Mitä tapahtui Karelian kirjastossa 2022?

Karelian kirjaston vuotta 2022 voidaan luonnehtia paluuksi koronasta vapaaseen toimintaan virustaudin vaikutettua kirjaston palveluihin vuosina 2020 ja 2021. Vuonna 2022 – tammikuuta lukuun ottamatta – rajoitukset eivät vaikuttaneet enää kirjaston tilojen käyttöön. Kävijämäärä palasikin koronaa edeltävälle tasolle ja painettuja kirjoja lainattiin enemmän kuin kahtena edeltävänä vuonna. Poikkeusaika toimi kimmokkeena sähköisten toimintatapojen kehittymisessä: asiakaspalvelussa ja tiedonhankinnan ohjauksessa painopiste siirtyi yhä enemmän verkossa tapahtuvaan palveluun ja viestintään.

Kirjaston toimintaa ohjasi kirjastotiimin laatima toiminta- ja kehittämissuunnitelma, jonka tavoitteita tarkennettiin ja seurattiin säännöllisesti vuoden aikana. Erityisesti tiedonhankinnan ohjaukseen liittyvien palveluiden kehittäminen oli keskiössä. Julkaisutoiminnassa vuosi oli ennätyksellisen vilkas. Kirjasto oli myös aktiivisesti mukana Karelian avoimen toimintakulttuurin kehittämisessä erityisesti avoimen julkaisemisen ja avointen oppimateriaalien osalta. Kirjastotiimin sisällä toimivat erilliset, säännöllisesti tapaavat viestintä-, asiakaspalvelu-, kuvailu-, julkaisu- ja tiedonhankinnan ohjaus -työryhmät.

Kuka sen opettaa? Tiedonhankinnan ohjausta

Kirjaston kehittämissuunnitelmassa vuodelle 2022 yhdeksi toiminnan painopisteeksi valittiin tiedonhankinnan ohjaus ja opetus. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että tiedonhankinnan opetukseen panostettiin monella tavalla ja opetuksen ja ohjauksen tueksi luotiin sekä kokonaan uusia palveluita että paranneltiin vanhoja.

Alakohtaisista tiedonhankinnan opetuksen klinikoista luovuttiin kokonaan ja tilalle tulivat henkilökohtaiset ohjaukset. Ohjausten helppoon ja näppärään varaamiseen rakennettiin Microsoftin Bookings -ohjelmaan ajanvarauskalenteri, joka keskustelee sekä Outlookin että Teamsin kanssa.

Pylväskuvio jossa esitetty ryhmäopetukseen ja yksilöopetukseen osallistuneiden opiskelijoiden määrä v. 2021 ja 2022
Kuvio 1. Kirjaston järjestämiin tiedonhankinnan opetuksiin osallistuneiden määrä vuosina 2021 ja 2022.

Vuoteen 2021 verrattuna erityisesti luokka- ja ryhmäopetuksiin osallistuneiden määrä nousi huomattavasti, yksilöohjauksiin osallistuneiden määrä puolestaan laski hiukan. Tämä selittyy sillä, että vuonna 2021 varsinaisia yksilöohjauksia ei pidetty, vaan ohjaukset toteutettiin klinikkamuotoisina, jolloin yhdellä klinikalla saattoi olla 10 opiskelijaa kerralla. Myös kirjaston tarjoamien tiedonhankinnan opetusten määrä kasvoi selvästi vuoteen 2021 verrattuna.

Pylväskuvio jossa esitetty  tiedonhankinnan opetusten määrä vuosina 2021 ja 2022.
Kuvio 2. Kirjaston järjestämien tiedonhankinnan opetusten määrä vuosina 2021 ja 2022.

Tiedonhankinnan opetuksia tukemaan rakennettiin vuonna 2022 myös tiedonhankinnan opas. Oppaan nimeksi tuli Etsi ja löydä – tiedonhakijan matka ja se on tehty LibGuides-alustalle, joka on alustana myös esimerkiksi Karelian opinnäytetyön ohjeessa. Opas julkaistiin syyskuussa 2022 ja vuoden loppuun mennessä sille kertyi katselukertoja peräti 2959. Opas on vapaasti verkossa kaikkien käytettävissä ilman kirjautumista ja käyttömääristä päätellen sille on todellakin ollut tarvetta.

Loppuvuodesta pidimme myös opinnäytetyöohjaajien kanssa palavereita tai keskusteluita, joissa jaoimme näkemyksiä siitä, miten kirjasto voi auttaa erityisesti opinnäytetyövaiheessa olevia opiskelijoita. Ohjaajat pitivät melko vapaamuotoista, mutta ennalta kalentereissa olevaa tapaamista hyvänä keinona edistää kirjaston ja opinnäytetyöohjaajien välistä yhteistyötä. Keskustelut olivat erittäin hedelmällisiä ja niitä päätettiin jatkaa vuosittain.

Hei me julkaistaan!

Julkaisutoiminta jatkui Kareliassa aktiivisena vuonna 2022. Karelian Pulssi-julkaisportaalissa julkaistiin yli 120 Karelian henkilöstön kirjoittamaa artikkelia, ja niiden lisäksi tukku videoita ja podcasteja. Karelian julkaisusarjoissa ilmestyi 28 julkaisua. Julkaisusarjassa lanseerattiin uusi, säännöllisesti ilmestyvä englanninkielinen artikkelijulkaisu New Perspectives on Internationalisation and Applied Research 2022.  Loppuvuodesta avattiin myös Pulssi-julkaisuportaalin englanninkielinen vastine Pulse, joka toimii matalan kynnyksen julkaisukanavana sekä Karelian henkilöstölle että Karelian kansainvälisille kumppaneille.

Kansallisessa Theseus-julkaisuarkistossa julkaistiin vuoden aikana avoimesti 467 Kareliassa tehtyä AMK-opinnäytetyötä ja 68 YAMK-tutkinnon opinnäytettä. Karelian ladatuin opinnäytetyö Theseuksessa (5761 latausta) oli Ikäihmisten haavanhoito : Opas Hopearannan hoivakodin hoitohenkilökunnalle (Karhinen, Huusari, Laukkanen 2018). Myös kaikki Karelian julkaisusarjoissa ilmestyneet julkaisut ovat avoimesti luettavissa Theseuksessa. Niistä ladatuin viime vuonna oli Päivi Sihvon ja Arja Kosken toimittama Eettinen toimintamalli – osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön (2020) yli 3000 latauskerralla.

Myös kirjaston henkilökunta julkaisi ahkerasti. Yhteensä 26 artikkelia kirjoitettiin mm. Pulssiin ja Karelian muihin julkaisuihin sekä ammattikorkeakoulukirjastojen verkkolehti Kreodiin.

Paljon tarjolla – kokoelmat ja aineistot

Koronavuosien jälkeen painettua aineistoa käytiin jälleen lainaamassa kirjastosta ja lainaustilastoissa näkyi pientä kasvua. Viime vuonna lainoja oli 9797 kpl. Vilkkain lainauspäivä oli 13.10., jolloin kirjastosta lainattiin 132 kirjaa. Painetuista kirjoista suosituimpia olivat Tutki ja kirjoita, Kliininen hoitotyö sekä Dear patient.

Elektronisten aineistojen käyttö puolestaan laski hieman. Poikkeuksena tästä oli Ellibs-e-kirjakokoelma, jonka lainaus- ja käyttäjämäärät jatkoivat nousuaan. Lainatuimmat Ellibs-e-kirjat olivat Esimiesosaaminen, Vuorovaikutus asiakastyössä ja Onnistuuko ohjaus.

Painettuja kirjoja hankittiin kirjastoon hieman enemmän kuin vuonna 2021. Vuoden 2022 lopussa kirjastossa oli 26138 kirjaa (18 248 nimekettä).

