Keltaisia krookuksia

Saavutettavuussuunnitelma ohjaa saavutettavuuden edistämistä Kareliassa

Kun puhutaan saavutettavuudesta, useimmat meistä ajattelevat ensimmäisenä fyysistä saavutettavuutta eli sitä, että esimerkiksi pyörätuolilla pitää päästä esteettömästi liikkumaan. Monelle voi tulla mieleen myös digitaalinen saavutettavuus, koska siitä on EU-direktiivin myötä ollut viime vuosina valtavasti keskustelua eri asiayhteyksissä. Saavutettavuudessa on kuitenkin kyse paljon laajemmasta kokonaisuudesta.

Syksyllä 2022 Kareliassa alkoi saavutettavuussuunnitelman laadintaan liittyvä prosessi. Opetus- ja kulttuuriministeriön vaatimuksesta kaikkien Suomen korkeakoulujen oli laadittava oppilaitokselleen saavutettavuussuunnitelma vuonna 2022. Suunnitelmien laadinnan pohjana on vuonna 2021 julkaistu opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys: Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021). Julkaisussa on esitetty tavoitteita ja linjauksia saavutettavuuden edistämiseksi kaikkien korkeakoulussa toimivien, mutta erityisesti aliedustettuihin ja vähemmistöryhmiin kuuluvien osalta. Saavutettavuuden tarkastelun taustatekijöinä on käytetty perhetaustaa, korkeakoulutuksen alueellista saavutettavuutta, sukupuolen mukaan eriytymistä, maahanmuuttotaustaisuutta, toimintarajoitteisuutta tai vammaisuutta, kuulumista kielelliseen tai kulttuuriseen vähemmistöön, erilaista oppijuutta sekä kuulumista seksuaaliseen tai sukupuolivähemmistöön.

Saavutettavuus-työryhmä, jonka tehtäväksianto oli laatia Karelia-ammattikorkeakoululle saavutettavuussuunnitelma vuosille 2022-2024 Karelian yhteisöä prosessiin osallistaen, perustettiin lokakuussa 2022. Työryhmän jäseninä toimivat vararehtori Pekka Auvinen, opintokuraattori Leena Hiltunen ja maahanmuuttajatyön asiantuntija Mia Sevonius-Male. Työryhmän työskentely käynnistyi rivakasti tutustumalla muiden oppilaitosten saavutettavuussuunnitelmiin ja kartoittamalla Karelian teeman liittyvät strategiat ja toimenpideohjelmat. Selkeyden vuoksi, suunnitelman jäsennyksenä päätettiin käyttää valtakunnallisessa OHO-hankkeessa kehitettyä saavutettavuuskriteeristöä (Esteetöntä opiskelua korkeakouluissa –verkosto 2019) ja hyvin nopeasti päädyttiin malliin, joka tukee arjen tasolla saavutettavuuden edistämistä Kareliassa.

Henkilöstö ja opiskelijat mukana suunnitelman laadinnassa

Aikataulu suunnitelman tekemiseen oli haastava, sillä suunnitelman oli valmistuttava jo vuoden loppuun mennessä. Aikataulun tuomista rajoitteista huolimatta työryhmän tahtotilana oli osallistaa Karelian henkilöstöä ja opiskelijoita mahdollisimman laajasti prosessissa. Saavuttavuuden eri osa-alueet jaettiin työryhmän jäsenten kesken teemoihin liittyvien vastuuhenkilöiden ja/tai tiimien konsultointia varten. Keskusteluiden kautta tunnistettiin eri osa-alueisiin liittyvät priorisoitavat kehittämiskohteet ja varmistettiin, että ne nivoutuivat Karelian arkeen. Kokonaisvaltaisena tavoitteena oli valita kehittämiskohteiksi konkreettisia toimenpiteitä, jotka on mahdollista toteuttaa ohjelmakauden puitteissa ja nimetä osa-alueille vastuuhenkilöt, jotka vievät toimenpiteitä eteenpäin osana omaa työtänsä.

Saavutettavuussuunnitelmaa laatiessa kävi nopeasti ilmi, että Kareliassa on laajasti huomioitu ja toteutettu saavutettavuutta sekä toiminnassa että organisaatiotasolla. Koska suurimmalle osalle karelialaisista saavutettavuuden kaikki kahdeksan osa-aluetta eivät kuitenkaan ole tuttuja, suunnitelman päätavoite on näistä tiedottaminen.

Kuvio jossa Saavutettavuus-pallon ymprillä kahdeksan tekstiälaatikkoa joissa lukee: Arvot, asenteet ja kulttuuri; johtaminen; fyysinen ympäristö; digitaalinen saavutettavuus; opetus ja oppiminen; tuki ja ohjaus; viestintä; opiskelijavalinnat
Saavutettavuuden osa-alueet.

Saavutettavuuden kaikki osa-alueet esiin

Saavitettavuussuunnitelman myötä tavoittelemme saavutettavuuden käsitteen tunnettavuuden lisäämistä, hyvien käytänteiden näkyväksi tekemistä sekä saavutettavuuden huomiointia entistä enemmän suunnitteluvaiheessa ja pienissä arkipäiväisissäkin ratkaisuissa, jotka varmistavat Kareliassa opintojen sujumisen kaikille opiskelijoillemme.

Ohjelmakauden aikana jokainen osa-alue pääsee siis vuorotellen valokeilaan. Silloin osa-alueesta ja siihen liittyvistä hyvistä malleista ja toimenpiteistä tiedotetaan kampuksilla, sisäisessä viestinnässä ja tehdään siihen liittyviä nostoja esimerkiksi artikkeleiden muodossa. Ensimmäiseksi, kevään 2023 aikana huomiota kiinnitetään opetuksen ja oppimisen saavutettavuuteen esimerkiksi järjestämällä teemaan liittyvä työpaja saavutettavasta pedagogiikasta.

Valmis Karelian saavutettavuussuunnitelma 2022-2024 / Accessibility Plan on julkaistu Karelian kotisivuilla. Tämä on meidän kaikkien suunnitelma, sinunkin. Käy siis lukemassa se ajatuksella ja mieti miten voit edistää saavutettavuutta omassa työarjessasi.


Lähteet:

Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2021. Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:35. Lue julkaisu tästä.

Esteetöntä opiskelua korkeakouluissa -verkosto. 2019. Saavutettavuuskriteeristö. Väline korkeakoulun saavutettavuuden arviointiin. Esteetön opiskelu korkea-asteen oppilaitoksissa -hankkeen loppuraportti. Lue julkaisu tästä.


Kirjoittajat:

Leena Hiltunen, opintokuraattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mia Sevonius-Male, maahanmuuttajatyön asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva:  Ylanite Koppens / Pexels