Virtuaalialustat palvelevat tapahtumatuotantoja ja kulttuurialaa

Smart Event Managers -hankkeessa toteutettiin tapahtumien kanssa pilotteja erilaisia uusia teknologioita hyödyntäen. Myös Tapahtumatuottajan osaamissalkusta löytyy muun muassa XR:n perusteisiin johdattava opintojakso sekä opinnot AR:n hyödyntämiseen. Koska ala menee vauhdilla eteenpäin, kävi SEM-hankkeessa asiantuntijana toiminut Karelian lehtori Pilvi Dufva Match XR 2023 -messuilla päivittämässä tietojaan aiheesta ja kuulostelemassa alan uusimpia tuulia.

Match XR 2023 -tapahtuma

Match XR on yksi Suomen suurimmista XR- ja immersiivisiin teknologioihin sekä web3-ratkaisuihin keskittyvistä tapahtumista. Kyseessä on Slushin ennakkotapahtuma, jossa on mahdollisuus tutustua uusimpiin teknologisiin innovaatioihin ja verkostoitua alan toimijoiden kanssa. Tänä vuonna tapahtumassa myös julkaistiin Suomen oma Metaversumi-aloite, jota kehittämässä on ollut iso joukko alan kärkinimiä. 

Jo kuudetta kertaa järjestettävää tapahtumaa organisoi Helsinki XR center (HXRC).  Tapahtuman ensisijainen tavoite on auttaa ihmisiä verkostoitumaan ja tilaisuuden yhteyteen järjestetään paljon lyhyitä tapaamisia ja esittelyitä. Tilaisuudesta on mahdollisuus löytää uusi yhteistyökumppani, sijoittaja, partneri, työntekijä, työpaikka tai tapahtumassa voi vain kierrellä tutustumassa näytteilleasettajien uusimpiin innovaatioihin. 

Messualueella löytyy niin luovien sisällön tuottajien teoksia kuin tekniikan kehittäjien uusimpia innovaatioita.  Tänä vuonna alueella oli yli 60 näytteilleasettajaa, jotka toivat esille omat tuotantonsa, demonsa, ratkaisunsa ja keksintönsä. Mukana oli isoja toimijoita kuten Nokia, mutta myös alan opiskelijoilla oli mahdollisuus näyttää osaamistaan. Näytteilleasettajiin tutustumalla saikin hyvän kuvan, mitä suomalaisella XR- ja immersiivisen teknologian sektorilla tapahtuu tänä päivänä. 

Tapahtuma järjestettiin Metropolian Arabian kampuksella. Samassa rakennuksessa sijaitsee myös Digitaalinen studio Formlös (kuva 1). Studiolla oli mahdollisuus nähdä käytännössä ICVFX (in camera visual effect) ratkaisuja. ICVFX tarkoittaa, että visuaaliset efektit tallennetaan reaaliajassa kuvatessa, eikä lisätä jälkituotantoprosessissa kuten perinteisessä greenscreen tekniikassa. Reaaliaikaiset kameraefektit toteutetaan hyödyntäen Unrealin pelimoottoreita, led-screenejä, kameran trackäystä ja reaaliaikaista renderöintiä. Käytännössä tämä tarkoittaa esim. tietokoneella luotujen 3D-virtuaalilavasteiden uudenlaista hyödyntämistä osana studiossa kuvattavaa live-toimintaa. Tällä teknologialla voidaan kuvata reaaliajassa yksityiskohtaisia, näyttäviä ja uskottavan näköisiä kohtauksia. Virtuaalilavasteet mahdollistavat mm. sellaisten massiivisten ja monimutkaisten lavasteiden toteuttamisen, joiden tekeminen todellisuudessa olisi erittäin kallista tai jopa mahdotonta. Ja toki virtuaalilavasteiden käyttäminen voi säästää myös tuotannolta kasan rahaa ja aikaa.

Studiotila
Kuva 1. Formlös studio. Kuva: Pilvi Dufva.

Tapahtuma-alan sektori näkyi Match XR:ssä erilaisten virtuaalisten tapahtuma-alustojen ja -sisältöjen muodossa. Jo korona-aikana tutuksi tulleen etäosallistumisen mahdollistavat vr-maailmat trendaavat edelleen. Kulttuurin puolella virtuaaliset konsertit, näyttelyt, teatteri- ja tanssiesitykset ja museokierrokset pitävät puolensa ja korostavat erityisesti saavutettavuuden näkökulmia.  Kulttuuri halutaan tuoda tasapuolisesti kaikkien saataville. 

Suomen metaversumi-aloite

Tapahtumassa esiteltiin Suomen oma metaversumi-aloite, jonka luomista Business Finland on organisoinut. Tämä aloitteen luomiseen on osallistunut yli 400 jäsentä ja iso määrä Suomen vahvimpia teknologiayhtiöitä kuten Kone, Nokia ja Varjo.  

Suomen metaversumi-teollisuuden arvon ennustetaan nousevan 30 miljardiin euroon vuoteen 2035 mennessä. Tarvitaan ensin teknologiaa, jonka jälkeen sovelluksien ja palveluiden kehittäminen pääsee kunnolla vauhtiin. Business Finlandin mukaan Suomesta löytyy paljon osaamista ja potentiaalia globaaliin toimintaa ja vientiin, mutta teknologian kehittäjien, sisällön tuottajien ja loppukäyttäjien välinen yhteistyö on välttämätöntä ja tarvitaan yhteensopivia standardoituja systeemejä. Tätä ekosysteemi ja aloite pyrkivät edistämään. 

Kuva: Pilvi Dufva.

Tulevaisuus on metaversumi, mutta mikä on metaversumi, kukaan ei vielä tiedä. Kyseessä tulee olemaan jonkinlainen todellisuuden digitaalinen kaksonen, jossa yksittäiset ja erilliset teknologian, kuten AR ja VR, sekoittuvat keskenään ja teknologia sulautuu osaksi todellisuutta yhdistäen todellisen ja virtuaalisen maailman. Ennakointien mukaan metaversumi on seuraava vallankumous ja tulee muuttamaan meidän jokaisen työskentely- ja vuorovaikutustapoja jo lähitulevaisuudessa. 

Kuitenkaan kyse ei ole pelkästä teknologiasta, vaan taustalla ovat arvot ja metaversumin eettinen sekä vastuullinen käyttäminen. Tavoitteena onkin luoda ”hyvä” metaversumi, digitaalinen versio meidän maailmastamme, jolla on samat arvot kuin meillä. Jani Vallirinne VTT:ltä sanoi, että tavoitteena on metaversumi, joka tekee elämästä parempaa ja meistä onnellisempia. 


Kirjoittaja:

Pilvi Dufva, median koulutuksen lehtori, SEM-hankkeen asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Business Finland. 2023. Finnish Metaverse ecosystem is the first In Europe to create metaverse Initiative. https://www.businessfinland.fi/en/whats-new/news/cision-releases/2023/finnish-metaverse-ecosystem-is-the-first-in-europe-to-create-a-metaverse-initiative.5.12.2023.

Epic Games Inc. 2023. In Camera VFX Overview. https://docs.unrealengine.com/4.27/en-US/WorkingWithMedia/IntegratingMedia/InCameraVFX/InCameraVFXOverview/ 5.12.2023.

Finnish Ecosystem 2023. Metaverse Initiative by the Finnish Ecosystem. https://www.digitalfinland.org 5.12.2023.

Formlös Studios 2023. https://www.formlos.fi. 5.12.2023.

Helsinki XR Center 2023. Discover the Finnish XR Scene at Match XR 2023. https://www.matchxrhelsinki.com. 5.12.2023.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. 2023. Finnish Metaverse ecosystem is the first In Europe to create metaverse Initiative. https://www.vttresearch.com/en/news-and-ideas/finnish-metaverse-ecosystem-first-europe-create-metaverse-initiative. 5.12.2023.

University of Oulu. 2023. University of Oulu´s researchers pioneering in Metaverse develepment. 

https://www.oulu.fi/en/news/university-oulus-researchers-pioneering-metaverse-development. 5.12.2023.

Vallirinne, J. 2023. Ensimmäisenä Euroopassa – Suomen metaversumi-ekosysteemi lanseeraa metaversumi-aloitteen. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/ensimmaisena-euroopassa-suomen-metaversumi-ekosysteemi-lanseeraa-metaversumi. 5.12.2023.

Artikkelin kansikuva: Match XR / Kira Vesikko