Digipedagogiikkaa vai ihan vain pedagogiikkaa diginä?

Digivisio 2030 on edennyt siihen vaiheeseen, että hanke tuottaa pedagogisia koulutuksia opettajille.
Kareliassa on pitkällä aikavälillä tarjottu sekä omia pedagogisia koulutuksia, yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettuja, että kansallisten hankkeiden tarjoamia koulutuksia. Viimeisten vuosien aikana pedagogiikka on saanut usein etuliitteen digi. Tekeekö digi sitten pedagogiikasta jotenkin erilaista? Sähköiset oppimisympäristöt, sovellukset, uusi teknologia tuo lisämausteita opetukseen ja vääjäämättä joudutaan miettimään sitä, miten opetus, aktiiviset keskustelut, yhteisöllisyys ja vuorovaikutus toteutuu uusissa ympäristöissä. Eroavatko ne aiemmin totutusta vai tuoko se jotain lisää meille?

Digivision koulutukset

Vuoden 2023 aikana Digivisio julkaisi kolme koulutuskokonaisuutta: yhteisöllisyys ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä, arviointi sekä oppimisen muotoilu ja ohjaus. Julkaisun jälkeen kustakin korkeakoulusta osallistuttiin näiden kurssien testaukseen ja saadun palautteen perusteella niitä muokattiin. Tällä hetkellä koulutukset tarjotaan korkeakoulujen käyttöön niin, että jokainen korkeakoulu voi muokata ne haluamakseen kokonaisuudeksi. Kareliassa nämä koulutukset tarjotaan opettajille tulevan kevään ja syksyn aikana. Koulutukset tuovat hyvän lisän jo olemassa olevien pedagogisten periaatteiden sekä koulutusten lomaan.

Kevään aika Digivisio julkaisee lisäksi mikro-opintoja liittyen oppimisanalytiikan ja tekoälyn käyttöön oppimismuotoilun ja arvioinnin tukena (podcast-sarja), saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukemiseen jatkuvassa ja joustavassa oppimisessa (podcast-sarja) sekä mitä on mikro-oppiminen. Lisää on vielä suunnitteilla.

Kansallisesti on ollut tärkeää, että korkeakoulujen asiantuntijat ovat yhdessä päässeet suunnittelemaan ja tuottamaan näitä koulutuksia. Kustakin koulutuskokonaisuudesta on vastannut kahden tai kolmen korkeakoulun asiantuntijat.

Yhteistyö korkeakoulujen kanssa Digivisiossa

Olen itse saanut osallistua näiden Digivisiossa tuotettujen koulutusten testaukseen ja kommentointiin. Korkeakoulujen edustajat saivat koulutuksien testauksessa muodostaa erilaisia ryhmiä, joissa jaoimme kokemuksia ja ajatuksia. Omassa ryhmässäni oli mukana UEF:n ja KAMK:n edustajat. Kolmestaan keskustelimme siitä, miten koulutuksia voidaan muokata kunkin korkeakoulun omaan käyttöön niin, että ne ottavat jokaisen korkeakoulun oman toiminnan huomioon.

Tästä yhteistyöstä muodostui erittäin tärkeä malli siihen, miten lähdimme jakamaan muitakin digipedagogisia kokemuksia toisillemme. Meille muodostui Itä-Suomalainen digipedavertaisryhmä, jossa nappaamme toisiltamme hyviä ideoita käyttöön ja samalla myös kerroimme siitä, mikä meillä ei toiminut. Näin ei jokaisen tarvitse hakata päätään samaan kiveen. Kokoonnumme verkkopalaverissa noin kerran kuukaudessa tai joka toinen kuukausi. Tapaaminen antaa hyvän keskusteluhetken normiarjen keskellä.

Digivision myötä omat asiantuntijaverkostoni ovat laajentuneet ja vahvistuneet. Hanke on antanut mahdollisuuden jakaa eri foorumeilla ajatuksia ja tehdä yhteistä kehittämistyötä ryhmässä. Vaikka hankkeen alkuvaiheessa tuntui, että emme pääse nopeasti kohti konkretiaa, niin tällä hetkellä olemme jo todella vahvasti siinä, että saamme tarjota opettajille sekä digipedatukihenkilöille koulutusta ja yhteistyöverkostoja.

Digivision koulutuksia, materiaaleja ja ajatuksia tullaan jakamaan Karelian Intrassa peda-akatemian sivustolla.


Kirjoittaja:

Minna Rokkila, opetusteknologia-asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu