Digivision pilotti 2.0 päättyi – EduKarelia julkaistiin

Opin.fi -palvelun tekninen kehittäminen jatkui pilotissa 2.0. Keskeisenä tavoitteena oli Peppi- ja Sisu -järjestelmien integraatioiden testaaminen niin, että avoimen korkeakoulun opintoja saatiin suoraan lähdejärjestelmistä näkyviin palvelun testiympäristöön.

Teknisen kehittämisen lisäksi pilotissa keskityttiin korkeakoulujen sisäiseen kehittämiseen e-opintojen tuotantotapojen, digipedagogiikan ja laadun tukemisen osalta. Kareliassa tämä tarkoitti pilotissa 1.0 aloitetun työn jatkamista eli työskentelyä in- ja nonformaalin tarjonnan parissa kohti EduKarelian valmistumista ja julkaisemista. Aiemmin julkaistussa blogikirjoituksessa on kerrottu kehittämistyöstä.

Pilotti 2.0 päättyi 12.3.2024 Espoon Keilaniemessä pidettyyn Digipedagogiikka joukkuepelinä -tapahtumaan.

Mukana Digipedagogiikka joukkuepelinä -päivässä

Digipedagogiikka joukkuepelinä -tapahtumassa esiteltiin pilottiin 2.0 osallistuneiden korkeakoulujen pedagogisia kehittämisprojekteja. Kehittämisprojektit liittyivät pedagogisen osaamisen kehittämisohjelmaan, oppijan polun kokonaisuuden hahmottamiseen, nonstop-verkkokurssien kehittämiseen, TKI-hankkeissa tehtävien koulutussisältöjen ohjeistukseen, laatukriteerityöhön ja työelämälähtöisen opintojakson kehittämiseen sekä Karelian osalta in- ja nonformaalien opintojen tuotteistamiseen eli käytännössä EduKarelian valmistumiseen.

KARELIA-AMMATTIKORKEAKOULU
Informaalien ja nonformaalien opintojen tuotteistaminen
Kareliassa
TAVOITTEET
Lisätä Kareliassa tuotettujen mikro- opintojen löydettävyyttä ja hyödynnettävyyttä kokoamalla no yhteen paikkaan.
TKI-hankkeissa tuotettu materiaali kootusti näkyviin → tulosten levittäminen ja juurruttaminen
edukarelia.fi
1 Informaali ja nonformaali tarjonta hajautetusti
Eri palveluissa olevan tarjonnan tunnistaminen ja tiedostaminen.
2 Yhteisen tuotanto- ja jakelumallin valmistelu
Informaalin ja nanformaalin määrittely Kareliassa -yhteinen ymmärrys
Mikro-opintojen tuotantomalin muotoilu ja pilotointi Laatukriteereiden sisällyttäminen tuotantoprosessin TKI-hankkeiden, jatkuvan oppimisen ja pedagogisen & teknologisen tuen tavoitteellinen yhteistyöskentely
3 Edukarelian valmistuminen
• Opinnot tuotettu tuotantomalin mukaisesti
• Sivuston opinnolla yhdenmukaiset mallipohjat, rakenteet ja kuvailutiedot
• Soveltuvat opin.fi-tarjontaan
• Informaalit ja nonformalit sisällöt tarjolla Edukareliasssa 2024
DIGIVISIO
MITÄ SEURAAVAKSI
⚫TKI-hankkeiden kehittämistyön jakaminen ja "parastaminen"
• Edukarelasta viestiminen oppijoille ja sisällön tuottajile
• Jatkuva uuden sisällön tuottaminen ja nykyisen päivittäminen
TKI- hankkeissa
tuotettu materiaali
näkyviin
POSTERIN ESITTELIJÄT Mervi Lätti erikoissuunnittelija
Minna Rokkila, opetusteknologia-
asiantuntija
Kuva 1. Karelia-ammattikorkeakoulun kehittämistyötä esittelevä posteri Digipedagogiikka joukkuepelinä -tapahtumassa 12.3.2024.

Korkeakoulujen kehittämishankkeet saivat innostuneen vastaanoton ja herättivät laajaa keskustelua. EduKarelian osalta kiinnostusta herätti erityisesti ei-opintopisteitä tuottavien mikro-opintojen kokoaminen yhteen paikkaan ja siihen liittyvä keskitetty prosessi, tuotantomalli ja laatukriteereiden soveltaminen. Kysymyksiä herätti manuaalisen työn määrä ja mahdollisuudet rakentaa rajapintoja Opin.fi -alustalle sekä TKI-hankkeiden tuottamien mikro-opintojen laatu ja määrä.

Tiedottaminen ja kehittämistyö jatkuu

Keilaniemessä pidetyn tapahtuman lisäksi EduKareliasta tiedotettiin samanaikaisesti julkaistussa artikkelissa ja lukuisissa some-päivityksissä. Tavoitteena on viestiä oppijoille EduKareliasta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista laajasti esimerkiksi Karelian uutiskirjeissä, jatkuvan oppimisen sivustolla sekä kytkemällä se osaksi projektien tuloksista viestintään.

Kehittämistyö EduKarelian parissa jatkuu eri toimijoiden yhteistyönä. Kehittämistyötä tehnyt ryhmä jatkaa toimintaansa kokoontumalla säännöllisesti. Ryhmän kokoonpanoa laajennetaan niin, että mukaan tulee myös TKI-asiantuntija.

Kevään aikana on jo koottu yhteen uusia hankkeita ja kerrottu mikro-opintojen tuottamisesta sekä kokoamisesta EduKarelia-alustalle. Myöhemmin keväällä pidetään TKI-klinikka, jonka aiheena on Digivisio ja siihen liittyen myös mikro-opinnot ja EduKarelia.


Kirjoittaja:

Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, pilottikoordinaattori pilotissa 2.0, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Artem Podrez