Mistä minä tiedän – tiedonhankinnan ohjauksen vuosi 2023 Karelian kirjastossa

Karelia-ammattikorkeakoulun kirjastossa on keskitytty vahvasti parin viime vuoden aikana tiedonhankinnan ohjauksen kehittämiseen. Kirjaston tarjoama tiedonhankinnan ohjaus on mukana nykyisissä opetussuunnitelmissa ja tänä vuonna muun muassa kokosimme Karelia-amk:n intraan taulukon kirjaston tarjoamista tiedonhankinnan ohjauksen palveluista. Myös verkossa olevan omatoimisen tiedonhankinnan oppaan englanninkielinen versio ja siihen liittyvä Moodle-tentti saatiin opiskelijoiden ja ohjaajien käyttöön. Samalla sekä suomenkielisessä että englanninkielisessä oppaassa on nostettu näkyvämmin esiin tutkimusmenetelmäkirjallisuutta sekä tekoälyn hyödyntämistä.

Alussa ovat kirjastoinfot

Kirjaston tietoasiantuntijat pitävät aloittaville opiskelijaryhmille kirjastoinfoja, joissa käydään läpi perustiedot kirjaston käytöstä ja aineistoista. Nämä kirjastoinfot ovat osa Ammatillinen kasvu –opintojaksoa. Kunkin koulutusohjelman opinto-ohjaaja varaa kirjastoinfolle ajan keskustellen pitoajasta kirjaston kanssa. Kirjasto muistuttelee kirjastoinfojen sopimisesta säännöllisesti keväisin ja loppuvuodesta. Valtaosa infoista sijoittuu syksyyn, koska suurin osa koulutuksista alkaa silloin.

Vuonna 2023 kirjastoinfoja pidettiin suomeksi ja englanniksi 21 kappaletta, 32 eri ryhmälle. Keväällä 2023 kaikki kirjastoinfot pidettiin Teamsissa, syksyllä 2023 kirjastoinfoja järjestettiin sekä etänä että kampuksilla paikan päällä. Monimuoto- ja YAMK-ryhmien kirjastoinfot pidettiin pääsääntöisesti etänä. Kirjastoinfot antavat aloittaville opiskelijoille hyvän pohjan kaikelle tiedonhankinnalle ja siksi on tärkeää, että niitä järjestetään ja niihin osallistutaan.

Tiedonhaun täydennys laajentamassa tiedonhakutaitoja

Vuoden 2022 syksystä lähtien kirjasto on ollut mukana suomen kielen ja viestinnän (suvi) opettajien tunneilla tiedonhaun täydennystunti -palvelun tiimoilta. Kirjasto muistuttaa suvi-opettajia varaamaan tietoasiantuntijan vierailun Raportointi- ja kirjoitusviestinnän opintojaksolle, joka on yleensä opiskeluryhmän aloitusvuonna. Tarkoituksena on antaa alkuvaiheen opiskelijoille laajempi kuva tiedonhankinnasta osana opintoja sekä vinkata oman alan hyvistä tiedonlähteistä. Opettajat ovat olleet tyytyväisiä yhteistyöhön.

Tilaustunnit

Kaikilla opettajilla on myös mahdollisuus pyytää tietoasiantuntija mukaan omalle tunnilleen.  Käsiteltävät aiheet voidaan räätälöidä tarpeen mukaan koskemaan mitä tahansa opiskelijoille opintojaksolla tarpeellista tai ajankohtaista asiaa. Vuoden 2023 aikana pidettiin 19 tilaustuntia eri koulutusaloille. Tietoasiantuntijoita on pyydetty tunneille puhumaan muun muassa oman alan tietokannoista, tieteellisten aineistojen etsimisestä ja näyttöön perustuvien artikkelien löytämisestä. Tilaustuntien aika voi vaihdella joustavasti tarpeen mukaan lyhyestä piipahduksesta koko tunnin mittaiseen toteutukseen, keskimäärin niiden kesto on ollut 30-45 minuuttia.

Ohjausta opinnäytetyövaiheessa oleville

Kirjasto tarjoaa useammanlaista ohjausta opinnäytetyövaiheessa oleville opiskelijoille. Tiedonhankinnan työpajoja pidettiin kummallakin kampuksella sekä etänä. Kampuksilla työpajoja pidettiin 11 kappaletta (Tikkarinteellä 6 ja Wärtsilässä 5), joiden lisäksi syksyllä järjestettiin 3 työpajaa verkossa.

Kirjasto auttaa opinnäytetyövaiheen opiskelijoita myös tarjoamalla henkilökohtaista tiedonhaun ohjausta. Opparin tiedonhaku -palvelun nimellä olevaa ohjausta pidettiin 143 opiskelijalle, tunteina tämä tarkoitti 117,5 tuntia. Vaikka puhummekin henkilökohtaisesta tai yksilöohjauksesta, on opinnäytetyötä pari- tai ryhmätyönä tekeviä yleensä ohjattu samassa ohjauksessa.

Keskusteluja opinnäytetyöohjaajien kanssa

Kirjaston tietoasiantuntijat ovat vuosittain yhteydessä koulutusohjelmien opinnäytetyöohjaajiin. Kyselemme heidän kuulumisiaan ja kokemuksiaan opinnäytetyön ohjaukseen liittyvistä asioista ja ongelmakohdista, joissa kirjasto voisi olla apuna tai tukena. Kerromme samalla heille kirjaston tarjoamista tiedonhankinnan ohjauksen palvelusta. Keskustelut ovat olleet vapaamuotoisia ja niissä on tullut positiivista palautetta kirjastolle sekä konkreettisia esimerkkejä opiskelijoiden opinnäytetyöprosessin vaiheista ja haasteista. Keskustelut ovat olleet hyviä kirjaston ja sen tarjoamien palveluiden näkyvyyden edistämisessä.

Tiedonhaun itseopiskelumateriaalit verkossa

Kirjaston tekemä Etsi ja löydä – tiedonhakijan matka -opas on vakiinnuttanut paikkansa tärkeänä välineenä opiskelijoiden tiedonhakutaitojen kehittämisessä. Vuonna 2023 opasta on katsottu lähes 10 000 kertaa ja koko historiansa aikana katselukertoja oppaalle on kertynyt miltei 13 000. Oppaan englanninkielinen versio Search and Find – Information Searcher’s Journey lanseerattiin alkusyksystä 2023 ja senkin opiskelijat ovat löytäneet tiedonhaun tueksi. Oppaita päivitetään tarpeen mukaan, toimintaympäristön muutosten ja saadun palautteen perusteella.

Oppaisiin liittyvät Moodle-tentit täydentävät kirjaston tarjoamaa tiedonhankinnan ohjausta. Tentit ovat vapaaehtoisia, mutta opettajat voivat halutessaan hyödyntää niitä kursseillaan todentamaan opiskelijoiden tiedonhankinnan osaamista. Tenteistä on versiot sekä suomeksi että englanniksi.

Luotettavan tiedon löytäminen on yhä tärkeämpi taito

Tiedonhankinnan ohjaukseen on viime vuosina panostettu, mutta aihe on niin tärkeä, että sen kehittämiseen ja nykyisten käytäntöjen juurruttamiseen kiinnitetään huomiota jatkossakin. Myös erilaisten ohjausmuotojen ja -tapojen toimivuuteen voidaan reagoida joustavasti toimintaympäristön muutosten mukaan. Englanninkielisen tiedonhankinnan ohjauksen toimintatapoja ja tarjontaa kehitetään kansainvälisten koulutusohjelmien ja opiskelijoiden määrän lisääntyessä Kareliassa.

Luotettavan tiedon etsiminen ja löytäminen tulee olemaan jatkossa entistäkin oleellisempi taito sekä ammattikorkeakoulun opiskelijoilla että henkilökunnalla, ja siihen liittyen kirjaston rooli tulee vahvistumaan entisestään.

”Kirjaston tiedonhankinta on kuin aarrejahti. Se on haastavaa, mutta palkitsevaa. Kun löydät etsimäsi tiedon, olet ottanut askeleen kohti ymmärrystä.” (Google Bard, 21.12.2023)


Kirjoittajat:

Noora Kontturi, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Väyrynen, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu