Vinkkejä S2-opiskelijoiden tukemiseen

Karelia-ammattikorkeakoulussa opiskelee suomenkielisissä koulutusohjelmissa eri aloilla yli sata S2-opiskelijaa eli muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvaa. Joukkoon kuuluu monenlaisia opiskelijoita: Suomessa syntyneitä, kaksoiskansalaisia ja maahanmuuttaneita. Erityisesti maahanmuuttaneiden osuus opiskelijoista tulee tulevaisuudessa kasvamaan.

Korkeakoulujen yleinen kielitaitovaatimus suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa on B2 eli niin sanottu itsenäisen kielenkäyttäjän perustaso. Tällä kielitaitotasolla opiskelija pystyy seuraamaan opetusta ja lukemaan ja kirjoittamaan opintoihin liittyviä tekstejä, mutta opiskelu vaatii enemmän työtä ja ponnistelua kuin suomea äidinkielenään käyttävältä. Opintojakson opettajalla on mahdollisuus edistää oppimista arkisilla keinoilla kielellisistä haasteista huolimatta. (Tampereen korkeakouluyhteisö.)

Kielellisten haasteiden huomioiminen lisää opetuksen saavutettavuutta

Karelia-ammattikorkeakoulussa ohjausta toteuttaa koko opetushenkilöstö. Ohjaus- ja hyvinvointisuunnitelmassa kuvataan ohjauksen olevan jatkuvaa ja osa jokapäiväistä toimintaa. Tämä periaate varmistaa parhaat tulokset myös S2-opiskelijoiden suomen kielen vahvistamiseen. Kaikilla opintojaksoilla toteutunut kielitietoinen opetus varmistaa myös suomen kielen oppimisen läpi opintojen.

Kielellisten haasteiden huomioiminen opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa lisää opetuksen saavutettavuutta. Karelia-amk:n saavutettavuusssuunnitelmassa opetuksen ja oppimisen osiossa tavoitetilaksi on kirjattu: “Koulutuksen toteutuksessa huomioidaan erilaisia opiskelijoita.” Käytännössä erilaiset opintojakson rakennetta selkeyttävät ratkaisut, monikanavaisuuden hyödyntäminen oppimisessa ja osaamisen osoittamisessa sekä opetusmateriaalin selkeyttäminen tukee S2-opiskelijoiden lisäksi kaikkia muitakin opiskelijoita.

Tukimuodot on koottu selkeiksi kuvakokonaisuuksiksi

Syksyllä 2022 järjestettiin työpaja, jossa selvitettiin S2-opiskelijoiden kokemuksia ja tuen tarpeita. Työpajan tuloksista on kirjoitettu artikkeli. Tulosten sekä muilta opiskelijoilta ja opettajilta kuultujen ajatusten ja toiveiden pohjalta kehitettiin muutamia uusia tukitoimia jo aiemmin käytössä olleiden rinnalle. Lisäksi ne koottiin selkeiksi kokonaisuuksiksi niin opiskelijoille kuin opettajille.

S2-opiskelijalle tarjolla olevat tukimuodot on koottu Thinglink-kuvaan, joka on tallennettu opiskelijaintra Pakkiin Ohjaus ja hyvinvointi -sivustolle. S2-opiskelijalla on Karelia-ammattikorkeakoulussa mahdollisuus ohjaukseen ja suomen kielen opintoihin. Lisäksi opiskelijat voivat käydä kieliklinikoilla sekä S2-opiskelijoiden omissa opinnäytetyöpajoissa. Lisäksi S2-opiskelijoilla on mahdollisuus lisäaikaan tentissä tai kokeessa sekä mahdollisuus ottaa tenttiin tai kokeeseen mukaansa sanakirja tai suomenkielinen tukisanalista opettajan harkinnan mukaan.

Opetushenkilöstölle on laadittu Thinglink-kuva, johon on koottu arjen vinkkejä siitä, miten tukea S2-opiskelijaa. Kuva on tallennettu Karelia-intraan Peda-akatemian sivulle, Tukea opintoihin -välilehdelle. Vinkkilista ei ole velvoittava, vaan tarkoituksena on, että jokainen voi poimia siitä itselleen soveltuvat osat. Vinkkejä hyödyntämällä voi tukea koko opiskeluryhmää ja erilaisia oppijoita. Esimerkiksi tehtävänantojen ja oppimistehtävien selittäminen ja johdonmukaisuus käsitteiden ja avainsanojen käytössä hyödyttää ihan jokaista opiskelijaa.

Tukimuodot tunnetuiksi opiskelijoille ja henkilöstölle

Tällä hetkellä Karelia-ammattikorkeakoulussa on tavallista, että yhdessä ryhmässä ei ole montaa S2-opiskelijaa. Tämän vuoksi tiedotuksen ja viestinnän merkitys korostuu. Niin opiskelijoilla kuin opettajilla tulee olla tieto tarjolla olevista tukimuodoista, jotta niitä pystytään hyödyntämään.

Tukimuodoista pyritään viestimään tehokkaasti kevään ja syksyn 2023 aikana sekä henkilöstölle että opiskelijoille. Henkilöstölle järjestetään syyslukukaudella tiedotuskampanja, jossa opettajien vinkkilistalta nostetaan aina jokin vinkki tarkempaan tarkasteluun.


Kirjoittajat:

Taru Väisänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Leena Hiltunen, opintokuraattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kaisa Peuhkurinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Karelia-ammattikorkeakoulu. 2021. Välittävä yhteisö – sujava oppiminen. Karelia-ammattikorkeakoulun ohjaus- ja hyvinvointisuunnitelma. (Karelia-Intra). 13.4.2023.

Karelia-ammattikorkeakoulu. 2022. Saavutettavuussuunnitelma. 13.4.2023

Tampereen korkeakouluyhteisö. Työkaluja opettajalle S2-taustaisen opiskelijan huomioimiseen.  https://www.tuni.fi/tlc/tyokaluja-opettajalle-s2-taustaisen-opiskelijan-huomioimiseen/. 30.3.2023.

Artikkelikuva: Yan Krukau