INVEST-hankkeen (INnoVations of REgional Sustainability: European UniversiTy Alliance) kolmas kansainvälinen talvikoulu, An introduction to Nature-Inclusive Agriculture, starttasi käyntiin syyskuussa. Syksyn aikana järjestetty talvikoulu toteutettiin tällä kertaa fyysisesti Alankomaissa, mutta mukaan mahtui myös tuttuun tapaan virtuaaliosioita. Viiden eurooppalaisen korkeakoulun (University of Agribusiness and Rural Development, Slovak University of Agriculture Nitra, University of Thessaly ja Van Hall Larenstein University of Applied Sciences) yhteistyönä järjestämiä kesä- ja talvikouluja on järjestetty nyt onnistuneesti yhteensä kuusi kappaletta. Alkaneen INVEST-jatkohankkeen myötä kesä- ja talvikouluja tullaan järjestämään näillä näkymin useita myös tulevaisuudessa.
Opiskelijavalinnat elokuussa, opetusanti syys-lokakuussa
Talvikoulun opiskelijarekrytointi aloitettiin osassa INVEST-korkeakouluja jo kesän aikana, mutta käytännön syistä johtuen Kareliassa haku järjestettiin vasta elokuussa. Määräaikaan mennessä hakemuksia saatiin yhteensä seitsemän kappaletta ja lopulta hakijoiden joukosta mukaan talvikouluun valikoitui viisi innokasta opiskelijaa. Samalla tavoin myös muista INVEST-allianssin korkeakouluista nimitettiin kustakin viisi opiskelijaa osallistumaan opintojaksolle.
Kesä- ja talvikoulujen käytännönjärjestelyistä vastaa aina ennalta määrätty INVEST-korkeakoulu, muiden kumppanikorkeakoulujen auttaessa opiskelijarekrytoinnissa ja muissa käytännönjärjestelyissä. Tällä kertaa vastuuvuoro talvikoulun vetämisestä oli Van Hall Larenstein University of Applied Sciences -oppilaitoksella, jolla on Alankomaissa kaksi eri kampusaluetta. Talvikoulun fyysisen osuuden aikana pääsimmekin tutustumaan ammattikorkeakoulun pohjoisempaan kampukseen, joka sijaitsee Leeuwardenissa ja jossa sijaitsevat muun muassa korkeakoululla toimivat maatalouden alan koulutusohjelmat.
Opintojakson viralliset toteutuspäivämäärät olivat 18. syyskuuta – 20. lokakuuta, josta kahdeksan päivän ajan (8.-16.10.2023) opiskeltiin fyysisesti Leeuwardenissa ja sen lähialueilla. Talvikoulun ennakko-osio järjestettiin verkkovälitteisesti ennen fyysistä osiota. Fyysisen osion jälkeen opiskelijoiden tuli vielä viimeistellä luentopäiväkirjansa, joita he olivat valmistelleet jo opintojakson aikana.
Luentoja, lintulaskentaa ja lehmiä Leeuwardenissa ja sen lähimaisemissa
Karelia-amk:n delegaatio laskeutui Amsterdamiin lentoyhteyksistä johtuen jo lauantaina hyvissä ajoin ennen maanantaita ja talvikoulun fyysisen osion alkua. Ensimmäinen yhteinen fyysinen tapaaminen opintojaksoon liittyen järjestettiin Heerenveenissä, hieman sivummalla kampuskaupunki Leeuwardenista. Aloitusinfon ja muutaman aiheeseen johdattelevan luennon jälkeen tutustuttiin toisiimme ja toistemme kulttuureihin kansainvälisen illanvieton merkeissä. Kunkin maan opiskelijoita oli ennakkotehtävänä kehotettu valmistelemaan lyhyt esitys kunkin maan kulttuurille tyypillisistä piirteistä ja lisäksi tuomaan mukanaan oman maansa tyypillisiä ruokia ja juomia. Suomalaisten opiskelijoiden mukana Alankomaissa nähtiinkin muun muassa saunavihta, Marimekon tuotteita ja tietenkin Fazerin sinistä ja salmiakkia. Meille puolestaan kävi hyvinkin nopeasti talvikoulun aikana selväksi, mikä onkaan tyypillinen alankomaalainen ruoka. Se on ehdottomasti leipä, sen monissa eri muodoissa.
