Idea lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan pop up -kahvilaa muistisairaille pohjautuu japanilaiseen konseptiin, jossa ravintolan tarjoilijoina toimivat muistisairaat (The Restaurant of Mistaken Orders). Tämän mallin mukaan muistisairaiden kohtaaminen ravintolassa saattaa olla hämmentävä kokemus. Tiedostamalla muistisairaiden erityistarpeet voimme kuitenkin luoda myös heille kahvilaelämyksiä.
Muistisairaiden määrä Suomessa kasvaa nopeasti, sillä Muistiliiton (2023) mukaan Suomessa on arviolta 193 000 muistisairasta ihmistä ja määrä kasvaa vuosittain 14 500 hengellä. Maailmanlaajuisesti määrät ovat huomattavasti suurempia, sillä vuonna 2015 maailmassa oli yli 50 miljoonaa muistisairasta ja seuraavien vuosikymmenten aikana määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan (THL 2023). Tämä on syytä huomioida myös matkailu- ja ravintola-alan opetuksessa, sillä yhä useampi asiakas tulee lähitulevaisuudessa olemaan muistisairas.
Muistisairaiden kohtaaminen lisää ymmärrystä
Tämän innoittamana Karelia-ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden restonomiopiskelijat järjestivät joulukuussa 2023 ”Väärien tilausten pop up -kahvilan” yhteistyössä Pohjois-Karjalan Muisti ry:n kanssa. Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kahden tunnin kahvihetken, jossa tarjoilijoina olivat Muisti ry:n asiakkaat, ja heidän asiakkainaan puolestaan olivat muistisairaiden omaishoitajat. Teemana oli joulu, joten tarjolla oli jouluisia makuja kuten joulutorttuja, luumupiparirahkaa sekä karjalanpiirakoita.
Japanissa olevassa ravintolassa ”The Restaurant of Mistaken Orders” on todettu, että vaikka 37 % tilauksista meni väärin, silti 99 % asiakkaista oli iloisia saamastaan palvelusta. Ja 95 % asiakkaista ilmoitti ymmärtävänsä muistisairauden merkityksen paremmin. Tämä oli tavoitteena myös tässä pop up -kahvilassa. Restonomiopiskelijat saivat käytännön harjoitusta siitä, miten kohdata muistisairas ja ymmärtää paremmin muistisairaiden tarpeita ja haasteita.
Japanin mallin mukaan muistisairaat tulisi huomioida kahviloissa ja ravintoloissa ystävällisesti ja empaattisesti, jotta he kaikki voivat nauttia kokemuksestaan mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi ystävällinen ja kärsivällinen palvelu korostuu, sillä muistisairaat saattavat tarvita enemmän aikaa tehdessään päätöksiä ja valitessaan kahvileipiä. Henkilökunnan tulee olla kärsivällinen ja ymmärtäväinen auttaessaan heitä tilaamaan annoksia. Opiskelijoiden tehtävänä olikin olla mukana avustamassa muistisairaita tarjoilussa. Ohjeena heille oli olla avoin ja kommunikoida suoraan muistisairaan kanssa. Heidän tuli käyttää selkeitä lauseita ja eleitä, ja kuunnella tarjoilijoita aktiivisesti.
Muistiystävällisen kahvilan tulee olla rauhallinen ja miellyttävä ympäristö, jossa on vähemmän häiriötekijöitä. Väärien tilausten kahvilassa taustalla soi hiljaa joulumusiikki, joka osaltaan loi lämmintä tunnelmaan. Opiskelijat olivat myös askarrelleet joulukoristeita yhdessä Muisti ry:n asiakkaiden kanssa tavoitteenaan luoda muistoja lapsuuden jouluista.
Empatia ja kunnioitus avainasemassa
Yleisesti ottaen empatia ja kunnioitus ovat avainasemassa, kun huomioidaan muistisairaat kahvilassa. Ymmärrys ja ystävällisyys auttavat tekemään kahvilakokemuksesta miellyttävän ja stressittömän sekä asiakkaalle että hänen läheiselleen. Tänä vuonna toisen kerran järjestetty Väärien tilausten pop up -kahvila oli erinomainen oppimistilanne restonomiopiskelijoille. Muistisairaiden määrän kasvaessa he tulevat vääjäämättä kohtaamaan yhä enemmän muistisairaita asiakkaita. Nyt heillä on jo hyvä kokemus siitä, miten kahvilaelämyksiä voidaan tarjota avoimella ja ymmärtävällä asenteella. Toivottavasti myös jatkossa opiskelijat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan pop up -kahvilaa.
Käytännön harjoittelu auttaa opiskelijoita soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Tämäntyyppinen kokemus syventää ymmärrystä ja auttaa opiskelijaa näkemään miten teoria ja käsitteet liittyvät todelliseen maailmaan. Käytännön harjoittelu altistaa myös haasteille ja ongelmille, ja niiden ratkaiseminen edistää heidän ongelmaratkaisukykyjään. Väärien tilausten kahvila antoi restonomiopiskelijoille tilaisuuden kehittää taitoja, jotka ovat arvokkaita työelämässä. Saadun suullisen asiakaspalautteen mukaan myös asiakkaat olivat tyytyväisiä, ja kaikille jäi lämmin mieli onnistuneesta tapahtumasta.
Lähteet:
Muistiliitto 2023. Muistisairaudet Suomessa. https://www.muistiliitto.fi/fi/muistisairaudet 27.11.2023.
The Restaurant of Mistaken Orders. http://www.mistakenorders.com/en/home.html 27.11.2023.
THL 2023. Muistisairauksien yleisyys. https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/muistisairaudet/muistisairauksien-yleisyys 27.11.2023.
Kirjoittaja:
Kirjoittaja: Tuija Kainulainen, matkailun lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kuvat: Tuija Kainulainen
Kansikuva: rawpixel.com on Freepik