Keväällä 2022 kirjaston kokoelmat inventoitiin, edellisestä kerrasta oli jo 10 vuotta aikaa. Tänä aikana kirjakokoelmat ovat muuttaneet ja uudistuneet, sekä kirjastojärjestelmä vaihtunut, joten tarvetta perusteelliselle läpikäynnille oli. Inventaariossa mm. tietokantaan roikkumaan jääneet virheelliset saatavuustiedot poistettiin, luokitustiedot päivitettiin ja kadonneet kirjayksilöt paimennettiin takaisin paikoilleen.

Paperilehtien tilauksia karsittiin ja korvattiin osittain e-aineistoilla, kuten eMagz-palvelun lehdillä. Tieteellisten artikkelien saatavuus parani, kun Ebscon monialainen e-lehtien tietokanta Academic Search Elite vaihdettiin laajempaan Academic Search Premier -versioon. Lisäksi Ebscoon hankittiin Business Source Elite –artikkelitietokanta.

Tervetuloa, ovet on avoinna

Poikkeusvuosien jälkeen asiakkaat ottivat kirjaston tilat jälleen aktiiviseen käyttöön ja kirjaston kävijämäärä 52 607 palasi koronaa edeltävälle tasolle. Vilkkain kuukausi oli marraskuu, jolloin kirjaston laskuriporttien läpi kulki 8237 henkilöä. Omatoimikirjasto oli avoinna 220 päivänä 2750 tuntia.

Asiakaspalvelua oli 210 päivänä 884 tuntia. Kirjastossa kasvokkain tapahtuneen asiakaspalvelun lisäksi asiakkaiden yhteydenottoja hoidettiin sähköpostitse, chatitse, puhelimitse sekä whatsappaamalla ja tekstiviestein. Valtaosa uusista asiakkaista (1087 asiakasta) otti kirjastokortin Tuudo-sovellukseen muovikortin sijaan, mikä helpotti ja nopeutti asiakkaaksi rekisteröitymistä. Syys-lokakuussa järjestettiin Amkit-konsortion asiakaskysely, jossa asiakkaamme antoivat kirjastollemme kokonaisarvosanan 8,5 (asteikolla 1–10) ja he suosittelisivat kirjastomme palveluja hyvin todennäköisesti opiskelijakavereille tai kollegoille (ka 9,26).

Kaukopalvelutilauksia ja -lähetyksiä oli yhteensä 43. Meiltä muihin kirjastoihin lähetettyjä kaukolainoja oli 37 (21 maksullista ja 16 maksutonta) ja meille muista kirjastoista tilattuja kuusi, joista viisi maksutonta. Ammattikorkeakoulukirjastojen välinen kaukopalvelu on yhteisellä sopimuksella asiakkaille maksutonta, samoin Kuopiossa sijaitsevasta Varastokirjastosta tilatut kaukolainat.

Saavutettavuuskirjasto Celian asiakkaita Karelian kirjaston kautta oli rekisteröity vuoden 2022 loppuun mennessä 78 henkilöä. Lukemisesteinen korkeakouluopiskelija voi lainata saavutettavia kurssikirjoja ilmaiseksi Celiasta.

Ilmoitusluontoista asiaa

Kirjastoviestinnän tavoitteena on kertoa kirjaston palveluista ja tapahtumista sekä vinkata uusista tai päivittyneistä aineistoista kirjaston omille sidosryhmille, joita ovat Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta sekä Karelian ulkopuoliset asiakkaat ja muut sidosryhmät. Pääviestintäkanaviksi ovat valikoituneet kirjaston avoimella verkkosivuilla olevat uutiset (jotka menevät samalla myös Tuudoon), opiskelijoiden uutiskirje Kyyhky, kirjaston uutiskirjeet sekä kirjaston omat somekanavat Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi käytämme tiedottamiseen Intran uutisia, sähköpostiviestintää sekä ilmoitustaulu- ja ovitiedotusta paikan päällä kirjastossa. Kirjastotiimin viestintäryhmän toiminta on vakiintunutta ja se pitää kokouksia säännöllisesti. Lisäksi kirjaston tiimipalavereissa käydään tiedotettavat asiat viikoittain läpi.

Kirjasto oli vuoden 2022 aikana mukana eri tapahtumissa. Maaliskuussa pidettiin kirjaston tilojen 10-vuotisjuhlaviikko, jolloin kirjastossa oli kahvitarjoilu asiakkaillemme sekä Karelian opiskelijoille ja henkilökunnalle verkkoluentoja tietokannoista ja palveluista. Viikon aikana oli tarjolla yhteensä seitsemän verkkoluentoa, joiden joukossa oli kaksi kansainvälisten aineistotoimittajien luentoa englanniksi (O’Reillyn e-kirjat ja Ebscon tieteelliset artikkelit).

Lisäksi osallistuimme syyskuun alussa omalla pisteellämme Karelian lukuvuoden avajaisiin ja palkitsimme vuoden 2021 asiakkaana POKAn. Lokakuussa kirjasto oli mukana järjestämässä pöytälätkäturnausta yhdessä POKAn kanssa. Lisäksi kirjasto osallistui loppuvuodesta  KirjastoMOVE-kampanjaan, jonka tavoitteena on parantaa amk-kirjastojen henkilökunnan työhyvinvointia. Kampanjan voitti SeAMK:n kirjasto, mutta kirjastomme osallistui innolla kampanjaan tekemällä Lego-aiheisen sarjakuvan.

Pimeydestä valoon – legosarjakuva KirjastoMOVE-kampanjaan. Kuva: Noora Kontturi

Sosiaalisen median päivityksistä tehokkaimmat olivat Instagramissa parhaimman kattavuuden saanut Tuudo-kirjastokorttia esittelevä päivitys (26.8.2022) ja suosituin kirjaston tyhy-päivästä tehty päivitys (31.8.2022). Paljon tykkäyksiä sai myös kirjaston perinteinen aprillipilapäivitys (FB 1.4.2022), eli Hyvin Tieteellinen artikkeli kirjastomme aprillipilaperinteestä. Kirjasto lanseerasi lukuvuoden alussa kirjaston oman haalarimerkin “Ketuttaako tiedonhaku – Kirjasto auttaa”. Vuoden lopussa valmistui yhteistyössä viestinnän opiskelijoiden kanssa tehty virtuaaliesittely kirjaston tiloista ja palveluista. Esittely on löydettävissä muun muassa kirjaston verkkosivuilta ja Karelia-Finnasta.

Chillaa meiä kanssa – yhteistyöstä voimaa

Vuonna 2022 kirjasto toimi aktiivisesti eri verkostoissa. Olimme mukana Alma-kirjastojen yhteistyössä sekä AMKIT-tasolla että kansallisissa verkostoissa. Osallistuimme muihinkin kansallisiin työryhmiin, esimerkiksi kuvailu ja luettelointi sekä Finna. Teimme yhteistyötä myös muiden alueen kirjastojen kanssa (UEF ja Vaara-kirjastot).

Kirjaston henkilökunnasta Pekka Malvela oli mukana AMKIT-konsortion kirjastonjohtajien ryhmässä ja Rinnakkaistallentajien verkostossa.  Leena Väyrynen valittiin Karelian Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ryhmään sekä AMKIT-konsortion Kestävä kehitys -työryhmään. Noora Kontturi oli mukana ammattikorkeakoulukirjastojen verkkolehti Kreodin toimituskunnassa. Kaisa Varis oli jäsenenä Karelian opinnäytetyöryhmässä ja osallistui avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisiin työryhmiin. Toiminta näissä ryhmissä jatkuu edelleen.


Kirjoittajat:

Noora Kontturi, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jaana Rummukainen, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Väyrynen, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Ari Koskela, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Pekka Malvela, kirjasto- ja tietopalvelupäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kaisa Varis, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu