Hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöprosessi ja sen kehittäminen  : Osa 4 

Ohjausprosessin kehittäminen

Tämä on neljäs osa Karelian hoitotyön koulutuksen (sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus) opinnäytetyönohjaukseen liittyvästä artikkelisarjasta. Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa kuvattiin opinnäytetyöprosessia ja käytänteitä.  Toisessa osassa kuvattiin opinnäytetyöohjauksen palautekyselyä ja osaa tuloksista. Kolmannessa artikkelissa esiteltiin opiskelijoiden kehittämisideoita opinnäytetyöohjaukseen liittyen.

Opinnäytetyön ohjausprosessia kehitettiin opiskelijoilta kerätyn palautekyselyn perusteella. Palautekyselyssä opiskelijat toivat esille muun muassa ohjaukseen liittyviä haasteita. Saadun palautteen perustella päädyttiin luomaan uusia opinnäytetyön ohjauksen muotoja. 

Ohjausprosessin tehostaminen ja Wihi-järjestelmän hyödyntäminen

Ohjausprosessia päädyttiin tehostamaan opiskelijoilta tulleiden ehdotusten perusteella, kiinnittämällä huomiota muun muassa itse ohjausprosessiin sekä erilaisiin tapoihin järjestää ohjauksia. 

Opinnäytetyön ohjaajat toimivat edelleen työparina, mutta ohjaavat töitä yksin: ohjaajat jakavat ohjattavat työt keskenään. Yksilöohjauksessa tapahtuva ohjaaminen säästää ja tehostaa ohjaukseen varattua aikaa merkittävästi. Tämä on myös järkevää resurssien kohdentamista, sillä puolet resursseista pystytään näin hyödyntämään myöhemmin tai esimerkiksi kohdentamalla ohjaus opiskelijoihin, joilla ohjauksen tarve on suurempi. 

Yksilöohjaukseen siirtymisen lisäksi jokainen ohjaaja sitoutuu antamaan kirjallista palautetta opinnäytetyöstä. Wihin käytön yleistyminen ohjaamisen apuvälineenä, helpottaa myös kirjallisen palautteen antamista. Wihi on järjestelmä opinnäytetöiden prosessin hallintaan ja viestintään. Opiskelijat palauttavat opinnäytetyönsä ohjaajansa luettavaksi ja kommentoitavaksi, ja ohjaaja palauttaa kommenttikentin varustellun kirjallisen palautteen takaisin Wihiin opiskelijan luettavaksi.

Yksilöohjaus mahdollistaa tarvittaessa myös nopeatahtisemman etenemisen, kun ohjaaja voi vastata Wihi-järjestelmän viestien kautta opiskelijan esittämiin kysymyksiin. Muussa tapauksessa opiskelija voisi joutua odottamaan kaksikin viikkoa seuraavaa ohjausaikaa saadakseen vastauksia etenemisen kannalta tärkeisiin kysymyksiinsä. Palautekyselyssä opiskelijat nostivat esille, että kahden viikon odotusaika tuntui liian pitkältä ajalta odottaa vastausta mieltä askarruttaviin kysymyksiin. 

Wihin kautta tapahtuvan ohjauksen tukena voidaan järjestää myös erillisiä etä- tai lähiohjauksia.  Opiskelijoille mahdollistetaan heidän halutessaan myös hybridiosallistuminen. Ohjausajat on kiinnitetty niin opiskelijoiden kuin ohjaajien työjärjestyksiin yhden lukukauden ajaksi. Mikäli opinnäytetyöprosessi jatkuu toiselle lukukaudelle, ohjaus siirtyy pääsääntöisesti Wihiin, ja lähi- tai etäohjausta saa tarpeen mukaisesti. Ohjaajapari ja opiskelijat voivat niin halutessaan hyödyntää erilaisia ohjaustapoja ja toteuttaa ohjauksen juuri heille sopimallaan tavalla.


Kirjoittajat: 

Terhi Hagman, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Suvi Liimatta, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Artikkelikuva: Freepik