oppi­mis­va­jeen tunnis­ta­mi­seksi ja tasoittamiseksi
  2. Vahvis­te­taan erityi­sen tuen palveluita
  3. Varmis­te­taan opis­ke­li­ja­kunta POKAn hyvin­voin­ti­työn jatku­vuus sekä tuetaan opis­ke­li­joi­den ryhmäy­ty­mistä ja kiin­nit­ty­mistä korkea­kou­lu­yh­tei­söön pande­mian jälkeen.

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­ta­man Vauhtia opin­toi­hin: Varhai­nen tuki ja ohjaushank­keen toteu­tusaika on 1.1.2022-31.12.2023.

Uusi opis­ke­li­ja­läh­töi­nen ohjaus­si­vusto rakentuu

Kare­lian uudis­tu­vaan Pakki-opis­ke­li­ja­por­taa­liin raken­ne­taan opis­ke­li­ja­läh­töi­nen ohjaus­si­vusto, josta tutkinto-opis­ke­li­jalle selviää helposti ohjaus- ja hyvin­voin­ti­pal­ve­lu­jen koko­nai­suus sekä hyvin­voin­nin vuosi­kello. Tätä sivus­toa voidaan hyödyn­tää myös opiskelijaohjuksessa.

Syksyn 2022 aikana on tutus­tuttu muiden korkea­kou­lu­jen ohjaus- ja hyvin­voin­ti­si­vus­toi­hin. Kare­lian ohjaus­si­vus­ton päivi­tys tehdään yhteis­työssä Kare­lian vies­tin­tä­tii­min ja opis­ke­lu­pal­ve­lu­jen kanssa. Uusittu Pakki-portaa­lin ohjaus­si­vusto on käytössä syksyllä 2023 uusilla opiskelijoilla.

Opin­to­pii­reissä opinnot etenevät

Opin­to­pii­rien tavoit­teena oli tarjota matalan kynnyk­sen yhtei­söl­listä tukea opin­to­jen etene­mi­seksi. Opis­ke­li­jat tulevat opin­to­pii­rei­hin itse­näi­sesti, opinto-ohjaa­jan tai kuraat­to­rin ohjaa­mina. Jos itse­näistä työs­ken­te­lyä ei ole tullut aikai­sem­min aloi­tet­tua suun­ni­tel­masta huoli­matta, voi opis­ke­li­jan ohjata opin­to­pii­riin ja kokeilla tuot­tai­siko se parem­min tulosta opin­to­jen etenemiseksi. 

Tyypil­li­sesti opin­to­pii­riin tuleva opis­ke­lija suorit­taa opin­to­jak­soa loppuun itse­näi­sillä tehtä­villä. Kun oman opis­ke­lu­ryh­män tukea ei ole, voi opis­ke­li­jalla olla haas­teita moti­vaa­tion kanssa ja vaikeuk­sia itse­näi­sen työs­ken­te­lyn aika­tau­lut­ta­mi­sessa ja opis­ke­luun sitoutumisessa.

Opin­to­pii­riä luotsaa opin­to­ku­raat­tori, ja se on avoin kaikille opis­ke­li­joille kahtena aamu­päi­vänä viikossa. Opis­ke­lija laatii itsel­leen aika­tau­lun tai luku­jär­jes­tyk­sen, pilkkoo tavoit­teen konkreet­ti­siksi tehtä­viksi ja esit­te­lee suun­ni­tel­mansa ohjaa­jalle. Opin­to­pii­rissä työs­ken­nel­lään pomo­doro-tekniik­kaa hyödyn­täen. Ryhmään voi osal­lis­tua myös verk­ko­yh­tey­dellä ja sitä mahdol­li­suutta ovat entistä useam­mat opis­ke­li­jat hyödyntäneet.

Mate­ma­tiik­kaan lisä­tu­kea opintopiirissä

Kare­lian trade­no­mio­pis­ke­li­joi­den ensim­mäi­sen syksyn opin­noissa oli jo ennalta haas­ta­vaksi tiedetty talous­ma­te­ma­tii­kan opin­to­jakso. Vauhtia opin­toi­hin -hank­keessa toteu­tet­tiin viikoit­tain mahdol­li­suus vapaa­eh­toi­seen tukio­pe­tuk­seen ja opis­ke­luun yhdessä. Opis­ke­li­joi­den tukena ryhmässä oli paikalla joka toisella viikolla mate­ma­tii­kan opet­taja ja joka toisella opin­to­ku­raat­tori. Tarkoi­tuk­sena oli käyn­nis­tää vertai­sop­pi­mi­sen ryhmät, jolloin opis­ke­li­jat yhteis­työssä pääse­vät laske­maan ja saavat lisä­har­joi­tusta haas­ta­vista aihealueista.

