Karelia-ammattikorkeakoulussa on ollut syksystä 2021 käynnissä SoTyDigi -hanke (Sosiaali- ja työllisyysalan digipalvelut ja etäohjaus pitkien välimatkojen maakunnassa). Hankkeen tehtävänä on ollut parantaa sosiaali- ja työllisyyspalveluiden asiakkaiden digitaitoja ja lisätä työntekijöiden digi- ja etäohjausosaamista Pohjois-Karjalan alueella. Alusta asti hankkeen toimintaa on lähdetty integroimaan myös sosiaalialan koulutukseen ja jatkuvan oppimisen palveluiden kehittämiseen.
Sosionomiopiskelijoiden digipolku – hankkeen tulosten integrointi osaksi opetussuunnitelmaa
Hankkeen käynnistyessä loppuvuodesta 2021 elettiin Kareliassa opetussuunnitelmien kehittämisen aikaa. Aika oli otollinen myös SoTyDigi -hankkeen näkökulmasta kartoittaa ja visioida, mitä työelämässä vaadittavan sosiaalialan digi- ja etäohjausosaamisen tulisi olla vastatakseen nykyistä ja tulevaa työelämän vaatimustasoa. Kartoitusta ja visiointia varten hankkeessa muodostettiin työelämän asiantuntijoista koostuva työryhmä, joka tarkasteli rakenteilla olevan opetussuunnitelman runkoa suhteessa työelämän vaatimuksiin. Työryhmään oli koottu sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoita useammalta sektorilta.
Työryhmä näki digiosaamisen olevan keskeinen osaamisosa-alue sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla. Nykytilassa nähtiin, että osaaminen oli hyvin vaihtelevaa ja työntekijäkohtaista eikä vähimmäisvaatimuksia osaamisen tasosta ollut. Sama näkyi myös sosionomiopiskelijoiden harjoittelukokemuksissa. Vaihtelevan osaamisen rinnalle opiskelijat nostivat haasteeksi myös asenteet sote-alan digitalisoitumista kohtaan.[1]
Osaamisen kehittämisen tarvetta nähtiin siis olevan paljon, ja työelämän asiantuntijat paikansivat digiosaamisen moniin eri kohtiin osaksi opintojaksoja sekä opetussuunnitelman läpäiseväksi teemaksi. Vaikka digiosaaminen ei paikannukaan sosionomikoulutuksessa erillisinä opintojaksoina, on sen oltava keskeinen osa opintoja. Digiosaamista ei ole myöskään määriteltynä erilliseksi osaamisalueeksi yleisissä Sosionomi (AMK) -tutkinnon kompetensseissa, jotka määrittävät valmistuneiden osaamisen työelämävastaavuutta. Ajattelu sopii yksiin sen kanssa, ettei kukaan jatkossa ajattelisi digiosaamista erillisenä osaamisalueenaan, vaan luonnollisena osana sosiaali- ja terveysalan työtä.
Digipolku siltana opetuksen ja hankkeen välillä
Digi- ja etäohjausosaaminen koko opetussuunnitelmaa läpäisevänä teemana oli myös Karelian opetussuunnitelman kehittämisen lähtöajatuksia, ja teemoja kutsuttiin poluiksi. Työelämän asiantuntijoiden kanssa määritelty vaatimustaso ja sisällöt opetussuunnitelmaan olivat osa opetussuunnitelmatyön Digipolkua. Polkuajattelua voidaan pedagogisesti tarkastella Bloomin taksonomian mukaan, jossa tiedon omaksuminen etenee perusasioiden (muistaminen, ymmärtäminen) tasoilta kohti vaativampia ja monimutkaisempia taitotasoja (analysoiminen, arvioiminen ja uuden luominen).[2]
*Hankkeen edetessä Digipolku muokkautui Digiosaamisen portaiksi, jonka jokaiselle portaalle on kuvattu portaan tavoitteet sekä paikantuminen opintojaksoille. Portaat pitävät sisällään monimuotoista materiaalia, harjoituksia sekä työelämäkumppaneita, joita sosionomikoulutuksen opettavat voivat opetuksessaan hyödyntää. Osa materiaaleista on SoTyDigi -hankkeen tuottamia, mm. videoita, podcasteja ja malleja. Digipolku on sosionomikoulutuksen opettajien käytössä Howspace-alustalla, joka on esitelty opettajille keväällä 2023. Varsinainen alustan käyttöönotto tapahtuu syksyn 2023 aikana.
Digipolun kehittämisen parissa työskentely on tarjonnut SoTyDigi -hankkeen tietynlaiset raamit, joihin sovittaa hankkeen toimintaa ja toiminnassa syntyviä tuotoksia. Digipolku on myös mahdollistanut hankkeessa opittujen asioiden ja syntyneiden tuotosten integroimisen koulutukseen, mikä on ammattikorkeakouluissa toteutettavien kehittämishankkeiden yksi keskeinen tavoite. Lisäksi työskentely on tuottanut uusia jatkuvan oppimisen tuotteita.
Miten Howspacessa todentuva digipolku monipuolisine materiaaleineen jalkautuu osaksi sosionomikoulutuksen opettajien arkea, jää vielä nähtäväksi. Kokevatko opettajat sen voimavarana, jota opetusta suunnitellessa voi hyödyntää vai onko se vain irrallinen digipalikka, jota ilmankin pärjää. Saman riskin kanssa hankkeissa painiskellaan – jäävätkö hankkeiden tulokset ja tuotokset elämään käytäntöön vai arkistoituuko tekeminen vain organisaation mappeihin. Tarvitaan kuitenkin uusia innovaatioita, jotka tukevat opetuksen ja hankkeen toiminnan välistä integraatiota. Olkoon sosionomikoulutuksen digipolku sellainen.
Kirjoittajat
Katja Sorjonen, sosionomikoulutuksen lehtori ja SoTyDigi -hankkeen kehittäjäopettaja
Jaana Kurki, SoTyDigi-hankkeen projektipäällikkö
Sosiaali- ja työllisyysalan digipalvelut ja etäohjaus pitkien välimatkojen maakunnassa -hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (REACT EU:n ESR-toimenpiteet).
[1] Koukkunen & Sorjonen 2022. Digiosaaminen sosiaalialalla sosionomiopiskelijoiden silmin. Pulssijulkaisu.
[2] Anderson & Krathwohl 2001. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman