Tulevaisuuden työkykyä jo opiskelun aikana

Työkyky eli kyky vastata työn vaatimuksiin on tutkimusten mukaan huomattu heikentyneen nuorilla, ja työssäjaksamisen ongelmat ovat lisääntyneet myös alle 50-vuotiailla työntekijöillä. Väsymistä tapahtuu entistä varhaisemmin työuralla. Työssäjaksamiseen ja työkyvyn vahvistamiseen tuleekin kiinnittää huomiota jo opiskelun aikana.

Työelämässä tarvittavaa työkykyä rakennetaan jo opiskeluaikana vahvistamalla opiskelukykyä ja opiskelijan taitoja huolehtia siitä. YTHS:n ja Työterveyslaitoksen kehittämän Opiskelukykymallin pohjalta nähdään, että opiskelukykyyn puolestaan vaikuttavat opiskelijan omat voimavarat, hyvinvointi ja opiskelutaidot sekä ulkoiset tekijät kuten opetustoiminta, ohjaus sekä opiskeluympäristö ja -yhteisöt. Karelialla käynnistyneen Tulevaisuuden työkyky -hankkeen avulla pyrimme vaikuttamaan näihin osatekijöihin, joilla voidaan tukea opiskelijoiden opiskelukykyä.

1. Omat voimavarat
- Terveys ja terveyskäyttäytyminen, Sosioemotionaaliset taidot,
Kognitiiviset taidot,
Sosiaaliset suhteet,
Identiteetin kehitys,
Elämäntilanne ja olosuhteet.
2. Opiskeluympäristö:
Fyysinen opiskeluympäristö,
Digitaalinen opiskeluympäristö,
Psykososiaalinen opiskeluympäristö,
Kulttuurilliset olosuhteet,
Pedagogiset olosuhteet.
3. Opiskelutaidot:
Yleisesti opiskelutaidoista,
Pohjaosaaminen,
Opiskelumotivaatio,
Opiskeluun liittyvät tunteet,
Suunnittelun, aikatauluttamisen ja aikaansaamisen taidot,
Opiskelutekniikka,
Vuorovaikutustaidot.
4. Opetus ja ohjaus
Opiskelijalähtöisyys,
Opetuksen linjakkuus,
Arviointi ja palaute,
Saavutettavuus,
Opiskelijalähtöinen ohjaus,
Kiinnittyminen ja osallisuus
Opiskelukykymalli (YTHS ja Työterveyslaitos 2022)

Opiskelijat kaipaavat yhteisöllisyyttä, vinkkejä jaksamiseen ja tukea oppimiseen

Kansallinen KOHO-verkosto (Korkeakoulujen opiskeluhyvinvoinnin ja ohjauksen verkosto) on koonnut laajasti korkeakouluopiskelijoiden tarpeita ja tuonut esille niitä kohtia, joissa tuen tarvetta ilmenee. Syksyllä 2023 teimme Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden parissa kyselyä, jossa selvitettiin, kuinka opiskelijat kokevat oman opiskelukykynsä, millaiset tekijät opiskelijat kokevat haasteina ja kuinka opiskelijoiden opiskelukykyä voitaisiin tukea opintojen aikana. Opiskelijoiden vastaukset olivat hyvin samansuuntaisia KOHO-verkoston teemojen kanssa: opiskelijat toivoivat mm. yhteisöllisyyttä, vinkkejä jaksamiseen sekä stressinhallintaan, tukea opiskelutaitoihin ja oppimiseen ja toivat esille huolen yksinäisyydestä. Kyselyn tulosten pohjalta syntyi keväällä 2024 toteutettavat matalan kynnyksen työpajat, joissa käsitellään kyselyssä esiin tulleita teemoja.

Kuuden kerran Voi hyvin ja opi -työpajoissa on mahdollista oppia edellä mainittujen asioiden lisäksi lisää ajanhallinnasta, löytää motivaatiota ja itsemyötätuntoa ja pohtia tulevaisuutta toisten opiskelijoiden kanssa. Niin opinto-ohjaajilta kuin opiskelijakunta POKAltakin on tullut palautetta tuen tarpeesta, mutta osallistujien saaminen mukaan työpajoihin on haastavaa. Onneksi jokaisella kerralla on tähän mennessä ollut muutamia opiskelijoita mukana, vaikka enemmänkin olisi sopinut. KOHO-verkoston materiaalin mukaan täsmäpalveluista tiedottaminen tukea tarvitseville opiskelijoille on tehokkainta ryhmäkohtaisen ja henkilökohtaisen viestinnän avulla. Siksi tarvitaankin myös opetus- ja ohjaushenkilöstö mukaan viestimään opiskelijoille hankkeen tarjoamasta tuesta.

Työpajojen lisäksi eri opiskelijaryhmille on opintojenohjaajien kautta tarjottu täsmäluentoja niistä opiskelukykyyn vaikuttavista teemoista, joille ryhmässä on ollut tarve. Tälle palaute on ollut hyvää tuen oikea-aikaisuuden vuoksi. Näitä hyvinvointi- ja työkykyluentoja tarjoamme myös ensi syksylle. Tavoitteena on kohdata luentojen kautta myös monimuoto- ja kv-opiskelijoita. Ensi syksynä opiskelijoille on tarjolla myös itsenäisesti opiskeltava hyvinvointiin liittyvä opintojakso, jonka voi sisällyttää osaksi täydentäviä opintoja.

Opiskelijoiden hyvinvointia voidaan lisätä mm. saavutettavilla Moodle-ympäristöillä ja opetushenkilöstölle on tulossa saavutettavuus-materiaalia Peda-akatemian ja ns. Mallimoodlen avulla. Opetushenkilöstölle on myös tarjolla koulutusta lyhyiden webinaarien kautta. Huhtikuun 2024 aikana pidetään kolme puolen tunnin mittaista miniwebinaaria, joiden tarkoitus on tarjota konkreettisia työvälineitä opettajan arkeen erilaisten opiskelijoiden huomioimisesta opetuksessa.

Lisätietoja:
Korkeakoulujen opiskeluhyvinvoinnin ja ohjauksen verkosto

Tulevaisuuden työkyky – Korkeakouluopiskelijoiden opiskelukyvyn ja opintojen edistäminen digitaalisuutta hyödyntäen -hanke on EU:n osarahoittama ja sen toiminta-aika on 1.8.2023-31.7.2026. Hankkeen toteuttavat Karelia-ammattikorkeakoulu, Joensuun seudun erilaiset oppijat ry ja Savonia-ammattikorkeakoulu.

Tulevaisuuden työkyky hankkeen toteuttajien ja rahoittajien logot

Kirjoittajat:

Niina Pennanen, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Johanna Luostarinen, projektiasiantuntija, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Freepik