älykästuotanto

Uuden digipalvelun tunnettuutta edistämässä

Korkeakoulujen yhteinen opintoja tarjoava Opin.fi -digipalvelu lähestyy lanseerausvaihetta. joten kuluvana vuonna isossa roolissa tulee olemaan viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelu, mukaan lukien viestintä- ja mediasuunnitelmat.

Opin.fi -palvelu on uusi palvelu, joten se tullaan lanseeraamaan vaiheittain ennen suurelle yleisölle avaamista. Lanseerauksen eri vaiheita suunnitellaan ja toteutetaan oppijoiden, korkeakoulujen käyttöönottojen ja palvelukehityksen näkökulmista. Lanseerauksen suunnitelmassa syvennytään tarkemmin korkeakoulujen käyttöönottoihin sekä lanseerauksen markkinoinnillisiin ja viestinnällisiin toimenpiteisiin.

Hanke tuottaa korkeakoulujen viestintään monikanavaisia sisältöjä, viestintäpaketteja sekä tukimateriaaleja muutosviestintään. Hanke pyrkii tuomaan aktiivisesti esille sekä hankkeen omia että korkeakoulujen onnistumisia ja aikaansaannoksia. Onnistumistarinoilla pyritään luomaan positiivista tunnetta ja inspiraatiota korkeakouluille. Hankkeesta ja palveluiden rakentumisesta viestitään sekä korkeakouluille että sidosryhmille.

Työn alla ovat muun muassa Opin.fi – brändi nimen ja elementtien pilotointi ja viimeistely, kohderyhmäkohtaiset pääviestit, kielikysymykset, visuaalisuus ja kuvitus ja viestintämateriaalit. Myös Opin.fi -nimellä avattavat viestintäkanavat alkavat olla ajankohtaisia, esimerkiksi sosiaalinen media.

Vuoden 2024 tavoitteena onkin, että Digivisio-hankkeen viestintä tukee korkeakouluja Opin.fi-palvelun käyttöönotoissa viestinnän keinoin. Yhteisenä tavoitteena on edistää hankkeen tunnettuutta sekä tukea korkeakouluja muutoksessa ja sisäisessä viestinnässä.

Kirjoittaja: Eija Pyykkö, viestintäasiantuntija