Yhteistyön merkitys luottamusmiestehtävissä

Yhteistyön merkitys luottamusmiestehtävissä korostuu, koska näissä rooleissa henkilöt ajavat työntekijöiden etuja ja toimivat sillanrakentajina henkilöstön ja työnantajan välillä. Luottamus-miestehtävät vaativat kykyä ymmärtää sekä edustamiensa työntekijöiden että työnantajan näkökulmia. Myös vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja tarvitaan. Yhteistyö on olennainen osa luottamusmiestoimintaa useista syistä, joita avaamme tässä artikkelissa.

Rakennetaan luottamusta – saavutetaan paremmat neuvottelutulokset

Luottamus on kaiken yhteistyön perusta luottamusmiestehtävässä. Luottamusmiehet rakentavat sujuvaa yhteisöllisyyttä henkilöstön ja työnantajan kesken. Kun molemmat osapuolet luottavat toisiinsa sujuu muun muassa neuvotteluprosessit tehokkaammin ja rakentavammin. Molemminpuolinen luottamus mahdollistaa avoimen dialogin sekä rakentavan yhteistyön.

Luottamusmiestehtävissä yhteistyö myös toisten luottamusmiesten kanssa on tärkeää. Se osaltaan auttaa saavuttamaan parempia neuvottelutuloksia ja ymmärtämään henkilöstön huolia ja tavoitteita. Paremman ymmärryksen avulla luottamusmiehet voivat ajaa henkilöstön etuja paremmin ja vakuuttavammin. Yhteistyö työnantajan kanssa puolestaan auttaa löytämään kompromisseja ja ratkaisuja, jotka palvelevat molempien osapuolten etua.

Erimielisyyksien ratkaisut – hyvinvoinnin edistäminen

Työpaikoilla ilmenee väistämättä aika-ajoin erimielisyyksiä ja luottamusmiestehtävissä toimivat henkilöt osoittavat osaamisensa näiden ongelmatilanteiden käsittelyssä. Yhteistyöllä on mahdollista tunnistaa ja käsitellä erimielisyyksiä ennen kuin ne mutkistuvat entisestään. Luottamusmiehen rooli välittäjänä ja neuvottelijana on keskeinen myös työyhteisön hyvinvoinnin kannalta. Luottamusmiestehtävissä toimiminen ei siis koske ainoastaan palkka- ja työehtoneuvotteluja, vaan myös työyhteisön hyvinvoinnin edistämistä laajemmin. Yhteistyö eri osapuolien kanssa auttaa tunnistamaan ja toteuttamaan toimia, jotka parantavat työympäristöä, työturvallisuutta ja työntekijöiden tyytyväisyyttä.

Uudistusten läpivieminen – monialainen osallistuminen

Nykyisen työelämän jatkuva muutospyörre todentaa luottamusmiesten tehtävän monitahoisuuden ja välttämättömyyden. Luottamusmiehet auttavat kaikkia osapuolia ymmärtämään muutoksen tarpeen ja sen vaikutukset. Uudistukset, jotka vaikuttavat työpaikan käytäntöihin ja kulttuuriin ovat haastavia toteuttaa, mutta rakentava yhteistyö kaikkien osapuolten kanssa varmistaa sen, että muutokset koetaan tarpeellisiksi ja ne otetaan vastaan myönteisesti. Kompromisseja täytyy eri osapuolten olla valmiita tekemään.

Avoin ja rehellinen, eri asioita ja näkemyksiä puntaroiva yhteistyö edistää luottamuksen rakentamista, tehostaa neuvotteluja, auttaa erimielisyyksien ja muutosten sekä uudistusten ratkaisussa, niiden läpiviennissä. Luottamusmiehen rooli vaatii jatkuvaa kouluttautumista uusissa asioissa ja osaamisen päivittämistä. Luottamusmiesten yhteistyöllä luodaan perusta, menestyksekkäälle toiminalle uudistuvassa työelämässä.


Kirjoittajat:

Maarit Ignatius, opettaja, pääluottamusmies Ammattiliitto Jyty

Atte Korte, lehtori, pääluottamusmies Opetusalan Ammattijärjestö OAJ

Artikkelin kansikuva: Pexels / Fauxels