Tässä artikkelissa kuvataan lyhyesti Vauhtia opintoihin: Varhainen tuki ja ohjaus –hankkeen syksyn 2023 toimintaa sekä hankkeen vaikuttavuutta eli niitä asioita, jotka jäävät pysyviksi käytännön toiminnoiksi Kareliaan. Lisäksi artikkelissa tuodaan esille kehittämisajatuksia tulevaan.
Vauhtia opintoihin -hanke oli opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja sen toteutusaika oli 1.1.2022-31.12.2023. Hanke on toteutettu yhteistyössä Karelian opiskelijakunta POKAn kanssa.
Hankkeen päätavoitteena oli luoda korkeakoulun läpileikkaava toimintamalli oppimisvajeiden tunnistamiseksi ja tasoittamiseksi sekä tukea opiskelijoiden hyvinvointia niin yhteisön kuin yksilönkin tasolla. Hankkeessa:
- Päivitettiin varhaisen tuen toimintamallia kehittämällä tehokkaita toimenpiteitä oppimisvajeen tunnistamiseksi ja tasoittamiseksi
- Vahvistettiin erityisen tuen palveluita
- Varmistettiin opiskelijakunta POKAn hyvinvointityön jatkuvuutta sekä tuettiin opiskelijoiden ryhmäytymistä ja kiinnittymistä korkeakouluyhteisöön koronapandemian jälkeen.
Kevään 2023 artikkelissa esittelimme hankkeessa tehtyä toimenpiteitä hankkeen päätavoitteiden mukaan.
Boostia tekniikan matematiikkaan työpajoissa
Syksyllä 2023 Vauhtia opintoihin -hankkeen puitteissa toteutettiin Boostia tekniikan matematiikkaan -työpajat. Työpajat olivat avoimia kaikille tekniikan ja metsätalouden ensimmäisen vuoden opiskelijoille, erityisesti opinnoissaan tukea tarvitsevien toivottiin osallistuvan pajoihin. Tavoitteena oli varmistaa matematiikan perustaidot. Osallistuminen pajaan oli vapaaehtoista ja siihen pystyi osallistumaan tarpeen mukaan kerran tai useammin. Pajaan osallistumisesta ei saanut opintopisteitä. Paja kokoontui kerran viikossa työjärjestyksiin varattuna aikana. Työpajan ohjelma.
Koska osallistujat tulivat viidestä eri koulutuksesta ja olivat matematiikan opinnoissaan eri vaiheissa, tukipajaa varten perustettiin oma Moodle-kurssi, jossa oli tehtäviä eri aihepiireistä ja jokaisen aiheen lopussa oli pieni testi, jolla voi testata oppimaansa. Käytäntö kuitenkin osoitti, että pajoilla on hyvä olla tietty aihe, johon liittyen aluksi käytiin yhdessä läpi esimerkkejä ja vasta sitten aloitettiin tehtävien tekeminen. Asioiden kertaaminen ja erilaiset esimerkit yhdessä tehden mahdollistivat tarkentavat kysymykset ja vertaistuen muilta osallistujilta.
Pajaan osallistui aluksi erittäin paljon opiskelijoita, joten pajalle selvästi oli tarvetta. Yksittäiselle osallistujalle henkilökohtaisen ohjauksen mahdollistaminen oli kuitenkin suuressa ryhmässä haastavaa. Siksi lähdettiin selvittämään, voisiko pajaan saada opinnoissaan pidemmälle edenneen opiskelijan vertaisohjaajaksi. Opiskelijoilla on kuitenkin omat kiireensä eikä työjärjestysten sovittaminen onnistunut ennen kuin aivan syksyn viimeisillä kerroilla, kun pajan toiseksi ohjaajaksi saatiin talotekniikan toisen vuoden opiskelija. Hän toi pajaan omaa näkemystään ja ohjasi opiskelijoita itsenäisesti. Tätä vertaisohjausta olisi hyvä kehittää jatkossakin. Muitakin kehityskohteita syksyn mittaan nousi. Pohdimme mm. sitä, voisiko pajatoimintaa jatkaa kevään opintoihin (differentiaali- ja integraalilaskenta) ja muihin LUMA-aineisiin. Hyvänä vaihtoehtona pidettiin myös sitä, että pajatoiminta sisällytettäisiin suoraan kuhunkin matematiikan opintojaksoon, jolloin opintojakson opettaja pystyisi antamaan tukea sitä tarvitseville. Tällöin ohjaus kohdistuisi oikea-aikaisesti käsiteltävään aiheeseen.
Kareliassa panostetaan tulevana lukuvuonna opintojen läpäisyyn. Tämän syksyn matematiikan opintojaksoilla on käynyt ilmi, että opiskelijoiden peruslaskutaidot ovat osalla opiskelijoista niin heikot, että he eivät pysy mukana opinnoissa tiiviistä opiskelusta huolimatta. On tunnistettu, että oikea-aikainen tuki edistää läpäisyä ja opintoihin sitoutumista sekä samalla tavoiteajassa valmistumista. Jotta näihin tavoitteisiin voidaan vastata, tarvitaan matematiikan opintojaksoihin lukujärjestyksen mukaisen opetuksen lisäksi säännöllistä tukiopetusta pienryhmissä koko jakson ajalle.
Yhteisöllisyyden vahvistaminen, hyvinvointityö ja opiskelijoiden osallistaminen POKAn toiminnan keskiössä
Opiskelijakunta POKAssa syksyn 2023 tapahtumiin kehitettiin mysteerijoukkue-konsepti, mikä on mahdollistanut osallistumisen rastitapahtumiin myös niille opiskelijoille, joilla ei valmiiksi ole joukkuetta. Hankkeen jälkeen mysteerijoukkue-konseptia laajennetaan myös muiden tahojen järjestämiin tapahtumiin, jolloin POKAn mysteerijoukkueessa voi osallistua eri tapahtumiin POKAn joukkueen vetäjän kanssa. Tapahtumien ja tapahtumien viestinnän osalta yhteistyötä on tiivistetty Kareliassa toimivien opiskelijayhdistysten ja -jaostojen kanssa, ajatuksena kaikkia opiskelijoita yhdistävä Karelia.
Vauhtia opintoihin -hanke on mahdollistanut POKAn vapaa-ajan Into-toiminnan maksuttomana Karelian opiskelijoille. Hankkeen aikana toimintaa on voitu monipuolistaa ja toteuttaa opiskelijoiden toiveet huomioiden. Hankkeen jälkeen Into-toiminta jatkuu, mutta sen laajuus ja maksuttomuus joudutaan miettimään uudelleen.
Tapahtumien ja viikoittaisten vapaa-ajan toiminnan lisäksi POKA on pyrkinyt lisäämään yhteisöllisyyttä ja opiskelijahyvinvointia pienillä tempauksilla kampuksilla. POKA ja Karelian hyvinvointitoimijat ovat näkyneet kampuksilla kampushiimailuilla, ständeillä ja uusien opiskelijoiden orientaatioviikoilla. Tempauksia vakinaistetaan POKAn vuosikelloon.
Syksyn 2023 aikana Kareliassa on otettu käyttöön Karelian turvallisemman tilan huoneentaulu. (kuva 2.) Turvallisemman tilan huoneentaulu tulee aktiivisesti käyttöön ja viestittäväksi vuodesta 2024 eteenpäin. POKAn Tule sellaisena kuin olet -merkki uudistui. Yhdenvertaisuustyö on hankkeen aikana ollut entistä näkyvämpää ja jatkuu myös hankkeen jälkeen POKAn ja Karelian hyvinvointitoimijoiden yhtenä tärkeänä painopisteenä.
Vertaistuutorointia on hankkeen aikana kehitetty yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen tukemisen valossa. Vertaistuutoreille otettiin vuonna 2023 käyttöön tuutoroinnin ryhmäytymisopas. Myös hankkeen aikana kehitetty verkkotuutoroinnin palvelun kuvaus jää pysyväksi osaksi POKAn vertaistuutorikoulutusta ja -toimintaa. Syksyllä 2023 POKA viesti näkyvästi kampusten taukotiloista ja yhteisöllisistä tiloista. Osallistuminen tilojen kehittämiseen jatkuu edelleen.
Syksyllä 2023 otettiin käyttöön Karelian hyvinvointitoimijoiden kuukausiviestintä (kuva 3). Joka kuun lopussa lähtee opiskelijoille tiedoksi hyvinvointitoimijoiden seuraavan kuun vinkit opiskelijaintra-Pakkiin, hyvinvoinnin ilmoitustauluille ja sosiaalisen median kautta. Kuukausiviestejä jatketaan ja kehitetään edelleen.
Syksyllä 2023 järjestettiin opiskelijafoorumi valmistumisen hidasteista ja edistäjistä. Foorumi toi yhteen opiskelijoita ja Karelian koulutuspäälliköitä keskustelemaan, millä toimilla valmistumista voitaisiin edistää ja hidasteita purkaa. Suurimmaksi edistäjäksi nousi esiin opiskelijoiden keskinäinen vertaistuki. Opiskelijoita on hankkeen aikana osallistettu myös mm. ständeillä ja kysymyksillä Instagramissa Opiskelijat ovat myös osana opintojaan toteuttaneet POKAlle mm. hyvinvointivideoita ja yhteisöllisyyskyselyn. Opiskelijoiden osallisuutta on pyritty lisäämään myös POKAn strategian 2023-2026 teossa. Opiskelijat ovat saaneet ideoida Millainen on unelmieni POKA -teemalla, minkälaista toimintaa, viestintää, tukea ja yhteisöllisyyttä he toivovat. Strategiaan hahmottuu pääteema “Kaikkien yhteinen POKA”.
Opiskelutaitojen webinaari aloittaville opiskelijoille syyskuussa 2023
Syksyllä 2023 järjestettiin kaikille Karelian aloittaville opiskelijoille yhteinen Opiskelutaitojen webinaari. Teemoja olivat opiskelustrategiat, oppimisvaikeuksien piirteet ja erilaiset oppimisen tuen apuvälineet. Materiaalit on tallennettu opiskelijaintraan ohjaus- ja hyvinvointisivuille. Syksyn kokemusten pohjalta käytäntöön mietitään jatkuvuutta.
Monipuolisia tapoja osaamisen arviointiin
Osana Karelian saavutettavuussuunnitelman opetus ja oppiminen teemaa järjestettiin arvioinnin monipuolistamiseen liittyvät työpajat opetushenkilöstölle. Webinaareissa alustajina olivat asiantuntijoina lehtorit Jyväskylän ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Workshopeissa oli mukana opettajia ja ohjaushenkilöitä. Osaamisen arvioinnin kehittäminen on osa Karelian saavutettavuuden kehittämistä. Osaamisen arvioinnin webinaari toi molempien kampusten opettajien keskuuteen buustin arvioinnin käytänteiden pohtimisesta ja kehittämisestä. Haasteena koettiin ajan ja paikan löytäminen yhteiselle kehittämiselle. Webinaarien ja workshop-iltapäivien ajoitukseen ja tiedotukseen tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomioita, että mahdollisimman moni pääsee mukaan. Työpajojen materiaalit löytyvät Peda akatemian sivuilta Karelia-Intrasta.
Hankkeen vaikuttavuus – mitä toimintoja jää käyttöön?
Olemme koonneet yhteen hankkeen vaikuttavuutta eli toimintoja, jotka jäävät pysyvästi Karelian toimintaan (kuva 5.) Jaottelussa olemme käyttäneet hankkeen pääteemoja, kuten kuvassa 1.
Opiskelijoilta ideoita Karelian opintojen tukitoimien ja yhteisöllisyyden kehittämiseen
Hankkeen tulokset olivat esillä molemmilla Karelian kampuksilla marraskuun lopussa (30.11.23). Tässä yhteydessä tehtiin Webropol-kysely opiskelijoille ja henkilökunnalle. Vastauksia saatiin yhteensä 123 kpl. Kyselyn kysymykset olivat: 1) Kuinka hyvin oltiin tietoisia hankkeen aikana kehitetyistä toimista, 2) Miten kehittäisit Karelian tukitoimia? ja 3) Miten kehittäisit Kareliassa yhteisöllisyyttä?
Kampuskyselyssä saatiin paljon vahvistusta siihen, että oikealla tiellä ollaan – paljon on saatu konkretiaa, mutta edelleen yhteistä kehittämistä riittää. Hankkeen aikana kehitetyistä toiminnoista tutuimpia asioita vastaajille (n=99) olivat itsenäisen työskentelyn tilat, POKA:n Into-toiminta, opiskelijaintran tukea opintoihin-sivut, opiskelupakki-luento 1.vuoden opiskelijoille, opintopiirit, tuettu toteutus englanti/ruotsi, ADHD-vertaistukiryhmä ja tukiryhmä valmistuville opiskelijoille. Selkeästi tuli esille, että tiedotusta tarvitaan jatkossa enemmän, tiheämmin ja monikanavaisemmin.
Miten kehittäisit Karelian tukitoimia?
Kehitettävät teemat olivat erityisesti; tiedotus, opiskelijaintran selkeytys, Moodlen selkeytys, ryhmätöihin opiskelutiloja lisää, tukea opinnäytetyöhön, opojen opettajien ja opintokuraattorien avoin vastaanotto sekä yhteinen opiskelu verkossa. (Kuva 6.)
Miten kehittäisit Karelian yhteisöllisyyttä?
Tässä kehitettäviksi teemoiksi nousivat: henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteiset tapahtumat, koulutusten välinen yhteistyö, ryhmäytymisen säännöllinen tukeminen, yhteisöllisten tilojen lisääminen, aamun avauskuulutukset, tiedostusta lisää tapahtumista ja Into-toiminnasta sekä opiskelussa tukeminen osaksi opiskelijatutorin työtä. (Kuva 7.)
Olemme käyneet hanketiimissä kyselyn palautteen läpi ja pyrimme huomioimaan kehittämiskohdat osana Karelian normaalia toimintaa. Lisäksi annamme kyselyn koosteen Tulevaisuuden työkyky – Korkeakouluopiskelijoiden opiskelukyvyn ja opintojen edistäminen digitaalisuutta hyödyntäen- -hankeen tiimin käyttöön jatkokehitystä varten.
Kehittäminen ja toiminnan juurruttaminen jatkuu
Sidosryhmäyhteistyö on ollut erittäin sujuvaa, konkreettista ja hyödyllistä. Koko Vauhtia opintoihin -hankkeen ajan on kaikilla ollut yhteinen tavoite edistää kokonaisvaltaisesti opiskelijoiden hyvinvointia konkreettisin toimin. Hankkeessa on saatu yhdessä aikaan monia hyödyllisiä toimintoja opintojen etenemisen tukemiseksi sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.
Vauhtia opintoihin on konkreettisin toimin tukenut Karelian strategiaa ja erityisesti strategian teemaa ”Osaajia tulevaisuuden työelämään!”.
Olemme olleet vahvasti ja positiivisesti mukana tutkintotalkoissa – yhteistyössä on voimaa!
Vauhtia opintoihin hankkeen aiemmat julkaisut:
- Millaista tukea Kareliassa on tarjolla opintoihin ja hyvinvointiin?
- Erityinen tuki korkeakouluissa
- Vauhtia opintoihin hankkeessa tuetaan opintoja ja yhteisöllisyyttä monin keinoin
Kirjoittajat:
Leena Hiltunen, opintokuraattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tiia Kyllönen, asiantuntija, Opiskelijakunta POKA
Lisbeth Smolander, opettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Minna Turunen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu