Karelia-ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän opettajat nimeävät perinteisesti aina syyslukukauden lopussa kyseisen vuoden kieliteon ja kielenopiskelijan. Tällä eleellä halutaan nostaa esiin kieli- ja viestintäosaamisen merkitystä ja kannustaa sekä opiskelijoita että henkilökuntaa kehittämään kansainvälistä vuorovaikutusosaamistaan. Vuoden 2023 kielenoppijaksi on valittu Industrial Management -koulutuksen kolmannen vuoden insinööriopiskelija Yosra Yahya Zakaria Abu Deham. Vuoden kieliteosta on palkittu Otsakorven säätiön hankerahoituksella luotava Karelian kieliopo -toimintamalli. Tämän kaksivuotisen hankkeen projektipäällikkönä toimii Hanna Ronkainen.
Rohkeasti suomea puhumaan
Yosra Yahya Zakaria Abu Deham on palkittu ansioistaan S2-opiskelijana. Opettajiensa mukaan Yosra on ollut hyvin motivoitunut opiskelemaan suomea vieraana kielenä. Hän on suorittanut tutkintoon kuuluvien opintojaksojen lisäksi myös muita suomen kielen opintoja ja osoittanut, että suomea on mahdollista oppia käyttämään sujuvasti jo tutkinto-opiskelun aikana. Yosra on kehittänyt kielitaitoaan ansiokkaasti ja oma-aloitteisesti myös opintojen ulkopuolella, osana arkeaan. Hän ansaitsee palkinnon koko opintojensa ajan jatkuneesta määrätietoisesta kielitaidon kehittämisestä. Kun Yosra aloitti opinnot Kareliassa syksyllä 2020, hän ei osannut suomea juuri lainkaan, mutta on jo vajaassa kolmessa vuodessa hankkinut sujuvan kielitaidon. Hän saa koko tutkintonsa valmiiksi tämän vuoden tammikuussa.
Yosra kertoi seuraavia terveisiä suomen kielen opiskelua aloitteleville opiskelijoille:
– Oma motivaatio on tosi tärkeä kielen oppimisessa. Kannattaa rohkeasti puhua suomea, vaikka ei vielä osaisi kovin paljon. Voi mennä mukaan myös vapaaehtoistyöhön, esimerkiksi Punaiselle Ristille. Siellä voi puhua suomea ja tutustua samalla uusiin ihmisiin.
Kieli-opo tukee opiskelijoita kieliopinnoissa
Kieli-opo opintojen etenemisen haasteiden taklaajana -hankkeen tavoitteena on pilotoida ja luoda toimintamalli, jossa tarjotaan systemaattista ohjausta ammattikorkeakoulun kieliopintoihin. Ammattikorkeakouluun hakeutuu opiskelijoita erilaisilla kielitaitovalmiuksilla. Yhä useammalla on aiempaa enemmän tarvetta saada lisäohjausta ruotsin ja englannin kielen opiskeluun jo heti opintojen alkuvaiheessa. Hankkeessa kehitetään kieliopintojen ohjauksen prosessia. Kun opiskelijan kielitaidon lähtötaso on selvitetty, kieliopo ohjaa hänet tarvittaessa valmentaville opintojaksoille tai muun tuen piiriin. Näin pyritään luomaan malli, jolla varmistetaan opiskelijan suoriutuminen kieliopinnoista. Ohjauksella edesautetaan tutkinto-opintojen tavoitteiden saavuttamista ja vahvistetaan opiskelijan ammatillista vieraan kielen osaamista. Tätä ohjauksen mallia voidaan mahdollisesti soveltaa jatkossa myös vaikkapa Luma-opintoihin.
Karelian kielten- ja viestinnän opettajat onnittelevat palkinnonsaajia. Samalla he kannustavat kaikkia opiskelijoita, tulevia työelämän asiantuntijoita, edelleen kehittämään ja laajentamaan kieli- ja viestintäosaamistaan. Opintojen aikana kannattaa käyttää kaikki mahdollisuudet valmistautua kansainvälistyvän työelämän eri tehtäviin esimerkiksi valitsemalla kielten valinnaisia opintojaksoja.
Kirjoittajat:
Riitta Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirsi-Marja Toivanen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Image by rawpixel.com on Freepik