Vuoden kestänyt pilotti 1.0 päättyi syyskuun 2023 lopussa. Pilotoitavat kohteet liittyivät informaalin ja nonformaalin tarjonnan esittämiseen ja kohdentamiseen joustavan ja jatkuvan oppimisen tarjottimella sekä tarjonnan hallintakäyttöliittymään. Karelia oli mukana pilotissa Savonian ja Itä-Suomen yliopiston muodostamassa Itä-Suomen korkeakoulut -verkostossa.
Verkoston toimijat tapasivat Joensuussa pilotin päättyessä ja kokosivat yhteen ajatuksia kuluneesta vuodesta.
Innostusta ja hämmennystä
Kolmen korkeakoulun yhteinen hakemus tehtiin tammikuussa 2022. Hakemuksessa tunnistettiin nonformaalin tarjonnan muotoja sekä verkoston laadullisia ja toiminnallisia vahvuuksia. Verkostolla oli näyttöä ajallisesti pitkästä koulutus- ja projektiyhteistyöstä, jossa yhdistyvät ammattikorkeakoulut ja yliopisto alueellisina toimijoina. Hakemuksessa myös tunnistettiin yhteisiä teemoja, joista tuotettaisiin innovatiivisia ei-formaalin tarjonnan kokonaisuuksia. Olisimme hyppäämässä jatkuvan oppimisen osalta uudenlaisen yhteistyön polulle Digivisiotyössä!
Sanotaan, että projektityöhön kuuluvat alkuvaiheen innostus, hämmennys ja sekaannus. Tämä pätee myös pilotointiin, sillä alkuvaiheen innostusta hämmensi kysymys siitä, mitä pilotissa oikeastaan tehdään, mihin toiminta kohdistuu ja miten se vastaa hakemustamme. Sekaannusta aiheuttivat muun muassa pilotoijien odotukset suhteessa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen julkaisemiseen; milloin pääsemme kokeilemaan ja viemään keräämäämme tarjontaa tarjottimelle kaikkien nähtäväksi tai miten näymme tarjottimella verkostona.
Ymmärryksen laajeneminen
Myöhemmin pilotoijien ymmärrys kohtasi hanketoimiston teknisen osajulkaisun laatijoiden ja palvelumuotoilijoiden ymmärryksen. Selvisi, mitä yhteiskehittäminen tarkoittaa tarjottimen kontekstissa. Ymmärsimme, että pilotoijina toimimme asiantuntijoina, tuotamme materiaalia ja testaamme meille esitettyjä aineistoja. Ymmärsimme myös, että tekninen kehittäminen vie aikaa eikä tarjotinta ollutkaan tarkoitus julkaista suurelle yleisölle tämän pilotin aikana kuten ehkä olimme virheellisesti kuvitelleet.
Työskentely pilotissa tapahtui pilottitoimijoiden ja Digivision hanketoimiston edustajien viikoittaisissa Zoom-tapaamisissa, joissa työstettiin teknisen osajulkaisun kuhunkin vaiheeseen liittyviä kysymyksiä. Keskeisenä työvälineenä oli Miro-alusta ja siellä esitetyn materiaalin kommentointi. Näiden lisäksi oli neljä live-tapaamista, joissa keskityttiin pilotoinnin aloittamiseen ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen, osajulkaisun tietyn vaiheen yhteiskehittämiseen ja testaamiseen.
Pilotissa käsiteltyjä keskeisimpiä aiheita olivat oppijalähtöinen tarjonnan esittäminen ja kuvaaminen, informaalin ja nonformaalin tarjonnan tunnistaminen korkeakoulussa, koulutusalatiedot, käyttäjähallinta ja sen testaus, arkistointi, pilotin prosessikuvaukset ja digipedagogiikan laatukriteerit.
Mitä tästä opimme?
Jo pilotoinnin alkuvaiheessa todettiin, että ajattelemamme verkostoyhteistyö ei teknisen kehittämisen tässä vaiheessa tuota lisäarvoa eikä pilotissa ollut luontaisia yhteistyötarpeita. Tämän takia pilotointi tapahtui käytännössä korkeakouluittain, mutta yhteisiä havaintoja ja kokemuksia kuitenkin jaettiin.
Päällimmäinen havainto pilottiin osallistumisesta oli, että jokaisessa korkeakoulussa on syytä kehittää omia ja sisäisiä prosesseja. Informaali ja nonformaali tarjonnan kokoamiseen ja sen esittämiseen ei ole vakiintuneita toimintatapoja korkeakouluissa. Myös sisäiseen viestintään eri toimijoiden kesken on kiinnitettävä huomiota. Lisäksi on mietittävä ja ratkaistava, miten ja missä kaikissa kanavissa tarjonnasta viestitään ulospäin oppijoille.
Kysymyksiä herättää, miten manuaalista tietojen syöttämistä voitaisiin minimoida ja voisiko tulevaisuudessa kuitenkin syntyä erilaisia rajapintaratkaisuja tähän. Jos tietojen syöttäminen tarjottimelle säilyy manuaalisena, voi esiintyä kriittistä arviointia, mikä on tällöin tehdyn työn panos- tuotos -suhde.
Pilotin aikana olemme oppineet itse paljon. Olemme omalta osaltamme toimineet asiantuntijoina ja testialustana osana mittavaa valtakunnallista kehitystyötä ja tuottaneet aineistoa lukuisiin palvelumuotoiluprosesseihin sekä päässeet näkemään teknisten kehittäjien työvaiheita ja työn tuloksia. Vaikka tämä pilotti päättyy, työskentelymme Digivisiossa jatkuu monin eri tavoin ja muun muassa jatkamme kaikki avointa korkeakoulusta koskevassa pilotissa 2.0.
Kirjoittaja
Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, pilottikoordinaattori