Testaukset laajentuneet digipedagogiikan laatukriteereihin

Mitä pidemmälle kevät on edennyt, sen vauhdikkaammalta on tuntunut meno ja testaukset nonformaalin koulutustarjonnan pilotissa 1.0!

Ensimmäisessä vaiheessa pääsimme pilotissa testaamaan nonformaalin koulutustarjonnan ylläpitoa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimella. Näistä testauskokemuksista voi lukea lisää aiemmasta blogikirjoituksesta.

Nyt testaus on laajentunut digipedagogiikan laatukriteereihin. Ne ovat osa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimeen liittyvistä korkeakoulujen yhteisistä pelisäännöistä. Nimensä mukaisesti laatukriteerit ohjaavat korkeakouluja tuottamaan laadukasta koulutustarjontaa. Tavoitteena on, että laatukriteereitä voi hyödyntää korkeakoulujen omissa suunnittelu- ja laadunhallintaprosesseissa opintotarjonnan kehittämisen tukena.

Jatkuvan kehittämisen periaatteiden mukaisesti Digivisiossa tuotettuja laatukriteereitä kehitetään yhteistyössä korkeakoulujen kanssa.  Tällä hetkellä laatukriteerit muodostuvat viidestä pääteemasta (tutkimusperustaisuus, monimuotoisuus, modulaarisuus, digitaalisesti tuetun oppimisen saavutettavuus ja käytettävyys) sekä niitä täsmentävistä edellytyksistä ja suosituksista.

Pilotissa 1.0 olemme testanneet digipedagogiikan laatukriteereiden soveltuvuutta nonformaaliin koulutustarjontaan ja miettineet, miten laatukriteerit taipuvat esimerkiksi podcasteihin, webinaareihin tai julkaisuihin.

Pilotissa keskustelua on erityisesti herättänyt se, mitkä esitetyistä laatukriteereistä ovat edes tarkoituksenmukaisia nonformaalin tarjonnan näkökulmasta sillä laatukriteerit on laadittu ilmiselvästi formaalin koulutuksen näkökulmasta. Esimerkiksi kriteeristön arviointiin, suoritusten seurantaan tai vertaisoppijoiden palautteeseen liittyvät edellytykset ovat nonformaalin tarjonnan näkökulmasta erikoisia. Myös kriteeristön monitulkintaisuus on herättänyt hämmennystä ja siksi kriteerejä pitäisi testaajien mielestä avata ja sanallistaa enemmän yhteisen ymmärryksen syntymiseksi.

Testauksen alkuvaiheessa laatukriteereiden toteutumista arvioitiin dikotomisesti eli jaottelulla toteutuu – ei toteudu. Testauksen edetessä arviointiasteikkoon on lisätty vaihtoehdot Toteutuu osittain ja Ei sovellu tähän. Arviointiasteikon monipuolistaminen on järkevää ainakin nonformaalin tarjonnan näkökulmasta. Näin kriteeristöstä saadaan näkyville asiat, jotka eivät ole on tarkoituksenmukaisia nonformaalin tarjonnan näkökulmasta ja ehkä lopulta jäävät koskemaan vain formaalia koulutusta.

Testaus jatkuu ja nähtäväksi jää, millaiseen muotoon laatukriteerit lopulta muotoutuvat ja miten ne nivotaan osaksi suunnitteluprosesseja korkeakouluissa.

Kirjoittaja: Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, pilottikoordinaattori