Millaista tukea Kareliassa on tarjolla opintoihin ja hyvinvointiin?   

Tässä artikkelissa kuvataan Karelia-ammattikorkeakoulun Vauhtia opintoihin: Varhainen tuki ja ohjaus –hankkeen konkreettista käytännön toimintaa.  Olemme koonneet hankkeen osa-alueista Canva-taulun (kuva 1). Hankkeen toimenpiteet jakautuvat neljään teemaan hankkeen päätavoitteiden mukaan. Avaamme näitä teemoja ja niihin liittyviä toimenpiteitä tässä artikkelissa. Vauhtia opintoihin -hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja sen toteutusaika on 1.1.2022-31.12.2023. Hanke toteutetaan yhteistyössä Karelian opiskelijakunta POKAn kanssa.  

Julistemallinen kuva, jossa otsikko Vauhtia opintoihin -hanke. Neljä laatikkoa joiden otsikot ovat: Varhaisen tuen toimintamallin vahvistaminen, oppimisen tuen palvelujen vahvistaminen, opiskelijakunta POKAn hyvinvointityön jatkuvuus ja opiskelijoiden ryhmäytymisen tukeminen.
Kuva 1. Vauhtia opintoihin -hankkeen teemat.

Vauhtia opintoihin -hanke on suunnattu erityisesti koronaepidemian vuoksi tarvittaviin toimenpiteisiin: korkeakouluopiskelijoiden oppimisvajeen tasoittamisen ja opintojen etenemisen sekä ohjauksen ja opiskelijahyvinvoinnin tuen vahvistamiseen.  

Hankkeen päätavoitteena on luoda korkeakoulun läpileikkaava toimintamalli oppimisvajeiden tunnistamiseksi ja tasoittamiseksi sekä tukea opiskelijoiden hyvinvointia niin yhteisön kuin yksilönkin tasolla.   Vauhtia opintoihin -hankkeessa:

  1. Päivitetään varhaisen tuen toimintamallia kehittämällä tehokkaita toimenpiteitä oppimisvajeen tunnistamiseksi ja tasoittamiseksi  
  2. Vahvistetaan erityisen tuen palveluita  
  3. Varmistetaan opiskelijakunta POKAn hyvinvointityön jatkuvuus sekä tuetaan opiskelijoiden ryhmäytymistä ja kiinnittymistä korkeakouluyhteisöön pandemian jälkeen  

Hankkeen kautta olemme mukana valtakunnallisessa KOHO-verkostossa, johon kuuluu yhteensä 32 korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin ja ohjauksen kehittämiseen liittyvää hanketta. KOHO-verkostossa mm. jaetaan hyviä käytänteitä, tunnistetaan toimintamallien avaintekijöitä ja periaatteita sekä arvioidaan yhdessä tehtyjä toimenpiteitä. KOHO-verkostossa kootaan syksyllä 2023 yhteinen tietopankki koronapandemian aikana syntyneistä hyvistä käytänteistä.

Varhaisen tuen toimintamallin vahvistaminen 

Keväällä 2023 Karelian opiskelijaintra Pakki uudistui. Olimme mukana uudistamassa ohjaus- ja hyvinvointisivuston sisältöä ja otsikointia opiskelijalähtöisemmäksi. Olemme kuvanneet tutkinto-opiskelijoille ohjaus- ja hyvinvointipalvelujen kokonaisuutta Ohjausta, tukea ja hyvinvointia -kuviossa (kuva 2).  Opiskelijoiden hyvinvoinnin vuosikelloa kuvataan Hyvinvointia ympäri vuoden -kuviossa (kuva 3). Nämä molemmat kuviot linkitetään opiskelijaintraan ohjaus- ja hyvinvointisivuostolle, ja niitä hyödynnetään myös opiskelijan ohjauksessa ja markkinoinnissa. Sivujen päivityksen yhteydessä kokosimme sivuille lisäksi niitä opintojen tukimuotoja, jotka tukisivat opiskelijan valmistumista.  

Kareliassa toimii paljon opettajatutoreita ja he ovat keskeisessä roolissa tukemassa opiskelijan opintojen etenemistä. Yhteistyönä opinto-ohjaajien ja opintokuraattoreiden kanssa on työstetty yhteinen Minustako opettajatuutor? -Moodle. Tämä Moodlen perehdytysmateriaali on tarkoitettu aloittavan opettajatuutorin tueksi.  

Piirakkakuvio joka koostuu kolmesta palasta: ohjausta, tukea ja hyvinvointia. Piirakan päällä istuu opiskelija
Kuva 2. Ohjausta, tukea ja hyvinvointia.
Kuva jossa neljä otsikkoa: jaksamista ja palautumista ylläpitävät toimet, oppimista ja ryhmäytymistä tukevat toimet, yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta rakentavat toimet sekä hyvinvointia vahvistavat toimet.
Kuva 3. Hyvinvointia ympäri vuoden.

Syksyllä 2023 on lukujärjestyksessä kaikille aloittaville opiskelijoille yhteinen Opiskelutaitojen webinaari. Tämä opintojakso kuuluu osana Ammatillisen kasvun opintojaksoon ja konkreettiset esimerkit toimivat oppimisen työkalupakkina uusille opiskelijoille. Syksyn kokemusten pohjalta käytäntöön mietitään jatkuvuutta.  

Oppimisen tuen palvelujen vahvistaminen 

Korkeakouluissa on tunnistettu opiskelijoiden kasvava tarve oppimisen tuelle ja erityisten opetusjärjestelyjen tarpeelle. Kareliassa tukitoimien suunnittelu perustuu saavutettavuuden periaatteisiin – proaktiiviselle otteelle ja erilaisia oppijoita huomioiviin ratkaisuihin jo opintojaksojen suunnittelusta alkaen. Keskeistä on tunnistaa heti opintojen alkuvaiheessa tuen tarve. Opiskelija hakeutuu itsenäisesti tai ohjauksen kautta tukitoimiin, jotka auttavat häntä opintoihin sitoutumisessa ja niissä etenemisessä.  

Hankkeessa on päästy pilotoimaan vertaistukiryhmiä yksittäisissä oppiaineissa, kuten liiketalouden talousmatematiikassa. Opiskelijat saivat lisäopetusta opintojakson aikana ja sillä pyrittiin oikea-aikaiseen tukeen. Syksyllä pilotoidaan tekniikan matematiikan tukikurssia. Yleiset opintopiirit toteutuvat säännöllisesti kahdesti viikossa ja ne ovat jo juurtuneet osaksi Karelian pysyvää toimintaa.  

Vertaistukiryhmiä on järjestetty myös opiskelijoiden toiveen mukana keskittymis- ja tarkkaavaisuushaasteisiin liittyen ADHD/ADD-opiskelijoille. Viime vuosina nuorten ja nuorten aikuisten diagnoosit ovat lisääntyneet, joka näkyy myös Kareliassa. Opiskelijoiden palautteen perusteella ryhmää jatketaan syksyllä. 

Kielten opiskeluun liittyviin oppimisen vaikeuksiin ja oppimisvajeeseen on vastattu pilotoimalla tuettuja opintojaksoja sekä ruotsin että englannin kielissä. Lisäksi hankkeessa kartoitettiin oppilaitoksen tukikäytänteitä kielten oppimisen tueksi. Tavoitteena on näiden tietojen pohjalta rakentaa yhtenäinen tuettu kielimalli Kareliaan.  

Hankkeessa oltiin mukana laatimassa yhtenäisiä ohjeita oppimisen tueksi S2-opiskelijoille, eli opiskelijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Opettajille ja opiskelijoille koottiin ThingLink-kuvaan kaikki tarjolla olevat pienryhmät ja vinkkejä käytännön opetus- ja opiskelutilanteisiin. Hankkeessa on pilotoitu myös opinnäytetyön kirjoittamisen pajoja S2-opiskelijoille keväällä 2023. Nämä kirjoittamisen pajat jatkuvat syksyllä 2023, koska kirjoittamisen tuelle on huomattu selkeä tarve opinnäytetyön ohjauksissa.  