Työs­ken­te­lyssä haas­teeksi havait­tiin se, että opis­ke­li­jat tarvit­si­vat vahvasti lisä- ja tukio­pe­tusta mate­ma­tii­kan aiheista. Useille opis­ke­li­joille opin­to­jak­son sisältö oli hyvin vaati­vaa ja he hyötyi­vät opet­ta­jan yksi­löl­li­sestä ohjauk­sesta. Ryhmään osal­lis­tui paljon tukea tarvit­se­via opis­ke­li­joita, joten vertai­sop­pi­mi­nen ei tämän opin­to­jak­son osalta toimi­nut. Viikoit­tain toteu­tuva mate­ma­tii­kan paja tai aikai­sem­min Kare­liassa toimi­nut vertais­opis­ke­li­joi­den vetämä ryhmä voisi parem­min tukea opiskelijoita.

Toinen haaste on ollut opis­ke­li­joi­den vähäi­nen osal­lis­tu­mi­nen tuki­ryh­mään suhteessa oppi­tun­neilla ilmi käynee­seen tuen tarpee­seen. Koronan jälkeen tukea ja pien­ryh­miä on tarjolla eri teemoilla, mutta on ihan valta­kun­nal­li­nen ilmiö, ettei­vät opis­ke­li­jat niihin osal­listu. Yksi­lö­oh­jausta suositaan.

Tukea myös englan­tiin ja ruotsiin

Vauhtia opin­toi­hin -hanke on pilo­toi­nut muuta­mille aloille tuet­tuja toteu­tuk­sia englan­nin ja ruotsin opin­toi­hin. Tuettu toteu­tus on tarkoi­tettu niille opis­ke­li­joille, jotka ovat jo yrit­tä­neet suorit­taa opin­to­jak­soa opetus­suun­ni­tel­man mukai­sesti, mutta eivät ole saaneet kirjal­lista osuutta tehtyä hyväk­sy­tysti. Tuetulla toteu­tuk­sella opis­kel­tava aines on rajattu ja tentti suori­te­taan 4-6 osassa. Opis­ke­li­joille on ollut tarjolla opetusta liit­tyen opin­to­jak­son oleel­li­sim­piin sisältöihin.

Lisä­tie­toa oppimisvaikeuksista

Vauhtia opin­toi­hin -hanke mahdol­listi Kare­lian opetus­hen­ki­lös­tölle järjes­te­tyn Kuntou­tus­sää­tiön luennon 29.2.22. Aamu­päi­vän aikana saatiin kattava tieto­pa­ketti erilai­sista oppi­mi­sen haas­teista, siitä miten ne näkyvät opis­ke­li­jan arjessa ja kuinka voisimme Kare­liassa tukea erilai­sia oppi­joita. Luen­noit­si­jan viesti oli, että pienet­kin järjes­te­lyt ja tuki­toi­met voivat olla yksit­täi­sen opis­ke­li­jan kannalta merkittäviä.

POKAn toimin­nalla vahvem­paa yhtei­söl­li­syyttä ja opiskelijahyvinvointia

Kolme henkilöä Karelian t-paidat päällä teltassa
Kuva 1. Ständit Kare­lian avajai­sissa syys­kuussa 2022. Kuva: Kirsi Sonninen

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­ja­kunta POKA on jo muuta­man vuoden ajan painot­ta­nut toimin­nas­saan opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­nin tuke­mista. Opis­ke­li­ja­kun­nassa hyvin­voin­nin tuke­mi­nen näkyy mm:

  • Vapaa-ajan toimin­taan (Into-toimin­taan) panostamisena
  • Ryhmäy­ty­mi­sen tukemisena
  • Tuuto­roin­nin kehittämisenä
  • Yhtei­söl­li­syy­den esille tuomi­sena kampuk­silla ja kaupun­gilla erilai­sia kampan­joita, tapah­tu­mia ja tempauk­sia järjestämällä

Tämän lisäksi POKA on mukana Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun VIP-toimin­nassa (Välit­tä­mi­sen ilma­piiri). Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen tuella näitä toimin­toja on voitu kehit­tää vastaa­maan entistä parem­min opis­ke­li­joi­den tarpeita ja tarjon­taa. Etenkin osal­lis­tu­jille maksu­tonta toimin­taa on voitu laajentaa.

Moni­puo­lista vapaa-ajan toimintaa

POKAn vapaa-ajan toiminta tunne­taan nimellä Into-toiminta. Into-toiminta pitää sisäl­lään neljä erilaista koko­nai­suutta: Into-illat, IntoS­por­tit, Into­Fu­nit ja IntoClubit.

Into-toiminta pyri­tään pitä­mään mahdol­li­sim­man matalan kynnyk­sen toimin­tana ja kaikessa toimin­nassa on aina mukana vetäjä. Into-illat ovat kampuk­silla järjes­tet­tä­vää rentoa puuhai­lua, kuten lauta­pe­lejä. IntoS­por­teissa opis­ke­li­jat pääse­vät kokei­le­maan Sport­ti­tuu­to­rien kanssa erilai­sia urhei­lul­li­sia lajeja. IntoFun-retkillä tehdään jotain vähän suurem­paa, kuten retkeil­lään Kolilla. IntoClu­bit ovat tähdätty jonkun tietyn aihea­lu­een ympä­rille, esim. perheel­li­sille opis­ke­li­joille ja +35-vuotiaille opis­ke­li­joille on omat ryhmät. Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen ajan kaikki Into-toiminta on opis­ke­li­joille täysin maksutonta.

Ryhmä henkilöitä kalliolla ulkoiluvaatteet päällä
Kuva 2. IntoFun-retki Kolilla syksyllä 2022. Kuva: Paula Hirvonen

POKA järjes­tää vuosit­tain erilai­sia ryhmäy­ty­mistä, yhtei­söl­li­syyttä ja hyvin­voin­tia tukevia tapah­tu­mia, kuten rasti­ta­pah­tu­mat FAMKY ja Talvio­lym­pia­lai­set, Kare­lian avajai­set, hyvin­vointi- ja harras­te­mes­sut sekä pikku­jou­lut ja vappu­vii­kon tapahtumat.

Vauhtia opin­toi­hin -hanke on mahdol­lis­ta­nut POKAn työn­te­ki­jöi­den käyttää tapah­tu­mien suun­nit­te­luun ja toteu­tuk­seen enemmän työai­kaa luot­ta­mus­toi­mi­joi­den rinnalla. Isojen vuosit­tais­ten tapah­tu­mien lisäksi olemme hank­keen kautta järjes­tä­neet pienem­piä ryhmäy­ty­mistä tukevia tapahtumia:

  • Pöytä­lät­kä­tur­naus yhteis­työssä Kare­lian kirjas­ton kanssa
  • Pizzailta yhteis­työssä Jos ry:n kanssa
  • Sateen­kaa­re­vien opis­ke­li­joi­den Rainbow Room yhteis­työssä Muuvi ry:n kanssa
  • Sateen­kaa­re­vien opis­ke­li­joi­den kahvi­het­ket yhdessä Pohjois-Karja­lan Seta ry:n kanssa
  • Pääsiäi­sen munanetsintä
  • Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den ryhmäytymisiltapäivä
  • Aiheut­taako Ukrai­nan tilanne huolta? -avoin vastaan­otto yhteis­työssä krii­si­kes­kuk­sen ja Kare­lian hyvin­voin­ti­toi­mi­joi­den kanssa
  • Hyvin­voin­ti­toi­mi­joi­den kampushiimailut
  • Stän­dejä
  • Yhtei­söl­li­sem­mät tauko­ti­lat -kampuskävelyt.

Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen aikana kampus­kä­ve­lyillä on kartoi­tettu muutos­tar­peita kampus­ten kehit­tä­mi­seksi opis­ke­li­ja­hy­vin­voin­tia ja yhtei­söl­li­syyttä ajatel­len. Tarvit­ta­vat muutok­set tullaan toteut­ta­maan myöhem­min muulla rahoituksella.

Opis­ke­li­ja­ryh­mistä herän­nei­siin tarpei­siin on tapah­tu­mien lisäksi vastattu myös ryhmä­dy­na­miik­kaa tuke­villa luok­ka­vie­rai­luilla sekä hyvin­voin­ti­luen­noilla yhteis­työssä opin­to­ku­raat­to­rin kanssa. Luok­ka­vie­rai­luilla on käsi­telty toimin­nal­li­suu­den ja keskus­te­lun kautta mm. ryhmän elin­kaarta, rooleja ja vuoro­vai­ku­tusta ryhmässä. Lisäksi teemoina ovat olleet työelä­män, Kare­lian sekä ryhmän omat pelisäännöt.

Hank­keen aikana POKA on kampan­joi­nut mm; sosi­aa­li­sessa mediassa, stän­deillä, julis­teilla, hyvin­voin­nin ilmoi­tus­tau­lulla ja Voi hyvin -kirjeen kautta seuraa­vien opis­ke­li­joille tärkei­den aihei­den esiin nostamiseksi:

  • Opis­ke­li­joi­den mielenterveyspäivä
  • Arki­lii­kun­ta­kam­panja
  • Niko­tii­nit­to­muus­päivä
  • Kukaan ei jää yksin -kampanja yhteis­työssä Pohjois-Karja­lan Maakun­ta­lii­ton kanssa

Uudet opis­ke­li­jayh­tei­sön pelisäännöt

Hank­keen aikana POKA on yhteis­työssä Kare­lian kuraat­to­rei­den kanssa luonut Kare­lialle uuden häirin­tä­ti­lan­tei­den toimin­ta­mal­lin ja Kare­lian opis­ke­li­jayh­tei­sön peli­sään­nöt opis­ke­li­joilta kerät­ty­jen ehdo­tus­ten mukai­sesti. Peli­sään­nöissä koros­te­taan opis­ke­luun ja oppi­mi­seen liit­ty­viä taitoja:

  • Aktii­vista osal­lis­tu­mista lähiopetukseen
  • Ajan­hal­lin­taa liit­tyen opis­ke­luun ja hyvinvointiin
  • Yhtei­söön liit­ty­viä taitoja, kuten toisten kunnioi­tusta ja hyvän ilma­pii­rin luomista

Peli­sään­nöillä halu­taan nostaa esiin seik­koja, jotka tukevat sitä, että kampuk­selle on mukava tulla opis­ke­le­maan ja viet­tä­mään aikaa yhdessä.

Tuuto­ri­kou­lu­tuk­seen on hank­keen toimi­joi­den luen­noilla tuotu entistä vahvem­min teemaksi ryhmäy­ty­mistä. Hank­keen rahoi­tuk­sella POKA on voinut jakaa enemmän avus­tuk­sia tuuto­rei­den järjes­tä­mille ryhmäyt­tä­ville toimille. Hank­keen aikana on myös toteu­tettu paik­kaa­vaa tuuto­roin­tia gero­nomi-koulu­tuk­sessa, johon ei saatu rekr­ty­toi­tua vertais­tuu­to­reita. Hanke­vuonna 2023 vertais­tuu­to­roin­nissa kehi­te­tään verk­ko­tuu­to­roin­tia moni­muo­to­kou­lu­tuk­sissa ja tieto­jen­kä­sit­te­lyssä ylimää­räi­sellä etäyh­tei­söl­li­syyttä tuke­valla tuutorikoulutuksella.

Vauhtia opin­toi­hin -hank­keessa on tällä hetkellä mahtava “pöhinä” päällä. On kehit­teillä monia konkreet­ti­sia toimin­toja opis­ke­li­joi­den opin­to­jen etene­mi­sen tuke­mi­seksi sekä yhtei­söl­li­syy­den vahvis­ta­mi­seksi. Näistä uusista tuulista kuul­laan lisää keväällä 2023.


Kirjoit­ta­jat:

Leena Hiltu­nen, opin­to­ku­raat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Paula Hirvo­nen, asian­tun­tija, Opis­ke­li­ja­kunta POKA

Tiia Kyllö­nen, asian­tun­tija, Opis­ke­li­ja­kunta POKA

Hanna Ronkai­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Minna Turunen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Kirsi Sonninen.