Hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöprosessi ja sen kehittäminen  : Osa 3 

Opinnäytetyöohjaus Karelian hoitotyön koulutuksessa – opiskelijoiden kehittämisideat 

Tämä on kolmas osa Karelian hoitotyön koulutuksen (sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus) opinnäytetyönohjaukseen liittyvää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa kuvattiin opinnäytetyöprosessia ja käytänteitä.  Toisessa osassa kuvattiin opinnäytetyöohjauksen palautekyselyä ja osaa tuloksista. Tulevissa artikkeleissa käsitellään hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöohjaukseen liittyvää opinnäytetyöprosessin kehittämistä ja tukitoimia.  

Hoitotyön koulutuksessa suoritettiin opinnäytetyönsä aloittaneille opiskelijoille kysely keväällä 2023. Palautekyselyn tarkoituksena oli selvittää opinnäytetyön tekemiseen liittyviä haasteita sekä opinnäytetyön prosessiin liittyviä kehittämismahdollisuuksia.  Kyselyyn saatiin 54 vastausta, eli noin 44% opinnäytetyönsä vuonna 2022 aloittaneista hoitotyön koulutuksen opiskelijoista vastasi kyselyyn. 

Kehittämisehdotuksia ohjauksen toteutumiseen ja sisältöön

Kyselystä nousi selkeästi esiin toive siirtymisestä yksilöohjaukseen. Ohjausryhmiä toivottiin entistä pienemmiksi, jolloin aikaa jäisi enemmän keskustelulle.  

“Enemmän pienemmissä ryhmissä/yksilöohjausta” 

“Yksilöpalaute ja -tapaamiset, kommentit tekstiin.” 

Ohjaustapaamisia toivottiin myös tiheämmin tapahtuviksi ja tapaamisten tulisi olla nykyistä pidempiä. Hybriditoteutusta pidettiin tärkeänä. 

“Pidemmät ohjausajat sekä mahdollisuus saada ohjausta tiheämmin.” 

Opiskelijat toivoivat johdonmukaista ja konkreettista ohjausta. Ohjausta toivottiin suullisesti ja kirjallisesti unohtamatta positiivista palautetta, jonka tulisi kohdistua enemmän itse tuotokseen kuin virheettömän tekstin tuottamiseen.  

“Olisi mukava saada positiivista palautetta, jotta joka kerta motivaatio ei laskisi entistä alemmaksi. Hampurilaismalli palautteen antoon.” 

Ohjaajilta toivottiin yhtenäistä linjaa niin ohjauksen kuin toimintatapojen suhteen.   

“Yhtenevät ohjaustyylit ja että kaikilla olisi sama visio kuinka ohjataan ja tuetaan opiskelijoita opinnäytetyö prosessissa.” 

“Opettajilla sama suunta ohjauksessa sekä yhtenevät mielipiteet esimerkiksi tarvittavien muutosten tekemiseen” 

Aihevalintaan kaivattiin enemmän tukea. Ohjauksessa olisi hyvä sopia konkreettiset, selvät tavoitteet seuraavan ohjauskertaan asti. Ohjauksen sisällön osalta opiskelijat toivoivat ohjaajien suhteuttavat ohjauksen tavoiteltuun arvosanaan, ja painottavan tuotosta muotoseikkojen sijaan. Ohjauksessa toivottiin opinnäytetyönprosessin läpikäymistä, opinnäytetyönsuunnitelman merkityksen kirkastamista, kolmiportaisen arviointiasteikon avaamista ja ohjausta siitä, millaisin menetelmin opinnäytetyötä voi tehdä. 

Minusta koko prosessin kulkua tulisi selkeyttää ensimmäisillä ohjauskerroilla. Esim. Selkeytetään mitä opinnäytetyönsuunnitelma tarkoittaa, mitä kaikkea siihen kuuluu, milloin voi aloittaa ”varsinaisen” tekstin työstämisen. Eri tyylilajeja tulisi myös käydä tarkemmin läpi vielä ohjauksessakin” 

Opinnäytetyöohjaukseen on jo tehty muutoksia kyselyn pohjalta 

Hoitotyön koulutuksessa opinnäytetyöohjausta lähdettiin kehittämään saadun palautteen perusteella. Seuraavissa artikkeleissa tulemme avaamaan kehittämistoimenpiteitä, kuten ohjausprosessin tehostamista ja seminaarikäytännön kehittämistä.  


Kirjoittajat: 

Terhi Hagman, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Suvi Liimatta, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Artikkelikuva: Freepik