Sote Hyte Living lab – Yhteiskehittämistä Pohjois-Karjalassa -hanke järjesti marraskuun alussa yhteistyössä Siun soten turvapalvelun kanssa ”Teknologian Showroom”- työpajan Karelia-ammattikorkeakoulun Tikkarinne-kampuksella. Vierailijat pääsivät tutustumaan Siun soten käytössä oleviin ikäihmisten kotona asumista tukeviin teknologioihin sekä testaamaan niiden käyttöä. Lisäksi esittelyssä olivat digitaalinen kuntoutuspeli ja hoivatuoli. Kahden päivän aikana työpajassa vieraili yli 50 osallistujaa, joista suurin osa oli sote-alan opiskelijoita. Palaute osallistujien kokemuksista oli rohkaisevaa ja toi esille teknologiaosaamisen merkityksen sote-alan työtehtävissä.
Mikä ihmeen Teknologian Showroom?
Työelämässä tarvittavan teknologiaosaamisen huomioiminen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa on tärkeää (Kouri & Seppänen 2017, 47). Yksi tapa teknologiaosaamisen ja teknologioiden käyttöönoton edistämiseen ovat oppilaitoksen yhteyteen rakennettavat teknologioiden esittelytilat eli showroomit (Liimatta & Sarkkinen 2023, 3; Vainionpää & Hoffrén-Mikkola 2020, 374–375).
Showroom on paikka, jossa esitellään innovaatioita, kuten teknologioita, tuotteita tai palveluita. Innovaatioiden esittely fyysisesti, digitaalisesti tai virtuaalisesti monipuolistaa osallistujan kokemusta ja ylläpitää mielenkiintoa etenkin, jos esittely toteutetaan tarinankerronnan avulla. Innovaatioiden koskettaminen ja tuotteiden kokeileminen lisäävät elämyksellisyyttä. Showroom voidaan järjestää avoimen näyttelytilan muodossa ilman esittelijöitä, esimerkiksi automatisoituina esittelyinä. Esittelijän läsnäolo kuitenkin tuo esitykseen vuorovaikutuksellisuutta, sekä toisaalta mahdollistaa showroomin teknisen vaativuuden lisäämisen ja muunneltavuuden erilaisille asiakasryhmille sopivaksi. (Sutinen 2019, 22–24, 28.)
Showroom palvelee paitsi opiskelijoita ja opettajia, myös ammattilaisia ja teknologioiden pääasiallisia käyttäjiä, esimerkiksi ikäihmisiä. Showroomissa vierailun on todettu lisäävän tietoisuutta, arvostusta ja luottamusta hyvinvointiteknologiaa kohtaan. Showroomiin pääsy olisi hyvä mahdollistaa myös hankinnoista päättäville tahoille. (Gustafsson & Sandsjö 2020, 596–597.)
Hyvällä suunnittelulla ketteriin kokeiluihin
Teknologian Showroom -työpajan suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin opiskelijayhteistyötä. Prosessissa mukana ollut YAMK-opiskelija tekee opinnäytetyötä ikäihmisten kotona asumista tukevien teknologioiden hyödyntämisestä sosiaali- ja terveysalan opetuksessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyy ikäteknologioiden showroom-malli Karelia-ammattikorkeakoululle.
Showroom-työpajojen suunnittelu alkoi toimijoiden yhteisellä suunnittelutapaamisella. Tapaamiseen osallistuivat Siun soten Arjen tukipalveluiden teknologiavastaavat, Sote Hyte Living lab -hankkeen edustajia sekä suunnittelun fasilitaattorina ja koko prosessin dokumentoijana toiminut YAMK-opinnäytetyöntekijä. Tapaamisen aluksi työryhmälle esiteltiin, kuinka teknologioiden showroomit on toteutettu opinnäytetyötä varten benchmarkatuissa ammattikorkeakouluissa. Tapaamisessa päätettiin showroom-työpajojen sisältö, niihin valikoituvat teknologiat, aikataulutus sekä työnjako.
Showroom-työpajat päätettiin toteuttaa Karelia-ammattikorkeakoulun tiloissa kahtena peräkkäisenä päivänä marraskuun alkupuolella. Sote Hyte Living lab-hankkeen vastuulle jäi työpajasta tiedottaminen, kutsujen lähettäminen sekä tilajärjestelyistä huolehtiminen. Työpajassa esiteltiin Siun soten käytössä olevia kotona asumista tukevia teknologioita ja niiden hankintaprosesseja. Esittelyssä olivat Evondos-lääkeautomaatit sekä turvapalvelun teknologiaratkaisuja, esimerkiksi turvapuhelin, paikantava turvakello, poistumisvalvonta ja vuodevahti. Työpajoissa esiteltiin myös Rehaboo-kuntoutuspeli, joka on Living lab-hankkeella kokeilussa. Näiden lisäksi kontiolahtelaisen Suomen Hoivatuolin yrittäjät esittelivät innovoimaansa Solju-hoivatuolia.
Showroom-työpaja aloitettiin paikalla olleiden toimijoiden esittäytymisellä. Tämän jälkeen Siun soten Arjen tukipalveluiden teknologiavastaavat kertoivat Siun sotella käytössä olevista teknologioista tarinanomaisesti case-esimerkin avulla kuvaten samalla turvapalvelun asiakkaan palvelupolkua. Yhteisen esittelyn jälkeen osallistujat kiersivät pienryhmissä kolmella eri pisteellä, joista jokaisella oli asiantuntija kertomassa tuotteista tarkemmin. Ryhmäläiset pääsivät koskettamaan ja tutkimaan tuotteita omin käsin ja osaa niistä oli mahdollista kokeilla käytännössä. Työpajojen päätteeksi osallistujilla oli mahdollisuus antaa palautetta työpajasta QR-koodista avautuvan kyselyn kautta.
