Karelian sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa on tartuttu toimeen, mitä tulee sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden eroamiseen liittyviin syihin. Karelian sisäisessä tutkimushankkeessa ”Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opintojen keskeyttämiseen johtaneet syyt (STOP)” haetaan vastausta sotealan opiskelijoiden opinnoista eroamisen juurisyihin.
Veto- ja pitovoima sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa
Yleisesti tiedossa on, että sosiaali- ja terveysalalla vallitsee valtakunnallisesti työvoimapula, minkä vuoksi tutkinto-ohjelmien aloituspaikkamääriä on lisätty. Samaan aikaan sosiaali- ja terveysalan hakijamäärät ovat kuitenkin yleisesti ottaen laskeneet. Ammattikorkeakoululla on eettinen vastuu tukea jokaista valituksi tullutta opiskelijaa opintojensa loppuun saattamiseen ja työelämään integroitumiseen. Tarvitaan proaktiivisia keinoja, opintoja eteenpäin vieviä rakenteita sekä preventiivisiä interventioita ehkäisemään opintojen keskeytymistä.
Tutkimusaihe nousee Karelia-ammattikorkeakoulun ajankohtaisista tilastotiedoista ja tunnusluvuista sosiaali- ja terveysalalla (Karelia-Vipunen 2023). Aihe kiinnittyy myös laajemmin valtakunnallisiin tendensseihin sosiaali- ja terveysalan työvoiman saatavuudesta, veto- ja pitovoimakysymyksistä ja sosiaali- ja terveysalan korkeakouluopiskelijoiden opintojen keskeytyksistä.
Tilanne Kareliassa
Karelia-ammattikorkeakoulussa on havaittu haasteita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden sitoutumisessa opintojen loppuun saattamiseen. Vuonna 2023 sairaanhoitajaopiskelijoista opinnot on lopettanut 50 opiskelijaa (7,5 % kaikista sairaanhoitajaopiskelijoista), vastaava luku terveydenhoitajaopiskelijoiden kohdalla on 21 opiskelijaa (11 % kaikista terveydenhoitajaopiskelijoista). Osittain opiskelijoiden eroamista on selitetty viime vuosina koronan aiheuttamilla haasteilla, mutta esimerkiksi vuosien 2012–2018 välisenä aikana sairaanhoitajien eroamisten keskiarvo oli 39 opiskelijaa (31–44) / vuosi. Terveydenhoitajaopiskelijoiden osalta tilanne on muuttunut merkittävästi vuonna 2023, sillä eronneiden määrän keskiarvo vuosina 2012–2018 oli kuusi opiskelijaa (3–11) / vuosi. Geronomiopiskelijoista opinnot keskeytti vuonna 2022 kaksi opiskelijaa ja vuonna 2023 11 opiskelijaa. Ajallisesti eroamisia tapahtuu eniten kesä- ja heinäkuun aikana. (Karelia-Vipunen 2023.) Sosionomiopiskelijoista vuonna 2023 opinnot keskeytti 36 opiskelijaa. Vuonna 2022 eronneita oli 42, ja vuonna 2021 24 opiskelijaa.
Suurin osa opinnoista eronneista ei ilmoittanut eroamisen syytä, mutta esimerkiksi sosionomiopiskelijoista vuonna 2023 kuusi opiskelijaa ilmoitti eroamisen syyksi töihin menon. Tämä on yksi eroamisen syy, joka vaatii lisäselvitystä. Miksi töihin meno estää opintojen loppuun saattamisen? Tutkimuksessa kerätyn tiedon pohjalta voidaan mahdollisesti löytää selityksiä myös siihen, voidaanko näihin tunnistettuihin eroamisen syihin mahdollisesti puuttua, tai voidaanko niitä ennaltaehkäistä.
Tutkimuksen tavoite ja toteutussuunnitelma
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää juurisyitä koulutukseen keskeytymiseen sairaanhoitaja- terveydenhoitaja-, sosionomi- ja geronomiopiskelijoiden näkökulmista. Tavoitteena on tuottaa tietoa opiskelijoiden opintoihin sitouttamiseen ja tukemiseen sekä valmistumisen edistämiseen tavoiteaikataulussa. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin: millaisia syitä opiskelijat kuvaavat opintojensa keskeyttämiseen ja miten sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa voidaan puuttua tunnistettuihin juurisyihin?
Aineistoa kerätään aikavälillä 1.1.2024-31.12.2026 opinnoista eronneilta opiskelijoilta etähaastatteluin. Vastaajat rekrytoidaan yhteistyössä Karelian opiskelijapalveluiden kanssa. Haastattelut nauhoitetaan, aineisto litteroidaan ja analysoidaan sisältölähtöisillä analyysimenetelmillä. Lisäksi opiskelijan suorittamat opinnot poimitaan Peppi-järjestelmästä. Tuloksia on tarkoitus raportoida ammatillisissa ja/tai tieteellisissä julkaisuissa, ja jakaa myös tarkoituksenmukaisilla foorumeilla ja webinaareissa.
Tulosten hyödynnettävyys
Tutkimustuloksia hyödynnetään Karelian sosiaali- ja terveysalan koulutusten pedagogisten ratkaisujen kehittämiseen, pedagogisten ohjauskäytäntöjen kehittämiseen, opiskelijoiden sitouttamiseen opintojen loppuun saattamiseen, yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseen ja alan ja alueellisen veto- ja pitovoiman edistämiseen. Sotealan veto- ja pitovoimakysymykset koskettavat meistä jokaista.
Lähde:
Karelia-Vipunen 2023. Toiminnan tulosten ja talouden tietoportaali. Karelia-Intra. Karelia-ammattikorkeakoulu.
Kirjoittajat:
Terhi Myller, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Elina Turunen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Heli Makkonen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: wayhomestudio / Freepik