Karelian henkilöstö sai lisäkoulutusta yhteisessä webinaarissa nuorten aikuisten oppimis- ja keskittymisvaikeuksista. Kuntoutussäätiön Johanna Nukarin luentoa kiiteltiin palautteissa sen konkreettisuudesta ja opetukseen hyödynnettävistä käytännön vinkeistä. Keväällä 2023 järjestettiin Karelian opettajille oppimisen tuen työpajoja kuukausittain. Näissä ideana oli tarjota vertaistukea ja yhdessä pohtia opetuksen haastavia tilanteita. Osallistujien määrä jäi kuitenkin vähäiseksi, vaikka teemasta on toivottu useassa yhteydessä keskustelua.  

Syksyllä 2023 tulossa on vielä webinaarisarja osaamisen arvioinnin kehittämisestä. Luennoilla ja työpajoissa kehitetään opintojaksoille erilaisia mahdollisuuksia osaamisen näyttämiseen. Tällöin erilaiset oppijat voivat osoittaa osaamisen entistä monipuolisemmilla tavoilla. Lisäksi hankkeesta tarjotaan lisätukea opinnäytetyöprosessin kehittämiseen keskittyen tiiviimpää tukea opintojen loppuvaiheessa tarvitsevien opiskelijoiden ohjaukseen.  

Opiskelijakunta POKAn hyvinvointityön jatkuvuus 

Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKA on jo muutaman vuoden ajan painottanut toiminnassaan opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemista. POKAn vapaa-ajan toiminta tunnetaan nimellä Into-toiminta. Into-toiminta pitää sisällään neljä erilaista kokonaisuutta: Into-illat, IntoSportit, IntoFunit  ja IntoClubit. Into-toiminta pyritään pitämään mahdollisimman matalan kynnyksen toimintana ja kaikessa toiminnassa on aina mukana joku vetäjä. 

Tuutoroinnissa on kehitetty verkkotuutorointia monimuotokoulutuksissa ja tietojenkäsittelyssä ylimääräisellä etäyhteisöllisyyttä tukevalla tuutorikoulutuksella.   Kampuskävelyillä on kartoitettu muutostarpeita kampusten kehittämiseksi opiskelijahyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ajatellen. Tarvittavat muutokset tullaan toteuttamaan myöhemmin muulla rahoituksella.    

POKA on yhteistyössä Karelian opintokuraattoreiden kanssa luonut Kareliaan myös uuden häirintätilanteiden toimintamallin 

Opiskelijoiden ryhmäytymisen tukeminen 

Vauhtia opintoihin -hankkeen alkuvaiheessa tuettiin vahvasti kampuksille palaamista. Ryhmäyttämisen ja tutustumisen merkitystä opetuksen ohessa korostettiin ja varmistettiin, että tuutortoiminta jatkuu aktiivisena. Kävimme työparina opiskelijajärjestö POKAn työntekijän kanssa pitämässä ryhmäytymistä tukevia luokkavierailuja pyynnöstä eri ryhmissä. Toimintaa järjestettiin erityisesti aloilla, joissa ei ole omia tuutoreita. Yhteisöllisyyttä lisäämään luotiin oppilaitoksen pelisäännöt. Lukuvuoden avajaisissa kerättiin opiskelijoilta näkökulmia, joista laadittiin yhtenäinen ohjeistus oppilaitosyhteisölle.  

Kehittäminen jatkuu ja toimintaa juurrutetaan pysyväksi toiminnaksi

Hankkeessa on menossa parhaillaan monia konkreettisia toimintoja opiskelijoiden opintojen etenemisen tukemiseksi sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseksi. On ollut ilo huomata, miten positiivisesti uuden kehittämiseen on suhtauduttu. Yhteistyössä on voimaa!

Syksyllä 2023 painotus on osaamisen arvioinnin kehittämisessä, tekniikan matematiikan tukikurssissa, opinnäytetyön ohjauksen tuen kehittämisessä sekä kaikkien jo kehitettyjen teemojen juurruttamisessa pysyväksi toiminnaksi.  


Kirjoittajat:

Minna Turunen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Hiltunen, opintokuraattori, Karelia-ammattikorkeakoulu