Fyysisen osion aikana opiskelijoiden päätehtävänä oli työskennellä maitotilan kehittämiseen liittyvän ryhmätehtävän parissa. Ekskursioiden osalta tutustuimmekin itse kyseisen luonnonmukaisen maitotilan lisäksi myös kahteen muuhun luomumaatilaan sekä niiden toimintaan. Jokainen tilanomistaja kehui meille innoissaan pelloilla pesivien lintujensa määrää. Tätä hetken aikaa kummasteltuamme meille selvisi, että Alankomaissa seurataan tiukasti tiettyjen lintujen ja niiden pesien määrää pelloilla ja se vaikuttaa myös maatilojen saamiin avustuksiin, toisin kuin esimerkiksi meillä Suomessa. Vihannestenviljelytilalla näimme mm. satumaisia määriä kurpitsoita, jotka olivat lähdössä tilalta eteenpäin Halloweenin kunniaksi. Ryhmätyöhön liittyvään maatilaan tutustuessamme satuimme juuri parahiksi paikan päälle todistamaan uuden vasikan syntymää.
Ryhmätöiden tulokset Hettingan perheen maatilaan liittyen esiteltiin talvikoulun fyysisen osion viimeisen päivän aikana. Opiskelijoiden ratkaisuissa nousivat esille mm. teknologian kehittämiseen liittyvät ratkaisut sekä turismiin tai agroforestryynkin liittyvät uudet ideat. Maaperään ja monimuotoisuuteen liittyvät asiat saivat ratkaisuissa ison osan huomiosta, johtuen varmasti pitkältikin aiheeseen johdattelevien luentojen teemoista ja mm. vierailustamme maatalouden tutkimuskeskukseen, Kollumerwaardiin.
Opintojakson osallistumistodistukset jaettiin kullekin opiskelijalle juhlallisin menoin kakkukahvien saattelemana ryhmätyöesitysten jälkeen. Kampusalueella otetun ryhmäkuvan jälkeen kunkin maan opiskelijat hajaantuivat kukin omalle taholleen kotimatkaa varten. Yhteystiedot toki vaihdettiin vielä ennen tätä, ja muutamia jälleen tapaamisiakin jo sovittiin.
Talvi- ja kesäkouluja tiedossa myös tulevaisuudessa
Talvi- ja kesäkoulujen tavoitteina on substanssiosaamisen lisäksi työelämätaitojen kehittäminen. Näitä ovat mm. ongelmanratkaisukyky, ryhmätyötaidot ja kulttuurinen osaaminen. Opiskelijoiden palautteen perusteella nämä taidot kehittyvät osin enemmän kuin substanssiosaaminen.
“Talvikoulu oli loistava mahdollisuus tutustua Alankomaihin, uusiin ihmisiin ja työskennellä eri taustaisten ihmisten kanssa…” anonyymi opiskelijapalaute, vapaa suomennos
Lyhyet kansainväliset vaihto-ohjelmat mahdollistavat työelämätaitojen karttumisen myös jatkossa. Alankomaissa järjestetty talvikoulu oli viimeinen nykyisen muotoinen talvikoulu INVEST-hankkeen osalta, mutta eivät kesä- ja talvikoulut lopu tähän. Uuden, kesällä rahoituksen saaneen INVEST 2.0 -hankkeen myötä on tarkoitus jatkaa kesä- ja talvikoulujen järjestämistä myös tulevaisuudessa.
Kirjoittajat:
Sini Rantanen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kaija Saramäki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu