Kolilla järjestetty Lieksan matkailufoorumi ravisteli kolilaisia matkailuyrittäjiä kehittämään palveluitaan ennen kaikkien aikojen kolilaista matkailukesää. Co-Fast -hankkeelle foorumi oli mainio paikka luoda yhteistyötä alueen matkailutoimijoiden kanssa
Lieksan matkailufoorumi järjestettiin Kolilla perjantaina 9.12.2022. Lieksan Kehitys Oy:n toteuttama Invest In Lieksa -hanke oli kutsunut foorumiin matkailun parissa toimivia yrittäjiä, ammattilaisia, asiantuntijoita sekä Kolin ja Lieksan matkailualueen kehittymisestä tai kehittämisestä kiinnostuneita henkilöitä. Päivän mittainen tapahtuma oli jaettu sisällöllisesti kahteen osaan. Aamupäivästä kuultiin matkailua käsitteleviä asiantuntijapuheenvuoroja ja iltapäivällä järjestetty matkailutori oli tarkoitettu matkailua parissa työskentelevien tai siitä kiinnostuneiden ihmisten kohtaamisille.
Foorumin avauspuheenvuoron pitänyt Lieksan kaupungin elinkeinojohtaja Susanna Saastamoinen korosti matkailun olevan tulevaisuudessakin yksi paikkakunnan voimavaroja. Kaupunki on toteuttanut ja tulee toteuttamaan toimenpiteitä, jotka mahdollistavat yritys- ja yrittäjälähtöisen matkailuliiketoiminnan kehittämisen. Iso investointi alueen matkailun kehittymisessä saadaan valmiiksi kesällä 2023, kun Pohjois-Karjalan Osuuskauppaa avaa Kolin kylälle uuden hotellin. Uuden hotellin 400 vuodepaikkaa kasvattavat merkittävästi alueen majoituskapasiteettia. Huomionarvoista on se, että kapasiteetti lisääntyy Kolin kylällä, jossa matkailijan äärellä ovat alueen moninaiset retkeilyreitit sekä Kolin kansallismaisema.
Tulevaisuudessa kaikkea tarvitaan enemmän
Uuden hotellin vaikutuksia Kolin matkailuliiketoiminaan valotti foorumissa PKO:n matkailu- ja myyntijohtaja Tiina Kanninen. Alueen matkailijamäärien kasvaessa ja matkailun kehittymiseksi kaikkea tullaan tarvitsemaan enemmän. Tässä tapauksessa ”kaikkea” tarkoittaa ainakin matkailupalveluita tuottavia yrityksiä ja työntekijöitä, mutta myös asuntoja, yhteismarkkinointia tai matkailuliiketoimintaa kehittäviä hankkeita. Hieno esimerkki alueen kehittymisen edellyttämästä osaamisen lisäämisestä ovat tänä vuonna Riverian Kolilla aloittamat matkailualan monimuoto- sekä luonto- ja eräopaskoulutukset. Tämä toivottavasti helpottaa uusien työntekijöiden rekrytoinnissa, joita lisääntyvät matkailijamäärät edellyttävät.
Kolin pitkäjänteiselle kehittämiselle suuntaa määrittää Kolin matkailuvisio 2050. Visioon asetetun tavoitteen mukaan matkailuvolyymi kymmenkertaistuisi tulevien vuosikymmenten aikana. Vaikka matkailijamäärää ja matkailusta saatavaa liikevaihtoa halutaan kasvattaa, on kasvun oltava hallittua sekä kestävää. Visio määrittää Kolin alueesta vastuullisen matkailun valtakunnallisen kärkikohteen, jonka tuntevat suomalaisten lisäksi myös kansainväliset matkailijat. Matkailun kehittäminen kestävästi korostaa Kolin vetovoimatekijän eli pohjoiskarjalaisen luonnon merkittävyyttä. Myös Kolin matkailufoorumissa Villi Pohjola Oy:n Järvi-Suomen kohdepäällikkö Sisko Hirvonen muistutti puheenvuorossaan, että globaalissa vertailussa Järvi-Suomen alue ei tarjoa ainutlaatuisia mahdollisuuksia lasketteluun, eikä sen kaupungeissa tai ostosmahdollisuuksissa ole mitään sellaista, mitä jostakin muualta ei löydä. Alueen luonto kuitenkin erottuu edukseen.
Kaikkien aikojen mahdollisuus pienille yrityksille
Kolin kylälle kohoava uusi hotelli on vain yksi, vaikkakin merkittävä investointi Kolin alueen kiinnostavuuden lisäämiseksi. Matkailijoiden saamiseksi ensi kesäksi Kolille on tehty ja tullaan tekemään merkittäviä markkinointitoimenpiteitä, Erilaisten matkailijoille tarjottavien tuotteiden ja palveluiden kysyntä tulee olemaan suurempaa kuin koskaan aikaisemmin. Tämä on mahdollisuus alueen kaiken kokoisille yrityksille ja siksi matkailijoille suunnattavien palveluiden sisällöt, hinnoittelu ja markkinointi on tärkeää tarkistaa tässä vaiheessa tulevan kesän kysyntää varten. Uusi hotelli kiinnostaa matkailijoita vain kerran, joten paikallisten matkailuyrittäjien laadukkaasti tuotetut palvelut kasvattavat todennäköisyyttä matkailijoiden saapumisesta Kolille myös ensi kesän jälkeisinä sesonkeina.
Yritysten tukeminen muuttuvassa markkinatilanteessa oli Co-Fast -hankkeelle yksi syy osallistua Lieksan matkailufoorumiin. Hanke on toteuttamassa mikro- ja pk-yrityksille digitaalisen palvelupolun käyttäjätestauksia, joissa muun muassa yritysten verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä, sivuilta löytyvän tiedon löydettävyyttä ja käytön sujuvuutta havainnoidaan asiakaslähtöisesti. Tapahtuman yhteydessä järjestetty Matkailutori oli erinomainen mahdollisuus kohdata alueen yrittäjiä sekä kertoa heille hankkeesta ja yrityksille suunnattavista toimepiteistä, jotka toivottavasti auttavat yrityksiä oivaltamaan, mikä digitaalisia kanavia käyttävälle asiakkaalle on tärkeää. Kolin ja koko Pohjois-Karjalan matkailun kehittämiseksi tarvitaan yritysten sekä maakunnan kehittäjäorganisaatioiden yhteistyötä.
Kirjoittaja:
Paavo Raappana, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirjoittaja on Co-Fast -hankkeen projektipäällikkö, jonka mielestä yhdessä kehittäminen yritysten kanssa on hanketyön parhaita asioita.