Karelian opiskelijoiden terveiset verkko-opetuksen kehittämiseen ja oppijatyypit

Karelian lukuvuoden avajaisten yhteydessä pidettiin pihatapahtuma, jossa esiteltiin Karelian palveluja ja hankkeita. Digivisio 2030 oli mukana teemalla ”Opiskelijoiden terveiset opetuksen kehittämiseen.” Tapahtumassa oli mukana myös kansainvälisiä opiskelijoita ja vieraita. Osallistujat vastasivat pääosin tutkinto-opiskelijoiden näkökulmasta.

Opiskelijoiden terveiset verkko-opetuksen kehittämiseen

Opiskelijat olivat kiinnostuneita digitaalisesta oppimisesta ja pitivät sitä tulevaisuuden näkökulmasta tärkeänä. Joskin heillä oli jo kokemusta Koronan aikaisesta verkko-opiskelusta. Mutta he myös tiedostivat, että koronan aikana etäopetukseen siirtyminen tapahtui nopeasti, eivätkä opettajat ehtineet valmistautua siihen riittävästi.

Opiskelijat toivoivat uusia tapoja ja menetelmiä verkko-opetukseen oppimisen tueksi ja mielenkiinnon herättämiseksi. Keskusteluissa nousivat esille muun muassa pelillistäminen, VR- ja 3 D-tekniikan hyödyntäminen. Kuunneltavat podcastit mahdollistaisivat omasta hyvinvoinnista huolehtimisen, koska podcasteja voisi kuunnella esim. kävelylenkillä, eikä tarvitsisi istua niin pitkiä aikoja paikallaan. Verkko-opetukseen toivottiin selkeitä ohjeita opintojaksoille. Materiaalien tulisi olla selkeästi saatavilla ja saavutettavia. Toivottiin, että videot eivät olisi liian pitkiä. Pitkät tallenteet tulisi pilkkoa osiin. Verkko-opetukseen voisi lisätä mm. käänteistä opetusta, projekteja ja esityksiä, kuten luokkahuone opetuksissa. Avointen lähdekoodien käyttöä suositeltiin, jos se vain on mahdollista.

Kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita verkko-opetuksesta

Kansainvälisessä vaihdossa olevat opiskelijat kokivat verkko-opetuksen hyväksi, mutta toivoivat, että opetustahti olisi rauhallisempaa. Toivottiin myös zoom-opetusta, jotta opetustahti pysyisi samana kuin live-opetuksessa. Opiskelijat pysyisivät paremmin mukana opetuksessa ja sisäistäisivät opetuksen paremmin. Kaiken ei kuitenkaan tarvitse olla pelkkää zoom-opetusta. Ennen opetuksen alkua kansainväliset opiskelijat toivoivat tapaamista kasvotusten, joka helpottaisi yhteyden saamista muihin opiskelijoihin.

Vuorovaikutuksellisuus verkko-opetuksessa

Joskus opettajien on keskittynyt omaan aiheeseen niin, että hän ei seuraa opiskelijoiden reaktioita esimerkiksi käden nostoa. Silloin vuorovaikutus voi jäädä vähäisemmäksi. Onkin tärkeää varmistaa, että opiskelijat tekevät aloitteita tarvittaessa. Osallisuuden varmistamiseksi tulisi varata riittävästi aikaa kuulla opiskelijoiden näkemyksiä.

Erilaisten oppijatyyppien merkitys verkko-opetuksessa

Digivisio2030 -hankkeessa on jo aiemmin kerätty oppijoilta näkemyksiä palvelualustan rakentamiseen. Siellä on luotu erilaisia oppijatyyppejä, jotka osaltaan vaikuttavat siihen, miten opetustarjontaa rakennetaan pedagogisesti mielekkääksi. Monenlaisia oppijoita on muun muassa tutkinto-opiskelijat, jatko-opiskelijat, itsensä sivistäjät, työelämän tarpeista opiskelevat, alanvaihtajat ja mahdolliseen tutkintoon hakevat. Jokaisella yksittäisellä oppijalla voi olla erilaiset motiivit opiskelun suhteen. Erilaisia motiiveja voivat olla muun muassa työ, toimeen tulo, intohimo, kiinnostus, status, asiaan syventyminen, uteliaisuus, muodollinen pätevyys, uelmat sekä terveys ja hyvinvointi. On havaittu, että korkeakoulut on pääsääntöisesti lähestyneet oppijoita tutkinto-opiskelijan näkökulmasta ja näin sisällönkehitys on lähtenyt organisaation tarpeet huomioiden. Tämä oppijatyyppien tyypittely auttaa korkeakouluja näkemään tarjottavat palvelut oppijoiden silmin.

On hienoa, että tulevaisuudessa jokainen halukas oppija voi tuntea voivansa opiskella milloin vain hän haluaa. Rikotaan raja-aitoja mahdollistamalla erityyppisille oppijoille opiskelumahdollisuuksia.

Kirjoittaja: Anna-Riitta Mikkonen, Digivisio 2030 -hankkeen muutoskoordinaattori