Korkeakoulujen Digivision 2030 tavoitteena on luoda kansainvälisesti arvostettu oppimisen ekosysteemi, joka ensivaiheessa perustuu Digivision digitaalisille palveluille, korkeakoulujen yhteiselle opintotarjonnalle sekä vuorovaikutukselle yritysten ja yhteiskunnan kanssa.
- Ekosysteemin digitaalisten palveluiden kautta elinikäinen oppija voi joustavasti ja jatkuvasti suorittaa omiin yksilöllisiin tarpeisiinsa sopivia opintoja yli korkeakoulurajojen sekä kehittää osaamistaan avoimen kurssitarjonnan avulla.
- Oppijan dataa hyödynnetään yli korkeakoulurajojen, mutta oppijalla säilyy päätäntävalta siitä, miten hänen tietojaan jaetaan.
- Tavoitteena on varmistaa pitkäjänteinen kehitys ja luoda edellytykset myös tulevaisuuden palvelukehitykselle. Ratkaisuja rakennetaan avoimesti siten, että ne integroituvat muihin jo olemassa oleviin palveluihin ja rajapintoihin.
Vuoden 2023 lopulla kaikkiin Suomen korkeakouluihin nimitettiin muutoskoordinaattorit. Heidän tehtävänään Digivision edistäminen korkeakoulutasolla. Karelian muutoskoordinaattorina toimii Anna-Riitta Mikkonen. Koordinaattorien ensimmäisenä tehtävänä oli korkeakoulun muutossuunnitelman laadinta vuosille 2023–2024. Karelian muutossuunnitelmassa vuoden 2023 teemana ja päätavoitteena. on strateginen profiloituminen ja ammattimainen digiopintojen tuottaminen.
Oppimiskokonaisuuksia työelämän ja oppijoiden tarpeita ennakoiden
Digivisio-hankkeen ensimmäiset vuodet ovat menneet yhteisen ymmärryksen rakentamiseen sekä yhteisten perusratkaisujen valmisteluun ja niihin liittyvään päätöksentekoon. Nyt on kuitenkin aika alkaa tekemään ratkaisuja siitä, millä substanssiosaamisen alueille me Kareliassa profiloidumme. Tavoitteena on löytää joitakin osaamisalueita, joissa me voimme tuottaa lisäarvoa eri puolilla Suomea opiskelevien korkeakouluopiskelijoiden osaamisen kehittämiseen. Tutkinto-opiskelijoiden lisäksi samoja opintoja voidaan hyödyntää myös jatkuvan oppimisen opinnoissa. Lähtökohtana profilaatioratkaisuissa ovat Karelia 2030 -strategian valinnat: Kestävää hyvinvointia väljästi asutulle alueelle!, Älykästä tuotantoa ja palveluja! sekä Hiilineutraaleja ratkaisuja!. Myös koulutusperäistä maahanmuuttoa tukevista opinnoista voisi tulla yksi Karelian valinnoista.
Digivision keskeisenä tavoitteena on parantaa oppijan mahdollisuuksia koota itselleen yksilöllisiä tarpeitaan vastaava osaamiskokonaisuus joustavasti eri korkeakoulujen opintoja hyödyntäen. Tämä oppijakeskeisyyden ja -lähtöisyyden tavoite on tärkeää pitää mielessä profilaatioratkaisuissa. Tämän tavoitteen toteutuminen edellyttää, että meillä on herkkyyttä tunnistaa ja ennakoida työelämän ja oppijoiden tarpeita. Lisäksi meidän on tärkeää tuottaa opintosisällöt oppimisen kannalta mahdollisimman hyvään muotoon ja toteuttaa opinnot hyvin erinomaisen palvelukokemuksen varmistamiseksi.
Vahvempaa vaikuttavuutta Digivision kautta
Oppijan kannalta mielekkään kokonaisuuden toteuttaminen edellyttää myös korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja työnjaosta sopimista. Oman profiloitumisen lisäksi vuoden 2023 tavoitteenamme on rakentaa kumppanuuksia ja sopia työnjaosta suomalaisten korkeakoulujen kanssa. Näin voimme rakentaa vahvoja osaamiskokonaisuuksia ja varmistaa opintojen laadukas toteuttaminen myös suurille opiskelijaryhmille. Samalla voimme sopia työnjaosta eli sopia siitä, mitä osaamista me tuotamme muille ja mitä osaamista meidän opiskelijamme saavat muiden tarjonnasta. Profilaatioratkaisuissa on siis kyse joidenkin osaamisalueidemme vahvistamisesta ja joistakin luopumista.
Päätöksiä profilaatioratkaisuista on tarkoitus tehdä kevään 2023 aikana Karelia 2030 -strategian väliarvioinnin yhteydessä. Kumppanuusneuvotteluja on tarkoitus käydä pääosin syksyllä. Digivisio on Karelian kaltaiselle laitamaakunnassa toimivalle korkeakoululle suuri mahdollisuus vahvistaa vaikuttavuuttamme ja kasvattaa markkina-aluettamme koko maan alueelle. Samalla se tarjoaa opiskelijoille uusia mahdollisuuksia oman osaamisensa sujuvaan rakentamiseen myös muiden korkeakoulujen tarjontaa hyödyntäen.
Kirjoittaja:
Pekka Auvinen, vararehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Teksti on julkaistu Karelian Divigisio-blogissa 19.1.2023.
Artikkelikuva: Jan Krnc / Pexels