Kansainväliset opetusteknologiamessut Lontoossa – tekoälyä, e-sportia ja lisättyä todellisuutta 

Lontoossa vuosittain järjestettävät opetusteknologiaan keskittyvät BETT-messut ovat maailman suurimmpia teknologian ja koulutuksen tapahtumia, joilla esitellään uusia teknologiaratkaisuja ja pedagogisia lähestymistapoja opetuksessa. Tarjonta on erittäin monipuolinen ja messut tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia verkostoitua, oppia uutta ja tutustua uusiin innovaatioihin. Messuilla on erilaisia esittelyjä, työpajoja, luentoja ja keskusteluja, joissa käsitellään eri aiheita ja teemoja koulutuksen ja teknologian aloilta. 

Messut kokoavat yhteen sekä koulutuksen asiantuntijat aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulusektorille että erilaiset opetusteknologiset innovaatiot, teknologiat ja sovelluskehittäjät. Messut siis keskittyvät opetusteknologiaan ja sen monipuoliseen hyödyntämiseen koulutussektorilla. 

Valtavasti tarjontaa ja näytteilleasettajia

Messuilla on paljon erilaisia näytteilleasettajia, jotka esittelevät uusimpia teknologialaitteita, ohjelmistoja ja muita ratkaisuja opetuksen parantamiseksi. Esillä voi olla esimerkiksi virtuaalitodellisuutta, tekoälyä, robotiikkaa, ohjelmointia, pelillistämistä ja monia muita teknologian sovellusalueita. BETT-messut tarjoavatkin erinomaisen näkymän korkeakoulujen opetusteknologiaan, tutkimukseen ja kehittämiseen niille, jotka ovat kiinnostuneita opetuksen ja teknologian kehittämisestä. Verkostoitumiseen ja yhteistyökumppaneiden löytämiseen eri aloilta messut ovat myös hyvä paikka. Messuhalleista löytyy useampi alue, joissa päivän aikana ennalta kutsut luennoitsijat pitävät noin puolen tunnin luentoja järjestäjien valitsemista aiheista. Keynote-luennot järjestetään suuressa BETT-salissa, johon on kutsuttu kansainvälisesti kiinnostavia luennoitsijoita. 

Messut koostuvat laajasta näyttelyalueesta (mm. yli 600 yritystä, osallistujia yli 125 eri maasta ja n. 40 000 kävijää), puheenvuoroista eri teemoista ja digitaalisten sovellusten esittelyistä. Tarjontaa oli valtavasti ja mahdollista seuraavaa käyntikertaa varten tulee ohjelma rakentaa etukäteen, jotta messupäivistä saa vielä enemmän irti. Osallistuimme suomalaisen IlonaIT:n tapahtumiin messuhallissa (VR Sand) ja British Museumissa ja pääsimme testaamaan heidän uutta opetusteknologiaverkostojansa tukevaa emill-apin käyttöä. Harmittavasti emme päässeet ATEA EDU tilaisuuksiin mukaan, ne menivät heti täyteen. Messujen tasosta kertoo se, että tilaisuuksia järjestettiin myös hienolla jahdilla kansainvälisen puhujakaartin voimin.

Suuri messualue on jaettu eri teemoihin ja alueisiin, joita tukee laaja opetusteknologianäyttely & työpajat. Teemoitetut esittelyalueet jakaantuivat seuraaviin osa-alueisiin: The Arena Leaders @ Bett, Teaching and Learning, Future Theatre, Esport @ Bett, Bett Academy Live, Tech in Action ja Global Showcase.

Kuva diaesityksestä. Diassa englanninkielisiä sanoja kuvaamassa nuorten tulevaisuuden ammatteja
Messuilla riitti mielenkiintoisia esityksiä.

Tekoälyn mahdollisuudet opetuksessa

Osallistuimme erityisesti kansainvälisiin alustuksiin tekoälyyn liittyen. Mieleenpainuvin luento oli ehdottomasti Dan Fizpatrickin esitys koskien tekoälyä ja sen satoja eri muotoja, joita opetuksessa käytetään jo nyt ympäri maailmaa. Esillä ei ollut niinkään se, että tulisiko tekoälyn käyttöä osana opetusta jotenkin hallita, vaan enemmän se, kuinka tekoälyn käyttö laajentaa pedagogisen oppimisen mahdollisuuksia ja kuinka tärkeää on vuorovaikutuksen ja kriittisen ajattelun tuominen osaksi pedagogiaa. Dan Fizpatrick ylläpitää Facebookissa laajan suosion saanutta tekoälyyn opetuksessa keskittyvää ryhmää The AI Classroom. 

Olemme pitkään miettineet Kareliaan ”soft skill’s lab” ympäristöä ja AI Classroom vain vahvisti tätä teemaa. Tekoälyn hyödyntäminen vaatii uusia tapoja kehittää opiskelijoiden vuorovaikutusosaamista, keskustelutaitoa, kriittistä ajattelua, ihmisten kohtaamista suhteessa valtavaan tietomäärään ja eri sovelluksiin, jotka tekoäly meille tulevaisuudessa mahdollistaa. Myös tähän löytyi vr-sovelluksia, joiden kokeiluun oli pitkät jonot erityisesti nuorten messuosallistujien keskuudessa. 

