Joustavaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista kehitetään korkeakoulutuksessa sekä eurooppalaisessa kontekstissa. Kehittämiseen linkittyvät myös pienet osaamiskokonaisuudet (micro-credentials) ja digitaaliset osaamismerkit (digital open badges).
Osaamismerkkien käyttö työelämässä ja koulutuksen kentällä on lisääntynyt niin sanottujen mikrokoulutusten yleistymisen myötä. Työelämästä osataan jo kysyä badgeistä, osaamisesta merkkien avulla. Osaamismerkeillä voidaan vastata ketterästi työelämästä tulleisiin tarpeisiin. Työelämälähtöinen näkökulma oppimiseen on melko tuore ja herättää pohtimaan, miten jatkuvan oppimisen koulutustarjonta voi vastata työelämän osaamistarpeisiin nopeasti. Koulutuksen järjestäjienkin rooli on muutoksessa, kun eri tavoin hankitulle osaamiselle voi saada tunnustusta yhä yksinkertaisemmin.
Osaamismerkki eli open badge on digitaalinen tapa tunnistaa ja tunnustaa, sekä tehdä näkyväksi merkin saajan osaamista. Avoimuus ja järjestelmäriippumattomuus mahdollistavat merkkien keräilyn eri lähteistä ja näiden julkaisemisen eri palveluissa. Digitaalisen merkin avulla voidaan visuaalisesti osoittaa monia erilaisia saavutuksia, osaamisia ja taitoja. Osaamismerkkien avulla on mahdollista konkretisoida ja palastella osaamiskokonaisuuksia käytännönläheiseksi toiminnaksi. Digitaalisten osaamismerkkien tarkoitus on nostaa esille sellaista osaamista, joka jää katveeseen perinteisten tutkintotodistusten arvosanoissa, mutta on arvokasta työelämälle.
Miksi digitaaliset osaamismerkit?
Osaamismerkin voi jakaa digitaalisissa ympäristöissä esimerkiksi työnhaun yhteydessä, ja sillä voi kuvata yksilöllistä osaamista todistuksia syvällisemmin. Koska digitaalisen osaamismerkin tarkoitus on tehdä omaa osaamista näkyväksi myös muille, on tärkeää, että merkki on visuaalisesti kiinnostava, informatiivinen ja sisältää tietoa myös merkin myöntäjästä.
Digitaaliset osaamismerkit tukevat oppimispolkujen tallentamista, saavutusten viestimistä, motivointia sekä innovointia ja joustavuutta. Lisäksi osaamismerkit soveltuvat oppimisprosessin ohjaamiseen. Näin osaamismerkkijärjestelmä ohjaa oppijaa tavoitteellisesti kohti päämäärää. Osaamismerkein ohjautuva oppiminen kuvaa uuden lähestymisen motivoivaan, pelillistettyyn oppimisprosessiin ja auttaa suunnittelemaan innostavia tapoja hyödyntää osaamismerkkejä oppimisen tukirakenteina. Mikäli osaamismerkeillä halutaan tukea opiskelijan motivaatiota, tulee osaamismerkkijärjestelmän tukea opiskelijan sisäistä motivaatiota eri laajuisten ja eri tavalla vaativien todisteiden muodossa. Pelillistämisen näkökulmasta tarvitaan pieniä perusmerkkejä, sisältöön perustuvia metamerkkejä sekä lukumäärään perustuvia tasojen koontimerkkejä.
Osaamismerkin arvo punnitaan aina sen vastaanotto- ja näyttämisvaiheessa. Onkin hyvä pohtia merkkiä suunnitellessa, mikä merkitys merkillä on sen vastaanottajalle ja mikä taas sen loppukäyttäjälle eli taholle, joka avaa jaetun merkin. Tärkeää on muistaa myös merkin myöntäjän oma brändityö ja mahdollisuus visualisoida osaamiskokonaisuuksia merkkien avulla.
Osaamismerkit osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen apuna
Osaamismerkein voidaan kuvata myös työelämästä nousevia osaamistarpeita ja kokonaan uutta osaamista. Myös työelämässä syntyvää osaamista on voitava tunnistaa ja tunnustaa. Tämä on tärkeää varsinkin opiskelu- ja työelämän nivelvaiheissa. Osaamismerkkien tavoitteena on mahdollistaa formaalin ja informaalin oppimisen lisäksi myös non-formaalin oppimisen kautta saatujen taitojen ja osaamisen tunnistaminen tekemällä ne näkyviksi ja vertailtaviksi. Näin osaamismerkit toimivat siltana formaalien, non-formaalien ja informaalien koulutuskontekstien välillä mahdollistaen erilaisten taitojen tunnustamisen oppimisen sijainnista ja tavasta riippumatta.
Osaamismerkin metatietojen tulee kuvata selvästi, millaista osaamista merkin saaminen edellyttää. Merkin luotettavuuden arviointia edistää, kun osaamistavoitteet ja arviointikriteerit muotoillaan huolellisesti ja sallitaan merkin saajalle mahdollisuus liittää osaamisen osoittamisen todisteet merkkiin.
Osaamismerkit voivat olla yhden organisaation tunnustuksia osaamisesta. Yhä useammin osaamismerkkiperheiden takana on kuitenkin monta eri organisaatiota, jotka yhdessä suunnittelevat ja luovat merkkikokonaisuuden. Kokonaisuuksien tavoitteena on yhdessä muiden kanssa rakentaa osaamismerkkiperheitä tukemaan esimerkiksi digitaalisten perustaitojen tai työelämätaitojen tunnustamista. Osaamismerkkien avulla voidaan validoida osaamista tutkintotavoitteisesti tai työllistymistä edistävästi. Osaamisen validointi yksilön osaamispolkujen ja työelämän tarpeisiin on jatkuvan oppimisen keskeinen osatekijä.
Haluatko digitaaliset osaamismerkit osaksi opetusta- tai hanketyötäsi? Karelia-ammattikorkeakoulussa osaamismerkkien hallinnointi- ja myöntöjärjestelmänä käytetään Open Badge Factorya. Tarkemmat ohjeet merkkien luomiseen, myöntämiseen ja vastaanottamiseen löydät Karelian Jatkuvan oppimisen sivulta.
Kirjoittaja:
Katja Hirvonen, jatkuvan oppimisen suunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Brauer, S. 2020. Jatkuvaa oppimista osaamismerkein tutkinto- ja oppilaitosrajat ylittäen. Aikuiskasvatus 4/2020. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/100546/58069
Karjalainen, H., Linden, J. & Eskola, J. 2018. Tulevaisuustaidot ja Open Badges -osaamismerkit Osaamismerkkien mahdollisuudet ja haasteet korkeakoulutuksessa. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/105000/tulevaisuustaidot_ja_open_badges_-osaamismerkit.pdf?sequence=1
Open Badge Passport -kotisivut. https://openbadgepassport.com/