Teknologian Showroom saavutti innostuneen vastaanoton
Työpajoissa vieraili kahden päivän aikana yhteensä 55 henkilöä, joista suurin osa oli Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita eri koulutusaloilta. Tapahtuma kiinnosti myös muutamia työelämän ja opetusalan edustajia. Ensimmäisenä päivänä Showroom järjestettiin kolmena noin 1,5 tunnin mittaisena esittelynä, jotka olivat suunnattu hankkeen työelämäkumppaneille ja sote-alan opiskelijoille. Toisena päivänä pidettiin laajempi aamupäivän mittainen esittely, joka oli suunnattu geronomiksi opiskeleville.
Palautekyselyyn vastasi 37 osallistujaa, joista 89 % oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä työpajan sisältöön. Työpajan toteutustapaan oltiin myös tyytyväisiä; vastaajista 87 % oli tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen toteutustapaan. Vastaajista yksi ilmaisi, ettei ollut lainkaan tyytyväinen työpajan sisältöön eikä toteutustapaan. Pääosin kyselyyn vastanneet pitivät työpajojen toteutustavasta.
Avoimissa kysymyksissä pyydettiin kertomaan kokemuksia työpajan toteutuksesta ja toiveita jatkossa esiteltävästä teknologiasta. Jonkin verran palautetta saatiin tilan koosta, joka koettiin liian pienenä. Muutamat vastaajista kokivat taustahälyn häirinneen aika ajoin keskittymistä pisteiden esittelyyn. Tärkeänä pidettiin mahdollisuutta päästä kokeilemaan laitteita itse. Tulevaisuudessa toivottiin nähtäville myös tietoa ja tilastoja teknologiasta, sekä uutta teknologiaa. Lisäksi toivottiin paikalle asiakkaita kertomaan kokemuksistaan teknologian käytöstä. Myös sosiaalisuutta lisäävää teknologiaa, robottilemmikkejä ja hoivarobotteja sekä virtuaaliteknologiaa toivottiin näytille. Joidenkin vastaajien mielestä toiminnallisuutta voisi olla pisteillä enemmänkin. Esillä oleva teknologia saa jatkossakin olla monipuolista ja lääketieteellisiä laitteita ja välineitä toivottiin myös tutustuttavaksi.
Työpajojen toteutuksessa mukana olleet esittelijät pitivät showroomia hyvänä kokemuksena, joka antoi ajatuksia ja ideoita jatkoa varten. Esittelijät kokivat osallistujien olleen aktiivisia ja kiinnostuneita aiheesta. Kaikissa työpajoissa syntyi mukavasti keskustelua ja aikataulussa pysyttiin hyvin. Jatkossa tärkeää on huomioida esimerkiksi tilaratkaisu, jossa mahtuu liikkumaan tarvittaessa suurikin määrä ihmisiä. Toimintapisteiden tulee kuitenkin sijaita toistensa lähettyvillä. On hyvä ennakoida myös taustamelu, jota syntyy keskustelun ja laitteiden kokeilujen myötä. Esittelijöille jäi tunne, että teknologiatyöpajoille on tarvetta myös tulevaisuudessa.
Kirjoittajat:
Tuula Turunen, terveydenhoitaja, sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija YAMK-opiskelija, LAB ammattikorkeakoulu
Minna Lappalainen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Suvi Leppänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyö “Ikäihmisten kotona asumista tukevien teknologioiden hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalan opetuksessa – Showroom-pajatyöskentelyn mallintaminen” tullaan julkaisemaan Theseuksessa keväällä 2024.
Lähteet:
Gustafsson, S. & Sandsjö, L. 2020. Evaluation of an interactive showroom to increase general knowledge about welfare technology and its potential in municipal care settings. Scandinavian Journal of Occupational Therapy vol. 27, 2020 – Issue 8. https://doi.org/10.1080/11038128.2020.1751876. 25.10.2023.
Kouri, P. & Seppänen, J. 2017. eHealth osaamisvaateet terveysalan ammattikorkeakoulukoulutuksessa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare. FinJeHew 2017;9(1). https://doi.org/10.23996/fjhw.60894. 25.10.2023.
Liimatta, H. & Sarkkinen, S. 2023. Täytyisi muistaa, että siellä se ihminen käyttää niitä laitteita: taustaselvitys ikääntyneiden kotona asumista tukevan teknologian opetustilan suunnitelmaa varten OSAOn hyvinvointiteknologia-asentajakoulutukseen. Oulun ammattikorkeakoulu. YAMK opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/791612/Liimatta_Hannele_Sarkkinen_Sami.pdf?sequence=2&isAllowed=y. 25.10.2023.
Sutinen, P. 2019. Innovaatioiden showroom. Make With Espoo. https://6aika.fi/wp-content/uploads/2019/06/Innovaatioiden-showroom.pdf. 25.10.2023.
Vainionpää, J. & Hoffrén-Mikkola, M. 2020. Living Lab -toiminta tiedon ja taidon kehittäjänä ja levittäjänä hyvinvointi-, sosiaali- ja terveysaloilla. Teoksessa Salminen-Tuomaala, M., Hallila, J., Saarikoski, S. & Tapio, T. 2020. Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1. 25.10.2023.