Toteutimme syksyllä 2023 kaikille Karelian tekniikan ja metsätalouden aloittaville opiskelijaryhmille matematiikan lähtötasotestin. Testi oli sama kuin vuonna 2022 tehty testi (Kangas & Smolander 2022).
Kaikkien ryhmien tulosten tarkastelua
Tilastollisessa testauksessa käytimme niin sanottuja parametrisia testejä, joiden lähtöoletuksena on, että otokset ovat normaalijakautuneesta perusjoukosta. Anderson-Darling -normaalisuustestin nojalla voidaan olettaa, että kaikki ryhmät lukuun ottamatta IKNS23- ja MMNS23B-ryhmiä, ovat peräisin normaalijakautuneesta perusjoukosta (Kangas & Smolander 2022).
Aloitimme tarkastelun tutkimalla kaikkien osallistuneiden pisteiden jakaumaa. Testin maksimipistemäärä oli 43. Syksyn 2023 testin kaikkien osallistujien pistekeskiarvo oli 26,8 ja 95 %:n luottamusraja oli 25,8-27,6. Syksyn 2022 testin pisteiden keskiarvo oli 26,0. Ero keskiarvojen välillä ei ole tilastollisesti merkitsevä (p-arvo = 0,269).
Tulosten tarkastelua koulutusaloittain
Tarkastelimme myös koulutusalojen välisiä eroja.
Erot ryhmien välillä olivat pieniä eivätkä olleet varianssianalyysin perusteella tilastollisesti merkitseviä (p-arvo = 0,158). Kuvaajasta ja taulukosta nähdään, että kaikkien ryhmien pisteiden tunnusluvut ovat suurin piirtein samansuuruisia. Tulokset ovat hyvin samansuuntaisia syksyn 2022 tulosten kanssa.
IENS23 | MMNS23 | IRNS23 | ITNS23 | IKNS23 | |
Keskiarvo | 28,8 | 26,7 | 25,2 | 26,1 | 26,7 |
Keskihajonta | 5,8 | 7,0 | 6,8 | 6,2 | 6,4 |
Mediaani | 29,0 | 27,0 | 26,5 | 26,0 | 28,0 |
Otoskoko | 37 | 62 | 32 | 34 | 40 |
Vaihteluväli | 17-39 | 11-37 | 10-38 | 14-38 | 10-37 |
Koulutustaustan vaikutus tuloksiin
Testin taustakysymyksissä selvitettiin vastaajien koulutustaustaa: lukion pitkä matematiikka, lukion lyhyt matematiikka, ammattikoulun matematiikka tai muu.
Yksisuuntaisen varianssianalyysin perusteella koulutustaustojen välillä on tilastollisesti erittäin merkitsevä ero (p-arvo < 0,001). Parivertailun perusteella ammattikoulutaustaisten tulokset poikkeavat tilastollisesti kaikkien muiden ryhmien tuloksista. Lukion lyhyen matematiikan suorittaneiden tulokset poikkeavat tilastollisesti ammattikoulun ja lukion pitkän matematiikan suorittaneiden tuloksista. Lukion pitkän matematiikan suorittaneiden tulokset poikkeavat tilastollisesti ammattikoulun ja lyhyen matematiikan suorittaneiden tuloksista. Ryhmän muut tulokset poikkeavat tilastollisesti ainoastaan ammattikoulun matematiikan suorittaneiden tuloksista.
Pohdintaa
Syksyllä 2023 jatkettiin matematiikan pajatoimintaa Vauhtia opintoihin -hankkeen puitteissa. Näihin Boostia matematiikkaan -pajoihin osallistui viikoittain 10-20 opiskelijaa kaikista tekniikan ja metsätalouden ryhmistä. Ryhmäkoko olisi syytä rajoittaa tulevaisuudessa noin kahteenkymmeneen osallistujaan, jotta osallistujia pystytään ohjaamaan yksilöllisesti. Pajatoimintaa olisi hyvä jatkaa ja laajentaa muihinkin luonnontieteisiin. Jatkossa olisi tärkeää tunnistaa heti opintojen alkuvaiheessa ne opiskelijat, jotka hyötyisivät eniten pajatoiminnasta.
Kirjoittajat:
Jani Kangas, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lisbeth Smolander, opettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Kangas, J., Smolander, L. 2022. Tekniikan opiskelijoiden matemaattisen osaamisen kehittyminen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Pulssi 8.5.2022 https://www.karelia.fi/2023/05/tekniikan-opiskelijoiden-matemaattisen-osaamisen-kehittyminen-ensimmaisen-opiskeluvuoden-aikana/
Artikkelikuva: Freepik