Osallistuimme myös British Museumissa järjestettyyn opetusteknologian tulevaisuus -tilaisuuteen. Tässä tilaisuudessa nostettiin vahvasti esiin yrittäjyyden vahvistaminen ja yrityskasvatuksen merkitys Suomen kilpailukyvyn edistämisessä. Kontiolahtelaislähtöinen yritys ThingLink palkittiin koko BETT-tapahtuman parhaana globaalina innovatiivisena yrityksenä ja digitaalisena ratkaisuna. Toimitusjohtaja Ulla-Maaria Koivula oli mukana tilaisuudessa ja saimmekin hyvää itsetunnon nostatusta, koska tiedämme kuinka paljon Kareliassa on jo käynnistetty projekteja sovelluksen hyödyntämiseen liittyen.  

Kolme päivää BETT-messuilla oli informaatiotykitystä ja -tulvaa. Ensikertalaiselle tuli paljon tietoa, jota piti sulatella pidemmän aikaa. Vaikka tavoitteena oli kierrellä messuilla tehokkaasti, täydet päivät olivat lähes mahdottomuus toteuttaa. Mikäli näille messuille lähdemme seuraavan kerran, osaamme paremmin ottaa jo ennakkoon asioista selvää ja miettiä, mihin teemoihin haluamme keskittyä. Suosittelemme Karelian henkilöstön laajempaa osallistumista tähän tapahtumaan niin opetuksen, opetusteknologian, it-tukipalveluiden kuin tutkimuksen näkökulmasta. Seuraavat BETT-messut järjestetään 24–26.1.2024 Lontoossa.

kaksi henkilöä katsoo kameraan, taustalle messuhallin sisäänkäynti
Artikkelin kirjoittajat Bett-messuilla

Hyödyllisiä tekoälysovelluksia opetukseen

Lopuksi nostamme esiin Hannu Moilasen (Jyväskylän yliopisto) koostamasta raportista mielenkiintoisia tekoälysovelluksia, joista voi olla hyötyä opettajille. Myös Tampereen korkeakouluyhteisössä toimiva Matleena Laakso julkaisi laajan blogikirjoituksen messujen annista. 

  • Curipod – suunnittelee oppitunnit ja diat muutamassa sekunnissa annetusta aiheesta https://curipod.com/ai 
  • Quillbot – tekstin tyylin muuttaminen ja uudelleenkirjoittaminen https://quillbot.com 
  • ChatPDF – Tekoälylle voi syötää minkätahansa PDF-tiedoston ja esittää tiedostoon liittyviä kysymyksiä https://www.chatpdf.com/ 
  • Crayon – yksinkertaista kuvien muodostamista tekstin perusteella https://www.craiyon.com 
  • Chat GPT4-uusin versio voi käsitellä kuvia ja tekstiä syötteenä, tiivistää näytöllä näkyvää tekstiä ja vastata koneen kysymyksiin, jotka sisältävät kaavioita. 
  • Midjourney – monimutkaisempien kuvien luomista https://www.midjourney.com 
  • Tome – algoritmi tekee esityspohjat ja powerpoint-kalvot https://beta.tome.app 
  • Notion AI – Tiivistää, ideoi, kirjoittaa sähköposteja ja blogipostauksia jne. integroi useita käyttötarkoituksia https://www.notion.so 
  • Google Bard- Käyttää LaMDAn:n keskustelu-älymallia, joka on koulutettu 1,56 miljardin sanan aineistolla ja kykenee sulavaan dialogiin. 
  • Resume Worded – antaa palautetta ansioluttelosta ja LinkedIn-profiilista https://resumeworded.com 
  • D-ID-Digital Humans Video Generator-Luo videoita omaan PowerPointiin, joissa oma valokuvasi puhuu tekstin avulla https://www.d-id.com 
  • Slides AI – Luo esityskalvoja integroituna Google Slidesiin https://www.slidesai.io 

Kirjoittajat:

Minna Rokkila, opetusteknologia-asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marika Turkia, tutkimus- ja kehittämisrahoituksen päällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Logot: Ely-keskus, ESR/EAKR, Vipuvoimaa EU:lta
Tämä artikkeli on osa Tulevaisuuden työ ESR hankkeen toimenpiteitä. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja pilotoida yhdessä työelämän kanssa digitaaliseen joustavuuteen perustuva monialainen pedagoginen yhteissuunnittelumalli, muotoilla työelämän kanssa opetukseen integroituvia kokeiluja, vahvistaa Karelian proaktiivista toimintaa työelämävuorovaikutuksessa sekä kehittää opettajien pedagogista osaamista. Tulevaisuuden työ ESR -hankkeen päärahoittajana toimii Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan unionin ESR-ohjelmasta.