Viestintää muutoksen keskellä

Karelia-ammattikorkeakoulu osallistuu aktiivisesti korkeakoulujen valtakunnalliseen Digivisio 2030 -hankkeeseen, jonka yhtenä konkreettisena tavoitteena on kehittää Suomeen uudenlainen digitaalinen palvelu, jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin

Muutostilanne voi herättää henkilöstössä erilaisia kysymyksiä ja ajatuksia, myös pelkoja ja epävarmuutta. Tiedontarve voi olla välillä suurta, mutta viestinnän määrä ei korvaa suunnitelmallisuutta. Vuorovaikutuksen vuoksi virallisen tiedottamisen ohessa on hyvä olla myös vapaamuotoisempaa viestintää niin digitaalisten kuin lähikohtaamisten kautta.

Karelia-ammattikorkeakoulun Digivisiolle on laadittu oma viestintäsuunnitelma vuodelle. Viestintäsuunnitelmassa on määritelty kohderyhmittäin keskeiset viestit, viestintäkanavat, toimenpiteiden aikataulut sekä viestintävastuut. Karelian Digivision muutosviestinnässä on nostettu kärjeksi Digivision tuomat mahdollisuudet. Keskeisessä roolissa on myös opettajan työn muutos – tämäkin muutoksen tuomien mahdollisuuksien kautta.

Karelian Digivisio-viestinnässä on otettu käyttöön laaja työkalupakki, jossa tavoitteena on kaikkien kohderyhmien helppo osallisuus ja tavoittaminen. Tarvitaan erilaisia osallisuuden tapoja: ohjattuja, avoimia ja edustuksellisia. Aktiivisen viestinnän kanavia ovat tähän mennessä olleet muun muassa verkkosivut, henkilöstön Karelia-intra, Opiskelijaintra Pakki, infotelevisiot, henkilöstötilaisuudet, sosiaalinen media, webinaarit, organisaatiolehti, tapahtumat sekä erilaiset kohtaamiset.

Eri kanavilla on julkaistu videoita, blogeja, artikkeleja, podcasteja ja uutiskirjeitä. Osa aineistosta on valmista Digivisio-materiaalia, osa Kareliassa itse tuotettua. Digivision blogeja on julkaistu noin kerran viikossa Karelian verkkosivuille.

Tehokkainta henkilöstölle suunnattua viestintää ovat olleet kohtaamiset. Tästä syystä Kareliassa toteutettiin kevään 2023 aikana digikahvitilaisuuksia eri teemoilla sekä jalkauduttiin kampusten kahvihuoneisiin keskustelemaan Digivisiosta.

Viestinnän kohdentaminen on painottunut suunnitteluvaiheessa erityisesti omaan henkilöstöön, mutta prosessin edetessä oppijasektori ja suuri yleisö tulevat merkittäviksi kohderyhmiksi. Opiskelijoille Digivision toimintaa on esitelty muun muassa lukuvuoden avajaisten kampustapahtumassa, jonka lisäksi lähikohtaamiset jatkuvat kevään 2024 aikana molemmilla kampuksilla. Tapaamisten tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietämystä Digivisiosta ja herättää keskustelua verkko-opetuksesta.

Karelian Digivisio-ohjausryhmä tekee työtänsä omassa Teams-ryhmässään. Toinen Digivision Teams-ryhmä on perustettu koko henkilöstölle, mutta henkilöstölle suunnattu ryhmä on ollut erittäin vähäisellä käytöllä. Karelia-intran uudistuksen myötä Karelian henkilöstön sisäinen viestintä on keskitetty Karelia-intraan. On siis luonnollista, että henkilöstölle suunnattu Digivisio-viestintä tullaan linkittämään vahvasti osaksi Karelia-intraa ja henkilöstön Teams-ryhmästä luovutaan. Tällä muutoksella varmistetaan, että Digivisioon liittyvät asiat tuodaan osaksi henkilöstön arkea.

Kirjoittaja: Eija Pyykkö, viestintäasiantuntija