Askelmerkkejä Opin.fi -alustalle

Digivisio2030 -hankkeessa ollaan tänä vuonna siirtymässä suunnittelu- ja rakennusvaiheesta Opin.fi -alustan käyttöönottoon. Alussa jatkuvan oppimisen tarpeisiin keskittyvä alusta lanseerataan kolmessa vaiheessa ja Karelia on lähdössä mukaan toiseen aaltoon. Tässä käyttöönoton vaiheessa on mukana valtaosa Suomen korkeakouluista. Laajempi markkinointi ja alustan avaaminen suurelle yleisölle tapahtuu vuoden 2025 alussa.

Digivisio2030 -hanketta ja uutta alustaa on rakennettu kunnianhimoisesti ja siksi lanseeraukseltakin voi odottaa paljon. Jatkuvan oppimisen opintojen markkina-alueemme tulee kasvamaan ja samalla uuden alustan voidaan olettaa houkuttelevan myös kokonaan uusia opiskelijoita avoimiin korkeakouluopintoihin. Näkyvyyttä korkeakouluille ja niiden opinnoille on siis tarjolla ja kysymys kuuluukin, miten me pystymme tähän ”momentumiin” tarttumaan. Mitä meidän pitää tämän vuoden aikana tehdä, jotta olemme valmiina Opin.fi -alustan käyttöönottoon?

Mitä opintoja tarjolle?

Keskeisin kysymys on, mitä opintoja me tarjottimelle viemme ja miten varmistamme, että opinnot ovat kiinnostavia ja tavoittavat potentiaaliset opiskelijat. Samalla on tärkeää pohtia, miten varmistamme niin opintojen kuin opetuksenkin sujuvuuden ja sen, että meillä on riittävät resurssit opintojen toteuttamiseen suurillekin opetusryhmille.

Helmikuun aikana Karelian jatkuvan oppimisen vastuuhenkilöt kiertävät koulutukset ja käyvät keskusteluita Opin.fi- alustalle vietävästä tarjonnasta. Osa opinnoista tulee varmasti olemaan vanhoja tuttuja tuotteitamme, mutta myös uusia avauksia kaivataan. Opintopisteitä tuottavan formaalin opintotarjonnan rinnalle tarvitaan myös non-formaalia tarjontaa, esimerkiksi lyhyitä videoita, podcasteja, luentoja, joita voidaan hyödyntää laajempien opintojaksojen introina ja markkinointimateriaalina. Toki nämä tuottavat oppijalle myös erilaisia mahdollisuuksia lyhyempiin oppimistuokioihin. Erityisesti tähän työhön kaivataan apua TKI-hankkeista.

Miten varmistamme opintojen laadun?

Digivisio2030 -hankkeessa on haluttu varmistaa Opin.fi -alustalle vietävien opintojen laadukkuus. Yhteiset laatukriteerit toimivat hyvänä muistutuksena siitä, millaisia asioita verkko-opintotarjonnassa on hyvä huomioida. Oppijan – ja samalla toki myös opettajankin – kannalta selkeä ja toimiva Moodle-alusta on tärkeä peruslähtökohta, joka tukee opiskelun ja opetuksen sujuvuutta. Opintoihin voidaan tuoda kiinnostavia ja oppimista tukevia sisältöjä myös erilaisia digitaalisia teknologioita hyödyntäen.

Kevään aikana meidän on kehitettävä Karelian pedagogisen tuen mallia sekä varmistettava digisisältöjen tuotannon tuki. Opin.fi -alustalle vietävien opintojen laatua kannattaa kehittää, onpa kyseessä sitten vanhan opintojakson päivitys tai kokonaan uuden opintojakson laatiminen. Puhumattakaan laajemmista opintokokonaisuuksista – niitäkin tarvitaan.

Miten erotumme?

Opin.fi -alusta kokoaa yhteen kaikkien Suomen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen tarjontaa, tulevaisuudessa myös korkeakoulujen yhteistyöopintoja. Mitkä ovat keinomme erottua alustalla? Mitkä ovat asioita, joissa olemme erityisen hyviä ja joihin meidän kannattaa jatkossakin panostaa? Voimmeko rakentaa laajempaa ja houkuttelevaa tarjontaa yhdessä kumppanikorkeakoulujen kanssa? Hyödynnämmekö aktiivisemmin opettajien osaamista ja profiilia markkinoinnissa?

Monta asiaa siis ratkottavana tänä vuonna. Onneksi kehittäminen jatkuu vielä Opin.fi -alustan lanseerauksenkin jälkeen, mutta hidastellakaan ei kannata.


Kirjoittaja:

Marjo Nenonen, koulutuksen kehittämispäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Karelian Digivisio-sivu